Дидактичні математичні ігри

Про матеріал

Дидактичні ігри на уроках математики можна використовувати для ознайомлення дітей з новим матеріалом та для його закріплення, для повторення раніше набутих уявлень і понять, для повнішого і глибшого їх осмисленого засвоєння, формування обчислювальних, графічнихумінь та навичок, розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору. Систематичне використання ігор підвищує ефективність навчання.

Перегляд файлу

  ДИДАКТИЧНІ  МАТЕМАТИЧНІ  ІГРИ

Чудовий  квадрат

3

5

8

10

7

1

12

15

11

14

4

6

2

9

16

13

 

В клітинках квадрату написані числа від 1 до 16. Вчитель пропонує дітям задумати будь-яке зі написаних чисел. Далі вчитель мовчки показує на числа указкою, а учні до свого задуманого числа при кожному показі додають одиницю. Отримав після додавання по одиниці декілька разів число 20, вони кажуть: «Стоп!». В цей момент указка зупиняється на задуманому числі.

*Зміст

Вчитель (чи підготовлений учень) перші три числа показує навмання. Далі він показує число 16, потім – 15, потім – 14 і так далі. В той момент, коли вчитель покаже на задумане число кожного учня, у нього вийде 20, і він каже: «Стоп!».

*Дидактична мета

Полягає у повторенні усної нумерації в межах 20.

Весела  подорож.

*Дидактична мета

Закріпити навички додавання і віднімання в межах 10.

*Обладнання

Малюнок машини з мандрівником і шофером.

*Зміст

На магнітній дошці прикріпити малюнок машини. До дошки викликаються два учні. Один виконує роль шофера, другий – мандрівника. Вони подорожують по містах, номери яких зашифровані прикладами. (На дошці на деякій відстані один від одного записані приклади на додавання і віднімання в межах10). Мандрівник називає номера міст у будь-якій послідовності, а шофер везе його від міста до міста (пересуваючи малюнок машини від одного приклада до другого). Всі інші учні виконують роль контролерів – показують зелений кружок, якщо маршрут обраний правильно, в іншому випадку показують червоний кружечок. Якщо мандрівник помиляється, його замінює інший учень. Приклади змінюються. До дошки викликається наступна пара гравців. Гра проводиться аналогічно. Всі помилки аналізуються наприкінці гри.

Танграм

*Дидактична мета:

Розвивати уяву дітей, їх конструкторські здібності.

*Обладнання

Малюнки, складені з геометричний фігур, отриманих при поділі квадрату на частини.

*Зміст

Танграм – це старовинна гра. Для підготовки до гри вчитель пропонує вирізати квадрат і розрізати його по лінія так, як показано на малюнку. Усі лінії розрізу можна побудувати згинанням аркушу паперу. Кожна частина нумерується і відрізається. Вчитель прикріпляє до магнітної дошки розкреслений квадрат і декілька (чи один) з багатьох малюнків, які можна з нього скласти. Він пропонує учням скласти такий само малюнок з геометричних фігур. До проведення гри вчитель пояснює її правила.

  1. Частинки квадрату не повинні при складанні малюнку затуляти одна одну.
  2. До складу кожного малюнку повинні входити всі 7 частин квадрату.

Деякі малюнки ( по одному на уроці) учні складають за зразком, інші – зв уявою. З метою контролю вчитель вивішує складений  дітьми малюнок на магнітній дошці.

                            Складемо  потяг

*Дидактична мета

Ознайомити дітей з прийомом додавання одноцифрових чисел з  переходом через десяток і з відповідним прийомом віднімання.

*Зміст

Вчитель викликає до дошки 8 хлопців. Вони, зачепившись один за одного, утворюють потяг, складений з 8 вагонів (учнів). Вчитель пропонує учням причепити ще 6 вагонів до 8. Учні під керівництвом вчителя спочатку доповнюють 8 вагонів до 10: чіпляють да вагони(2 дівчинки), а потім ще 4 вагони (хлопці). Потяг починає рухатись. Учні імітують рух потягу, промовляючи при цьому звук «ч». потім потяг зупиняється. Всі інші учні за питаннями вчителя аналізують склад потягу. Вчитель на дошці записує приклад і задає питання

- Скільки всього вагонів причепили до 8 вагонів?(6).

- Скільки вагонів причепили спочатку, щоб доповнити склад потягу до 10? (2 вагони).

- Скільки вагонів залишилось причепити? (4).

Вчитель записує:  8+6=14

                                8+2+4

- Скільки всього вагонів у складі потягу? (14).

Аналогічно ілюструється на вагонах прийом віднімання: спочатку відчіплюються 4 вагони (хлопці), потім 2 вагони (дівчата).

Вчитель записує прийом віднімання на дошці:

14-6=8

14-4-2

 

 

Прикрасимо  ялинку  іграшками

 

*Дидактична мета

Закріпити прийом додавання одноцифрових чисел з переходом  

через десяток.

*Обладнання

Малюнки будинків та ялинок.

*Зміст

Вчитель зображує на дошці кольоровими крейдочками ялинку, складену з геометричних фігур, і роздає учням відповідні картинки. Учні з’ясовують, з яких геометричних фігур складена ялинка. На верхньому трикутнику вчитель малює 6 кружечків червоного кольору (як зразок для учнів). Він пропонує учням на своїх картках, а одному на дошці прикрасити всю ялинку (зобразити ще 9 кружечків – на кожному трикутнику кружечки різного кольору). Перед тим, як виконувати завдання, учні складають приклад про кількість кружечків, які будуть прикрашати ялинку (6+9). При виконанні завдання вчитель ставить ще дві умови: намалювати на другому ярусі стільки кружечків, щоб це число доповнювало число 6 до 10, а на нижньому ярусі – залишок кружечків.

Прикрасивши ялинку, учні розв’язують записаний під нею приклад.

 

6+9=

6+      +

 

Аналогічно діти прикрашають ялинку іншими іграшками, трикутника – ми будиночок у відповідності із записаними під малюнками прикладами і розв’язують їх.

 

Математичний  футбол

*Дидактична мета

Закріпити прийоми додавання і віднімання в межах 20.

*Обладнання

Малюнок числових воріт на дошці.

*Зміст

Вчитель до уроку на дошці малює м’ячі і числові ворота. Праворуч від малюнків записує приклади. Він повідомляє дітям правила гри. Напрямок удару м’яча зашифровано прикладом. Спосіб розв’язання кожного прикладу можна відшукати на числових воротах., показати його шлях стрілочками, з’єднати лінією приклад з тією парою числових воріт, на яких записаний прийом розв’язання прикладу, а потім забити м’яча до третіх числових воріт, де записано.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вгадай  число

*Дидактична мета

Закріпити прийоми додавання одноразових чисел без   

переходу із переходом через десяток.

*Обладнання

Таблиця на дошці.

*Зміст

На дошці накреслена так звана чарівна таблиця. Заповнена   вона так.

 

1-й

2-й

3-й

4-й

1

2

4

8

3

3

5

9

5

6

6

10

7

7

7

11

9

10

12

12

11

11

13

13

13

14

14

14

15

15

15

15

 

«За допомогою цієї таблиці, - каже вчитель, я можу узнати, скільки років вашому братові, сестрі, товаришеві. Ви тільки скажіть мені, у яких стовпчиках зустрічається задумане вами число років».

«Моє число знаходиться у першому, другому і четвертому стовпчиках», - сказала Ганна. «Про кого ти задумала?» - «Про брата». – «Твоєму братові 11 років», - відповів вчитель. Як вчитель відгадав число років брата Ганни?.

Пояснення.

Щоб відгадати задумане число років, треба додати числа першого рядка названих стовпчиків таблиці:

1+2+8=11; 1-й, 2-й, і 4-й

Після пояснення вчителя до дошки по черзі виходять учні (по двоє), і тепер вони обчислюють задумане число років.

 

Увага, вам пошта!

*Дидактична мета

Закріпити прийоми додавання і віднімання в межах 20 і навичок у розв’язанні задач.

*Обладнання

Карти з цифрами та прикладами.

*Зміст

Вчитель роздає дітям картки з цифрами. Диктор (один із учнів) повідомляє: «Увага, увага! Надійшла термінова математична телеграма для Гудз Світлани. Прошу її підійти на пошту (до вчительського столу) за отриманням кореспонденції».

Учень, який отримав математичну телеграму зачитує її і відповідає на неї. (В телеграмі може бути задача чи приклад). Далі диктор повідомляє, що надійшла термінова телеграма для Рикова Владика і так далі, гра проводиться аналогічно. Всі учні контролюють, чи правильно даються відповіді на телеграми.

 

Визнач маршрути корабля

*Дидактична мета

Закріпити прийоми додавання і віднімання двозначних чисел без переходу через розряд.

*Обладнання

Малюнки кораблів.

*Зміст

Вчитель прикріплює до магнітної дошки малюнок корабля і схематично (кружечками) зображує зупинки, позначаючи кожну з них своїм номером, а нижче їх – приклади, в яких зашифровані маршрути до інших зупинок. Наприклад: перший учень розв’язує приклад, записаний під кораблем, вказує стрілкою, до якої зупинки йде корабель. Він веде свій корабель до тієї зупинки, де знаходиться відповідь цього прикладу. Другий учень розв’язує приклад, записаний під зупинкою, і веде корабель до іншої зупинки, де знаходиться відповідь другого прикладу, і так далі.

Гра проводиться по командах. В кінці гри підбиваються підсумки і проводиться аналіз помилок.

 

Коли відбудеться зустріч?

*Дидактична мета

Вчити учнів прийому самостійного знаходження правила, по якому записані числа.

*Обладнання

Малюнок квітки, на якій записані числа.

*Зміст

 

 

 

 

 

 

 

 

Командир учнівської команди вирішив призначити час її збору за допомогою гри. Він зашифрував час, написавши на квіточці числа, і запропонував учням самим здогадатися про час збору (і записати його всередині малюнку). З цією метою вони повинні прослідкувати за зміною чисел, записаних на пелюстках квітки. Починаючи з числа 5 (по ходу годинника), знайти число, за допомогою якого змінюються всі числа. Воно і буде означати час збору команди.

 

По якій стежині ти підеш?

 

*Дидактична мета

Систематизувати і узагальнювати знання учнів по різним розділам програми.

*Зміст

На вихідні діти вирішили піти на озеро. До нього ведуть дві стежини. Після дощу одна із стежинок зовсім затоплена водою, інша – ні. Ці дві стежини зашифровані прикладами, які допоможуть обрати вірну.

 

1-а стежина

2-а стежина

9+14

5+17

14+9

17+5

23=14+9

22=17+5

23-14

22-14

23-9

22-5

 

Діти обґрунтовують свій вибір.

 

«Чарівна таблиця»

 

5

4

3

2

1

16

8

4

2

1

17

9

5

3

3

18

10

6

6

5

19

11

7

7

7

20

12

12

10

9

21

13

13

11

11

22

14

14

14

13

23

15

15

15

15

24

24

20

18

17

25

25

21

19

19

26

26

22

22

21

27

27

23

23

23

28

28

28

26

25

29

29

29

27

27

30

30

30

30

29

31

31

31

31

31

16

8

4

2

1

  *Зміст

а) Учні загадують число (не більше 31) і кажуть, в яких стовпчиках цієї таблиці знаходиться задумане число, а один з учнів відгадує.  Щоб відгадати задумане число, він додає числа, записані в кінці кожного із стовпчиків, в якому є це число.

б) Вчитель загадує число і називає номери стовпчиків, де це число є. Діти, склавши останні (нижні) числа в цих стовпчиках, відгадують це число і показують його на картках з цифрами.

 

Математичний  телефон

*Дидактична мета

Формувати обчислювальні навички.

*Зміст

Йде змагання по рядках. Кожному учневі, який сидить за першою партою, вчитель називає одноцифрове число пошепки, щоб не чули інші учні. Далі вчитель показує слідуючі схеми:

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель каже шістьом учням, які сидять за першими партами, числа: 2, 3, 4. Він показує на перший прямокутник, всі учні, які отримали від вчителя числа, виконують дію, вказану у прямокутнику. Потім повертаються до учнів, які стоять позаду їх, і називають їм лише результат своїх обчислень. Далі вчитель показує на наступний прямокутник, учні, які сидять за другою партою, виконують дію  і тихо кажуть відповіді учням, які сидять за ними, і так далі. Гра продовжується доти, доки учні не виконають всіх дій по схемі. Учні, які сидять за першими партами виконують роль контролерів (вони виконують весь ланцюжок обчислень). В кінці змагання учні, які сидять за останніми партами, повинні записати кінцевий результат, а контролери – підтвердити чи заперечити його.

 

1 ряд

2 ряд

3 ряд

2

3

4

Перемагає той ряд, який правильно і швидко виконає весь ланцюжок дій. Якщо є помилки, то перевіряється весь ланцюжок дій і до аналізу помилок залучається весь клас.

 

 

Телеграф

*Дидактична мета

Формувати обчислюванні навички.

*Зміст

Вчитель роздає учням, які сидять за першими партами, картки, на яких записані числа 2, 3, 4 та показує таку схему:

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні кожного ряду по черзі виконують дії по схемі і передають картки учням, що сидять за ними. Ті учні повинні перевірити попередній приклад, записати і розв’язати свій приклад.   Перемагає той ряд (команда), який першим напише правильні    відповіді у таблиці.

 

1 ряд

2 ряд

3 ряд

 

 

 

 

 

 

 

Танграм

(ІІ варіант)

*Дидактична мета

Закріпити обчислювальні навички додавання, віднімання, ділення.

*Обладнання

Малюнки квадратів, поділених на частити, в яких записані приклади.

*Зміст

Вчитель повідомляє, що якщо діти правильно розв’яжуть приклади, записані на кожній частині квадрату, то вони знайдуть місце кожної фігури у малюнку, складеному з частин квадрату. Для складання малюнку треба розрізати квадрати на частини і скласти з них малюнок зайця за зразком, а потім перевірити себе, чи правильно визначено місце кожної частини квадрату на малюнку.

Учні складають малюнки з інших квадратів за зразками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Арифметичне доміно

*Дидактична мета

Формувати обчислювальні навички.

*Зміст

Вчитель заздалегідь готує картки з картону (чи паперу):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Потім він роздає учням всі картки, крім однієї. Її він ставить на підставку дошки. Учні розв’язують приклад, записаний на тій карточці. До дошки повинен вийти той учень, у якого на лівій частині картки записана відповідь першого прикладу. Свою картку він ставить поруч з першою. Тепер учні розв’язують приклад, записаний у правій частині картки. Далі гра продовжується аналогічно, поки на дошці не будуть стояти всі картки. Інші учні – контролери. Вони підтверджують чи заперечують відповідь учнів, які виходять до дошки.

Гру можна проводити і як змагання між командами. Перемогає та з них, учні якої не зроблять помилок.

В цьому випадку вчителеві треба підготувати декілька комплектів карток.

В кінці гри вчитель підбиває підсумки, аналізує помилки, визначає переможців.

 

 

Цікаві квадрати (1)

Існує декілька способів складання цікавих квадратів, але учням пропонується самий доступний для їхнього віку.

Для складання цікавих квадратів підбираються 9 чисел, різниця між сусідніми числами повинна дорівнювати сталому числу. Наприклад:

1,   3,   5,   7,   9,   11,   13,   15,   17

 

 

Серед цього ряду чисел обираємо другу трійку і підкреслюємо. Шукаємо суму цих чисел (7+9+11=27) і отримуємо суму цікавого квадрату. Цю трійку чисел розташовуємо по діагоналі (по будь-якій). Поруч з найменшим числом розташовуємо найбільше число з даного ряду чисел (17) чи найменше число ряду (1) з найбільшим із трьох підкреслених чисел (11).

 

 

7

 

 

 

 

9

 

 

 

 

11

 

 

 

11

 

 

9

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні, виконуючи дії, заповнюють всі клітинки в першому квадраті. Наприклад:

1) 7+17 =24

2) 27-24=3

3) 11+3=14

4) 27-14=13

5) 13+9=22

6) 27-22=5

7) 7+5=12

8) 27-12=15

9) 15+11=26

10) 27-26=1

 

Аналогічно заповнюється другий квадрат.

 

 

Цікавий квадрат

Треба заповнити всі клітинки квадрату так, щоб при додаванні чисел в усіх напрямках було число 90.

 

 

45

 

 

42

 

 

30

 

 

18

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цікаві трикутники

 

 

а) В кружечках трикутника розмістити числа від1 до 9 із загальною сумою 20.

б) В кружечках трикутника розмістити всі 9 значущих цифр так, щоб сума їх на кожному боці була 20.

 

Цікаві фігури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На дев’яти кружечках правого поля розмістити числа від 1 до 9 так, щоб три числа в кружечках (розташованих на одній лінії, утворили в сумі число 15.

 

                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розмістити числа в квадратах таким чином, щоб сума будь-яких трьох чисел, зв’язаних лінією, складала 42.

 

Математичний лабіринт

Застосовуючи всі арифметичні дії, наберіть, проходячи послідовно через троє і четверо воріт кола, числа 20, 100. Складіть як можна більше прикладів.

Розділи коло

 

П’ятьма лініями (прямими) розділити коло так, щоб в кожній частині числа при додаванні утворювали б рівну суму.

Однією лінією розділи коло  так, щоб суми чисел в кожній частині були б рівними.

Двома лініями розділи коло так. Щоб в кожній частині числа при додаванні утворили б рівну суму.

 

П’ятьма лініями розділи коло на шість частин так, щоб сума чисел дорівнювала у п’яти частинах по 15, а в одній 3.

 

Завдання з цифрами (і числами)

1) Знайдіть швидко суму чисел:

2,  5,  8,  1,  14,  17,  20.

2) Написати дев’ять цифр і, не змінюючи порядку цих цифр, розставити між ними всього три знаки (+ і -) таким чином, щоб в результаті вийшло 100:

 123-45-67+89 = 100

 

3) 0    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10.

 

 

 

У даному рядку чисел пари чисел з’єднані лініями. Знайдіть суму кожної пари чисел, порівняйте їх. Знайдіть простий спосіб обчислення суми всіх чисел. Цим же способом знайдіть суму чисел від 0 до 20.

Які цифри заховані? Здогадайтеся!

 

5) Знайдіть суми рядів чисел.

Запропоновані ряди чисел

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

 

Сума першого вертикального ряду 55. Швидко знайдіть суми інших вертикальних рядів.

6) 12 3 4 5 6 7 Написати сім цифр.

12+34-5+6-7=40 З’єднати їх знаками + і – так, щоб вийшло 40.

7) З’єднати знаками п’ять двійок так, щоб в результаті вийшло 7.

2:2+2+2+2=7

8) Які чотири числа при множенні і додаванні дають одне і те саме число?

4+2+1+1=4· 2· 1 ·1

9) Які числа треба написати у порожні клітинки?

 

1

2

3

 

 

 

 

 

 

3

6

9

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

 

 

 

 

 

 

2

4

6

 

 

 

 

 

 

 

10) Порівняйте ряди чисел. Знайдіть серед них зайвий ряд (ряд, не схожий на інші ряди). Чим відрізняється зайвий ряд від інших?

 

6

5

3

7

10

9

5

11

14

13

7

15

18

17

9

19

 

11) Вставити відсутні числа так, щоб при їх додаванні утворювались числа 15, 16, 17.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
2625
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку