Наталія Володимирівна Коваленко,
вчитель початкових класів
Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №6
Смілянської міської ради Черкаської області
Додаткова тема: «Ознаки подільності на 2 та 5.
Ознака подільності на 10».
Дидактичний матеріал «Для тих, хто хоче знати більше»
1. Цікаві ознаки подільностей чисел
2. Гра «Допиши цифру»
Перший гравець записує найменше натуральне число, що ділиться на 2, другий дописує до нього праворуч таку цифру, відмінну від попередньої, щоб отримане число ділилося на 2, і називає це число, третій дописує до утвореного числа таку цифру, відмінну від попередніх, щоб отримане число знову ділилося на 2, і т. д.
3. Інтелектуальна розминка
Ведучий називає число. Якщо воно ділиться на 2, 5 або 10, то учасник, на якого вказує ведучий, плескає в долоні. Той, хто помилився, вибуває з гри.
4. Гра «Так! чи Ні!»
а) якщо число ділиться на 10, то воно ділиться і на 2, і на 5;
б) якщо число ділиться на 5, то воно ділиться на 10;
в) якщо число ділиться на 2 і на 5, то воно ділиться на 10?
5. Гра «Хто швидше»
Це індивідуальне змагання. Учні, які виконали завдання – піднімають руку і отримують жетон. Переможе той, хто збере найбільше жетонів.
Завдання:
1)Запишіть по два тризначні числа, які:
а) діляться на 2; б) діляться на 5; в) діляться на 10; г) діляться на 2, але не діляться на 5; д) діляться на 5, але не діляться на 10; е) діляться і на 2, і на
2) Допишіть праворуч до числа 28 таку цифру, щоб утворене число ділилося на 2; на 5; на 10.
3) Замість зірочки запишіть таку цифру, щоб число 127* було парним; непарним; ділилося на 5; на 10.
6. Цікаві вправи на ознаки подільності на числа 2, 5 і 10
Додаткова тема: «Способи раціональних обчислень»
Методичний матеріал
Способи раціональних обчислень:
множення і ділення на 4, 5, 8, 25, 50;
множення на 9, 99; множення на 11 тощо
1. Множення і ділення на 4 (або на 8)
Помножити на 4 (або 8) - означає двічі (або тричі) подвоїти число. Наприклад:
26 · 4 = 52 · 2=104
126 · 4 = 252 · 2 = 504
Розділити на 4 (або на 8) означає послідовно 2 (або 3) рази поділити дане число на 2.
2. Множення і ділення на 5
5 – це половина 10, тому спочатку потрібно число поділити на 2 (якщо воно парне) і дописати 0, а потім розділити на 2.
46 · 5= 46 : 2 · 10 = 23 · 10 = 230
67 · 5 = 67 · 10 : 2 = 670 : 2 = 335
Щоб розділити число на 5, виконуються аналогічні дії у зворотному порядку.
46 : 5=46 : 10 · 2=4,6 · 2 = 9,2
320 : 5 = 320 : 10 · 2=32 · 2 = 64 або навпаки:
46 : 5 = 46 · 2 : 10 = 92 : 10 = 9,2
320 : 5 = 320 ·2 : 10 = 640 : 10 = 64
Такі обчислення можна виконувати після вивчення десяткових дробів.
3. Множення на 9
Щоб помножити число на 9, потрібно від нього відняти число, яке на 1 перевищує число десятків, і приписати поряд число одиниць, яких не вистачає до 10. Наприклад:
26 · 9= (26 - 3 )4 = 234
23 · 9 = (23 - 3 )7 = 207
123 · 9 = (123 -13)7=1107
4. Множення на 11
Щоб помножити двоцифрове число на 11, потрібно додати цифри числа і записати цю суму між цифрами даного числа:
63 · 11= 6(6 + 3)3 = 693. Якщо сума цифр більша від 10, то цифра одиниць цієї суми пишеться між цифрами числа, а один десяток додається до числа десятків даного числа:
76 · 11 = 7 (7 + 6) 6 = 7 (13) 6 = 836
Множення на 11 багатоцифрових чисел виконується не усно, а на дошці і дуже швидко.
Правило. Остання цифра без зміни, а далі, рухаючись ліворуч, додавати сусіда праворуч:
3 806 547 263 · 11 = 41 912 019 893.
5. Множення на 15
15 – півтора десятки. Тому, щоб помножити на 15, треба до числа додати його половину до і дописати 0, а якщо непарне, то спочатку дописуємо 0, а потім додаємо половину збільшеного у 10 разів числа:
46 · 15 = (46 + 23) · 10 = 690
35 · 15 = 350 +175 = 525
6. Множення на 25
25 – це чверть сотні, тому помножити на 25 – означає розділити на 4 (якщо число ділиться на 4 або хоча б парне) і помножити на 100. Якщо непарне – виконати дії у зворотному порядку, тобто помножити на 100 і розділити на 4. Наприклад:
36 · 25 = 36 : 4 · 100 = 9 · 100 = 900
46 · 25 = 46: 4 · 100 = 11,5 · 100 =1150
23 · 25 = 23 · 100 : 4 = 575
Можна помножити на 25 іншим способом. Потрібно дане число розділити на 4 (якщо воно ділиться без остачі) і дописати два нулі.
16 · 25 (16 : 4) 00 = 400
Якщо ж дане число ділиться з остачею, то остача може бути 1, 2, 3. Якщо остача 1 – то дописуємо 25, якщо остача 2 – дописуємо 50, якщо 3 – то дописуємо 75.
25 · 25 = 25 : 4 = 6 (остача 1) 625
38 · 25 = 38 : 4 = 9 (остача 2) 950
27 · 25 = 27 : 4 = 6 (остача 3) 675
7. Множення чисел, що закінчуються на 5, різниця між якими дорівнює 20
Щоб перемножити два таких числа, потрібно число десятків більшого числа помножити на число десятків меншого числа, збільшене на 1, і від отриманого добутку відняти одиницю та приписати 25:
85 · 65 = (8 · 7 - 1)25 = 5525
35 · 55 = (4 · 5 - 1)25 = 1925
8. Ділення на 25
Виконується протилежними діями. Наприклад:
23 : 25 = 23 : 100 · 4 = 0,23 · 4 = 0,46 • 2 = 0,92
52 : 25 = 0,52 · 4 = 1,04 · 2 = 2,08.
9. Множення двоцифрових чисел, у яких однакові цифри десятків, а сума одиниць дорівнює 10
Щоб помножити два таких числа, слід число десятків помножити на це число, збільшене на 1, і приписати поряд добуток числа одиниць:
26 · 24 = (2 · 3)24 = 624
43 · 47 = (4 · 5)21 =2021
52 -58 = (5 · 6)16 = 3016
35 · 35 = 1225
75 · 75 = 5625
10. Множення чисел, що закінчуються на 5, якщо різниця між числами дорівнює 10.
Щоб помножити 2 таких числа, слід помножити більше число десятків саме на себе, відняти від добутку 1 і дописати 75. Наприклад:
35 · 45 = (4-4-1)75 = 1575
65 · 55 = (6-6-1)75 = 3575
11. Множення на 99
Щоб помножити двоцифрове число на 99, слід зменшити його на 1 та приписати поряд цифри, які доповнюють до 9 числа десятків і до 10 числа одиниць цього числа. Наприклад:
76 · 99 = 7524
38 · 99 = 3762
99 · 99 = 9801
Список використаних джерел