Урок української мови в 2 класі на тему: «Апостроф. Правило вживання апострофа»

Про матеріал
Розробка уроку з використанням власної казки про апостроф, а також застосуванням інтерактивної технології - робота в групах.
Перегляд файлу

Урок української мови в 2 класі на тему:

«Апостроф. Правило вживання апострофа»

 

Мета уроку: розширити та уточнити знання учнів про апостроф, учити правильно вимовляти та писати із ним слова, розвивати уміння звуко-букво-складового аналізу слів, сприяти вихованню активності, уважності, розвивати усне мовлення та навички грамотного письма.

 

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Продзвенів уже дзвінок,

всіх покликав на урок.

То ж і ми часу не гаймо,

працювати починаймо.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  1. Перевірка домашнього завдання

- Які слова з подовженими м’якими приголосними ви дібрали та записали в зошити?

- Які слова поділили для переносу по-різному?

- Які літери у дібраних вами словах пом’якшують подовжені приголосні?

  1. Коли літери я, ю, є, ї позначають два звуки?
  2. Малюнковий диктант

- Якір, люди, єнот, їжак, маяк, поїзд.

Серед слів, які записали, є одне зайве. Знайдіть його і поясніть, чому воно зайве. ( Люди. Бо літера ю в цьому слові пом’якшує попередній приголосний і позначає один голосний звук [ у ] ). Підкресліть олівцем під лінійку це слово.

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні ми навчимося читати і писати слова, в яких літери я, ю, є, ї позначають два звуки після твердих приголосних. Таких слів в українській мові багато. Без них вона б не була такою красивою. То ж будьте уважними.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Насамперед, хочу прочитати вам казку. Послухайте її уважно, а після доберете до неї назву.

КАЗКА ПРО АПОСТРОФ ( Авторська )

( Назву перед читанням дітям не озвучую)

Жила-була Мова. Всі вважали її гарною, мелодійною і багатою. Такою, яких мало в світі. Люди любили Мову і її дітей, яких звали Звуками.

Звуки були не схожі між собою. [А], [е], [и], [ і ], [о], [у] були голосні. Їх можна було почути скрізь. Якщо вони десь заблукали, їхнє «А-у!» міг почути будь-хто. А скільки радості в житті принесли людям «У-а!»! Це навіть уявити важко!

Решта Звуків були приголосні. Голосні і приголосні жили дружно і охоче гралися разом. Часом розбіжаться хто куди, а потім вишикуються в рядок і розповідають читачам про Батьківщину, мир, щастя, героїв, зиму, любов, радість, весняний дощик, запашні квіти, високі гори і широкі полонини. За це їх усі любили. Та якось приголосні [б], [п], [в], [м], [ф], [р] випадково почули, як [й] переконував голосних, що він найкращий і любить їх найбільше. Така зухвалість [й] обурила братів.

- Якщо ти такий найкращий, не підходь до нас близько! – загукали вони дружно та й поставили після себе гачечок, схожий на кому. Тільки вгорі. Люди назвали його Апострофом.

Скільки не намагався [й] стати біля своїх приголосних братів, нічого в нього не виходило. Думав, у пір’ї його не помітять, у бур’яні не звернуть уваги, у пам’яті зможе підійти ближче. Та все дарма.

А Мова зібрала своїх дітей і, суворо глянувши на них, сказала:

- У житті кожен завжди пожинає те, що посіяв! Ця істина давно відома всім!

Зрозумів [й] свою помилку, змирився зі своєю долею і більше ніколи не вихвалявся і не намагався підійти ближче до своїх приголосних братів.

  1. Робота над змістом казки та новим матеріалом
  • Як люди назвали той гачечок вгорі після приголосних перед [й]?
  • Написати це слово в зошиті.
  • Чітко вимовити останній звук у слові, визначити наголошений склад, поділити слово для переносу.
  • Яку назву дібрали б до казки?
  • В яких словах [й] сподівався підійти до приголосних ближче? Напишіть їх у зошиті. ( Один учень записує на дошці) Пір’я, бур’ян, пам’ять.
  • Дібрати свої слова з апострофом і записати їх у зошити.
  • Підкреслити літери, між якими стоїть апостроф. Всім разом прочитати записані слова, чітко вимовляючи по два звуки [йа], [йе], [йі], [йу] після апострофа.
  • Звернути увагу, що апостроф ставиться після твердого приголосного перед я, є, ї, ю.
  • Із одним із слів, що дібрали, скласти речення і записати його в зошити.
  • Звуко-букво-складовий аналіз слів реп’ях, сім’я.
  • Візьміть до уваги! При переносі слів апостроф залишається в попередньому рядку! (Реп’-ях).
  1. Фізкультхвилинка під музичний супровід.
  2. Робота за підручником (с. 64-65 )

Вправа 174

  • Відгадати загадку

Вправа 175 (за умовою)

  • Прочитати правило про вживання апострофа.
  • Вправи 176 та 177 виконати фронтально усно.
  1.  УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
  1. Робота в групах.

Діти отримують завдання:

  • Списати правильно слова. Де потрібно, поставити апостроф.
  • Підкреслити літери, між якими він стоїть.

Перша група: св…ято, полум…я, м…ясо, пл…яма, л…юбов, солов…ї.

Друга група: м…ята, л…юдина, дев…ять, бур…як, подвір…я, р…ядок.

Третя група: солом…яна, п…явка, дес…ять, р…юкзак, бур…я, в…ють.

Четверта група: в…ється, п…ють, топол…я, под…яка, п…ятірка, порос…я.

П’ята група: хлоп…ята, мор…яки, Мар…яна, дес…ять, сузір…я, картопл…я.

  • Спікери груп доповідають про виконану роботу.
  1. Робота над незакінченим реченням на екрані телевізора

Найцінніший скарб у житті кожної людини – її …

  • Прочитайте речення на екрані і скажіть, що вважаєте найважливішим і найціннішим у житті і чому?
  • Запишіть в зошити утворене речення

Найцінніший скарб у житті кожної людини – її життя і здоров’я.

  • Підкресліть літери між якими стоїть апостроф.
  • Запам’ятайте всі! Без життя не здійсниться жодна мрія людини. А без здоров’я теж буде важко жити. Берегти їх -  обов’язок кожного.
  1. Гра «Утвори за зразком»

Зразок: верф - верф’ю, (пояснити значення)                   солома – солом’яна.

Любов -                                                                                   риба - … .     

Кров - …                                                                                     соловей - … .

  1. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ.
  • Чого навчились на уроці?
  • Коли ставиться апостроф?
  • Дібрати слова з апострофом.
  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 65, вправа 178 (за умовою).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ящук Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 серпня 2019
Переглядів
15783
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку