Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 6-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Практичне заняття. Мумії в Давньому Єгипті
Мета: ознайомити з поховальним обрядом та уявленнями про потойбічне життя в Давньому Єгипті; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичними картами та текстом підручника; формувати інтерес до вивчення минулого людства.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати дати, пов’язані з темою уроку;
-
застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
-
розповідати про поховальний обряд та уявлення про потойбічне життя в Давньому Єгипті;
-
висловлювати власні судження про вірування давніх єгиптян.
Тип уроку: практичне заняття.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, ілюстративний ряд до теми, роздатковий матеріал.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Кросворд.
-
Саркофаг; 2) Маат; 3) Амон; 4) Мумія; 5) Анубіс; 6) Сфінкс; 7) Ізіда; 8) Хеопс; 9) Озіріс; 10) Міфи; 11) Гор.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Перегляд мультфільму.
https://www.youtube.com/watch?v=HqqFNqtad7o
-
Про що йдеться в мультфільмі?
-
Хто є головним героєм мультфільму?
-
Чи можна вважати цей мультфільм історичним джерелом? Чому?
-
Сьогодні ми поговоримо не лише про дослідження Давнього Єгипту, а й про процес створення мумій.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Кероване читання.
-
Опрацюйте матеріал підручника на с. 73.
-
Поміркуйте, які верстви єгипетського суспільства могли дозволити собі перший спосіб бальзамування, а хто мав задовольнятися третім?
-
Про яке ставлення єгиптян до потойбічного життя свідчить такий тривалий процес бальзамування?
-
Аналіз ілюстрації.
-
Чому жрець-бальзамувальник у масці саме Анубіса?
-
Навіщо між бинтами замотували амулети?
-
Які амулети зустрічалися найчастіше?
-
Завдяки чому тіло померлого мало бути збережене?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте додатковий матеріал та знайдіть відповідь на запитання: «Чому саме зображення жука-скарабея найчастіше клали до поховань Давні Єгиптяни?»
У єгипетській міфології шанували символ священного скарабея, жука-гнойовика з родини Scarabaeidae. Священні скарабеї живляться гноєм тварин, з якого спершу скачують кульки. Стародавні єгиптяни в цій поведінці вбачали прообраз руху Сонця — світила, якому вони поклонялися найбільше. Культ священного скарабея був настільки поширеним у Стародавньому Єгипті, що у формі жука виготовляли печатки, амулети, магічні предмети й прикраси, його зображували на папірусах, фресках гробниць. У храмовому комплексі Карнак недалеко від Луксора збереглася колона, яку вінчає кам'яний скарабей. Єгипетського бога Хепрі зображували з головою у вигляді скарабея.
-
Робота з текстом підручника.
-
Опрацюйте матеріал підручника на с. 74 та дайте відповіді на запитання.
-
На які групи можна поділити ці слова?
-
Яких сфер життя вони стосуються?
-
Що наведений текст може сказати про мораль у Давньому Єгипті?
-
Перегляд відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=MaRLW7ZxApM
-
Чи вдалося акторам відобразити описану сцену?
-
Яке враження викликала у вас картина?
-
Аналіз ілюстрації.
-
Розгляньте малюнок «Суд Озіріса» з давньоєгипетської «Книги мертвих».
-
Дайте відповіді на запитання.
-
Де на малюнку зображено Озіріса? Що дає підстави вважати, що він – цар потойбічного світу?
-
Що роблять боги Анубіс і Тот?
-
Навіщо поряд з вагами намальовано чудовисько – лева з пащею крокодила?
-
Яку роль у церемонії відіграє бог Гор?
-
Знайдіть на малюнку душу померлого (схожа на горщик) та перо богині Маат.
-
Де на малюнку зображено сцену, описану в уривку з документа?
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Вправа «Кола по воді».
-
На основі отриманої інформації, доберіть до кожної літери слова «мумія» поняття, які її характеризують, або асоціюються з ним.
-
Робота в парах.
-
Сформулюйте твердження, які доводять вагомість потойбічного життя у Давньому Єгипті.
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Три слова».
-
Охарактеризуйте урок трьома словами-прикметниками.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Повторити § 18 – 23 підручника.