Дидактичні вправи до теми «Прикметник»
1. Доберіть до тексту заголовок. Підкресліть прикметники. Як ви їх визначили?
______________
Висять на вишні ягоди, великі, соковиті і дуже смачні. Прилетіла оса. Вчепилася вона в ягоду, проколола тоненьку вишневу шкірку і почала смоктати густий сік. До неї інші подруги поспішили. Подобається їм солодкий вишневий сік.
Випишіть словосполучення іменник + прикметник. Постав до прикметників питання.
2. Кросворд «Чарівні клітинки». Заповніть чарівні клітинки, одержите ознаку предмета.
Загадки
1. Куди ступиш, всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.
2. Зоря-зірниця, красна дівиця, по небу гуляла, плакала-ридала, місяць бачив – не підняв, сонце встало і забрало.
3. Назвіть одинадцяту букву алфавіту.
4. На дереві я родився в кожусі, кожух розірвався, і я на землю впав.
5. Повна діжка жита п’ятачком накрита.
6. Як без неї, дім будую, а як з нею, фільм демонструю.
7. Що коло тебе біжить, а не догониш?
8. Махнула віхола крилом – закрила півсвіту чорним рядном.
9. З якого голосного слова не починаються? Якою буквою він позначається?
10. У віночку зеленастім, у червоному намисті видивляється у воду на свою хорошу вроду.
3. Прочитай вірш. Підкресли прикметники, зв’язані з іменником слова. Які з них вжиті в переносному значенні?
Є слова, що білі-білі,
Як конвалії квітки,
Лагідні, як усміх ранку,
Ніжносяйні, як зірки.
Є слова, як жар пекучі,
І отруйні, наче чад…
В чарівне якесь намисто
Ти нанизуєш їх в ряд.
(О.Олесь)
4. Добери якнайбільше прикметників до назв малюнків.
5. Склади і запиши словосполучення за схемами.
хто? який?
що? яка?
хто? яке?
6. Кросворд «Чарівні клітинки». Слова-відгадки поставте у потрібні клітинки, одержите по вертикалі слова – назви ознак.
1. Попищали, попищали, дружно просо подзьобали.
До матері стрибочком жовті збіглися клубочки.
Заховались під крило, наче їх і не було,
Треба загадку кінчати. Ці клубочки – то … .
2. В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
А зовуть її … .
3. На дворі хатинка, солом’яний дах.
Живе там малесенький птах.
Із сонечком разом встає пташеня!
Цвірінькає, стрибає, шука черв’яка.
Хто відгадає – той молодець.
Сіренька пташечка – це … .
4. Має клешні й довгі вуса.
І я сам його боюся:
Він щипає, мов гусак,
Ну, а звуть щипаку … .
5. Без рук, без ніг, на гору побіг.
6. Що це? Що це? – всі кричать. – Білі мухи летять!
7. Надворі горою, а в хаті водою.
8. Летить орлиця по синьому небу. Крила розкрила, сонце закрила.
9. Без сокири і без рук, а дім будує.
10. Хто голівку свою влітку накриває і по двадцять хустин на голівці має?
8. Склади текст-опис про однокласника, використовуючи прикметники.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. З поданих слів випиши ті, які стосуються слова «лисичка». З будь -
яким із них склади і запиши речення.
Руда, велика, дзвінкоголоса, хитра, гостра, холодна, пухнаста, перелітна, висока, улеслива, черства, сонячна, колюча, сіра, вузька, мила,зухвала, цікава, допитлива, швидка. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Для чого потрібні прикметники? Почитай, роз’єднавши слова.
Прикметникдастьіменнику-предмту
якусьйогоознакучиприкмету.
11. До поданих прикметників добери синоніми. Познач їх відповідною цифрою.
1) Хвалькуватий
2) Чепурний
охайний;
ошатний;
чванькуватий;
нескромний.
12. Які прикметники вказують на смак?
а). солом’яний;
б). кислий;
в). солоний;
г). гіркий;
ґ). злий;
д). м’який.
13. Пошир речення, користуючись поданими схемами.
Прийшла весна.
1).‗‗‗ ____ .
2). ‗‗‗ , ____ .
3). ‗‗‗ , , ____ .
14. Прочитай текст. На місці крапок встав з довідки потрібні слова. Запиши.
Підкресли слова, які відповідають на питання який?, яка?, яке?, які? Спробуй продовжити оповідання.
Ледь - ледь посвітліє за вікном, прилітає маленька ... пташка. Це синичка. Шапочка в неї ... , щічки .... На ... крильцях кожна пір'їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає ... дзьобом у ....шибку. Заглядає... оченятком у кімнату.
Довідка. Зеленувато - сірих, заплакану, агатовим, чорно - оксамитова, гострим, жовтогруда, біляві.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
15. Допиши закінчення прикметників. Усно постав питання від іменників до прикметників.
Українськ поет. Широк Дніпро.
Чудов твори. Дружн сім’я.
Глибок озеро. Пухнаст курча.
16. Попрацюйте в парі. По черзі називайте словосполучення іменника з прикметником (що? + який?).
Виграє той, хто за одну хвилину назве більше словосполучень.
17. Утвори словосполучення. Постав наголос.
Тривожний мови
Чорного ворона
Сонячного крик
Тепле сонечко
Рідної ранку
18. Уведи прикметники в речення і запиши текст. Добери заголовок.
_____________________
Гарно навесні у дворі. У садочку співають солов’ї. На подвір’ї є клумба. Під парканом багато м’яти.
19. Розгадай ребус. До відгадки добери якнайбільше прикметників.
20. До поданих предметів добери ознаки. Складіть два речення.
(яка?) ________________________________________________________________________________________________________________________________________
(яка?)______________________________________________
________________________________________________________________
(яке?)_________________________________________________
________________________________________________________________
(який?)________________________________________________
________________________________________________________________
(яка?)________________________________________________
________________________________________________________________
21. З’єднайте ознаки, протилежні за значенням.
22. Визначте рід прикметників, число. Поясніть правопис.
1. Хто назве найбільше кольорів ягід?
2. Чиї листочки?
3. Яке літо? осінь? зима? весна?
4. Яке небо? вітер? повітря? сонце?
23. Склади загадку про білочку, добираючи відповідні слова-ознаки предметів.
У неї .... вуха, .... хвіст, шерсть ...., а носик ....
___________________________________
24. Гра «Відгадайте слово за його ознакою».
Поясніть правопис відгадок, складіть художній опис на вибір. Визначте рід, число прикметників.
1. Рожева, колюча, духмяна, пахуча, гарна: зірвеш – поколешся, понюхаєш – пахне.
2. Пухнаста, руда, хитра.
3. Щедра, золота, багата, барвиста.
4. Погожий, теплий, сонячний.
5. Свіже, прозоре, прохолодне.
25. Спиши уривки віршів, вставляючи пропущені слова, які виражають ознаки предметів (прикметники).
На зеленому горбочку
На … горбочку,
у … садочку,
притулилася хатинка,
мов … дитинка.
Задзвонив синенький дзвоник
Задзвонив … дзвоник на стеблі.
Поскакав … коник по землі.
Розправляв … крилята, наче птах,
він казки поніс малятам по світах.
26. Прочитай вірш. Випиши сполучення, які характеризують руки матері, моряка, лікаря, хлібороба.
Руки
Тепла і ніжна – в матусі рука.
Дужа й солона вона – в моряка.
У сталевара – міцна, мозолиста.
Легка, мов крило, - в піаніста-артиста.
В лікаря – чуйна.
Шорстка – в хлібороба…
Тільки ніяка рука – у нероби.
27. Від поданих слів утвори слова-ознаки і запиши їх.
Зима, школа, зелень, клен, хмара, дуб, весна, річка.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
28. Допишіть текст за початком. Використай якнайбільше прикметників.
Весняне сонце розбудило від сну мурашок. Ожив мурашник …
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
29. Прочитай, знайди опис хмари. Яку хмару змальовано: літню, зимову чи осінню? Підкресли прикметники в тексті.
І ми почали міркувати, як добиратися до тієї Великої Хмари.
Думали довго. Я нічого не міг придумати. А тим часом Велика Хмара пливла над садами і її сонячний бік так сяяв, що ми примружували очі. Водночас темний бік хмари ставав ще темніший.
За хмарою по землі бігла холодна тінь. То йшла осінь. (А. Михайленко).
Обведи речення, яке складається тільки з головних членів речення.
Склади порівняльний опис літніх і зимових хмар.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
30. З’єднай прикметники, протилежні за значенням.
холодний темний
ранній старий
веселий сумний
молодий пізній
світлий гарячий
Як називаються такі слова?
Синоніми антоніми
31. Склади і запиши речення. Знайди прикметники. Стрілками покажи, від яких іменників вони залежать. Розбери прикметники за будовою.
1) Бачили, чи, ви, як, горобчики, гойдаються, маленькі.
2) Сядуть, тоненькі, на, гнучкі, гілочки, і, починають, розколихуватися.
3) Вони, люблять, найбільше, на, гойдатися, гілочках, вишневих.
Доведи. що це текст.
32. Утвори прикметники з суфіксом –еньк-. Склади і запиши речення з трьома прикметниками на вибір. Підкресли члени речення.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
33. Спиши речення. Підкресли іменники прямою лінією, а зв’язані з ними прикметники – хвилястою.
Не за синіми глибокими морями, не за дальніми високими горами, а в країні, де ліси стоять дрімучі, де озера розлягаються блискучі, - там жили собі із мамою і татком у хатинці два білявеньких хлоп’ятка
34. Прочитай. Із дужок вибери потрібний прикметник. Спиши.
Усміхнувся (променистий, ясний) ранок. (Погідне, ясне) блакитне небо дихало на землю теплом. (Ясні, сонячні) промені виблискували на деревах, траві, у річці. (Ясна, світла) поляна заливалася світлом.
35. Пошир речення прикметниками. Встанови зв'язок слів у першому реченні.
Росла ромашка в траві. Її пелюстки розходилися промінчиками від сонечка, що було посередині.
Слова для довідок: маленька, чудові, зеленій, блискучими, білі, золотого.
36. Утвори словосполучення за питаннями.
1) Який? хто?______________________________________________________
2) Яке? що?________________________________________________________
3) Якого? чого?_____________________________________________________
4) Якому? кому?____________________________________________________
37. З’єднай антоніми. Утвори з прикметниками словосполучення.
глибокий повний
порожній мілкий
густий холодний
гарячий рідкий
малий м’який
твердий веселий
38. Напиши художній опис берези. Використай подані словосполучення.
Білокорий стовбур, тонке довге гілля, трикутні листочки, кора знизу потріскана, а зверху гладенька.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
39. Добери до іменників прикметники.
Хмаронька __________________________________________________________
Хмарка _____________________________________________________________
Хмаринка __________________________________________________________
Хмарина ___________________________________________________________
Хмара _____________________________________________________________
З двома словосполученнями на вибір склади речення.
40. До поданих іменників добери кілька прикметників так, щоб утворені словосполучення можна було використати у художньому тексті.
Зайчик Їжачок Ведмідь
______________ ______________ _____________
______________ ______________ _____________
______________ ______________ _____________
______________ ______________ _____________
41. Назви і запиши ознаки дерев.
Дуб (який?) ____________________________________________________________________
Ялина (яка?) ____________________________________________________________________
Береза (яка?) ___________________________________________________________________
Тополя (яка?) ____________________________________________________________________
42. Склади розповідь за малюнком. Які дерева в саду? Хто шкодить деревам? Хто охороняє сад від шкідливих комах? Як людина доглядає за садом? В яку пору року сад подобається тобі найбільше?
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________