Дидактичні матеріали з української мови для 9 класу.

Про матеріал
Посібник вміщує дидактичний матеріал до кожної з тем 9 класу за програмою 11-річної школи. Для вчителів-словесників шкіл з українською й російською мовами навчання, студентів філологічних факультетів.
Перегляд файлу

Умовні позначення

  1. ПВ5-8 – повторення вивченого у 5 – 8 класах (№№1–13). 
  2. СПЧМ – способи передачі чужої мови (№№1–13). 
  3. СР – складне речення (№№1–2). 
  4. ССР – складносурядне речення (№№1–10). 
  5. СПР – складнопідрядне речення (№№1–21). 
  6. БСР – безсполучникове складне речення (№№1–9). 
  7. СРЗРВЗ – складне речення з різними видами зв’язку (№№1–6). 
  8. ССЦ – складне синтаксичне ціле (№№1–2). 
  9. ПВ9 – повторення вивченого в 9 класі (№№1–27). 

 

 

 

Посібник вміщує дидактичний матеріал до кожної з тем 9 класу за програмою 11-річної школи.

   Для вчителів-словесників шкіл з українською й російською мовами навчання, студентів філологічних факультетів.

 

 

 

 

 ПВ 5-8 №1

   Поставте наголос у словах. З виділеними складіть речення.

   Абетковий, абихто, абикого, абияк, абищо, абощо, абиколи, алфавіт, алфавітний, аніхто, анікого, аніщо, анічого, аніякий, арбітраж, арешт, артикул, атлас (тканина), атлас (географічний альбом), аргумент.

 

ПВ5-8 №2

   

   Складіть порівняльну таблицю “Словосполучення та речення”. Підготуйте коротке усне повідомлення про їх спільні та відмінні риси.

Значення

Словосполучення

Речення

Особливості побудови

 

 

Інтонація

 

 

Функція

 

 

 

ПВ5-8 №3

   Утворіть словосполучення за такими моделями.

  1. Ім. – ім. в Р. в. ( сторінка книги ) … .
  2. Ім. – ім. в Д. в. ( подарунок матері ) … .
  3. Дієсл. – ім. в Ор. в. ( перебувати під враженням ) … .
  4. Дієсл. – присл. місця ( чекати поблизу ) … .
  5. Числівн. – займен. з приймен. ( перший з нас ) … .

 

 

ПВ5-8 №4

   Спишіть речення. Підкресліть в них однорідні члени речення. Поясніть розділові знаки.

 1. Чорні від страждання мої ночі,

      Білі від скорботи мої дні,

      Впали у твої свавільні очі,

      Жадібні, глибокі і чудні. (В. Симоненко)

2.  Над водою гірко і п’янко пахло осиковими сережками, вербовими котиками і соком, що пробивав молоду кору. (М. Стельмах) 3. Бабуся дістала з-за пазухи зілля любистку, материнки, чорнобривцю, цвіту папороті. (Г. Квітка-Основ’яненко) 4. Я раділа, слухала та й була краплею-водицею з джерела.          (М. Ткач) 5. Усе тут рідне, миле і близьке. (О. Білаш)

 

ПВ5-8 №5

 

   Знайдіть звертання в реченнях, поясніть розділові знаки.

   1. Доле моя, доле, де ж твій голос дівся? В синенькім цвіточку сумненько розцвівся. 2. Жито, мамцю, жито, мамцю, жито, колосочки. Як дівчину не любити, коли чорні очки! 3. Ой я ж тобі, мій миленький, зілля не давала, слідок брала, к серцю клала – тебе чарувала. 4. Ластівко, ластівко! На тобі веснянки, дай мені білянки. 5. Уроки, урочища, підіть собі на яри, на ліси дрімучі, на степи степучі, де глас чоловічий не заходить, де півні не співають! (Нар. замовляння.)

 

ПВ5-8 №6

 

   Знайдіть вставні слова в реченнях, поясніть розділові знаки.

   1.  – Тату, наш лелека прилетів! Мамо, чуєш мову солов’їну?.. І, здається, тисяча світів слухає співучу Україну. (О. Лупій) 2. Буває, задзвенить в чужих містах кришталь моєї мови дорогої, і стане так – мов рану хто пригоїв, приклавши з подорожника листка. (Л. Литвинчук) 3. Уже, мабуть, молебень відслужили, бо затужили дзвони, затужили! 4. Десь, може, там зустрінемося ми. Не буде рук – обнімемось крильми. 5. Було, під вечір лущимо квасолю, а Гриць іде городами до нас. 6. Таке було гарнесеньке хлоп’ятко. Цікаве. А ласкаве, як телятко. (З тв. Л. Костенко)

 

ПВ5-8 №7

   Відредагуйте і запишіть речення, поясніть характер помилок.

   1. Я болію за київське “Динамо”. 2. Цілу неділю йшов дощ. 3. По крайній мірі ти знатимеш тепер, хто є хто. 4. Ми не будемо сперечатися по всякому поводу. 5. Це тормозить важливий процес роздержавлення.

 

ПВ5-8 №8

   Спишіть, підкреслюючи звертання і вказуючи в дужках, якими частинами мови вони виражені. Поставте пропущені розділові знаки. Зробіть фонетичний розбір виділеного слова.

   1. Поете слухай голоси життя людського, нові ритми уловляй… 2. Здоров будь Пушкін мій землі орган могучий!.. 3. Ви тут мої милі не в лісі ростете не в травах зелених і пишних цвітете, – ви тут… вас зірвали… о квіти нещасні погасли пов’яли всі кольори ясні. 4. Шевченку Відгук дум своїх чи чуєш ти у нашім співі? 5. О краю мій тужу я за тобою! (З тв. М. Рильського)

 

ПВ5-8 №9

   Спишіть, підкреслюючи звертання і вказуючи в дужках, якими частинами мови вони виражені. Поставте пропущені розділові знаки. Зробіть фонетичний розбір виділеного слова.

   1. Ярославно Ігор знову кличе шле гінця з далекого полка, сяє сонце, яре, бунтівниче, пил походу щоки опіка. 2. Дощик  дощик голубий колосків не оббий зливами-приливами, хмарами огнивими… 3. О вічне сонце огнелике ти встало недругам на зло, і радості чуття велике прийма людина і зело. Тобі пресвітле ласка й шана! 4. Ти мене з дитинства підіймала, хліб дала з піснями солов’я, відвела доріг мені немало земле зореносице моя! (З тв. А. Малишка)

 

ПВ5-8 №10

   Спишіть, підкреслюючи звертання і вказуючи в дужках, якими частинами мови вони виражені. Поставте пропущені розділові знаки. Зробіть фонетичний розбір виділеного слова.

   1. Ой Морозе Морозенку ой да ти славний козаче! За тобою Морозенку вся Вкраїна плаче! 2. Та орав мужик край дороги. Гей цоб! Цабе рябий тпру! Край дороги! 3. Ой матінко-зоре яке в строку горе: ні доїсти ні допити ні сісти спочити! 4. Ой і зійди, зійди ти зіронько вечірняя ой вийди, вийди дівчинонько моя вірная! 5. Грицю Грицю молотити Гриць не здужає робити. (З народних пісень)

 

ПВ5-8 №11

   Спишіть, вставляючи, де потрібно, замість крапок  ь.

   1. Леген..кий вітерець.. подихає – і скріз.. розносит.. тепло ран..н..ого літ..н..ого ранку. (Панас Мирний) 2. Зірон..ка ясна темнен..кої ночі чужа і холодна нам завжди здаєт..ся, квіт..ці ж радіют..в степу наші очі і сер..це, мов рідне, до неї смієт..ся. (І. Манжура) 3. Вмивайся ранком на зорі, коли вода тече кріз.. пал..ці. Поки ще сон..це не горит.., а тліє тіл..ки дес… у бал..ці.                   (М. Терещенко) 4. Надя моя прийшла увечері з комсомол..с..ких зборів радісна така, весела. Брян..с..кий стояв на спостережному пунк..ті с..омої стрілец..кої роти і звідси керував вогнем. 5. Гострі, в монгол..с..ких вирізах очі дивилис.. на Шуру приязно, з готовністю допомогти. (З тв. О. Гончара) 6. Вс..ого надивився молоден..кий Чумаченко, Гриц..ків син. Він у дорозі хлопец.. зовсім не той, що дома. Бат..ко аж радуєт..ся його поведінкою між люд..ми. (Д. Косарик)

 

ПВ5-8 №12

   Спишіть, вставляючи замість крапок пропущені літери.

   1. Через кілька хвилин понад полками пішла на захід ав..ац..я. 2. Здавалось, що літаки ідуть зовсім беззвучно, німими с..луетами, виключивши всі свої мотори. 3. Гул ескадр..л..й цілком перекривався гулом наземної арт..лер..ї.        4. Якось після вечері у вагоні зав’язалась жвава д..скус..я. 5. Мабуть, ніде доцільна думка, свіжа ін…ц..ат..ва не поширюється з такою блискавичною швидкістю, як на фронті. 6. Піднявшись десь із далеких аеродромів, на рівні зірок ідуть могутні машини, г..ганти стратег..чної ав..ац..ї. 7. Черниша будинок вразив своєю арх..тектурною досконалістю. 8. Несподівано виринув край шляху с..лует польової будки трактор..стів. (З тв. О. Гончара)

 

ПВ5-8 №13

   Прочитайте, виправте помилки; відредагований текст запишіть.

Домашній хліб

   Традіция випіканя домашного хліба нині стає де далі самою популярною і богато в чому завдяки появі чудової кухоної техніки – міні пекарні.

   Нині кожна господиня має можливісьть недокладаючи практично жодних зусилль насолоджуватися ароматной та смачной домашньой випічькою хочь  що дня.

   Що вимогаєтся від неї? Купити якістні продукти, викласти їх в форму, виставити парамитри на дісплеї і за де-який час за сігналом аппарата дістати з форми готовий горячий хліп.

   З усіма іншими процессами приготуваня хлібо-пекарня впораєтся самостийно. 

 

СПЧМ №1

   Відредагуйте речення, виправивши помилки, які виникли при заміні прямої мови непрямою.

   1. Наталка заявила, що я ніколи не вийду заміж за возного. 2. Він попросив, щоб принесіть води. 3. Т. Шевченко писав, що я караюсь, мучаюся, але не каюсь.    4. Бабуся попросила внука купити собі ліки.

 

СПЧМ №2

   

   Накресліть схеми речень з прямою мовою. Поясніть розділові знаки при прямій мові.

   1. М. Грушевський писав: “Треба горнутися до свого українського, заохочувати до нього, розширювати його всякими способами”. 2. “Воскресни, Україно! – пристрасно молив Я. Гоян. – Воскресни в козацьких степах під своїм високим блакитним небозводом…” 3. “Синку, – щоразу нагадувала вона, – ніколи не кажи на хліб, що він поганий. Поганого хліба немає, є лише невмілі руки…”    4. “Треба поспішати творити безсмертні труди”, – писав М. Вавилов. 5. “Де співають, там охоче лишайся жити, лихі люди не мають пісень”, – нагадував   Ф. Шиллер.       

 

СПЧМ №3

   Перепишіть речення. Розставте необхідні розділові знаки, поясніть їх уживання.

   1. Чого зажурився мій любий козаче? питає дівчина вродлива. 2. Промовила конвалія Прощай гаю милий! 3. Прощай Самсоне крикнула зрадлива Ти думав що для тебе я забуду родину? (Леся Українка) 4. Мені казав розумний садівник Коли ти пересаджуєш ялинку відзнач північний і південний бік і так сади: ростиме добре й гінко. (М. Рильський ) 5. Це він тільки на вигляд єфрейтор! пояснив подоляк. 6. Ніщо так не красить людину, як натхнення подумала Ярославна. (О. Гончар)

 

СПЧМ №4

  Перепишіть речення. Підкресліть пряму мову, поясніть розділові знаки.

   1. ”Та невже ж ти і разу не стала супроти судьби?!” – “А навіщо? – всміхнулась. – Мені аби люди й робота”. (Б. Олійник) 2. І тихо-тихесенько я промовляла: “Сон літньої ночі! Мені тебе жаль!” 3. “Ні, не клич мене, весно, – казала я їй. – не чаруй і не ваб надаремне. Що мені по красі тій веселій, ясній? В мене серце і смутне, і темне”. (Леся Українка) 4. Левко крадькома поглядає на дівчину: “Їй-бо, вже відданиця. Росту і сили на добре господарство нема, а краса є”. (М. Стельмах) 5. “Ото воно там якраз і було, – сказав мій візник, – отам, де стовп”. (П. Панч) 6.”Чи бачили таке! – сказав батько і, помовчавши, додав: – Готовий хлібороб, одним словом”. (А. Головко)    

 

СПЧМ №5

   Перепишіть речення. Розставте необхідні розділові знаки, поясніть їх уживання.

   1. На мій погляд пише О. Гончар у творах справжнього митця мусить виявлятися той високий ідейно-естетичний ідеал людини, котрий є у житті і котрий – через мистецтво – тільки й спроможний дійово допомагати людині жити, розвиватися, вдосконалюватись. (Д. Павличко) 2. Він повертається у той бік, де далеко, за селом й ланами, пливе Дунай, – і шепче. Знов мене кличеш Соломіє? Почекай, швидко прийду, не забарюся вже… (М. Коцюбинський)      3. Що це за дівчина? Де вона взялася в нашому селі? Думав молодий Джеря, надіваючи свитку через плече. (І. Нечуй-Левицький) 4. Яка ти розкішна, земле думала Маланка Весело засівати тебе хлібом, прикрашати зелом, заквітчати квітами. (М. Коцюбинський)

 

СПЧМ №6

   До слів автора допишіть пряму мову.

  1. Юрко підійшов до Андрія та й вигукнув: ……………………
  2. ……………… – сказала мама.
  3. ………………,  – відповів Микола, подивившись у вікно.
  4. ………………? – запитала Оля.
  5. ………………, – сказав батько, – …………….. .   

 

СПЧМ №7

   За поданими схемами складіть і запишіть речення:

А, а – слова автора ( з великої та маленької букви );

П, п – пряма мова.

  1. “П, – а, –  П”.                                 5. А: “П!”
  2. “П, – а: – П”.                                  6. “П?” – а. 
  3. А: “П”, а.                                        7. “П, – а, – п”. 
  4. “П”, – а.                                          8. “П! – а, – п”.  

 

СПЧМ №8

   Перетворіть речення з прямою мовою у речення з непрямою мовою, запишіть їх.

   1. ”Ну чого ж ти мовчиш?” – спитала жінка. (П. Козланюк) 2. “Земля найкраще пахне восени”, – говорив сам до себе  Тимофій. 3. “Пора нам, Дмитре Тимофійовичу, в дорогу!” – сказав Марков, оточений людьми. (М. Стельмах)   4. “Мотре! Хто це купив тобі таке гарне намисто?” – спитав Карпо. 5. “А що, Лавріне, чи будемо городити тин, чи, може, й без тину обійдеться?” – спитав Карпо. (І. Нечуй-Левицький)     

 

СПЧМ №9

   Допишіть речення. Зробіть заміну прямої мови на непряму.

  1. “…..?” – запитав брат.
  2. “….., – підтвердила я. – …..”.
  3. “……., – пояснив Володимир. – ………..”.
  4. Сестра сказала: “………..”.
  5. “………!” – відповіла мати.
  6. Брат подумав і додав: “…………”.     

 

  СПЧМ №10

   Перебудуйте речення так, щоб замість них були речення з прямою мовою і словами автора. Запишіть перебудовані речення.

   1. Андрій запитав у брата, коли вони підуть у зоопарк. 2. Мети звеліла Оксані купити цукерок. 3. Вчитель оголосив дітям, що завтра вони будуть писати контрольний диктант. 4. Я запитав у товариша, чим йому зможу допомогти.

 

СПЧМ №11

   Перетворіть речення з прямою мовою у складні, запишіть їх.

   1. ”Ніщо так не красить людину, як натхнення”, – подумала Ярославна.                (О. Гончар) 2. Казав пан: “Кожух дам”, та слово його тепле. (Нар. творчість)    3. “Життя в неволі нічого не варте”, – відказав Максим. (І. Франко) 4. Що ж не дає мені промовить просто: “Так, доле, ти міцніша, я корюся”. (Леся Українка)

 

СПЧМ №12

   Введіть у речення цитати за допомогою слів автора, поставте відповідні розділові знаки.

   1. Правду говорить не язик, а душа. (Нар. творчість) 2. І на оновленій землі врага не буде, супостата, а буде син, і буде мати, і будуть люди на землі.             (Т. Шевченко) 3. Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. (В. Сухомлинський) 4. Українські простори – столиця ліричної поезії.      (А. Міцкевич)

 

СПЧМ №13

   Перепишіть речення, розставляючи розділові знаки при цитатах, розкрийте дужки.

   1. Будинки в цьому місті були розкішні високі й побудовані з колод обтесаних і зсередини і ззовні (п, П)исав П. Алеппський який у той час відвідав Київ.       2. Лише не досягнуте для мене має сенс стверджував він, тому жив нетерпеливо і жадібно. (М. Жулинський) 3. Для Добролюбова “Гайдамаки” поема                (Н, н)апрочуд різноманітна жива сповнена сили і цілком вірна народному характерові. (О. Білецький) 4. Джерело тієї сили …(М, м)огуче полум’я любові до людей до рідного краю і широких (Л, л)юдських ідеалів … віра в кращу будущину. (І. Франко)

 

СР №1

   Спишіть, поставте потрібні розділові знаки. Виділіть у реченнях граматичні основи. Доведіть, що подані речення є складні.

   1. Вийшов оце в ліс і здається почув як кує зозуля. (П. Гуріненко) 2. За вікном шумлять автомобілі кожний певний власної мети як оті космічні вічні хвилі що єднають зоряні світи. (М. Рильський) 3. Коло хати що стояла в саду цвіли квіти а за хатою проти сінешніх дверей коло вишень поросла полином стара погребня з одкритою лядою. (О. Довженко)

 

 

СР №2

   Випишіть спочатку складні сполучникові речення, а потім – безсполучникові. Підкресліть у них підмет і присудок.

   1. Вже тиха осінь ходить берегами, на вербах трусить листячко руде.                 (Л. Костенко) 2. Ліс обняв тихим шелестом листя, лопотінням спілих кисличок, зарябіли увіччю мережива тіней. (Гр. Тютюнник) 3. Наче вчора бігав я до школи і садив ті вишеньки малі, а тепер гудуть над ними бджоли і поважні пустуни-джмелі. (В. Симоненко) 4. Місяць зійшов над морем, і скелі ближчими стали. (М. Коцюбинський) 5. Жайворонки дзвенять у синьому небі, пшениця колосом шумить на полях від Полісся до Приазов’я. (А. Малишко)    6. На світі вже давно ведеться, що вищий перед нижчим гнеться. (Л. Глібов)   7. Він вважав себе дуже багатим: є молодість, є сила, є нестримне бажання працювати. (С. Скляренко) 8. Садок уже одцвівся і густо вкрив землю білими пелюстками.  (Гр. Тютюнник)   

 

ССР  №1

   Спишіть речення, поставте розділові знаки і поясніть їх уживання.

   1. З-за школи вулицею повернули два вершники і поміж них усередині й трохи спереду піший. (А. Головко) 2. Я цей світ ще змалку вибрав і купався в цвіті вишень (М. Сингаївський) 3. Час мій настане і знову я устану на радість на славу новую. (Дніпрова Чайка)

 

ССР №2

   Перепишіть речення, поставте, де треба, розділові знаки та поясніть їх.

   1. Дівчина троянди поливала і кудись котилась хмар навала і сміялась осінь за вікном. (В. Сосюра) 2. Небо на сході ледь жевріло і сивий туман ще стелився над сонним Дніпром а подорожні наші були вже під самим Славгородом.           (А. Головко) 3. І линула полем жайворонкова пісня і насолоджувалося сонце степовим простором і милувалися очі степовою зеленавістю. (А. Малишко)       4. За селом знов шелестіли хліба й пахло полином. (А. Головко) 5. Чи для вас немає зелені в лісах чи для вас не сяє сонце в небесах. (І. Франко) 6. Утікала в далечінь дорога а з-за лісу насувалась тиша. (О. Левада) 7. На її зосередженому обличчі заколивався світ і виразно пройшли тіні страждання.     (М. Стельмах) 8. В очереті кахкала дика качка і сплескувала велика риба.       (Ю. Мушкетик) 9. Земля цвіте і росами зоріє. (Г. Гайворонська) 10. Уквітчаю цю землю синами і піснями своїх матерів. (Г. Гайворонська) 11. Тихо й безлюдно.                       (М. Коцюбинський)

 

ССР №3

  Придумайте по три речення з та в ролі єднального і протиставного сполучника.

 

ССР №4

  

   Визначте різновиди складносурядних речень і засоби зв’язку їх частин.

   1. Леся знову заплакала, вдячно обціловуючи батькове обличчя, але то були вже сльози радості. (М. Олійник) 2. Михайлик і Леся згадували подробиці від’їзду батьків, а Шура більше відмовчувалась. (М. Олійник) 3. Серце калатанням відлічувало час, але з людей ніхто навіть не поворухнувся.                ( М. Стельмах )   4. Телефон озвався знову, і Демид схопив трубочку. (В. Собко) 5. Край неба на заході почорнів, і незабаром, швидко наближаючись, звідти посунули важкі громаддя хмар. (М. Олійник) 6. Петра Антоновича перевели працювати знову до Ковеля, а з ним на деякий час поїхала і Ольга Петрівна.

(М. Олійник)  7. Нервово тремтить у руках олівець, і з тихим шелестом падають на підлогу списані сторінки. (І. Цюпа) 8. Остап із Соломією сіли під вербою, але їм не говорилось. (М. Коцюбинський) 9. Мене охопило обурення, і я поспішно подерся на горбок до землянок. (Петро Панч) 10. По вулицях стікали каламутні струмки, а вузькі і горбаті тротуари блищали від болота. (Петро Панч)   11. Уперше за останні тижні з обличчя дівчини зійшла хмарність печалі, і вона усміхнулася. (Н. Кащук) 12. Човни розпікалися на сонці, і пахло соломою, водоростями. (Ю. Логвин) 13. Ванько був поруч, але розмовляти їм не вдалося. (Ю. Стецюк) 14. Дорош посилав зв’язкових до сусідніх підрозділів, але зв’язківці не поверталися назад. (Григір Тютюнник)  15. Падав сніг, і ні в чому не відчувалася зима. (Є. Гуцало) 16. Ген-ген попереду з ранкової мли вогняними скалками заблищали великі кам’яні гряди, і назустріч плотам долинув могутній шум водоспаду. (Яків Баш) 17. Нарешті запалили свічку, та вітер одразу її погасив. (В. Канівець) 18. Катер бурунив воду недалеко від берега, і всі очі були приковані до нього. (Ю. Мушкетик)

 

ССР №5

 

   Зробіть повний синтаксичний аналіз наведених складносурядних речень.

   1. Слабенько бринить її тендітний голосок, але, вплітаючись у тисячоголосий хор демонстрантів, він теж стає могутнім, дужим. (М. Олійник) 2. Щодень приносив лагідніші подихи вітер, і зазеленіла на пагорбах земля. (М. Олійник) 3. Проминуло кілька днів, а там і канікули скінчились. (Є. Гуцало) 4. Десятник сердився, лаявся, а Гонтаря охопила неймовірна досада. (Яків Баш) 5. Вони витягли на пісок човна, і Андрій подряпався по схилу. (Ю. Мушкетик)              6. Осінній день короткий, але сьогодні він згасав надто повільно. (Я. Стецюк)  7. Остання хвиля накотилася на берег, але вона була вже безсилою. (Д. Ткач)   8. Верби сплакували листям, і золоті сльози гнало над водою. (Г. Тютюнник)

 

ССР №6

 

   Сконструюйте з наведених пар простих речень усі можливі різновиди складносурядних речень. Поясніть синтаксичні зв’язки і смислові відношення між частинами складносурядних конструкцій.

   1. Рожевий ранок уставав на сході. Земля парувала під сонцем. 2. Зійшло сонце. Легкі хмарки пропливали по небу. 3. Зозулі кували. Солов’ї витьохкували.   4. Швидко пролітають роки. Кожен повинен прагнути принести своєму народові якнайбільше користі. 5. Без’ядерний мир – основна умова існування людства. Ядерна війна – смертельна загроза всьому цивілізованому світові. 6. Досягнення науки і техніки незаперечні. Їх треба правильно використовувати для блага людей.

 

ССР №7

   Випишіть з художніх творів, які ви вивчаєте, по три приклади єднальних, зіставно-протиставних та розділових речень.

 

ССР                                 №8

   Придумайте по три речення з та в ролі єднального і протиставного сполучника.

 

ССР №9

   Серед поданих речень знайдіть складносурядні, аргументуйте рішення.

   1. Останній сніг приречено білів, струмочок перший жебонів у тиші, і урочистий клекіт журавлів стояв до ранку в зорянім узвишші. 2. І віє з лугу смутком голубим, і лист упав, і це уже – на віки. 3. На екрані синього вікна ніч цвіте зірками голубими. (З тв. М. Луківа) 4. Хліб і сіль для друга й брата, а для ката – грім. (В. Коломієць) 5. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива. (Г. Чубач) 6. Ще молоко на губах не обсохло, а він женитися надумав. (Нар. творчість)

 

ССР №10

   Випишіть складносурядні речення, поясніть розділові знаки.

    1. За прорідженим краєм лісу перламутром сяє подолок неба, а по ньому важко пливуть білі кораблі хмар. 2. Низько в небі стримить, як золотий серп, пізній місяць. (С. Васильченко) 3. Ясне сонечко усміхається, жито силоньки набирається. (Нар. творчість) 4. І дід починає оповідати, а діти слухають і очей не зведуть з його. (Б. Грінченко) 5. Верби сплакували листом, і золоті сльози гнало за водою. (Григір Тютюнник) 6. Надмірна воля заводить у безмірне рабство. (Нар. творчість)

 

 

 

 

 

 

БСР  №1

   Випишіть спочатку сполучникові речення, а потім – безсполучникові. Підкресліть у них підмет і присудок.

    1. Вже тиха осінь ходить берегами, на вербах трусить листячко руде.                   (Л. Костенко) 2. Ліс обняв тихим шелестом листя, лопотіння спілих кисличок, зарябіли увіччю мережива тіней. (Гр. Тютюнник) 3. Садок уже одцвівся і густо вкрив землю білими пелюстками. ( Гр. Тютюнник ) 4. Наче вчора бігав я до школи і садив ті вишеньки малі, а тепер гудуть над ними бджоли і поважні пустуни-джмелі. (В. Симоненко)

 

 

ПВ9               №19

   Зіставте речення, поясніть спільні та відмінні їх риси.

   1. Добро і краса житимуть вічно. 2. Я вірю, що добро і краса житимуть вічно. 3. Я вірю: добро і краса житимуть вічно. 4. Краса безсмертна, і добро житиме вічно.

 

 

ПВ9 №1

   Прочитайте. Випишіть речення в такій послідовності: а) складні речення із сурядним зв’язком; б) складні речення з підрядним зв’язком; в) безсполучникові складні речення.

   Поясніть зв'язок між частинами речень та розділові знаки.

 

   Культура. Насамперед вона дала змогу Україні стати Україною. Творчість таких духовних велетнів, як Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, Михайло Драгоманов, Михайло Грушевський, та ще багато-багато самовідданих високообдарованих синів і дочок нашого народу сформували нас як націю, забезпечили їй гідне місце у сім’ї європейських народів. Правда, розвиток національної культури великою мірою гальмувався тим, що змушена вона була виявляти себе в умовах, по суті, колоніальних, бездержавних, де навіть українська школа була заборонена як щось кримінальне. Але й у роки самодержавства прогресивні сили нації робили багато, щоб уможливити духовний поступ українського народу, піднести його освіченість і культуру. Скажімо, неоціненну роботу здійснювало товариство “Просвіта”, що діяло в Україні ще і в перші пореволюційні роки. Навіть у невеличких українських містечках вона створювала видавництва, рік у рік друкувала популярні книжечки для народу, ставила українські п’єси, всюди гуртуючи до праці національні народні таланти. “Просвіта”  мала в Україні розгалужену мережу. Їй віддавали свої зусилля такі благородні люди, як Борис Грінченко, Михайло Коцюбинський, Микола Лисенко, в низових осередках виростало ціле покоління ентузіастів, щирих культурних діячів, котрі виходили з самих глибин народу…   

 (О. Гончар)

 

 

 

 

 

 

 

 

ПВ9 №23

   Поясніть усі вивчені пунктограми.

   Тільки чому в стількох людей кохання так схоже на перелітну птицю: майне крилом над твоєю весною, струсить з того крила кілька світосяйних росинок чи сльозин та й зникне за тими обріями, де хмари бредуть… (М. Стельмах)

 

 

 

ПВ9 №19

   Зіставте речення, поясніть спільні та відмінні їх риси.

   1. Добро і краса житимуть вічно. 2. Я вірю, що добро і краса житимуть вічно. 3. Я вірю: добро і краса житимуть вічно. 4. Краса безсмертна, і добро житиме вічно.

 

 

 ПВ9          №2

   Встановіть типи складних речень (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові) і засоби зв’язку їх частин.

   1. Туровець розписався, а Хворостенко знову пішов до дверей. (М. Стельмах).   2. Отак, пересміюючись, і підійшли до купини дерев, за якими здригався і стугонів водяний млин. (М. Стельмах). 3. Зачинене вікно німувало, але від того їй стало ще лячніше. 4. У човен натекло дощу, настил простудно хлюпав холодною водою. 5. Тут вода текла повільніше, за човном забіліла рівна неширока стежка. (З творів Ю. Мушкетика). 6. Він і досі не міг збагнути, для чого запросили його сюди. (В. Собко) 7. Річка лютувала, річка скаженіла.           (Ю. Мушкетик) 8. Бачу здалека: хвиля іскристо грає вільно по синьому морю.          (Леся Українка)

 

 

СПР                                                                          №1

   Визначте, яку синтаксичну функцію виконують сполучні слова у наведених реченнях (яким членом речення виступають?); встановіть типи речень.

   1. З розхристаної вулички, яка обривалась не тином, а двома струмками червоної мальви, вони ввійшли в бабине літо, що пливло над пінистими стернями і шамотіло на свіжих скиртах. (М. Стельмах) 2. Вузькою протокою, котра навпіл перерізала острів, Андрій виплив у Бакай. (Ю. Мушкетик)             3. Пісня, яку співала мати разом з сестрами, була для малого хлопчика не просто піснею, а журбою отого дідуся, що в кудлатій шапці з покуття дивився пильно на нього. (І. Цюпа) 4. Трохима Івановича Колобка, єдину людину, яку він міг назвати рідною, у нього хотіли забрати. (В. Собко) 5. На високих каштанах і кленах, що затишно затінюють Фабричну вулицю, де-не-де та й промайне вже золотий листок, немовби підкреслюючи, відтінюючи буйність розкішної зелені. (В. Собко)

  

ПВ9 №3

   Замініть наведені речення синонімічними: складносурядні – складнопідрядними , безсполучниковими; складнопідрядні – складно-сурядними, безсполучниковими; безсполучникові – складносурядними, складнопідрядними. Поясніть причини неможливості перетворень в окремі типи.

    1. Звідси відкривалося море, добре видно було в далечі розлогу його синяву.       (О. Гончар) 2. Сонце лоскотало катерові металеві боки, він по одному розплющував круглі очі ілюмінаторів. (Ю. Мушкетик) 3. Всі почуття його в ту мить були збуреними до краю, і найгострішим з них була ревність. (В. Собко)  4. Внизу голубіє, петляючи поміж зелених берегів та верболозових кущів тиха Вілія, а далі кучерявляться гаї й ліси. 5. Додому прийдеш – руки німіють.         6. Миколі приємно, що він чаклує біля вогню. 7. Сердиті громи потрясали небо, і вогнисті блискавиці шматували передсвітанкову млу. 8. Бувало так, що до двору Островських збиралися сусідські хлопці й дівчата послухати юного музиканта. 9. Коли зовсім стемніло, вирушив на вокзал. 10. Поговорили ми з тобою, а зараз час і за діло братись. (З творів І. Цюпи) 

    

ПВ9 №4

   З наведених пар простих речень сконструюйте усі можливі типи складних. Поясніть характер синтаксичних зв’язків і змістових відношень в утворених конструкціях.

   1. Учні запізнилися. Йшов дощ. 2. Настала весна. Розпочалися польові роботи. 3. Мина весна. Настане літо. 4. Фільм був цікавий. Його з задоволення дивились дорослі і діти. 5. Настав вечір. Було тепло. 6. На демонстрацію вийшло багато людей. Стояв теплий сонячний день. 7. Ліс зустрів нас щебетанням пташок. Навкруги все цвіло, зеленіло. 8. Дорога слалась рівна. Їхати було приємно.  9. Море було спокійне. Відпочиваючі купалися.

 

СПР №2

   Перетворіть прості ускладнені речення в складні, замінивши відокремлені члени підрядними реченнями; складні речення замініть простими ускладненими.

   1. Пройшовши з кілометр, вони знову побачили короткі спалахи і темні постаті в житах. (М. Стельмах) 2. Максим Рильський, говорячи про історію українського поетичного слова, називав новаторами Т. Г. Шевченка і                 П. Г. Тичину. (І. Білодід) 3. Грицько Шамшур товаришував з Костем, на прізвище Матрос-Марусик, ще з дитячих літ. (Є. Гуцало) 4. Неподалеку від їхньої убогої хати стояв розкішний будинок адвоката Лещинського, оточений густим садом.  (І. Цюпа) 5. З-поміж багатьох поданих страв найсмачнішою вважалась камбала, приготовлена способом, відомим лише господаркам Лебединого острова.   (М. Трублаїні) 6. Книжки, які батьки привезли із Франції, вже прочитала. (М. Олійник) 

 

СПР                                                                           №4

   Придумайте речення, у яких  що,  як,  коли  в одних випадках були б сполучниками, а в інших – сполучними словами.

 

  

СПР №3

   У наведеному тексті знайдіть складнопідрядні речення, визначте головні і підрядні частини, засоби їх зв’язку.

  

   На ранок справді почався “сабантуй”, який уже й не замовкав до самого вечора. В бій були введені всі піхотні батальйони. Вони блокували зліва кілька живих ще дотів. Противник теж підкинув значні сили піхоти і виводив її раз по раз з окопів у контратаки, щоб звільнити замкнені в дотах гарнізони. Кілька разів сходилася піхота врукопаш на самій вершині.

   Безнастанний гул, тріскотнява і хмари диму стояли над висотою, заволікаючи сонце.

   Брянський стояв на спостережному пункті сьомої стрілецької роти і звідти керував огнем. Він мав завдання весь час тримати під обстрілом одну з важливих траншей, що йшла з румунського тилу на висоту, вплітаючись у складне мереживо її оборони. У стереотрубу Брянський добре бачив цю траншею, обплетену зсередини лозою. Коригуючи вогонь, він рідко заглядав у таблицю стрільб, бо знав її майже напам’ять. Взагалі математична пам'ять у нього була розвинута надзвичайно.

   Коли міни лягали десь поза траншеєю на обпаленій, переритій землі, Брянський не міг стримати свого роздратування. (О. Гончар) 

 

 

 

  СПР №5

    До наведених головних частин утворіть усі можливі підрядні.

   1. Обов’язок школяра – добре вчитися … 2. Вдалині почувся гуркіт поїзда …    3. Було ще темно надворі … 4. Навкруги зеленіли поля … 5. Стояла темна осіння ніч … 6. Українці хочуть …

 

 

   СПР                                                                          №6

 

   Використавши наведені речення як головні, побудуйте конструкції з неоднорідною підрядністю.

   1. Ми пам’ятаємо … 2. Ми розуміємо … 3. Українці знають … 4. Учні хочуть …

 

 

  

 

СПР №7

   Проаналізуйте складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними, встановіть головну і підрядну частини, засоби зв’язку. Поставте питання від головної до підрядної частини і встановіть , функцію якого члена речення вона виконує.

1.Соломія з тихим смутком дивилась на Остапа й чула, як по її виду котилась сльоза за сльозою. (М. Коцюбинський) 2. Чутка, що на сходку прийдуть робітники з міста, ще більше розворушила селян. (Петро Панч) 3. Та Гейко вже знав, що ніяка сила не поверне його назад, у море. (Д. Ткач) 4. Артем розповів, що ночували на острівці, верст за десять од Славгорода. (А. Головко) 5. Ніхто не знав, коли й де побудовано цю шхуну. (М. Трублаїні) 6. Хтось сповістив, що йде поїзд. (М. Олійник) 7. Чи знаєте ви, як розгарячілі бійці, здобувши перемогу в жорстокій січі, виходять з атаки? (І. Цюпа) 8. А Демид, повернувшись додому, і не помітив, що книжки зникли. (В. Собко) 9. Всім хотілося на власні очі побачити, як злетить у повітря заклята скеля. (Яків Баш) 10. Відомо, що творча своєрідність художника слова найповніше проявляється у його книгах. (К. Волинський) 11. Люди найбільше остерігаються, щоб не потрапити на очі чужинцям. (Я. Стецюк)

 

   СПР        №8

   Використайте наведені прості речення у ролі головних і доповніть їх усіма можливими видами обставинних підрядних речень. Охарактеризуйте синтаксичні засоби зв’язку та змістові відношення між головними і підрядними частинами таких речень.

   1. Тарас Шевченко – геніальний художник слова. 2. Збереження природи – справа усіх людей. 3. Знання кращих художніх творів класичної і сучасної літератури духовно збагачує людину. 4. Праця звеличує людину. 5. Всі чесні люди світу об’єднані спільною ідеєю боротьби за мир. 6. Любов до Батьківщини починається з місця народження людини.

 

 

СПР                                                                  №9

 

   Утворіть з наведених складнопідрядних речень з одним підрядним конструкції з однорідною підрядністю, доповнивши наведені речення підрядними того виду, які в них наявні.

   1. Людство розуміє, що збереження миру – це найвідповідальніше завдання сьогодні. 2. Здалеку здається, що вершина зовсім близько. 3. Мостобудівники бачать, що річка перед ними широка. 4. Усі були задоволені, що екскурсія пройшла вдало.

 

  

 

 СПР                                                                       №10

   Доповніть завершені складнопідрядні речення з одним підрядним, утворивши конструкції з послідовною підрядністю.

   1. Щасливі ті люди, для яких праця приносить радість і задоволення. 2. Сонце світило так яскраво, немов хотіло за один день віддати людям усе тепло.           3. Робота не була важкою, хоч вимагала багато часу. 4. Насунули грозові хмари, так що всі чекали дощу.

 

  

 

 

СПР                                                                 №11

 

    Розгляньте наведені речення. Виділені частини переконструюйте у підрядні речення, утворивши конструкції з послідовною підрядністю.

   1. Перші досліди дали такі багатообіцяючі наслідки, що Андрій Гордійович вирішив пробути на острові ще якийсь час і надіслав листа до університету з проханням продовжити йому відпустку на кілька місяців. 2. Це трапилось за кілька років перед тим, як мали відбутися події, згадувані в цій книзі. 3. Він швидко опритомнів і розказав, що, діставшись на шхуну,кинувся розшукувати пекельну машину. (З творів М. Трублаїні) 4. І ось тепер Черниш побачив цю людину, яку ще раніше, після розповідей сержанта Козакова, взяв для себе взірцем. (О. Гончар)

 

 

 

 

 

  

   ПВ9 №5

  Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   На черговому допиті, коли гестапівці знову потягли дівчат на мордування, вони в один голос заявили, що ними керувала підпільна більшовицька організація, що вона навчила їх, як діяти, що робити. (І. Цюпа)  

 

  

ПВ9 №6

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   З того, про що робітники питали, як вони відповідали на запитання, можна було зробити висновок, що це зібралися ті люди, які прагнуть збагнути сенс життя. (В. Канівець)

 

 

  

 

 

ПВ9 №7

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Коли мені не дано крил міцних, щоб я змогла орлицею підбитись геть високо понад найвищі гори, то прагну я собі потоків сліз, гарячих сліз, нестриманих, раптових, що рвуться з глибини самого серця джерелами живущої води. (Леся Українка)

 

  

ПВ9 №8

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Давно те минуло, як тими шляхами, де йшли гайдамаки, – малими ногами ходив я, та плакав, та людей шукав, щоб добру навчили. (Т. Шевченко)

 

  

 

 

 

ПВ9 №9

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Щербина і Попко, перебиваючи один одного, доводили, що коли взятися за діло розумно, то не повториться те, що було. (В. Канівець)

 

  

ПВ9 №10

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Поки вона ходила по кухлик, я звернув увагу, що чисто побілена хата її була під соломою, що біля хати зеленів невеличкий городик, а під вікнами в стрункий рядочок влаштувались розквітлі рожі, які викликали у моєму серці спогад про далеке рожеве й сумне дитинство. (Д. Ткач)

 

 

СРЗРВЗ №1

    Доповніть наведені складносурядні речення, що складаються з двох частин, і складнопідрядні речення з одним підрядним ще одним простим реченням, утворивши при цьому складне речення з сурядністю і підрядністю. З’ясуйте синтаксичні зв’язки і змістові відношення в цих конструкціях.

   1. Для кактуса досить двох крапель води, щоб існувати місяцями під спопеляючим сонцем. (П. Загребельний) 2. Добре, що не одинокий він зараз.     (І. Цюпа) 3. Безмежна вдячність тим, хто здобув Перемогу, живе і довічно житиме в наших серцях. (В. Козаченко) 4. Не встигнеш надивитися на сонце, а вже вечірня зоря темніє тобі в постарілих очах. (М. Стельмах) 5. Ще тільки благословлялось на світ, а вже чутка прудконогим зайченям котилась від хати до хати. (М. Стельмах) 6. Сонце зайшло, і надворі почало вже темніти.                 (І. Нечуй-Левицький) 7. Людині треба, щоб її робота залишилася після неї самої жити. (Ю. Яновський) 8. Хоч пісня стара, але як величаво звучала вона після довгих боїв. (О. Підсуха)

 

 

 

 

ПВ9 №11

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Всі мовчали, і Демид ясно відчув, як цим людям хочеться назвати його солдатом, як жаліли вони юнака і справді захоплювалися силою його бажання.  (В. Собко)

 

   ПВ9 №12

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Злива, яка почалася ще вдосвіта, перешкодила нам виїхати на станцію вранці, а на вечірній поїзд можна їхати й по обіді. (Петро Панч)

 

    

 

 

 

 

ПВ9 №13

 Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Шлях художника лежав повз дім, де прожив він ці місяці, і він оглянувся востаннє на свій притулок. (О. Полторацький)

 

 

ПВ9 №14

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   То сонце, що вже впало за обрій, запалило хмари, й вони догоряли на овиді, де небо зіткалося з землею в одну тугу рожево-синю запону. (Ю. Мушкетик)

 

  

ПВ9 №15

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Скрізь хороша ця молода пора року, а в південному приморському місті вона така розкішна, що й передати не можна. (Д. Ткач)

 

  

ПВ9 №16

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   За тих часів до нашого міста здебільшого діставалися річкою, і стародавні архітектори будували так, щоб стольний град було видно знизу, з Дніпра.           (В. Кисельов)

 

   ПВ9 №17

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Вітру в бухті майже не відчувалося, і рибалки веслували, щоб швидше підійти до пристані. (М. Трублаїні)

 

  

 

ПВ9 №18

   Виконайте повний синтаксичний розбір речення.

   Це була гола, сувора дійсність, і вона перекреслила всі логічні аргументи Якова Томського, якими він заспокоював своїх сьогоднішніх знайомих.              (О. Полторацький)

 

  

БСР №2

   Наведені сполучникові ( складносурядні і складнопідрядні ) речення перетворіть у безсполучникові.

   1. Андрій здивувався, що за цей недовгий час довкола все так змінилося.             (Ю. Мушкетик) 2. Білий воланчик зі свистом летів від матері до сина, й при кожному ударі струни ракеток глухо озивалися. 3. Я бачу, як вони перезираються з розчуленими і щасливими посмішками. (З творів В. Кисельова) 4. Враз Харитя почула, що сльози душать її. (М. Коцюбинський) 5. На заході трохи вияснилось, і на мутному небі вирізалися контури чорних, мов важкі хмари, гір. (М. Коцюбинський) 6. Поступово гроза з вершин насувалася ущелинами на морське узбережжя, і вже шугали блискавиці над морем, гублячи в його глибині свій шал. (І. Цюпа) 7. Здавалось, що разом з листами поштар роздає людям радість і сам радується цьому більше за інших. (Д. Ткач) 8. На світанку наш взвод вирушив, а за ним потяглися інші підрозділи. (І. Багмут)

 

 

  

 

 

БСР                                                                          №3

   Сконструюйте з наведених пар простих речень усі можливі різновиди безсполучникових складних речень з неоднорідними частинами. Визначте змістові відношення між частинами в утворених конструкціях.

    1. Зима стала ще суворішою. Вдарили люті морози. 2. Насунули грозові хмари. Пішов дощ. 3. Стало сумно. Навкруги розкинулись безкраї степи.          4. Серце забилося радісно. Ми під’їжджали до моря. 5. Вечір видався похмурий. Селяни рано полягали спати. 6. Кожен повинен усвідомити необхідність бережного ставлення до природи. Тоді її можна буде зберегти для майбутніх поколінь.

 

  

  

ПВ9 №19

   Зіставте речення, поясніть спільні та відмінні їх риси.

   1. Добро і краса житимуть вічно. 2. Я вірю, що добро і краса житимуть вічно.    3. Я вірю: добро і краса житимуть вічно. 4. Краса безсмертна, і добро житиме вічно.

 

 

 

 

 

 

СПР №12

   Визначте серед наведених речень складні з підрядними з’ясувальними, поясніть розділові знаки.

   1. Про нас думають, виходячи з того, що ми робимо, який маємо вигляд, що ми кажемо і як ми це кажемо. 2. Грецький філософ Геракліт якось сказав своїм учням, що все змінюється, окрім закону змін. 3. Відчуття власної значущості є однією із тих рис, яка відрізняє людину від тварини. 4. Якщо ви хочете мати однодумців, ставтесь із співчуттям до думок і бажань інших. 5. Ніколи не кажіть людині, що вона помиляється. 6. Робіть так, щоб те, на що ви спрямовуєте людей, здавалося їм нескладним. (За Д. Карнегі)

 

БСР №6

   Перебудуйте речення так, щоб вийшли безсполучникові складні конструкції.

   1. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути.           2. Золотіє вечірня тополя, й дивним світлом горять небеса, покотилась зоря, мов сльоза, у долоні пшеничного поля. 3. Доброта – це наче руки мами, на яких тримається життя. (З тв. М. Луківа) 4. Якщо раніше встанеш, то більше діла зробиш. 5. Найшла коса на камінь, бо коса не втне, а камінь не подасться!         6. Земля наша мати, бо вона всіх зрівняє і помирить. (Нар. творчість)

 

БСР №5

   Поясніть розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.

   1. Тут, за хатою на осонні, росли вишні вздовж дерев’яної огорожі, за ними купчилися кущі малини та смородини. 2. Зима притрусила землю пухнастим снігом, дуби-велетні позодягалися у сиво-золоті кожухи, берези стоять непогасними свічками, …грона калини мерехтять рубіновою кров’ю, снігурі жаристо квітнуть на кущах, сяє соснова глиця, вітер дихає шпарким морозцем.  (З тв. Є. Гуцала) 3. У ново побудовану хату насамперед вносять ікони і вішають їх у красному куті; під ними, на покутті, ставлять діжу; на стіл кладуть хліб із сіллю. (Г. Булашев) 4. Ніхто не знає: тільки баба та вся громада, тільки сич та сова та людей півсела! 5. Менше говори – більше почуєш. (Нар. творчість) 

 

ПВ9 №22

   Поясніть усі вивчені пунктограми.

   Як я люблю, коли зоряно-зоряно в небі, коли в полях під зорями світліють, мов річки, дороги, а соняшники прямо від зірок перехоплюють росу, спросоння лопотять нею і нанизують на свої пелюстки. (М. Стельмах)

 

БСР №6

   Перебудуйте речення так, щоб вийшли безсполучникові складні конструкції.

   1. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути.           2. Золотіє вечірня тополя, й дивним світлом горять небеса, покотилась зоря, мов сльоза, у долоні пшеничного поля. 3. Доброта – це наче руки мами, на яких тримається життя. (З тв. М. Луківа) 4. Якщо раніше встанеш, то більше діла зробиш. 5. Найшла коса на камінь, бо коса не втне, а камінь не подасться!          6. Земля наша мати, бо вона всіх зрівняє і помирить. (Нар. творчість)

СПР №12

   Визначте серед наведених речень складні з підрядними з’ясувальними, поясніть розділові знаки.

   1. Про нас думають, виходячи з того, що ми робимо, який маємо вигляд, що ми кажемо і як ми це кажемо. 2. Грецький філософ Геракліт якось сказав своїм учням, що все змінюється, окрім закону змін. 3. Відчуття власної значущості є однією із тих рис, яка відрізняє людину від тварини. 4. Якщо ви хочете мати однодумців, ставтесь із співчуттям до думок і бажань інших. 5. Ніколи не кажіть людині, що вона помиляється. 6. Робіть так, щоб те, на що ви спрямовуєте людей, здавалося їм нескладним. (За Д. Карнегі)

 

 

БСР №5

   Поясніть розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.

   1. Тут, за хатою на осонні, росли вишні вздовж дерев’яної огорожі, за ними купчилися кущі малини та смородини. 2. Зима притрусила землю пухнастим снігом, дуби-велетні позодягалися у сиво-золоті кожухи, берези стоять непогасними свічками, …грона калини мерехтять рубіновою кров’ю, снігурі жаристо квітнуть на кущах, сяє соснова глиця, вітер дихає шпарким морозцем.  (З тв. Є. Гуцала) 3. У ново побудовану хату насамперед вносять ікони і вішають їх у красному куті; під ними, на покутті, ставлять діжу; на стіл кладуть хліб із сіллю. (Г. Булашев) 4. Ніхто не знає: тільки баба та вся громада, тільки сич та сова та людей півсела! 5. Менше говори – більше почуєш. (Нар. творчість) 

 

ПВ9 №21

   Поясніть усі вивчені пунктограми.

   Небагато свят має людське серце, і найбільше з них кохання… Ніщо так не відроджує людину, як любов, і ніщо так не вбиває людину, як теж любов.           (М. Стельмах)

 

 

 

ПВ9 №21

   Поясніть усі вивчені пунктограми.

   Небагато свят має людське серце, і найбільше з них кохання… Ніщо так не відроджує людину, як любов, і ніщо так не вбиває людину, як теж любов.           (М. Стельмах)

 

ПВ9 №22

   Поясніть усі вивчені пунктограми.

   Як я люблю, коли зоряно-зоряно в небі, коли в полях під зорями світліють, мов річки, дороги, а соняшники прямо від зірок перехоплюють росу, спросоння лопотять нею і нанизують на свої пелюстки. (М. Стельмах)

 

БСР №6

   Перебудуйте речення так, щоб вийшли безсполучникові складні конструкції.

   1. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути.           2. Золотіє вечірня тополя, й дивним світлом горять небеса, покотилась зоря, мов сльоза, у долоні пшеничного поля. 3. Доброта – це наче руки мами, на яких тримається життя. (З тв. М. Луківа) 4. Якщо раніше встанеш, то більше діла зробиш. 5. Найшла коса на камінь, бо коса не втне, а камінь не подасться!         6. Земля наша мати, бо вона всіх зрівняє і помирить. (Нар. творчість)

 

 

СРЗРВЗ №2

   Поясніть розділові знаки у складних реченнях із різними видами зв’язку.

   1. Безумовною рисою психічного укладу українця є емоціоналізм і сентименталізм, чутливість та ліризм; найяскравіше виявляються ці риси в естетизмі українського народного життя і обрядовості; … одним з боків емоціоналізму є і своєрідний український гумор, що є одним із найбільш глибоких виявів “артистизму” української вдачі. (Дм. Чижевський) 2. Важливо, який ти насправді, а не за кого тебе вважають. 3. Люби мене в середу, а в неділю, як приберуся, то, може, на тебе й не подивлюся. (Нар. творчість)

 

 

ПВ9 №20

   Поясніть усі вивчені пунктограми.

   Село, зачароване зоряним небом, хороше синіє розкиданими хатками, біля яких пильно дивляться на схід потемнілі соняшники. Дорожнім відволоженим пилом, терпкою коноплею і дозрілими садами пахне ніч. Зрідка спросоння заскрипить журавель або гупне біля якогось похиленого тину росяне яблуко, проллється шипучим соком на траву, і знову тиша, мов у доброму сні, і знову лапаті соняшники, наче матері, простягають на схід обважнілі руки, на яких спочивають голівки малих, повних дрімливого цвіту соняшників. (М. Стельмах)

 

 

СПР №13

   Спишіть речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Визначте головну і підрядну частини. У головних частинах підкресліть граматичні основи.

   1. Землі  в нашому селі кажуть-говорять була колись така сила що конем за день не об’їдеш. (О. Кониський) 2. Гора була така що з неї спускалися цілий день. (О. Гончар) 3. Не чути вже більше як шелестить-видзвонює листя на осичках… (Гр. Тютюнник) 4. Коли виходжу у дорогу я біля отчого порога спинюсь на хвильку в цій порі добуду слово з серця свого… (Л. Забашта)         5. Хто в захваті вміє говорити той буде повік молодим. (Л. Дмитерко) 6. Як хочеш від людей шаноби любов і гнів бери у путь. (М. Рильський)  

СПР №14

   Спишіть речення, вставляючи потрібні розділові знаки. Підкресліть сполучні слова та сполучники.

   1. Пташки що влітку так співали у ірій вже поодлітали. (Є. Гребінка) 2. Є люди що їх у всьому хочеться наслідувати. (Я. Баш) 3. Що посієш те й пожнеш. (Нар. творчість) 4. Тільки той ненависті не знає хто цілий вік нікого не любив. (Леся Українка) 5. Хто народові серцем присягає того народ повік пам’ятає. (Нар. творчість)

 

СПР №15

   Спишіть речення, розставляючи  розділові знаки. Підкресліть вказівні слова.

   1. Хто пізно встає тому хліба не стає. 2. Тоді й кашу вари коли дрова горять.  3. Хто відречеться роду того рід відречеться. 4. Де сила там і міць. 5. Хто багато обіцяє той рідко слова дотримує. (Нар. творчість)

 

 

СПР                                                                     №16

   Складіть і запишіть речення за поданими схемами.

  1. [   ], однак [   ].                                  4. (Через те що…), [   ].
  2. Чи то [   ], чи то [   ].                         5. [   ], (так що…).
  3. Хоч[   ], хоч [   ].                               6. [   ], зате [   ].

                                                                        7. (Оскільки…),  [   ].

  

 

 

   СПР                                                                     №17

   Перепишіть речення, вставляючи пропущені сполучники підрядності, сполучні слова та розділові знаки.

   1. То не любов … не вміє бажати іншому добра. (Р. Третьяков) 2. Слово чому ти не твердая криця … серед бою так ясно іскриться? (Леся Українка) 3. … будь мені як королева з казки … заснула серед срібних рож. (Б. Лепкий) 4. В тім слові – гордість матері за сина … неподільно поєднати вмів із словом “мати” слово “батьківщина” … найсвятішу з людських матерів. (М. Бажан) 5. Як радію за ту я людину … загублену радість знайшла. (В. Сосюра)

 

 

СПР                                                                     №18

   До поданих головних речень додайте підрядні з’ясувальні, що пояснювали б виділені слова. Запишіть речення.

  1. Влітку ми спостерігали … .
  2. У вівторок на класних зборах повідомили … .
  3. Нашому класові доручили … .
  4. Люблю дивитися на небо … .
  5. Немає гірше … .
  6. Забувається … .
  7. Дев’ятий клас перший рапортував … .

 

СПР                                                                     №19

   Складіть і запишіть речення за поданими схемами:

  1. [   ], (як…).
  2. [   ], (мов…).
  3. (Як…), [   ].
  4. (Чим…), [тим…].
  5. (Ніби…), [   ].

 

 

СПР                                                                     №20

   Складіть і запишіть речення за поданими схемами:

  1. [   ], з якою метою? (щоб…).
  2. [   ], для чого? (щоб…).
  3. [   ], через що? (що…).
  4. [   ], чому? (бо…).

 

 

СПР                                                                     №21

   Зробіть синтаксичний розбір речень.

   1. Тоді він почав мріяти, бо тільки мрій йому не вистачало, щоб дійти верховин радості, які відкривались перед ним у ці години. (С. Скляренко)         2. Тарасе наш, твої слова нетлінні, що в Кобзарі лишив ти в спадок нам, на вольній нашій, славній Україні звучатимуть як заповіт синам. (Л. Забашта)       3. Добре, що ви є на світі, добре, що ми зустрілись. (М. Стельмах)

 

 

 

 

 

 

БСР №7

   Складіть і запишіть безсполучникові речення, використовуючи наведені слова як підмети окремих частин. Складіть схеми цих речень.

   1. Сонце, ліс. 2. Природа, людина. 3. Ранок, птахи. 4. Село, луки. 5. Весна, літо. 6. Жайворонок, береза.

 

 

БСР №8

   Зробіть синтаксичний розбір наведених речень.

   1. Заходило сонце, у вузеньких хутірських вуличках стояла червона курява, в садках варилася на триніжках вечеря, гупали об землю спілі яблука.                    (Гр. Тютюнник) 2. Дерева розправляють сонні віти, над ними угорі – пташиний спів. (С. Жуковський) 3. Туман яром, туман яром, туман і горою, сніжок випав білесенький та взявся водою. (Нар. творчість)

 

 

 

 

 

БСР №9

   Складіть речення за схемами:

  1. [   ]: [ причина ].                                   6. [ умова ] – [ наслідок ].
  2. [   ] – [   ] – протиставлення.                7. [ час ] – [   ].
  3. [ умова ] – [   ].                                     8. [   ] – [ висновок ].
  4. [   ]: [ пояснення ].                                9. [   ], [   ].     
  5. [   ] – [   ].                                             10. [   ]; [   ]; [   ]; [   ].       

                                                                          11. [   ]: [ доповнення ].

 

 

 

БСР №10

   Запишіть прислів’я, з’ясуйте їх значення. Розставте розділові знаки. Перетворіть, де можна, безсполучникові складні речення у сполучникові.

   1. Щастя в повітрі не в’ється воно в боротьбі дістається. 2. Підійми всяк колосок з колоска росте мішок. 3. Скажеш не вернеш напишеш не зітреш відрубаєш не приточиш. 4. Діла добрих оновлюються діла злих загинуть. 5. Я зробив усе що міг хай хто може зробить краще.

 

СРЗРВЗ №3

   Перепишіть складні речення, розкриваючи дужки, визначте типи зв’язку між частинами речень. Які смислові відношення вони мають? Накресліть схеми речень.

   1. Час ішов непомітно, вже зовсім задніло, заграли сонячні мечі за лісом, небо стало вищим, а рибалка укоськував ту рибину. За кущами стукнуло весло, почувся Назарів голос, а за хвилину він і сам з’явився на острові.                           (Ю. Збанацький) 2. Настигнуть ось скоро веселії жнива, забрязкають в царині коси, і ляже (до)долу за нивою нива у довгії буйні покоси. (І. Манжура) 3. В нічній темряві, там, де зоряне небо сходилось з землею, ледь чутно шуміли мотори, світились вогники. (Ю. Збанацький)

 

 

СРЗРВЗ №4

   Перепишіть складні речення, розкриваючи дужки, визначте типи зв’язку між частинами речень. Які смислові відношення вони мають? Накресліть схеми речень.

   1. На городах ще вилежується туман, десь біля бондарської криниці його розкльовують кури, а за півнями косар клепає косу, а за косарем на леваді озивається деркач, а за ним з самої дороги виходить сонце, і придорожня верба розкошує у його короні. (М. Стельмах) 2. (По)переду йшов пастух зі смолоскипом і освітлював шлях коням, що тягли віз; з обох боків воза йшли опришки, готові підтримати його, щоб (не)перевернувся на (не)в’їждженій та кам’янистій дорозі. (В. Гжицький)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СРЗРВЗ №5

   Із запропонованих речень утворіть і запишіть складні речення з різними видами зв’язку.

   1. Садом я блукаю тихою ходою, рум’яніє вечір од зорі заграв. Яблука доспілі виснуть наді мною, що колись про них я в Рильського читав. (В. Сосюра)          2. Переярками та узлісками, по розлитій з весни воді, гуси плавають між берізками, білі-білі, як лебеді. Ані шелесту, ані бризочки, ні далекого шуму коліс. Лиш гусей лебедина низочка огинає струни беріз. (Л. Костенко) 3. Я на Дніпро дивлюсь – і котить хвилі переді мною рідний мій Дінець… Синіють далі, що з дитинства милі, торкає трави теплий вітерець. (В. Сосюра)

СРЗРВЗ №6

   Спишіть речення, розкриваючи дужки і вставляючи пропущені розділові знаки. Складіть схеми речень.

   1. В путі карбованій душею (не)змілій і днів заобрійних (не)читаний сувій неси у пам’яті як давні заповіти де рідний сік землі де голубині віти де яровиста рунь (не)жовкне від завій. (А. Малишко) 2. Дорога (не)легка лягла крізь глибочінь боліт пітьми та люди все перемагали щоб гордо зватися Людьми.       (О. Ющенко) 3. Весняне сонце ще (не)було пекучим воно лише приємно пригрівало живим теплом і степ дихав вільготно. (О. Гончар)

 

 

 

ССЦ                   №1

  Прочитайте текст. Визначте його головну думку та тему. Відредагуйте та запишіть текст. Поясніть, чим викликані недоліки в його змісті.

 

Мандрівка в гори

   Минулого літа я і двоє моїх друзів відпочивали у мальовничому селі Кваси, що на Рахівщині в Закарпатті. По обидва боки села, що простяглося уздовж гірської річки Біла Тиса і залізниці, піднімаються вгору гори. Ми залюбки після сніданку вирушили в гори і блукали по них до вечора. Найвищі вершини цієї місцевості – Менчул, Близнюки і Східниця, яка більш висока і сягає двох кілометрів. Я з друзями побували на найвищих вершинах. Внизу гори порослі лісом, а їх вершини безлісні. Хіба що трапляються зарослі можжевильника. Із здивуванням ми виявили, що в червні і навіть в липні тут можна натрапити на снігові шапки, які не встигли розтанути. З вершини Менчула гостра вершина Говерли видається зовсім поряд. Одна з вершин Близнюків з північного боку обривається кількасотметровим урвищем. На прямовисній стіні цієї гори ростуть едельвейси. 

 

ССЦ №2

   Відредагуйте і запишіть текст.

   Київ зазнав повітряної атаки в перші ж години гітлерівської агресії. У перші дні фашистської окупації Києва загинув у вибухах і пожежах Хрещатик з прилеглими вулицями, підірваний шпигунами. А згодом шпигуни підірвали у Києві пам’ятник світового значення – Успенський собор Києво-Печерської лаври. Тепер цей собор відбудували. Вже восени 1943 року, тікаючи з Києва під ударами радянських військ, гітлерівці спалили університет, багато житлових і громадських будівель. За час окупації гітлерівці знищили в Бабиному яру, в концентраційних таборах у Дарниці, на Сирці, в інших містах Києва понад 200 тисяч військовополонених та мирних громадян, а 100 тисяч киян вивезли до Німеччини. Гітлерівці розстріляли також гравців київського “Динамо”.

 

 

ПВ9 №24

   Спишіть, вставляючи необхідні літери.

   1. Рум’яна ос..нь сх…лить віти, оріхи зж..вкнуть на ліщ..ні. А поки ч..рв..нь йде пр..вітний по всіх дорогах Батьк..вщ..ни. (М. Стельмах) 2. Всім серцем і піснею щ..ро я К..їв люблю з..л..тий. (В. Сосюра) 3. Д..рева в саду х..тає віт..р, ж..втий лист л..тить до ніг м..ні. (В. Сосюра) 4. Снопи в ш..рокому полі, як зол..та злитки л..жать. (А. Малишко) 5. В..соке небо над тобою гуде од вітру, мов блак..тний дзвін. 6. Ч..рний дощ п..ріщив у ш..бки. 7. П..р..коч..вуючи в ущ..линах між г..рами, особливо вночі, ми щоразу зр..вались у як..сь пр…рви.  8. В..ч..рній туман зас..вів над пот..ком, сутінки густішали по ущ..линах.            (З тв. О. Гончара) 9. З ш..вковиць падають г..лок л..пкі пл..ди, немов м..двяний дощ, солодкий і з..рнистий. (М. Бажан) 10. Д..роги прост..лялись, і морщ..лися пагорби с..рдито. (Р. Братунь) 11. На т..ку с..р..д простору хліб лопатили ж..нки: так ним бризкали угору, мов ск..дали на хмарки. (М. Масло) 12. В..ш..ває осінь на канві з..леній золоті квітки. (О. Олесь)

ПВ9 №25

   Від узятих в дужки чоловічих імен утворіть імена по батькові і запишіть їх попарно з власними іменами.

   Ганна (Макар), Марія (Павло), Тетяна (Сергій), Надія (Костянтин), Алла (Василь), Олена (Максим), Лідія (Георгій), Катерина (Лука), Лариса (Корній), Людмила (Яків).

   Іван (Микола), Олександр (Федір), Михайло (Тимофій), Василь (Кузьма), Андрій (Дорофій), Петро (Юрій), Володимир (Олекса), Гнат (Кирило), В’ячеслав (Онуфрій), Микола (Степан), Всеволод (Ілля).

 

ПВ9 №26

  Спишіть речення, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки. Поставте, де треба, коми і тире.

   Вивче..я рідної мови це в..лика справа. Найвищі досягне..я людської думки найглибші зна..я і найпалкіші почу..я залишат..ся невідомими для людей якщо вони не будуть ясно і точно оформле..і в словах. Усі блага і радощі ж..ття створюют..ся прац..ю. Без праці (не)можна жити. Народ вчить хто (не)працює, той (не)їсть. Назавжди запам..тай цю заповідь. (Не)роба дармоїд це трутень що пож..рає мед прац..витих бджіл. (На)вчання твоя перша праця. Йдучи до школи ти йдеш (на)роботу. (В. Сухомлинський)

ПВ9 №27

   Перепишіть, розставляючи потрібні розділові знаки при прямій мові.

   1. Воля затримав Фелікса, і вони уважно прислухались. Навкруги було зовсім тихо. Фель сказав Воля, благально подивившись на Фелікса, давай візьмемо її до себе. Фелікс сам був не від того, але мусив перше зважити. Кричатиме одповів Волі, з нею ніде не сховаєшся, ба, як верещить. Я її заспокою сказав Воля і підійшов до дівчинки. Та, побачивши хлопців, замовкла. Ходімо сказав Фелікс мама твоя спати лягла! (Ю. Яновський) 2. Ти не турбуйся говорю я мамі. Моя ти рідна, в мене добре все. (Р. Гамзатов) 3. Але що се? Тихо й смутно забринів старечий голос Ти прийшла, кохана доню? Сядь, спочинь, моя дитино… 4. Он наша Генуя панок старенький показує мені удалину. 5. Ось я йду обізвалась зима. 6. Осінь шарпнула шати кривавії, аж до ніг їй упали розсипавшись, непокрита, нічим не захищена, застогнала Іди, бо вже час…(Леся Українка) 7. Не кидайсь хлібом, він святий! в суворості ласкавій , бувало, каже дід старий малечі кучерявій. (М. Рильський)

Дидактичні матеріали

з української мови

в 9 класі

 

Автор – Зеленський О. Ф., учитель-методист української мови та літератури Глушківського НВО “ЗОШ І–ІІ ступенів – дитячий садок”

2012

 

 

Дидактичні матеріали

з української мови

в 7 класі

 

 

Автор – Зеленський О. Ф., учитель-методист української мови та літератури Глушківського НВО “ЗОШ І–ІІ ступенів – дитячий садок”

 

2012

docx
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
4675
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку