Однією з методик, яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизовувати та вирішувати поставлені завдання, є квест. Квест дозволяє розвивати активне пізнання, сприяє розвитку мислення, допомагає долати проблеми та труднощі, а саме: вирішити, розплутати, придумати, уміти застосовувати свої знання на практиці у нестандартних ситуаціях, тобто актуалізувати знання, вчить мислити логічно, розвиває інтерактивні здібності.
Літературний квест
Методичні рекомендації
Для більшості учнів проблемним є здійснення логічних операцій, засвоєння великого обсягу інформації, яка, на їхню думку, не завжди їм потрібна. Упровадження інноваційних технологій та методик навчання і виховання сприяє різнобічному розвитку школярів, зацікавленості учнів і викладачів. Однією з таких методик, яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизовувати та вирішувати поставлені завдання, є квест.
Квест дозволяє розвивати активне пізнання, сприяє розвитку мислення, допомагає долати проблеми та труднощі, а саме: вирішити, розплутати, придумати, уміти застосовувати свої знання на практиці у нестандартних ситуаціях, тобто актуалізувати знання, вчить мислити логічно, розвиває інтерактивні здібності.
На мою думку, квест – це вид інноваційного навчання з елементами традиційного виду навчання (проблемного), у якому використовуються методи стимулювання засобами рольової гри . При проведенні квесту варто використовувати такі прийоми, як: головоломки, ребуси, анаграми, шифрування, представлення за обмежений час результатів дослідницької роботи у вигляді виступу, презентації, стінгазети, «ключове слово» та ін.
Правила проведення квесту:
Гра відбувається в межах школи. Учасникам видається завдання, якщо вони правильно розгадують його за відведений час, то одержують завдання-перехід, де зашифровано номер чи назву кабінету, в якому розв’язуватимуть наступне завдання.
Літературний квест серед учнів 10-11 класів «Велич Каменяра»
Мета: організувати активне дозвілля дітей, викликати інтерес до скарбниці літературної спадщини І.Франка, розвивати пізнавальні інтереси, логічне та критичне мислення, кмітливість; сприяти виявленню організаторських та творчих здібностей; спонукати до читання художньої літератури.
Реквізит: маршрутні листи, ручки, відомості для підрахунку балів, конверти із завданнями для ключових пунктів.
Хід квесту:
Ведуча
Доброго дня усім присутнім, а також тим, хто вирішив спробувати свої сили в літературному квесті!
Наша гра проходить в рамках тижня української літератури. Учасникам гри стануть в пригоді їхні знання творів та теорії літератури, а також логіка, витримка та бажання перемогти.
Ведучий
Отже, давайте познайомимося з героями сьогоднішнього змагання : вітаймо оплесками команди-квестори!
Ведуча по черзі називає команди.
Ведучий
Не помилюся, якщо скажу, що результат квесту наполовину залежить від підготовки команд-учасниць, ще на 25% від їх бойового настрою та зібраності, але не останню роль відіграє і її величність фортуна!
Ведуча
Нехай вона буде прихильна до всіх в однаковій мірі, а за правильністю і чесністю квесту простежить наше професійне журі, з яким прийшов час познайомитися! Отже, вітайте оплесками членів суддівської колегії:
голова журі –___________________________________________________
члени журі - ___________________________________________________
Ведучий
А зараз настав час ознайомити вас, шановні друзі, з умовами нашого літературного квесту. Перше ваше завдання - презентувати назву та девіз вашої команди. Потім кожна команда отримає маршрутний лист, у якому позначено ключові пункти, на яких ви будете виконувати завдання на літературознавчу тематику. Ці завдання дадуть вам змогу отримати певну кількість балів.
Ведуча
Окрім того, на кожній станції ви будете отримувати ключові слова, з яких потім, після проходження останнього ключового пункту, складете речення та презентуєте його зміст в оригінальній формі, що і буде останнім вашим завданням.
Ведучий
Мені залишається тільки побажати командам проявити себе якнайкраще та заробити максимум очок на кожному з ключових пунктів! Я оголошую перше завдання. Прошу кожну команду презентувати свою назву та девіз.
Поки журі оцінює яскравість та влучність назв та девізів команд, прошу капітанів отримати маршрутні листи та вирушити на пошуки нових знань і вражень.
Станція № 1 «Хто швидше?»
Літературна вікторина
«Що я знаю про життя і творчість І.Франка»
1. Коли народився майбутній письменник? (27 серпня 1856 року)
2. Яким ріс малий Іван? (Розумним, допитливим)
3. Що перейняв Іван Якович від матері? (Любов до народної пісні)
4. Твори якого письменника Іван Якович вивчив майже всі? (Шевченка)
5. Яка подія сталася з І. Франком у липні 1877 року? (Арешт)
6. Твір Івана Яковича, який вважався «особистим» для нього? («У кузні»)
7. Найулюбленішими пристрастями І. Франка були... (Рибалка, грибництво, мандрівка)
8. В якому місті похований видатний письменник? (Львів)
9.Назва якої повісті Франка складається з назви міста і дієслова, що означає емоційний стан людини? ("Борислав сміється") 10. Яким композитором покладена на музику поезія «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»?( А. Кос-Анатольським)
11. Скільки томів нараховувала бібліотека І. Франка під час його навчання у Дрогобицькій гімназії? (500)
12. У якій повісті Франка показано прекрасний образ дівчини, що заради любові до народу зрікається свого батька? Як її звуть? (У повісті "Захар Беркут", Мирослава)
Станція №2 «НЛО»
Командам роздають надруковані уривки із творів Франка, але із пропущеними словами. Учасникам необхідно «реставрувати» текст, відновивши відсутні слова.
1. Вiчний …………. –
Дух, ….., думка, …. –
Не уступить ….. поля.
Не дасть …….тепер.
…….. зла руїна,
Покотилася лавина,
I де в ….. тая сила,
Щоб в бiгу її …….,
Щоб згасила, мов …….,
………. день?
2. Чого …………мені
У сні?
Чого ……….. ти до мене
Чудові очі ті…….,
…… ,
Немов …… дно студене?
Чому уста твої ……?
Який докір, яке …….,
Яке ……… бажання
На них, мов ……. червоне,
……….. і знову тоне
У ……?
Станція №3 «Скарбничка ерудита»
Потрібно витягнути конверт, відповісти на запитання з теорії літератури та навести приклади творів Франка.
Повість – це епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
Драма – 1. Один з літературних родів, поряд з епосом і лірикою. Твір, призначений для постановки на сцені, написаний в діалогічній формі. 2. Один із жанрів драматичного роду, поряд з трагедією, комедією та ін.
Новела – прозовий твір невеликого обсягу, нерідко з напруженим сюжетом та несподіваною чи дотепною розв'язкою, в якому розповідається про подію з життя людини.
Поема – великий поетичний твір із сюжетом.
Поезія. 1. Один із трьох літературних родів, поряд з епосом і драмою. Характерні ознаки: ритмізована мова, найчастіше з римами, організована у вигляді коротких рядків. У поезії автор прагне розкрити насамперед свої почуття, думки. 2. Невеликий художній твір у віршах. 3. Назва художньої літератури, красного письменства, вживана до середини XIX ст.. (драматична поезія тощо).
Станція №4 «Кімната асоціацій»
Учасники гри отримують малюнки-символи , за якими повинні відгадати назву твору І.Франка
Додаток
Станція №5 «Кмітливі та творчі»
Скласти кросворд за творчістю Івана Франка
Н-д: По горизонталі
3. Що уособлює біла миша у "Притчі про життя"?
8. Художній засіб, наявний у рядках: "Мов водопаду рев, мов битви гук кривавий, Так наші молоти гриміли раз у раз...".
10.Троп, наявний у рядку: "У кождого чоло життя і жаль порили...".
11. Що уособлює дракон у "Притчі про життя"?
12.Оповідний літературний твір із повчальним висновком, за змістом близький до байки.
По вертикалі
1. Літературний прийом чи тип образності, за основу якого взято іномовлення, тобто абстрактна ідея яскраво передається за допомогою конкретного образу.
2. Про яку країну згадується у творі "Притча про життя"?
4. Художній засіб, наявний у рядку: "Бо вам призначено скалу сесю розбить".
5. П'ятирядкова строфа.
6. Троп, яскраво виражений у рядках:"Я бачив дивний сон. Немов передо мною Безмірна, та пуста, і дика площина...".
7. Що уособлює лев у "Притчі про життя"?
9. Розмір, яким написано вірш "Каменярі".
Станція «Знавці казок І.Франка»
Кожна команда готує анотацію до свого розділу казок.
• І розділ «Сила перед розумом не встоїть».
Казки: «Вовк війтом», «Осел і Лев», «Ворона і гадюка», «Заєць і Ведмідь».
• II розділ «Хто інших ображає, себе не поважає».
Казки: «Заєць і їжак», «Королик і Ведмідь», «Як Синиця хотіла море запалити», «Лисиця і Журавель», «Лисичка і Рак».
• III розділ «Хитрістю жити — ворогів нажити».
Казки: «Лисичка кума», «Фарбований Лис», «Мурко і Бурко».
• IV розділ «За добро добром плати».
Казки: «Старе добро забувається», «Три мішки хитрощів», «Війна між Псом і Вовком», «Лисичка і Дрозд».
Н-д:
1.У казках висміюється зло, заздрість, грубощі, невихованість і тупість. Малі пташки Королики не дозволили Ведмедю ображати їх гідність, примусили його просити пробачення («Королик і Ведмідь»). Добродушний Журавель провчив хитромудру куму Лисичку її ж методом («Лисичка і Журавель»).
2.У народі ніколи не цінують людей, які живуть хитрощами, обманом, за чужий рахунок. Як би не маскував свою підступність, а правда завжди стане відомою, і тоді шахраю не поздоровиться.
3. У казках І.Франка під образами тварин висміюються люди з їх недоліками: жадібністю, невдячністю, жорстокістю, грубістю і нечемністю, хитрощами та лінощами. У казках тварини з цими рисами характеру завжди покарані. Працьовитий Осел, мудрий їжак, гордий Королик, слабкий Заєць завжди перемагають сильних і хижих Лева, Вовка, Ведмедя. їжак-неборак покарав хитру Лисичку за її підступність («Три міхи хитрощів»), а добрий та розумний Дрозд знайшов вихід із загрозливого становища та провчив Лисицю.
Кожна група отримує кросворд, який необхідно розгадати.
По горизонталі:
1. На яку посаду Осел запросив Вовка? (Війт.)
4. На яке сімейне свято бігала Лисиця із казки «Лисичка-кума»?
(Хрестини.)
6. З яким птахом вів війну Ведмідь? (Королик.)
9. У чому зберігала свої хитрощі Лисиця? (Міх.)
10. Який птах хотів запалити море? (Синиця.)
По вертикалі:
1. Яких тварин наловив Осел? (Ворони.)
2. Якого кольору став Лис Микита? (Синій.)
3. Яку печатку показав Осел Леву? (Підкова.)
5. Куди потрапив жорстокий Ведмідь у казці «Заєць і Ведмідь»?(Криниця.)
7. Хто допоміг чоловіку із казки «Старе добро забувається»? (Ли¬сиця.)
8. Хто був розвідником у птахів з казки «Королик і Ведмідь»? (Комар.)
Станція «Вiдомi висловлювання» (скласти пазли)
Висловлювання
1. Лиш боротись — значить жить!
2. Як много важить слово,
Одно сердечне, теплеє слівце!
3. Книги — морська глибина,
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
4. Лиш праця світ таким, як є, створила. Лиш в праці варто і для праці жить.
Після проведення командних інтелектуально-логічних ігор літературознавчого спрямування за визначеними маршрутами команди-квестори збираються в актовій залі для презентації закодованої фрази та церемонії нагородження. Ведуча запрошує кожну команду презентувати закодовану фразу: «Література – скарбниця духовних багатств людства!». Представник кожної команди читає поезію І.Франка напам'ять.
Ведуча.
Отже, це була остання презентація! Прошу всі команди зайняти свої місця у нашій залі. Тим часом журі підводить підсумки літературного квесту.
Журі оголошує результати.
Церемонія нагородження.
Ведуча.
Дякуємо за активну участь усім квестівцям! До зустрічі! Будьте розумними!