Управління освіти адміністрації
Холодногірського району Харківської міської Ради
Харківська гімназія № 152
Харківської міської ради Харківської області
Конспект уроку з математики в 3 класі
Тема «Дія ділення. Назви чисел при діленні. Зв'язок дій множення і ділення. Задачі на ділення. Розв’язування задач, що містять дворазове зменшення на кілька одиниць».
Підготувала
вчитель початкових класів
вищої категорії
методист
Бацула Наталія Володимирівна
УРОК № 13
Тема «Дія ділення. Назви чисел при діленні. Зв'язок дій множення і ділення. Задачі на ділення. Розв’язування задач, що містять дворазове зменшення на кілька одиниць».
Мета:
актуалізувати знання учнів з теми « Зв’язок дій множення і ділення», розуміння школярами понять «перевірка діленням множення»; повторити назви компонентів при діленні; вдосконалювати навички розв’язування задачі, що містять дворазове зменшення чисел на кілька одиниць;розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: назв чисел при діленні
Міжпредметні зв’язки: природознавство, українська мова.
Обладнання: обчислювальні таблиці, картки для самостійної роботи, картки контролю, мультимедійне обладнання. підручник «Математика» (автор М.В.Богданович, Г. П. Лишенко с.20-21).
ХІД УРОКУ
І. Вступна частина. «Психологічна настанова».
1. Організація класу.
«Психологічна настанова» «Теплий обмін»
-Я на свої долоні кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили теплий обмін, а наскільки він успішний, побачимо пізніше…..
-Для того щоб краще розуміти явища які відбуваються в Космосі треба мати багато знань. І тоді, можливо, прийде час, коли ви відкриєте нові закони , ще невідомі людству.
-Якщо ти допитливий і тебе приваблює зоряне небо, якщо ти мрійник та фантазер, рушаймо з нами в космічну математичну подорож!
2. Актуалізація опорних знань
1) Усне опитування –плутанка (фронтально з використанням прийому «Мікрофон»).
-Який сьогодні день?
-Як знайти невідоме зменшуване?
-Який був учора?
-Як знайти невідомий доданок?
-Який буде завтра?
-Як називаються числа при множенні?
-Який буде післязавтра?
-Як знайти невідомий множник?
-Скільки днів має тиждень, місяць, рік?
-Чому дорівнює 1 рік на інших планетах?
2)Математичний диктант.(Двоє учнів працюють за дошкою. Наприкінці роботи проводиться взаємоперевірка.)
Варіант № 1.
Добуток чисел 2 та 9 збільшити на 70.
Добуток чисел 3 та 8 зменшити на 13.
45 зменшити на добуток чисел 2 та 8.
Добутки чисел 2 і 4 та 3 та 7 збільшити на 55.
3*9+61= 3*9-16= 43-2*7= 2*5+3*6+56=
(Відповіді.88, 11, 29,84)
Варіант № 2.
Добуток чисел 3 та 9 збільшити на 61.
Добуток чисел 3 та 9 зменшити на 16.
43 зменшити на добуток чисел 2 та 7.
Добутки чисел 2 і 5 та 3 та 6 збільшити на 56.
(Відповіді.88, 11, 29,84)
-Розгляньте таблицю.
-Що позначають відповіді в ваших математичних диктантах?
Планета |
Меркурій |
Венера |
Марс |
Юпітер |
Сатурн |
Уран |
Нептун |
Тривалість року відносно земного . |
88 діб |
224 доби |
686 діб |
11 років |
29 років |
84 роки |
164 роки |
3)Каліграфічна хвилинка.
-Яке число зайве? (88 діб)
Варіант 1
-Розташуй та запиши числа у порядку спадання, збільшивши результати на 9
-Розташуй та запиши числа у порядку спадання, зменшивши результати на 9
93,38,20,75,20,2.
Варіант 1
-Розташуй та запиши числа у порядку зростання, збільшивши результати на 9.
-Розташуй та запиши числа у порядку зростання, зменшивши результати на 9.
2,20,75,20,38,93
-Ми збільшували та зменшували на 9, тому що летимо на 9 планету….Таємниця її назви, відкриється тільки розумним,наполегливим, старанним….
ІІ. Основна частина
1.Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Коло ідей»).
-Помилуємось перед стартом красою птахів та тварин, які нажаль занесені до книги…. (Червоної книги) нашої чудової планети…
-А хто із вас швидко,довго не роздумуючи дасть відповідь на запитання.
-Використайте набуті знання з минулого уроку.
-Скільки лапок у пташок та тварин?
- Поясніть розв’язання прикладів. Який висновок можна зробити? (Відповіді дітей.)
2*3+6+4=16
2*3+4*3=18
2*3+4*2+0=14
-Скільки тваринок заховалось ?
Висновок. Знаходити значення виразу за допомогою віднімання незручно. Замінити приклади на віднімання прикладами на ділення, якщо це можливо.
-Як зручно порахувати? (32:4=8)
-Як зручно порахувати? (24:4=6)
-Яка тема нашого уроку?
2.Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»)
- Чи треба знати таблиці множення та ділення? (Відповіді учнів.)
3.Вивчення нового матеріалу.
1) Усне опитування. (з використанням прийому «Мікрофон»)
-Якою дією можна замінити дію додавання ( при повторенні однакових доданків) ?
-Як називаються компоненти при множенні?
-З якою дією пов’язана дія множення ?
-Як називаються компоненти при діленні?
2) Фізкультхвилинка. Рухлива гра «Ми планети»
(Діти стають у коло в залежності від номера планет)
Кожна дитина отримує значок або картку із зображенням певної планети. У центрі стає Сонечко, інші діти мають стати довкола нього у такому порядку, як і планети у Сонячній системі.
Стали всі планети в ряд,
Ніби справді на парад.
Як від Сонця рахувати,
Меркурій першим слід назвати.
Друга Венера величава,
По небу ходить ніби пава.
Третя, Венерина сусідка,
Це Земля – наша домівка.
Ніби бог війни упертий,
Червоний Марс.
І він четвертий.
За ним друг його пихатий –
Гігант Юпітер,
в списку – п’ятий.
Шостий, ніби в пояс вбраний,
Це Сатурн – сусід Урана.
А Уран, планета сьома,
Також добре нам відома.
Ну а слідом за Ураном –
Нептун – восьмий і останній.
В мандрах космічних ми побували
Планети всі ми назвали.
3)Робота за підручником (с. 21).
а) Робота за таблицею с.21, № 125 (фронтально з використанням прийому «Я вчитель»)
Ділене |
Дільник |
Частка |
18 |
3 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-Як називаються числа при діленні?
-Назвіть числа в рівності 18:3=6
-Вираз 18:3 також називають часткою чисел 18і3
Заповни таблицю: 27:3=9, 21:3=7, 18:2=9
б) Робота за малюнком с.21, № 126 (фронтально з використанням прийому «Я вчитель»)
-Розгляньте малюнок. Діти складають вираз на множення, а потім на ділення.
4*7=2 8
28:7 = 4
28:4 = 7
Висновок: з кожного приклада на множення можна скласти два приклада на ділення.
Якщо добуток двох чисел поділити на один із множників, то отримаємо другий множник.
в) Самостійна робота с.21, № 127 (індивідуальна робота з подальшою взаємоперевіркою)
1) З кожного виразу та його значення склади й запиши по дві нерівності з діленням за зразком.
2*8 3*9 2*9 3*7
2) Підібрати вираз до розв'язку задачі.
- Коли з хімскладу відгрузили ракетне паливо в 3 баки, по 3 т в кожну, то в ньому залишилося 15 т.
Скільки тонн палива було на складі?
1) 3*3
2) 3*3+9
3)( 9-3)*3
г) Розв’язування задачі на дворазове зменшення числа на кілька одиниць с.21, № 112 (робота у міні – групах з використанням прийому «Два – чотири – всі разом»)
Доповни умову задачі.
Вода-100л-…..кг
Нафта-….-?, на….
Бензин-100л-?,на….
Запиши розв’язок задачі по діях ( або виразом)
1)..-..=…(кг)- маса нафти
2)…-…=…(кг) – маса бензину
4.)Інформаційна хвилинка. Робота зі словником.(або інформація з інтернету :Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.)
-Таємниця назви планети відкрилася, тому що ви не тільки розумні,наполегливі, старанні, а ще вмієте товаришувати, допомагати друг другу ….
-Як в народі кажуть…
-Яке краще,на вашу думку, підходить ?
-Для кращих друзів цікавинка-хвилинка…
20 січня 2016 року астрономи з Каліфорнійського технологічного інституту Костянтин Батигін і Майкл Браун повідомили про можливу ( на , 90 % ) дев'яту планету . Планета приблизно в десять разів масивніша, ніж Земля, віддалена від Сонця приблизно у 20 разів далі, ніж Нептун (90 мільярдів кілометрів). Поки що вчені називають цю гіпотетичну планету просто «Дев'ята планета».
- Ось і закінчується наша навколосвітня подорож. Час повертатися на нашу рідну Землю.
-Пам’ятайте про те, що кожна людина – частинка безмежного і прекрасного Всесвіту. Тому має оберігати все, що довкола неї.
Світ прекрасний навколо тебе,
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким повіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить.
ІІІ. Заключна частина
С. 18, № 121, 130, 131. (з використанням прийому «Вибери сам»)