1
6 клас.
Дидактичні матеріали з теми: «Давні Індія та Китай».
Підручник: Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс). 6 клас, О.В. Гісем, О.О. Гісем. – Харків : Вид-во «Ранок» , 2019.
1. Словникова робота:
_ _ _ _ _ – верства в індійському суспільстві. (Варна)
_ _ _ _ _ _ _ – одна з найдавніших релігій на Землі, що виникла у VI ст.. до н.е. в Індії. (Буддизм)
_ _ _ _ _ _ _ – стан абсолютного спокою. (Нірвана)
_ _ _ _ _ – куполоподібна споруда у якій зберігається буддійські святині. (Ступа)
2. Знайти зайве:
– Локшина, папір, сейсмограф, шахи, арбалет. (Шахи - вони були винайдені не у Китаї)
– Даосизм, зороастризм, конфуціанство, буддизм. (Зороастризм – ця релігія не була поширена у Давньому Китаї)
– Далян, Хараппа, Лотхал, Мохенджо-Даро. (Далян – це не місто Хараппської цивілізації)
– Недоторкані, брахмани, кшатрії, вайшії, шудри. (Недоторкані – за віруваннями це єдина категорія верства, яка не вийшла з тіла Брахми)
– Брахма, Будда, Вішну, Шива. (Будда – він не відноситься до головних богів індуїзму)
– Дравіди, арії, перси. (Перси – не були плем’ям що приймало участь у формуванні єдиного індійського народу)
– Індуїзм, буддизм, даосизм. (Даосизм – ці вчення не були поширені у Давній Індії)
3. Скласти логічні пари:
Тема: «Суспільне, релігійне та культурне життя Давньої Індії».
дравіди |
|
служать Брахмі |
Вішну |
|
стегна Брахми |
недоторкані |
|
Шива |
сансара |
|
карма |
кшатрії |
|
Гаутама |
нірвана |
|
розбитий посуд |
Чандрагупта |
|
воїни |
Будда |
|
арії |
брахмани |
|
абсолютний спокій |
вайшії |
|
Ашока |
Тема: «Природно-географічні умови Давнього Китаю».
Хуанхе |
|
Династія Хань |
Тутовий шовкопряд |
|
Імперія Цінь |
Лю Бан |
|
«Річка, що блукає» |
Ши Хуан-ді |
|
Шовк |
Ван |
|
Цар |
Тема: «Суспільне та культурне життя давніх китайців».
Лао-цзи |
|
Конфуцій |
Благородна людина |
|
Даосизм |
«Книга пісень» |
|
Пересічна людина |
Повітряний змій |
|
«Ши-Цзін» |
Конфуціанство |
|
«Літаючий дракон» |
Піднебесна |
|
Серединне царство |
4. Заповнити пропуски.
Тема: «Природно-географічні умови Давньої Індії».
Мохенджо-Даро.
До наших днів найкраще збереглося місто Мохенджо-Даро. Населення міста становило близько __________. Воно було збудовано за єдиним планом, мало _________ та ___________, а вулиці були рівними та досить широкими. У центрі міста розташовувалися велика __________, головний резервуар для збору води та __________– споруда зі стінами заввишки _____м. Можливо її використовували для громадських зібрань або _________________. Ця споруда могла вмістити до ________. Місто оточували ____________ й _____________, які захищали не тільки від нападу ворогів, але й від ____________.
Відповіді: 40 тисяч осіб, каналізацію, водогін, ринкова площа, цитадель, 12 м, як сховище під час небезпеки, 5 тис. осіб, стіни й башти, повеней.
Тема: «Суспільне, релігійне та культурне життя Давньої Індії».
Соціальна структура індійського суспільства.
Індійське суспільство поділялося на різні верстви – ___________. Вважалося, що так встановив сам бог _________, від різних частин тіла якого пішли всі люди. Існувала одна верства, яка не вийшла з тіла бога, –___________. Вони жили осторонь суспільства, за межами селищ та міст. Представники інших варн не торкалися їх, щоб не осквернити себе. Вони носили одяг, який залишився від ________. Майном недоторканих могли бути лише _________ й ___________, свою їжу вони мали їсти з __________, а замість прикрас у них було ___________.
Відповіді: варни, Брахма, недоторкані, померлих, собаки, осли, розбитого посуду, залізо.
Тема: «Суспільне та культурне життя давніх китайців».
Династія Цінь.
Правитель царства Цінь на ім’я ___________ поступово завоював сусідні держави. Останню з них він приєднав до своїх володінь у ___________. Він створив першу китайську імперію ________ і взяв титул першого імператора держави Цінь –___________. Для того, щоб його держава не розпалася він здійснив ряд перетворень. Територію держави було поділено на ___________. Було збудовано канал, який з’єднував дві найбільші річки півдня – __________ та _________. У _____ р. до н.е. місце династії Цінь посіла династія _________, яка правила Китаєм протягом наступних ________ років.
Відповіді: Ін Чжен, 221 р. до н.е., Цінь, Ши Хуан-ді, 36 областей, Янцзи, Перлинну річку, 206 р. до н.е., Хань, 400 років.
Даосизм.
У Китаї релігія та ________ були тісно пов’язані між собою. Вчення деяких деяких давньокитайських мудреців набули форми ____________. Так, у ___ ст.. до н.е. жив мудрець ___________. Він створив учення про _______ – шлях людини до розуміння природи та світу загалом. Це вчення називають –__________. Цей мудрець навчав, що людина має жити відповідно до ________ , не чинити ________.
Відповіді: філософія, релігії, VI, Лао-цзи, дао, даосизм, законів природи, зла.
5. Діаграма Венна.
Давній Китай
6. Заповнити таблицю
Завдання: Користуючись малюнком та текстом підручника стор. 86 заповнити таблицю. (Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс). 6 клас, О.В. Гісем, О.О. Гісем. – Харків : Вид-во «Ранок» , 2019.)
Варни |
Походження |
Заняття |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь:
Варни |
Походження |
Заняття |
Брахмани (жерці) |
Створені з вуст Брахми |
Служать Брахмі, говорять від його імені |
Кшатрії (воїни) |
Створені з руки Брахми |
Захищають державу, управляють нею |
Вайшії (вільні селяни, торгівці) |
Створені зі стегон Брахми |
Займаються землеробством, скотарством, ремеслами, торгівлею |
Шудри (слуги) |
Створені зі ступень Брахми |
Прислуговують першим трьом варнам |
Недоторкані – не належать до варн, виконують найбруднішу роботу. Спілкуватися з недоторканими забороняється. |
7. Прийом «Правильно/неправильно».
Вчитель ставить запитання, діти відповідають/пишуть так чи ні
8. Скласти розповідь.
Завдання: використовуючи додаткову літературу, зображення та опорні слова скласти розповідь з 10-15 речень на тему: «Гробниця Цинь Ши Хуан-ді».
Малюнки:
|
|
|
|
|
|
Опорні слова: Імператор Цінь Ши Хуан-ді, будували понад 40 років, 700 тисяч осіб, мавзолей, теракотові воїни, індивідуальні риси обличчя, 8 тисяч воїнів, великі арбалети, 1974 рік, м. Сіань.
9. Розподілення:
Завдання: Вкажіть стрілочками де які вирощували рослини:
|
|
|
|
Фініки |
|
|
Просо |
|
|
Чай |
|
Давня Індія |
Бобові |
Давній Китай |
|
Пшеницю |
|
|
Рис |
|
|
Ячмінь |
|
|
Диня |
|
Відповідь: Давня Індія – ячмінь, рис, фініки, просо, бобові, пшениця, дині. Давній Китай – рис, чай, просо.
10. Вгадай особу:
Завдання: Треба вгадати історичну особу по опису.
11. Співвіднести зображення винаходу, назву та його опис:
|
сейсмограф |
Її придумали понад 4 тисячі років тому. |
|
арбалет |
Цей прилад описують як ложку, ручка якої завжди вказує на південь. |
|
виделка |
Винайшли за часів династії Хань. Виготовляли із суміші: кора дерев, залишки тканини, рибацькі сітка |
|
локшина |
Виготовляли з бронзи, або кістки. Мала два зубця. |
|
Швидкісна тачка |
За найменшого поштовху кулька викотиться з рота дракону і впаде до рота жаби
|
|
компас |
Використовувався для подачі сигналів війську.
|
|
Повітряний змій |
Така конструкція дозволяє легше й швидше перевозити вантажі.
|
|
феєрверк |
Був розроблений в X столітті. Він вважався добрим дезінфікуючим засобом при лікуванні виразок і ран, під час епідемій, а також його використовували для труїння шкідливих комах.
|
|
Папір |
Залишки знайдені в гробниці Цінь Ши Хуан-ді.
|
12. Гра: «Три факти».
Завдання: Командна гра на 3 дитини. Дитина отримує картку з ім’ям історичної особи та фактами. Кожній історичній особі відповідає певний колір. З перелічених фактів викреслює (відповідним кольором) тільки ті, які стосуються цієї особи й передає наступному гравцю. Наступний гравець викреслює ті факти, які стосуються його історичної особи. Якщо всі будуть уважні, то всі факти на картці будуть викреслені правильно.
Давня Індія
Гаутама |
Чандрагупта |
Ашок |
Прагнув ввести єдину релігію – буддизм |
Народився царевичем |
Був онуком Чандрагупти |
Його називали «просвітленим» |
Став засновником могутньої держави Маур`їв |
Походив з роду Маур`їв. |
Очолив визвольний рух проти Александра Македонського |
Жив у ІІІ ст.. до н.е.. |
Став засновником нової релігії в Індії |
Відповідь:
Гаутама |
Чандрагупта |
Ашок |
Прагнув ввести єдину релігію – буддизм |
Народився царевичем |
Був онуком Чандрагупти |
Його називали «просвітленим» |
Став засновником могутньої держави Маур`їв |
Походив з роду Маур`їв. |
Очолив визвольний рух проти Александра Македонського |
Жив у ІІІ ст.. до н.е.. |
Став засновником нової релігії в Індії |
Давній Китай
Лао-цзи |
Ін Чжен |
Лю Бан |
Створив першу китайську імперію Цінь |
Скасував жорстокі закони попередників, зменшив податки, роздав землі знаті селянам |
Навчав, що людина має жити відповідно до законів природи |
Засновник династії Хань |
Жив у VI ст. до н.е. у Китаї |
Взяв ім’я – Цінь Ши Хуан-ді |
Створив вчення про дао |
Його гробницю будували понад 40 років |
Один із вождів повстання проти Цінь |
Відповідь:
Лао-цзи |
Ін Чжен |
Лю Бан |
Створив першу китайську імперію Цінь |
Скасував жорстокі закони попередників, зменшив податки, роздав землі знаті селянам |
Навчав, що людина має жити відповідно до законів природи |
Засновник династії Хань |
Жив у VI ст. до н.е. у Китаї |
Взяв ім’я – Цінь Ши Хуан-ді |
Створив вчення про дао |
Його гробницю будували понад 40 років |
Один із вождів повстання проти Цінь |