Запропоновані завдання допоможуть у розвитку мовлення, мислитель них операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного.
Взаємозв'язане застосування творчих вправ на звуковий та звуко-буквений аналіз і синтез у період навчання грамоти створить не тільки основу для формування початкових навичок читання, а й передумови для забезпечення мовної грамотності молодших вчителів у широкому розумінні.
Вступ
Період навчання грамоти – один з найважливіших у житті дітей, коли розвивається їхнє мислення і мовлення, зростає свідомість, формується особистість у цілому. Діти засвоюють основні звуки української мови та букви алфавіту, ознайомлюються з їх особливостями і способами позначення на письмі, зі звуко-складовою будовою слів; усвідомлюють , що таке речення, слово, склад; навчаються читати й писати невеличкі тексти.
Одним з найважливіших завдань початкової школи є підвищення культури усного і писемного мовлення молодших школярів. Цей процес передбачає формування лексичних уявлень і понять , що є одним із засобів збагачення, уточнення та активізації словникового запасу учнів.
Учні повинні у доступній формі опанувати найпоширеніші поняття лексикології.
Лексичні уявлення і поняття доцільно формувати уже в період засвоєння грамоти
Словниково-логічні та творчі вправи варто виконувати переважно в ігровій формі. Дидактичні ігри направлені на вирішення конкретних завдань навчання школярів, але в той же час в них проявляється виховний і розвивальний вплив ігрової діяльності.
Результативність дидактичних ігор та творчих вправ в першому класі залежить від методики їх застосування.
Умовою підвищення результативності дидактичних ігор та творчих вправ є планомірність їх проведення.
Вводячи гру в заняття, вчитель турбується про те, щоб основне дидактичне завдання, яке становить зміст гри, відповідало навчальній меті уроку, було для дітей доступним, сприяло максимальній активізації їх розумової діяльності.
Запропоновані завдання допоможуть у розвитку мовлення, мислитель них операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного.
Взаємозв’язане застосування творчих вправ на звуковий та звуко-буквений аналіз і синтез у період навчання грамоти створить не тільки основу для формування початкових навичок читання, а й передумови для забезпечення мовної грамотності молодших вчителів у широкому розумінні.
Вдало продумані, систематизовані словниково-логічні, творчі вправи є ефективним засобом формування логічного мислення у дітей.
№ п/п |
Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти |
|
Гра «Допиши слово».
Вчитель на дошці пише для кожного ряду якийсь склад. Діти повинні по черзі підійти до дошки і дописати склад, щоб утворилось слово. Переміг ряд, який написав більше слів.
-то -опарк -док |
|
Що зайве? Чому?
|
|
Знайти звук [л]:
|
|
Назвати ознаки предмета:
|
|
Дібрати синонім:
|
|
Назвати предмети, які входять в групу:
|
|
«Хто більше?»
|
|
Гра «Піймай звук».
|
|
Гра «Піймай велику букву».
дим, Денис, Дружок, дуб, Дніпро, дерево, Донецьк, діти, Дмитрик. |
|
«Добери пару».
|
|
Відгадати останнє слово рядка вірша:
|
|
Утворити слова із заданим складом:
|
|
Скласти слово із поданих букв:
|
|
Хто яку роботу виконує?
|
|
Скласти словосполучення:
|
|
Хто це? Що це?
|
|
Наростити звуки.
|
|
Гра «Хто чи що»?
|
|
Прочитати зашифровані слова:
|
|
Гра «Пригости друга»
Назвати слова, назви страв, в яких є звук [Р ] : |
|
Гра «Буквена математика».
буб + ли + ки = бублики, |
|
Утворити слово:
|
|
Вставити потрібне слово.
|
|
Назвати одним словом:
|
|
Продовжити речення.
|
|
Порівняти ознаки предметів.
|
|
За назвами дій впізнати тварину.
|
|
Утворити нове слово.
На дошці записані слова. Додати звук, щоб утворилося нове слово. |
|
Скласти ланцюжок.
|
Література
1. Айзенг Г. "Перевір свої здібності". - М, - 1985.
2. Беженова М.О. "Цікава граматика".
3. Гайдаренко Е.П. "Ігри, забавлянки, розваги". "Сталклер", 1999.
4. Нікітіна Ю.О. "Читати цікаво" ж-л "Початкова школа"№3, 1995, -С.46.
5. Падалко А.Е. "Задачи и упражнения по развитию творческой фантазии детей",- М,- 1986.
6. "Розвиток творчих здібностей дітей" ж-л "Обдарована" №4, - 1998, -С.14-16.
7. Татушко Є.Р. "Малечі - про серйозні речі" ж-л "Початкова школа" №5,1995,-С.36.
8. Фірсова Л.М. "Ігри та розваги",- М,- 1986.
9. Я пізнаю світ. Дитяча енциклопедія, К.: Школа, 2003