Дидактичні прийоми
активізації навчальної діяльності учнів
на уроках зарубіжної літератури
Художня література – мистецтво слова. Сучасній людині важливо відчувати слово, сприймати його образність, вміти відтворювати розмаїття думок, почуттів.
Виховання чутливості до слова є найголовнішою передумовою гармонійного розвитку особистості, творчих, літературних, естетичних та емоційних переживань.
На уроках зарубіжної літератури треба навчати образного мислення, сприймати не лише те, про що мовиться, а й як мовиться.
Тому я використовую у своїй практиці такі дидактичні прийоми творчого розвивального навчання.
Прийом «Голоси літературних героїв»
На уроках учні читають голосами героїв казок та художніх творів. Якщо на дошці з’являються «портрети» Білосніжки, Баба-Яги, Попелюшки, Манглі, байки – то це говорить про те, що надійшов час, коли всі повинні читати, розмовляти голосами «гостей»
Прийом «Я – диктор»
Застосовую цей прийом під час виразного читання творів. Звертаю увагу на темп, силу голосу, його тон. Саме це, я вважаю, розкриває почуття думки.
Прийом «Розповідь літературного героя»
Людину, яка добре розповідає та читає, приємно слухати. Це потрібно вміти кожному. Я пропоную учням уявити себе в ролі літературного героя або автора і розповісти про нього так, щоб приємно було послухати друзям-однокласникам.
Цей прийом сприяє розвитку емоційного світу людини. Емоції необхідні, тому що розцвічують різноманітними барвами життя дітей, роблять його цікавим. Саме слово «емоція» в перекладі з латинської означає «збудження», «хвилювання».
Прийом «Живі малюнки».
Цей прийом інсценізація на уроках найефективніше створює ситуацію зацікавленість, спонукає працювати «мовчазних» дітей.
По завданню вчителя учні відтворюють епізод із твору: приймають відповідні пози, надають обличчю необхідний вираз, представляють уявний одяг героїв.
Прийом «Художник» або «Вибір ілюстрацій»
Я пропоную дітям намалювати ілюстрації до твору, прошу прокоментувати їх до яких епізодів належить цей малюнок або хто намальований.
Прийом «Особисті асоціації»
Особисті асоціації школярів – це спроба перевтілення та перетворення літературного героя його внутрішнього світу.
Молодій людині потрібно «пропустити» крізь себе найголовніше, прожити прочитане, навчитися розуміти та відчувати інших, тобто звернутися до психологічного аналізу, можливість замислитися над тим, що відчувають інші, побачити світ очима іншої людини.
Прийом «Що відомо, і що невідомо»
Учитель запитує: «Є в цій казці те, чого ти не знаєш?» діти відповідають: «Звичайно, немає» (При вивченні казки «Попелюшка»).
На дошці з’являється запис: «Що ми не знаємо про Попелюшку?» Наприклад, ми не знаємо скільки років було Попелюшці, з якої ноги був черевичок…
Прийом «Людське щастя літературного героя»
Сучасний український письменник В.Шевчук назвав чотири складові людського щастя:
Користуючись цими чинниками учні дають відповідь: Чи щасливий літературний герой?
Прийом «Обличчя майстра художнього слова»
На дошці портрет письменника чи поета, творча спадщина якого вивчається.
Я спонукаю учнів пильно придивитися до обличчя, уважно ознайомитись з його біографією, поміркувати над питаннями: що можна сказати про цю людину? Чи можна назвати його невдахою? Що цікаво дізнатись про його життя та творчість? Що взяти для себе важливе та цінне із його життя?
Прийом «Один день з життя героя твору»
«Дні мої, а чим же вас згадати?»
Ці рядки належать перу Ліни Костенко. Зрештою, у житті кожної людини настає той момент, коли вона сама ставить запитання перед собою.
Тому прошу учнів розказати про свій найпам’ятніший день у житті.
Чи був такий день у літературного героя? Чим він особливий?
На уроках літератури я приділяю увагу вимові вголос нових теоретичних понять, правильно писати ініціали письменників тощо.
Психолого-педагогічні прийоми на уроках зарубіжної літератури постійно на шляху активної інтерпретації (творчого ставлення).
Учні разом зі мною створюють оригінальне: особисту думку, дію, запитання, твір.
Вони вчаться розрізняти гармонію і дисгармонію, прекрасне і потворне, спів ставляють власні почуття з почуттями героїв літературних героїв, тобто пізнають життя і художню літературу.