Деякі дидактичні матеріали до уроків з української літератури у 10 класі за повістю "Кайдашева сім'я" Івана Нечуя-Левицького. Можна використати з метою підвищення пізнавальної активності учнів, для самостійного опрацювання, групової роботи. Літературний диктант може бути проведений як для перевірки домашнього завдання, так і на етапі контролю.
Завдання: Із запропонованого набору слів складіть тему уроку.
ЖИТТЯ ЙОГО
УКРАЇНСЬКОЇ І. НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ
ТВОРЧІСТЬ ІМПУЛЬС
НОВИЙ МИТЦЯ
• На кого з батьків був схожий молодший син?
• За що Карпо підняв руку на батька?
• Які риси характеру Маруся «позичила» у панів, у яких служила?
• Ким служила Кайдашиха?
• Для чого Омелько постився по п’ятницях?
• Чим закінчилася сварка Карпа з батьками?
• Яку зі страв Маруся Кайдашиха любила більш за всі інші?
• Який предмет привернув увагу Марусі під час сватання Мотрі?
• Що не сподобалось Кайдашисі при сватанні Мелашки?
• Хто з персонажів підштовхнув Мелашку до відвідин Києва?
• Чому Мелашка не повернулася додому з прощі?
• Через що постійно сварились Кайдаші?
• Яке нещастя трапилося зі старим Омельком Кайдашем?
• Чим міряли землю, коли ділили город?
• Яка невістка виколола око свекрусі?
• Хто був прототипом Кайдашів?
• Як називається село, в якому відбуваються події?
Продовжіть речення.
«Повість «Кайдашева сім’я » І. Нечуя-Левицького наштовхнув мене на такі роздуми …»
«Я вважаю І. Нечуя-Левицького …»
«Я зустрічав у житті людину, схожу на…» «Щоб не стати сучасними Кайдашами, треба …»
Завдання: Давайте пригадаємо разом, що ми вже знаємо про повість «Кайдашева сім’я».
А тепер, будь ласка, самостійно заповніть стовпчик «Хочемо дізнатися». У кінці уроку ми повернемось і попрацюємо із 3-м стовпчиком.
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
|
Дізналися |
• «Кайдашева сім’я – соціально-побутова повість. • Зміст повісті. • Проблеми, які піднімаються у творі. • Актуальність повісті • |
|
|
|
Завдання: Доповніть подану таблицю. Згадайте, що вам відомо про зовнішність та характер персонажів, ким вони працювали або які мали таланти, встановіть родинні зв’язки (хто ким кому доводився). Попрацюйте із текстом повісті (знайдіть і доповніть цитати там, де подано початки речень, та підберіть цитати, де вони пропущені).
Персонаж |
Професія/ талант |
Опис зовнішності та характеру |
Цитата |
Родинні зв’язки |
стельмах |
небагатослівний, забобонний, віруючий ……………………….. |
…………………………………………. |
|
|
…………. |
…………………………. |
«Вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем»
|
|
|
…………. |
мовчазний, жорсткий, працьовитий …………………………. |
……………………………………….. |
|
|
…………. |
………………………….. |
«Висока на зріст, рівна станом, але ………………………………………» «В лиці, в очах було розлите ……………………………………….» |
|
|
…………. |
протилежний за характером і зовнішністю своєму брату ………………………… |
«Молоде довгасте лице було рум'яне ………………………………………» |
|
|
…………. |
вродлива, з бідної сім’ї, тиха ………………………… |
«Була невелика на зріст, але ……………………………………...» |
|