Дидактичні ігри та вправи на уроках "Української мови"

Про матеріал

Запропоновані завдання допоможуть у розвитку мовлення, мислитель них операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного.

Взаємозв'язане застосування творчих вправ на звуковий та звуко-буквений аналіз і синтез у період навчання грамоти створить не тільки основу для формування початкових навичок читання, а й передумови для забезпечення мовної грамотності молодших вчителів у широкому розумінні.

Перегляд файлу


Вступ

Період навчання грамоти – один з найважливіших у житті дітей, коли розвивається їхнє мислення і мовлення, зростає свідомість, формується особистість у цілому. Діти засвоюють основні звуки української мови та букви алфавіту, ознайомлюються з їх особливостями і способами позначення на письмі, зі звуко-складовою будовою слів; усвідомлюють , що таке речення, слово, склад; навчаються читати й писати невеличкі тексти.

Одним з найважливіших завдань початкової школи є підвищення культури усного і писемного мовлення молодших школярів. Цей процес передбачає формування лексичних уявлень і понять , що є одним із засобів збагачення, уточнення та активізації словникового запасу учнів.

Учні повинні у доступній формі опанувати найпоширеніші поняття лексикології.

Лексичні уявлення і поняття доцільно формувати уже в період засвоєння грамоти

Словниково-логічні та творчі вправи варто виконувати переважно в ігровій формі. Дидактичні ігри направлені на вирішення конкретних завдань навчання школярів, але в той же час в них проявляється виховний і розвивальний вплив ігрової діяльності.

Результативність дидактичних ігор та творчих вправ в першому класі залежить від методики їх застосування.

Умовою підвищення результативності дидактичних ігор та творчих вправ є планомірність їх проведення.

Вводячи гру в заняття, вчитель турбується про те, щоб основне дидактичне завдання, яке становить зміст гри, відповідало навчальній меті уроку, було для дітей доступним, сприяло максимальній активізації їх розумової діяльності.

Запропоновані завдання допоможуть у розвитку мовлення, мислитель них операцій синтезу, аналізу, порівняння, зіставлення, узагальнення, виділення головного.

Взаємозв’язане застосування творчих вправ на звуковий та звуко-буквений аналіз і синтез у період навчання грамоти створить не тільки основу для формування початкових навичок читання, а й передумови для забезпечення мовної грамотності молодших вчителів у широкому розумінні.

Вдало продумані, систематизовані словниково-логічні, творчі вправи є ефективним засобом формування логічного мислення у дітей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

№ п/п

Дидактичні ігри та творчі вправи на уроках навчання грамоти

  1.  

Гра «Допиши слово».
 

            Вчитель на дошці пише для кожного ряду якийсь склад. Діти повинні по черзі підійти до дошки і дописати склад, щоб утворилось слово. Переміг ряд, який написав більше слів.
І ряд ЛІ-               ІІ ряд ЗО-                      ІІІ ряд СА- 

-то                          -опарк                               -док
-так                          -шит                                -лат
-с-                            -ря                                    
-нь                           -на                                     -ло
-кар                        -лото                                  -ни

  1.  

Що зайве? Чому?


а) Морква, огірок, капуста, яблуко, помідор.
б) Зошит, ручка, пенал, гумка, газета, олівець.

  1.  

Знайти звук [л]:


- Лелеки, лелеки, куди ви літали?
- За море, далеко, - лелеки сказали.

  1.  

Назвати ознаки предмета:


Кавун ( який?) – круглий, смугастий, зелений, солодкий.
Лисиця ( яка?) – руда, хитра.

  1.  

Дібрати синонім:


Батьківщина - … Вітчизна
Буква - … літера
Азбука – … абетка

  1.  

Назвати предмети, які входять в групу:


Меблі - … ( диван, ліжко, стіл, стілець).
Посуд - … ( тарілка, каструля, сковорода).
Фрукти - … (яблука, сливи, груші, абрикоси).

  1.  

«Хто більше?»


            На дошці записані слова:
а) секунда, сіно, село, степ,ь коса, ліс;
б) тато, Тарас, тин, тісто, трактор.
           Діти читають кілька секунд написане. Потім дошка закривається. Учні по пам’яті називають слова. ( Слова на дошці можна замінити предметними малюнками).

  1.  

Гра «Піймай звук».


               Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли чують слово із заданим звуком.
Дубові дрова дід рубає
в дворі під деревом старим.
А дітвора допомагає
носити дрова з двору в дім.

  1.  

Гра «Піймай велику букву».


            Вчитель читає слова. Учні плещуть в долоні, коли слово пишеться з великої букви:

дим, Денис, Дружок, дуб, Дніпро, дерево, Донецьк, діти, Дмитрик.

  1.  

«Добери пару».


            Підібрати слова, які відрізняються одним звуком:
гайка - чайка
дуб - зуб
миска - мишка
коза - коса.

  1.  

Відгадати останнє слово рядка вірша:


Ой, снігу, снігу білого насипала….. (зима).
Прибіг сховатись заїнька – ялиноньки … ( нема).

  1.  

Утворити слова із заданим складом:


ма - мама, матрос, марля,Марія, Марина;
лі – літо, ліс, ліки, лікар, літак.

  1.  

Скласти слово із поданих букв:


а) д, т, и, і - діти;
б) о, л, е, п - поле;
в) д, ш, о, к, а - дошка.

  1.  

Хто яку роботу виконує?


Лікар - … ( лікує людей).
Пекар - … ( пече хліб).
Учитель - … ( навчає дітей).
Хлібороб - … ( вирощує хліб).

  1.  

Скласти словосполучення:


Батьківщина - … рідна, дорога, наша.
Школа – світла, нова, велика, простора, кличе.

  1.  

Хто це? Що це?


              Назвати предмет за його ознаками:
а) руда, хитра -… ( лисиця):
б) жовтий, кислий, корисний - … ( лимон):
в) полохливий, довговухий, куцохвостий - … ( заєць).

  1.  

Наростити звуки.


Сон – слон,
пара – парта,
міст – місто – місток,
сила – носила – наносила,
коса – косар – косарка,
коло – колос – колосок.

  1.  

Гра «Хто чи що»?


             Вчитель читає слова. Діти плещуть в долоні, коли слово відповідає на питання хто? :
ворона, кінь, ворота, діти, гриб,
літо, синиця, літак, льотчик.

  1.  

Прочитати зашифровані слова:


ВІ + 3 + НА = вітрина
3 + ВОГА = тривога
С + 3 + Ж = стриж
, + Р = комар
СМОР + 1 + А = смородина
Г + 1 + А = година

  1.  

Гра «Пригости друга»

 

              Назвати слова, назви страв, в яких є звук [Р ] :
риба, морозиво, торт,
цукерки, варення, сир.

  1.  

Гра «Буквена математика».


            Прочитати слова:

буб + ли + ки = бублики,
аз + бур – р + ка = азбука,
бом – м + рома – мА + вики – и = боровик.

  1.  

Утворити слово:


                                                ре
                                                ва
                                               да
                     МО-                   сти
                                               локо
                                               роз

  1.  

Вставити потрібне слово.

 
а) Сяє … сонце. (лагідне, веселе).
б) Катруся читає … книгу. (цікаву, захоплюючу).
в) … берізка опустила свої віти. (білокора, сумна).

  1.  

Назвати одним словом:


Карась, щука, сом - … ( риба).
Ластівка, соловей, синиця - … ( птахи).
Липа, дуб, сосна - … ( дерева).

  1.  

Продовжити речення.


а) Шуба – одяг, а чоботи - … ( взуття).
б) Малин – кущ, а береза - … ( дерево).

  1.  

Порівняти ознаки предметів.


Сніг м’який, а лід - … твердий.
Яблуко – солодке, а а лимон - … кислий.
Помідор – червоний, а огірок - … зелений.

  1.  

За назвами дій впізнати тварину.


Бігає, ірже - … кінь.
Пищить, літає, кусає - … комар.
Повзає, плаває - … черепаха.

  1.  

Утворити нове слово.

 

                  На дошці записані слова. Додати звук, щоб утворилося нове слово.
Рука + в = рукав.
Коло + с = колос.
Рано + к = ранок.
Коса + р = косар.

  1.  

Скласти ланцюжок.

 
               Діти по черзі підбирають слова, щоб останній звук попереднього слова став початком наступного:
ластівка – атлас – син – небо – орел…


 

Література


1. Айзенг Г. "Перевір свої здібності". - М, - 1985.
2. Беженова М.О. "Цікава граматика".
3. Гайдаренко Е.П. "Ігри, забавлянки, розваги". "Сталклер", 1999.
4. Нікітіна Ю.О. "Читати цікаво" ж-л "Початкова школа"№3, 1995, -С.46.
5. Падалко А.Е. "Задачи и упражнения по развитию творческой фантазии детей",- М,- 1986.
6. "Розвиток творчих здібностей дітей" ж-л "Обдарована" №4, - 1998, -С.14-16.
7. Татушко Є.Р. "Малечі - про серйозні речі" ж-л "Початкова школа" №5,1995,-С.36.
8. Фірсова Л.М. "Ігри та розваги",- М,- 1986.
9. Я пізнаю світ. Дитяча енциклопедія, К.: Школа, 2003

 

doc
Додано
28 квітня 2018
Переглядів
3365
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку