Дидактичні матеріали для роботи над словниковими словами в 2 класі
Вправа 1 Вгадай слово за приголосними:
д т л м т р к л м с р д
(дятел) (метро) (килим) (середа)
Вправа 2 Вгадай слово за голосними:
е о и у и я о и а а е а
(черговий) (вулиця) (помилка) (календар)
Вправа 3 Впізнай слово за першою і останньою буквою:
ш – р д – н п – т д – т
(шофер) (диван) (предмет) (диктант)
Вправа 4 Розшифруй слова, запиши:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
е |
т |
д |
н |
и |
я |
а |
л |
в |
352547 36218 35974
(дитина) (дятел) (диван)
Вправа 5 Зібрати слово зі складів:
мил – ка – по ний – дух – мя сень – ре – ве
(помилка) (духмяний) (вересень)
Вправа 6 Виписати слова з наголошеним першим складом:
Вересень, вулиця, дятел, жайворонок, заєць, килим, ясен
Вправа 7 Виписати слова з двома голосними е:
Предмет, середа, черевики, четвер
Вправа 8 Знайди словникові слова:
Крнчитанняждш прнгкдятелпрнк лдшщзаєцьлдшщ
(читання) (дятел) (заєць)
Вправа 9 Знайти в слові слово:
Ознака – знак, метро – метр, ведмідь – мідь, медаль – мед, дитина – тин
Вправа 10 Знайти зайве слово:
Учитель, читання, предмет, четвер (відсутня буква ч)
Медаль, диван, середа, театр (відсутня буква д)
Понеділок, шофер, середа, четвер (не день тижня)
Вправа 11 Закреслити однакові букви, прочитати слово:
Дноозннадоєноцньдо (заєць)
Ппммшаоафепмр (шофер)
Вправа 12 Заміни слова близькими за значенням, які є словниковими словами:
Малюк – дитина
Водій – шофер
Наставник – учитель
Вправа 13 Відгадай слово:
Місяць, коли зацвітає верес - …….вересень
Третій день тижня – ………..середа
Характерна риса, прикмета – …….ознака
Письмова робота для перевірки грамотності - …..диктант
Водій автомобіля - ……….шофер
Простір між двома рядами будинків для ходіння та їзди - ……вулиця
Маленький хлопчик чи дівчинка - ….дитина
Текст, записаний під диктовку - ……диктант
Неправильно написана буква - …….помилка
Перший день тижня - ……..понеділок
Цей колір є символом калини, щастя, сонця - …….червоний
Цього дня після трудового тижня люди відпочивали, тобто не мали діла-
неділя
Вправа 14 Розгадай слова:
Шо + ферма – ма = шофер
Дик + танк – к + т = диктант
По + мило – о + ка = помилка
Батько – о + івщи + на = Батьківщина
О + знак + а = ознака
Вправа 15 Скласти словосполучення:
килим сміливий
диктант привітний
герой цікавий
учитель червоний
(килим червоний, диктант цікавий, герой сміливий, учитель привітний)
Вправа 16 Від поданих слів утворити слова, які відповідають на питання хто?
читання – читач
дитячий – дитина
заячий – заєць
учительський – учитель
героїчний – герой
Вправа 17 Упізнай слово за описом:
Запишіть слово, яке не можна поділити для переносу (ясен)
Запишіть чотирискладове слово (черевики)
Запишіть слова, в яких звук [а] наголошений (календар, театр, ознака, середа, читання, диктант, диван, завдання, заєць)
Вправа 18 Прочитайте метаграму, запишіть відгадки:
З ч – я гурт свійських тварин,
Що пасеться разом в лузі.
З с – я тижня середина.
Відгадайте, хто я, друзі? (Череда - середа)
Вправа 19 Відновіть слова, запишіть в алфавітному порядку:
Ч. рг в й, в.л.ц., д.т.н., м.тр.
(вулиця, дитина, метро, черговий)
Вправа 20 З літер слова Батьківщина утворити нові слова:
Вік, тин, нитка, кіт, кит, вата, нива, батьки та ін.
Вправа 21 Скласти вірші із запропонованими парами слів:
Мідь – ведмідь
Осіннє листя, наче мідь.
Блукає лісом наш ведмідь.
Барліг він зробить – буде спати,
Аж до весни відпочивати.
Вересень – березень
Жовте листя – вересень,
Проліски у лісі – березень.
Восени листочки шарудять,
Навесні струмочки гомонять.
Заєць – окраєць.
Біг лісом заєць,
Знайшов хліба окраєць.
Трохи похрумтів,
Вушками залопотів.
Вправа 22 «Вибери пару»
сірий
прудкий
заєць синій
колючий
боязкий
дитячий
драматичний
театр новий
діамантовий
слабкий
строкатий
мовчазний
килим яскравий
злий
чистий
брудні
сердиті
черевики добрі
нові
шкіряні
Вправа 23 Утвори речення:
Учитель, диктант
Учитель дуже зрадів, коли я написав диктант без помилок.
Понеділок, завдання
У понеділок ми отримали цікаве завдання з математики.
Неділя, килим
Ми з татом у неділю будемо чистити килим.
Ясен, дятел
На високому ясені сидів строкатий дятел.
Дитина, диван
Маленька дитина грається на дивані.
Вправа 24 Дібрати дієслова до поданих слів:
Учитель пропонує учням слова – назви предметів. Учням необхідно дібрати відповідні слова – назви дій.
Ясен (що робить?) росте, зеленіє, шумить;
жайворонок (що зробив?) заспівав, полетів, піднявся;
заєць (що робив?) тікав, стрибав, бігав;
дятел (що робить?) стукає, літає, шукає.
Вправа 25 Гра «Так чи ні»
Учитель читає речення, а діти хором дають відповідь.
Можна проводити таку гру письмово (діти записують відповіді)
Ведмідь взимку спить в барлозі. (так)
Заєць має короткі вушка та довгий хвіст. (ні)
На уроках читання ми навчаємося розв’язувати задачі. (ні)
Понеділок – перший день тижня. (так)
Черевики завжди повинні бути брудними. (ні)
Дятел – це корисний птах, що лікує дерева. (так)
Шофер – це людина, яка лікує людей. (ні)