Дидактичні вправи з теми "Прикметник" 3 клас

Про матеріал
Дидактичний матеріал до уроків української мови з теми "Прикметник" включає цікаві вправи як на вивчення нового матеріалу, так і на закріплення . Розрахований на учнів 3 класу. Завдання, які подані в добірці, допоможуть узагальнити і систематизувати знання з теми "Прикметник" учнів 3 класу: виділяти прикметники у тексті, доповнювати текст прикметниками тощо.
Перегляд файлу

Дидактичні вправи до теми «Прикметник»

 

1. Доберіть до тексту заголовок. Підкресліть прикметники. Як ви їх визначили?

______________

Описание: Картинки по запросу черешня       Висять на вишні ягоди, великі, соковиті і дуже смачні. Прилетіла оса. Вчепилася вона в ягоду, проколола тоненьку вишневу шкірку і почала смоктати густий сік. До неї інші подруги поспішили. Подобається їм солодкий вишневий сік.

    

Випишіть словосполучення іменник + прикметник. Постав до прикметників питання.

2. Кросворд «Чарівні клітинки». Заповніть чарівні клітинки, одержите ознаку предмета.

Загадки

1. Куди ступиш, всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.

2. Зоря-зірниця, красна дівиця, по небу гуляла, плакала-ридала, місяць бачив – не підняв, сонце встало і забрало.

3. Назвіть одинадцяту букву алфавіту.

4. На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався, і я на землю впав.

5. Повна діжка жита п’ятачком накрита.

6. Як без неї, дім будую, а як з нею, фільм демонструю.

7. Що коло тебе біжить, а не догониш?

8. Махнула віхола крилом – закрила півсвіту чорним рядном.

9. З якого голосного слова не починаються? Якою буквою він позначається?

10. У віночку зеленастім, у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду.

3. Прочитай вірш. Підкресли прикметники, зв’язані з іменником слова. Які з них вжиті в переносному значенні?

Є слова, що білі-білі,

Як конвалії квітки,

Лагідні, як усміх ранку,

Ніжносяйні, як зірки.

Є слова, як жар пекучі,

І отруйні, наче чад…

В чарівне якесь намисто

Ти нанизуєш їх в ряд.

(О.Олесь)

4. Добери якнайбільше прикметників до назв  малюнків.

     

5. Склади і запиши словосполучення за схемами.

 

     хто?                     який?

 

    що?                      яка?

 

    хто?                     яке?

 

Картинки по запросу цыплята6. Кросворд «Чарівні клітинки». Слова-відгадки поставте у потрібні клітинки, одержите по вертикалі слова – назви ознак.

1. Попищали, попищали, дружно просо подзьобали.

До матері стрибочком жовті збіглися клубочки.

Заховались під крило, наче їх і не було,

Треба загадку кінчати. Ці клубочки – то … .

2. В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться.

А зовуть її … .

Картинки по запросу лисичка

Описание: Картинки по запросу воробей3. На дворі хатинка, солом’яний дах.

Живе там малесенький птах.

Із сонечком разом встає пташеня!

Цвірінькає, стрибає, шука черв’яка.

Хто відгадає – той молодець.

Сіренька пташечка – це … .

4. Має клешні й довгі вуса.

Похожее изображениеІ я сам його боюся:

Він щипає, мов гусак,

Ну, а звуть щипаку … .

 

 

 

 

 

5. Без рук, без ніг, на гору побіг.

6. Що це? Що це? – всі кричать. – Білі мухи летять!

7. Надворі горою, а в хаті водою.

8. Летить орлиця по синьому небу. Крила розкрила, сонце закрила.

9. Без сокири і без рук, а дім будує.

10. Хто голівку свою влітку накриває і по двадцять хустин на голівці має?

  1. Опиши малюнки.

 

Картинки по запросу лисичкаПохожее изображениеКартинки по запросу лилия цветок

8. Склади текст-опис про однокласника, використовуючи прикметники.

newsh4_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9. З поданих слів випиши ті, які стосуються слова «лисичка». З будь -
яким із них склади і запиши речення.

Похожее изображениеРуда, велика, дзвінкоголоса, хитра, гостра, холодна, пухнаста, перелітна, висока, улеслива, черства, сонячна, колюча, сіра, вузька, мила,зухвала, цікава, допитлива, швидка.  _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

10. Для чого потрібні прикметники? Почитай, роз’єднавши слова.

 

Прикметникдастьіменнику-предмту

якусьйогоознакучиприкмету.

 

11. До поданих прикметників добери синоніми. Познач їх відповідною цифрою.

1) Хвалькуватий

2) Чепурний

 

охайний;

ошатний;

чванькуватий;

нескромний.

12. Які прикметники вказують на смак?

а). солом’яний;

б). кислий;

в). солоний;

г). гіркий;

ґ). злий;

д). м’який.

13. Пошир речення, користуючись поданими схемами.

Прийшла весна.

1).‗‗‗  ____ .

 

2). ‗‗‗           ,             ____ .

 

3). ‗‗‗           ,            ,            ____ .

14. Прочитай текст. На місці крапок встав з довідки потрібні слова. Запиши.
Підкресли слова, які відповідають на питання який?, яка?, яке?, які? Спробуй продовжити оповідання.

 

Ледь - ледь посвітліє за вікном, прилітає маленька ... пташка. Це синичка. Шапочка в неї ... , щічки .... На ... крильцях кожна пір'їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає ... дзьобом у ....шибку. Заглядає... оченятком у кімнату.

Картинки по запросу синичкиДовідка. Зеленувато - сірих, заплакану, агатовим, чорно - оксамитова, гострим, жовтогруда, біляві.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

15. Допиши закінчення прикметників. Усно постав питання від іменників до прикметників.

Українськ    поет.                  Широк         Дніпро.

Чудов       твори.                        Дружн         сім’я.

Глибок   озеро.                   Пухнаст                курча.

16. Попрацюйте в парі. По черзі називайте словосполучення іменника з прикметником (що? + який?).

Виграє той, хто за одну хвилину назве більше словосполучень.

17. Утвори словосполучення. Постав наголос.

Тривожний                                     мови

Чорного                                          ворона

Сонячного                                      крик

Тепле                                              сонечко

Рідної                                              ранку

86ULScMBhlM18. Уведи прикметники в речення і запиши текст. Добери заголовок.

_____________________

 

Гарно навесні у дворі. У садочку співають солов’ї. На подвір’ї є клумба. Під парканом багато м’яти.

 

19. Розгадай ребус. До відгадки добери якнайбільше прикметників.

img023

 

 

 

 

 

20. До поданих предметів добери ознаки. Складіть два речення.

 

Картинки по запросу ребенок (яка?) ________________________________________________________________________________________________________________________________________

Картинки по запросу малина (яка?)______________________________________________

________________________________________________________________

 

Картинки по запросу яблоко (яке?)_________________________________________________

________________________________________________________________

 

Картинки по запросу песик (який?)________________________________________________

________________________________________________________________

Картинки по запросу лисичка (яка?)________________________________________________

________________________________________________________________

 

21. З’єднайте ознаки, протилежні за значенням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22. Визначте рід прикметників, число. Поясніть правопис.

1. Хто назве найбільше кольорів ягід?

2. Чиї листочки?

3. Яке літо? осінь? зима? весна?

4. Яке небо? вітер? повітря? сонце?

Картинки по запросу белочка23. Склади загадку про білочку, добираючи відповідні слова-ознаки предметів.

У неї .... вуха,   .... хвіст, шерсть ...., а носик ....

 

 

___________________________________

24. Гра «Відгадайте слово за його ознакою».

Поясніть правопис відгадок, складіть художній опис на вибір. Визначте рід, число прикметників.

1. Рожева, колюча, духмяна, пахуча, гарна:  зірвеш – поколешся, понюхаєш – пахне.

2. Пухнаста, руда, хитра.

3. Щедра, золота, багата, барвиста.

4. Погожий, теплий, сонячний.

5. Свіже, прозоре, прохолодне.

25. Спиши уривки віршів, вставляючи пропущені слова, які виражають ознаки предметів (прикметники).

На зеленому горбочку

На … горбочку,

у … садочку,

притулилася хатинка,

мов … дитинка.

 

Задзвонив синенький дзвоник

Задзвонив … дзвоник на стеблі.

Поскакав … коник по землі.

Розправляв … крилята, наче птах,

він казки поніс малятам по світах.

26. Прочитай вірш. Випиши сполучення, які характеризують руки матері, моряка, лікаря, хлібороба.

hands

Руки

Тепла і ніжна – в матусі рука.

Дужа й солона вона – в моряка.

У сталевара – міцна, мозолиста.

Легка, мов крило, - в піаніста-артиста.

В лікаря – чуйна.

Шорстка – в хлібороба…

Тільки ніяка рука – у нероби.

27. Від поданих слів утвори слова-ознаки і запиши їх.

Зима, школа, зелень, клен, хмара, дуб, весна, річка.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

28. Допишіть текст за початком. Використай якнайбільше прикметників.

1396_01Весняне сонце розбудило від сну мурашок. Ожив мурашник …

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

29. Прочитай, знайди опис хмари. Яку хмару змальовано: літню, зимову чи осінню? Підкресли прикметники в тексті.

Похожее изображениеІ ми почали міркувати, як добиратися до тієї Великої Хмари.

Думали довго. Я нічого не міг придумати. А тим часом Велика Хмара пливла над садами і її сонячний бік так сяяв, що ми примружували очі. Водночас темний бік хмари ставав ще темніший.

За хмарою по землі бігла холодна тінь. То йшла осінь. (А. Михайленко).

Обведи речення, яке складається тільки з головних членів речення.

Склади порівняльний опис літніх і зимових хмар.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

30. З’єднай прикметники, протилежні за значенням.

холодний                       темний

ранній                            старий

веселий                          сумний

молодий                         пізній

світлий                           гарячий

Як називаються такі слова?

Синоніми                             антоніми

31. Склади і запиши речення. Знайди прикметники. Стрілками покажи, від яких іменників вони залежать. Розбери прикметники за будовою.

Картинки по запросу воробьи

1) Бачили, чи, ви, як, горобчики, гойдаються, маленькі.

2) Сядуть, тоненькі, на, гнучкі, гілочки, і, починають, розколихуватися.

3) Вони, люблять, найбільше, на, гойдатися, гілочках, вишневих.

Доведи. що це текст.

32. Утвори прикметники з суфіксом –еньк-. Склади і запиши речення з трьома прикметниками на вибір. Підкресли члени речення.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

33. Спиши речення. Підкресли іменники прямою лінією, а зв’язані з ними прикметники – хвилястою.

        Не за синіми глибокими морями, не за дальніми високими горами, а в країні, де ліси стоять дрімучі, де озера розлягаються блискучі, - там жили собі із мамою і татком у хатинці два білявеньких хлоп’ятка

34. Прочитай. Із дужок вибери потрібний прикметник. Спиши.

        Усміхнувся (променистий, ясний) ранок. (Погідне, ясне) блакитне небо дихало на землю теплом. (Ясні, сонячні) промені виблискували на деревах, траві, у річці. (Ясна, світла) поляна заливалася світлом.

35. Пошир речення прикметниками. Встанови зв'язок слів у першому реченні.

         Росла ромашка в траві. Її пелюстки розходилися промінчиками від сонечка, що було посередині.

Слова для довідок: маленька, чудові, зеленій, блискучими, білі, золотого.

36. Утвори словосполучення за питаннями.

1) Який? хто?______________________________________________________

2) Яке? що?________________________________________________________

3) Якого? чого?_____________________________________________________

4) Якому? кому?____________________________________________________

37. З’єднай антоніми. Утвори з прикметниками словосполучення.

глибокий                повний

порожній               мілкий

густий                    холодний

гарячий                  рідкий

малий                     м’який

твердий                  веселий

38. Напиши художній опис берези. Використай подані словосполучення.

Картинки по запросу березы       Білокорий стовбур, тонке довге гілля, трикутні листочки, кора знизу потріскана, а зверху гладенька.

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

39. Добери до іменників прикметники.

Картинки по запросу тучки

Хмаронька  __________________________________________________________

Хмарка  _____________________________________________________________

Хмаринка  __________________________________________________________

Хмарина  ___________________________________________________________

Хмара  _____________________________________________________________

    З двома словосполученнями на вибір склади речення.

40. До поданих іменників добери кілька прикметників так, щоб утворені словосполучення можна було використати у художньому тексті.

         Зайчик                           Їжачок                     Ведмідь

______________             ______________          _____________

______________             ______________          _____________

______________             ______________          _____________

______________             ______________          _____________

41. Назви і запиши ознаки дерев.

main_3  Дуб (який?) _________________________________________________________­___________

Картинки по запросу ялина  Ялина (яка?) ____________________________________________________________________

Картинки по запросу береза  Береза (яка?) ___________________________________________________________________

SP3147_blackcottonwood_1   Тополя (яка?) ____________________________________________________________________

42. Склади розповідь  за малюнком. Які дерева в саду? Хто шкодить деревам? Хто охороняє сад від шкідливих комах? Як людина доглядає за садом? В яку пору року сад подобається тобі найбільше? Картинки по запросу яблоки

__________________________________

__________________________________

__________________________________

__________________________________

__________________________________

 

docx
Додано
20 січня
Переглядів
2057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку