Дидактичні завдання з історії Стародавнього світу

Про матеріал

Дана публікація містить дидактичні завдання з історії Стародавнього світу.

Теми:

-«ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ ЗА ПЕРВІСНИХ ЧАСІВ»

-«СТАРОДАВНІЙ ЄГИПЕТ»

-«ЦИВІЛІЗАЦІЇ ПЕРЕДНЬОЇ ТА ЦЕНТРАЛЬНОЇ АЗІЇ. КІММЕРІЙСЬКО-СКІФСЬКИЙ СВІТ. СТАРОДАВНІ ІНДІЯ ТА КИТАЙ»

-«СТАНОВЛЕННЯ АНТИЧНОЇ ГРЕЦЬКОЇ ЦИВІЛІЗАЦІЇ»

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДИДАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ

З ІСТОРІЇ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ


ТЕМА «ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ ЗА ПЕРВІСНИХ ЧАСІВ»

 

Відлік часу в історії (хронологічні завдання)

1. Філософ Арістотель жив в 384-322 рр. до н. е., математик і фізик Архімед – в 285-212 рр. до н.е. Хто з них жив раніше?

2. По легенді, Рим був заснований в 375 г до н.е. Скільки років тому сталася ця подія?

3. Міста Пантікапей і Ольвія (грецькі міста-держави на території сучасної України) були засновані в VI ст до н. е.; місто Київ було засноване в V ст н.е. Скільки століть відокремлюють ці події?

4. Філософ Сократ жив в 470-399 рр. до н. е.. Чи міг він бути свідком Саламінськой битви, яка сталася в 480 р. до н. е.?

5. Піраміда Хеопса в Єгипті була побудована біля 2600г. до н.е. В якому тисячолітті це сталося?

6. У 395 р. Римська імперія була розділена на Західну і Східну. Скільки років тому це сталося?

7. Повстання Спартака сталося в 76 р. до н.е. В якому віці і якому тисячолітті це сталося?

8. Місто Рим виникло в 753 році до н. е. Скільки років від цієї події до наших днів минуло?

9. Перші Олімпійські ігри відбулися в 776 році до н. е. Скільки років від цієї події до наших днів минуло?

10. У 490 році до н. е. греки розбили персів біля Марафону, а в 1658 році українці розбили поляків під Жовтими Водами. Скільки років минуло між битвами?

11. У 586 році до н. е. вавилонський цар Навуходоносор ІІ захопив Єрусалим, а в 1099 році н. е. до Єрусалима увійшли хрестоносці. Скільки років минуло між подіями

12. І Пунічна війна розпочалася в 64 році до н. е., а закінчилася перемогою Риму над Карфагеном у 41 році до н. е. Скільки років тривала І Пунічна війна?

13. У1976 році вчені знайшли монети епохи Римської республіки, що про-лежали в землі 500 років. Коли був схований скарб?

 

Співвіднести поняття та їх визначення

1) етнографія

А) наука, яка вивчає системи літочислення і календарі, встановлює дати створення речових і письмових пам'яток.

2) антропологія

Б) наука про походження і розвиток людини.

3) хронологія

В) найбільший по тривалості період всесвітньої історії.

4) археологія

Г) наука, яка вивчає історичне минуле людства за речовими джерелами.

5) історія стародавнього світу

Д) рівень розвитку суспільства, коли між людьми виникає нерівність і виникає держава; з'являються міста і писемність.

6) цивілізація

Є) наука, яка вивчає звичаї, традиції, вірування і побут різних народів.

Відповіді: 1-Є, 2-Б, 3-А,4-Г, 5-В, 6-Д

 

Розподілити твердження, які характеризують життя стародавніх людей, вписавши в таблицю відповідну букву

Пітекантроп

Неандерталець

А, Б, В, І.

Г, Д, Ж, З, К.

А) використовували вогонь, але не уміли його добувати;

Б) жител не будували, постійно пересувалися у пошуках їжі;

В) виготовляли примітивні знаряддя праці, оббиваючи каміння;

Г) користувалися одягом зі шкур тварин;

Д) навчилися добувати вогонь;

Ж) широко використовували гостроконечники і скребла;

З) селилися в печерах або споруджених житлах з кісток мамонтів, вкритих шкурами;

І) збирали їстівні рослини, плоди і коріння;

К) полювали за допомогою списа, готуючи для тварин пастку у вигляді ями.

 

Розташувати в хронологічній послідовності

виникнення знарядь праці давніх людей

1) серп; 2) дубина; 3) лук та стріли; 4) проколка; 5) палка-копачка; 6) спис; 7) ручне рубило; 8) гарпун; 9) скребло; 10) риболовний гачок.

Відповіді: 5, 2, 7, 9, 4, 8, 10, 3, 6, 1.

 

Історичний диктант (відповісти «так» чи «ні»)

1. Неоліт – це середній кам’яний вік.

2. З часом народи, що обрали для себе головним видом господарювання землеробство, стають кочовиками.

3. Народи, які обрали для себе головним заняттям скотарство, стають кочовиками.

4. Землеробство і скотарство належать до привласнюючого типу господарства.

5. Час, коли людство перейшло від привласнюючого до відтворюючого господарства, називається льодовиковим часом.

6. Першим металом, який почала обробляти людина, була мідь.

7. Енеоліт – це пізньокам’яний вік.

8. Види ремесла: гончарство, ткацтво, мотичне землеробство, відгінне скотарство.

9. У період енеоліту: виникає нерівність між людьми; з’являється знать і заможні верстви населення.

 


ТЕМА «СТАРОДАВНІЙ ЄГИПЕТ»

 

Про що йде мова

1. Цей фараон був наймолодшим правителем. При влади знаходився всього вісім років. Помер при загадкових обставинах, не доживши до 20 років. Повернув столицю Давнього Єгипту до Фів, ліквідовував всі релігійні реформи Аменхотепа IV. (Тутанхамон)

2. Він правив Єгиптом з 1372 по 1354 рр. до н.е. Був одружений на красуні Нефертіті. Провів релігійну реформу і проголосив бога сонця Атона єдиним божеством. (Аменхотеп IV)

3. Цього єгипетського бога постійно мучили заздрість і злість. Той, кому він заздрив, був красивий, добрий, керував тисячами людей. Щоб захопити владу, він був готовий піти на все, навіть на вбивство. (Сет)

4. Цей пристрій був необхідний землеробам. При його допомозі вони зрошували сади і городи, до яких не доходила вода під час розливів Нила. (шадуф)

5. У правій руці у них тростинка для листа, а запасна «ручка» – за вухом. Вони перераховували і записували все, що їм скажуть: і скільки зерна в казні, і скільки днів знадобиться, щоб побудувати палац або канал. (писарі)

6. Вони робили найважчу роботу – рили канали, працювали на копальнях і каменоломнях, були веслярами на кораблях. Їх називали «живими мертвими». (раби)

7. Лікарка, астроном, жрець бога мудрості Тота, архітектор, який побудував першу піраміду. (Імхотеп)

8. Назва цієї рослини, чагарниками якої густо була вкрита долина Нилу, перекладається із староєгипетського як «царська». Якби єгиптяни не навчилися його так використовувати, то частина інформації про історію цій країні була остаточно втрачена для нащадків. (папірус)

 

Заповнити пропуски у тексті

По ____ Африці тягнуться величезні пустелі. Червонуваті піски лише інколи перетинають суворі скелі. Цією землею несе свої води одна з найбільших річок в світі – ____. Долина річки вкрита зеленню, берегами ростуть фінікові пальми, запашні акації і високий хмиз – ____. У водах Нілу жили ____ і безліч риби. По берегах в чагарниках можна було побачити бегемота, дику кішку, качок, гусаків, пеліканів. Де вода, там і життя.

Лише інколи течію Нілу перетинали ____ – небезпечні кам’янисті перешкоди. Впадаючи в ____ море, річка ділилася на декілька ____, створюючи величезний трикутник – ____. Неподалік від Нілу серед пісків пустелі лише зрідка зустрічалися острівці зелені – ____. Там зростали пальми і чагарник навкруги води, яка б'є ключем з-під землі.

Витоки Нілу знаходяться в ____Африці. На початку літа там йдуть проливні дощі, і починається танення снігу на вершинах гір. Бурхливі потоки води прямують до річки, підмиваючи грунт і несучи з собою ____ – частки напівзогнилих рослин і червонуватих гірських порід. Щороку в липні починався ____ Нілу.

____ – так називалася країна, яка розташовувалася по берегах Нілу північніше першого порогу і до його впадання в Середземне море.

 

Боги Давнього Єгипту

А__н – бог сонця;

А__п – бог пітьми;

Г__б – бог землі;

Н__т – богиня неба;

Т__т – бог мудрості;

Б__т – покровителька жінок і їхньої краси;

А__с – священний бик;

З__к – священний крокодил;

З__т – бог пустелі;

О__с – фараон і суддя в царстві мертвих;

Г__р – бог-покравітель фараона;

І__а – богиня, дружина Осиріса;

М__т – богиня правди.

 

Розподілити твердження, вписавши в таблицю відповідні цифри

Тутмос III

Аменхотеп IV-Ехнатон

Рамзес II

2, 4.

3, 5.

1, 6.

1) воював з могутнім Хеттським царством;

2) втричі збільшив територію своєї країни;

3) після його смерті всі нововведення були ліквідовані; ім'я цього фараона кануло в Лету;

4) реалізував ідею світової держави, зробив 17 військовий походів до Азії, зокрема завоював Сирію;

5) бажаючи ослабити позиції єгипетських жерців, провів релігійну реформу, проголосивши єдиним богом сонячний диск Атона;

6) прославився як архітектор, зокрема розбудував Карнакський храм у Фівах, а в Нубії побудував печерний храм, перед входом в який височать 20-метрові статуї фараона.

 

 


ТЕМА «ЦИВІЛІЗАЦІЇ ПЕРЕДНЬОЇ ТА ЦЕНТРАЛЬНОЇ АЗІЇ. КІММЕРІЙСЬКО-СКІФСЬКИЙ СВІТ. СТАРОДАВНІ ІНДІЯ ТА КИТАЙ»

 

Історичний диктант

1) Територія Дворіччя розташовувалася між річками … і ... .

2) Грецькі географи називали цю територію … .

3) Основними заняттями жителів Дворіччя були …, …, … .

4) Спочатку люди заселили Північну Месопотамію, на території Південної Месопотамії перші поселенці з'явилися в … тис. до н.е.

5) Північними сусідами шумерів були племена … .

6) На чолі міст-держав Шумеру на стояв … .

7) Найбільш сильним містом на півдні Дворіччя був ... .

8) Шумерське царство існувало недовго і було захоплене сильнішою державою – … .

9) Фінікійці жили на ... березі Середземного моря.

10) Великими містами Фінікії були ..., …, і … .

11) Основними заняттями фінікійців були … і ... .

12) Великий попит в інших країнах мали фінікійські товари: ... і … .

13) Зі всіх товарів, які завозилися з інших країн, найбільш цінувалися … .

14) При єгипетському фараонові Нехо фінікійці зробили морську подорож навколо … .

15) Найбільшою колонією фінікійців був … .

 

Вибрати з числа вказаних слів і словосполучень ті, які відносяться до держави Ассирія

1) Тіглатпаласар I; 2) Тутанхамон; 3) бібліотека глиняних книжок; 4) бойові колісниці; 5) ієрогліфи; 6) імперія; 7) піраміди; 8) видобуток заліза; 9) Хаммурапі; 10) кіннота; 11) професійні воїни; 12) розливи Нила; 13) суд Осиріса; 14) Ашшурбанапал; 15) пурпурна фарба.

 

 

Встановити відповідність між державою та її правителем

1) Вавилон

А) Навуходоносор II

2) Ассирія

Б) Дарій I

3) Халдейське царство

В) Хаммурапі

4) Персія

Г) ТіглатпаласарIII

Відповіді: 1-В; 2-Г; 3-А; 4-Б.

 

Встановити відповідність між державою та її столицею

1) Ассирія

А) Єрусалим

2) Халдейське царство

Б) Ніневія

3) Ізраїльсько-Іудейське царство

В) Персеполь

4) Перська держава

Г) Вавилон

Відповіді: 1-Б; 2Г; 3-А; 4-В.

 

«Вони були першими» (у відповідній колонці поставити «+»)

Вони перші у Передній Азії

Перси

Фінікійці

Вавилонці

Шумери

Ассирійці

…стали широко застосовувати кавалерію у військовій справі

 

 

 

 

 

…навчилися обробляти залізо

 

 

 

 

 

…відкрили секрет скла

 

 

 

 

 

…створили перші письмові закони

 

 

 

 

 

…створили бібліотеку

 

 

 

 

 

…створили алфавіт

 

 

 

 

 

…навчилися виготовляти необпалену цеглу

 

 

 

 

 

… відкрили секрет виготовлення пурпурової фарби

 

 

 

 

 

…на колісницях до осей коліс з обох боків закріпили метрові залізні шаблі

 

 

 

 

 

…навчилися брати штурмом міста, використовуючи тарани, підкопи та метальні машини

 

 

 

 

 

…вийшли до Середземного моря та заснували колонії

 

 

 

 

 

…винайшли писемність у вигляді клинопису

 

 

 

 

 

…побудували широкі рівні дороги, вимощені каменем

 

 

 

 

 

 

 

Заповнити пропуски в тексті

Скіфи – загальна назва іраномовних народів, які з ... проживали на території басейну річок: …, ..., …, … . Найповніший опис Скіфії та її історії залишив нам … . Скіфи ділилися на ряд племен. Головними з цих племен були ... . Скіфські ремісники робили ... і ... . Скіфи вирощували …, …, … . Найбільш шанобливою богинею скіфського пантеону була … – богиня … .

 

«Вгадати героя»

1) Один з прадавніх законотворців в світі, який перетворив Вавилон на могутню державу Дворіччя. Його ім'я згадується в біблії. (Хаммурапі)

2) Цар, при правлінні якого Ізраїль перетворився на могутню державу. Він захопив місто Єрусалим і переніс туди свою столицю. (Давид)

3) За часів його правління Вавилон перетворився на неприступну фортецю і в одне з найкрасивіших міст стародавнього світу. (Навуходоносор II)

4) Він про себе говорив так: «Я – цар великий, цар царів, цар країн, цар землі цієї». Він провів декілька реформ, чим підсилив Персидську державу. Зробив ряд завойовних походів, у тому числі і проти скіфів. (Дарій I)

5) Про цього правителя Ізраїлю в Біблії написано: «Мудрість свою показував і в управлінні народом, і у всіх царських справах. І поширилася про нього слава за межі єврейської держави серед інших сусідніх народів». (Соломон)

6) Засновник Персидської держави. Захопив Вавилон, звільнив з полону понад 40 тис. євреїв і дозволив їм повернутися додому. (Кир II)

 

Розташувати вказані словосполучення

за принципом «причина-наслідок»

А) поява землеробства; поява держави;

Б) поява імперії; загарбницькі війни;

В) повстання підкорених народів; ослаблення держави;

Г) загибель імперії; велика кількість підлеглих територій, які важко утримати в покорі;

Д) ослаблення армії, постійна боротьба за владу; загибель імперії.

 

Розподілити твердження, вписав в таблицю відповідні букви

Конфуціанство

Даосизм

А, Б, Д.

В, Г, Є.

А) вчення розвивало ідею про можливість досягти фізичного безсмертя, з'єднатися з природою.

Б) засновник – Кун Цзи.

В) засновник – Лао Цзи.

Г) найвища чеснота – покірливість. Молоді повинні підкорятися старшим.

Д) поважалися традиції в сім'ї, виховання людини.

Є) у вченні втілена думка про життя відповідно законам природи.

 

Вибрати слова і словосполучення, які відносяться до історії Давніх Індії та Китаю, вписавши в таблицю відповідні цифри

Давня Індія

Давній Китай

1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 14, 16, 18.

3, 5, 6, 9, 12, 13, 15, 17, 19, 20.

1) р. Інд; 2) варни; 3) р. Янцзи; 4) шахи; 5) компас; 6) р. Хуанхе; 7) Мохенджо-Даро; 8) буддизм; 9) папір; 10) р. Ганг; 11) Чандрагупта; 12) Жовта ріка; 13) шовк; 14) Шива; 15) Цинь Шихуанді; 16) Брахма; 17) імперія Хань, 18) індуїзм, 19) даосизм; 20) Конфуцій.

 


ТЕМА «СТАНОВЛЕННЯ АНТИЧНОЇ ГРЕЦЬКОЇ ЦИВІЛІЗАЦІЇ»

 

Історичний диктант

1) Греція розташована на ... півострові.

2) Півострів омивають три морить: Середземне, ... і ... .

3) Найвища гора Греції – … .

4) Природні умови сприяли розвитку рибальства і … .

5) Південна частина Греції називається … .

6) Давні греки називали себе ... .

7) Місто-держава в Древній Греції – … .

8) Укріплення, призначене для захисту міста, називалося ... .

9) Ринкова площа, а також місце для народних зборів – це … .

10) Кращих людей в Афінах називали … .

11) Влада народу – це … .

12) Іноземці, які постійно жили в Афінах, називалися … .

13) Людині, яка заплямувала себе на політичній ниві або прагнула захопити владу, загрожував в Афінах «суд черепків», тобто ... .

 

Встановити відповідність між поняттями і їх визначеннями

1) поліс

А) поселення, засноване переселенцями з інших країн

2) зовнішня торгівля

Б) місце оптової торгівлі на побережжі, де надавалися податкові пільги

3) аристократія

В) місто-держава

4) метрополія

Г) місто – засновник колоній

5) емпорій

Д) суспільна група, яка займає найвище положення в суспільстві

6) демократія

Є) форма державного правління при активній участі всього населення

7) тиранія

Ж) одноосібна влада

8) колонія

З) торгівля за межами країни

9) Мікенська культура

І) воєначальник з широкими військовими і політичним правами

10) демос

К) міська фортеця. (від грецької. «верхнє місто»)

11) деміурги

Л) ринкова площа міста, центр суспільного життя

12) періеки

М) незнатні групи громадян Греції

13) олігархія

Н) культура ахейського народу, яка склалася під впливом цивілізації Криту

14) поліс

О) вільне нецивільне населення Спарти

15) акрополь

П) місто-держава, тобто держава у межах однієї общини

16) стратег

Р) правління вузького круга аристократів

17) агора

С) мандрівні ремісники, які виконували роботу на замовлення

Відповіді: 1-В; 2-З; 3-Д; 4-Г; 5-Б; 6-Є; 7-Ж; 8-А; 9-Н; 10-М; 11-С; 12-О; 13-Р; 14-П; 15-К; 16-И; 17-Л.

 

Розподілити вказані поняття,

вписавши в таблицю відповідні цифри

Спарта

Афіни

1, 2, 5, 9, 10, 11, 14, 19, 20, 22, 24, 27, 29.

3, 4, 6, 7, 8, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 21, 23, 25, 26, 28.

1) Лаконіка; 2) Мессенія; 3) буле; 4) ареопаг; 5) олігархія; 6) демократія; 7) агора; 8) екклесія; 9) герусія; 10) метеки; 11) ілоти; 12) Писистрат; 13) Солон; 14) Лікург; 15) Клісфен; 16) театр; 17) остракізм; 18) архонт; 19) ефори; 20) апелла; 21) акрополь; 22) Лакедемон; 23) Аттіка; 24) Пелопоннес; 25) зевгіти; 26) фети; 27) періеки; 28) вершники; 29) кріптії.

 


ТЕМА «АНТИЧНА ГРЕЦЬКА ЦИВІЛІЗАЦІЯ КЛАСИЧНОЇ ДОБИ. ДОБА ЕЛЛІНІЗМУ»

 

Співвіднести події і дати

А) Марафонська битва

1) 480 р. до н. е.

Б) битва при Фермопілах і Саламіні

2) 478 р. до н. е.

В) Афінський морський союз

3) 490 р. до н. е.

Г) «Золоте століття» Афінської держави

4) 479-431 рр. до н. е.

Д) правління Перикла

5) 338 р. до н. е.

Є) Пелопоннеська війна

6) 431-404 рр. до н. е.

Ж) епоха еллінізму

7) 444-429 рр. до н. е.

З) битва біля р. Херонея

8) 323 р. до н. е. – 30 р. н. е.

Відповіді: А-3; Б-1; В-2; Г-4; Д-7; Є-6; Ж-8; З-5.

 

Співвіднести імена греків і сфери їх діяльності

А) Геродот

1) скульптор, автор статуї «Дискобол»

Б) Піфагор

2) лікар, чиє вчення ґрунтувалося на точному встановленні діагнозу

В) Гиппократ

3) історик, автор «Історії», яка стала першим історичним твором в античній культурі

Г) Мирон

4) математик, заснував свою школу

Д) Эсхил

5) скульптор, автор статуї Ніки Самофракійської

Є) Сократ

6) засновник філософії класичного періоду; за свої погляди був засуджений до страти

Ж) Фідій

7) автор трагедій «Перси», «Прометей укутаний»

З) Піфократ

8) скульптор, створив статуї Зевса, Афіни, Афродіти

Відповіді: А-3; Б-4; В-2; Г-1; Д-7; Є-6; Ж-8; З-5.

 

«Хто це?» (вгадайте богів Давньої Греції)

1. Я найсильніший зі всіх богів. Бурі і грози, вітри і дощі, блискавки і гром – все це відбувається по моїй волі. Горе тому, хто порушить порядок, встановлений мною на землі. Змахну рукою – і вражу клятвопорушника полум'яною стрілою. (Зевс)

2. Я народився кволим і хворобливим, і Гера в гніві скинула мене, свого сина, з Олімпу. Так і залишився я кульгавим на все життя. (Гефест)

3. Вдарю я тризубцем – і піднімається на морі страшна буря, здіймаються величезні хвилі, які кидають на скелі кораблі, як пушинки. Відкладу свій тризубець – і утихають хвилі, спокійна гладінь морська, і я на колісниці, запряжена златогривими кіньми, спускаюся на дно моря в свій палац, де живу зі своєю дружиною Амфітритой. (Посейдон)

4. Мене називають найпохмурішим з богів. Глибоко під землею моє царство. Вхід в нього там, де заходить сонце. Немає повернення з мого царства. У царстві мертвих котить свої хвилі річки Стікс і Лєта. Перевізник Харон перевозить через них душі мертвих. Триголовий пес Цербер вартує вхід в моє царство. (Аїд)

5. З білосніжної піни морською народилася я, богиня любові і краси. Я зростала поблизу островів Кифери і Кіпру. Куди не ступаю, усюди пахнуть квіти. Дикі звіри – слідують за мною. Як ручні. Я добра і ніжна зі всіма окрім, тих, хто любить самого себе. (Афродіта)

6. Коли я, блищавши красою, в пишному вбранні входжу в бенкетний зал, всі боги встають і схиляються перед дружиною Зевса. У мене є кохана птиця-павич. Чубок з пір'я на голові птиці показує, що вона належить до свити цариці богів. (Гера)

 

Бліц-турнір «Міфи Давньої Греції»

1. Дикі істоти, напівлюди-напівконі, мешканці гір і лісів? (Кентаври)

2. Вартовий Аїда, трьохголовий пес із зміїним хвостом? (Цербер)

3. Який бог найпривабливіший? (Гефест)

4. Яка богиня носить прізвисько Пінонарождена? (Афродіта)

5. Де знаходилося житло богів? (Олімп)

6. Хто був верховним богом Греції? (Зевс)

7. Як звали батька Зевса? (Кронос)

8. Яка з богинь була народжена самим зевсом? (Афіна)

9. Назвіть імена братів Зевса. (Посейдон, Аїд)

10. Хто подарував людям вогонь? (Прометей)

11. Хто з богів Олімпу накульгував і чому? (Гефест, був скинутий з Олімпу)

12. Чудовисько з тулубом людини і головою бика? (Мінотавр)

13. У кого з богів були крилаті сандалі? (Гермес)

14. Хто з богів дав людям азбуку, писемність, рахунок і числа? (Гермес)

15. Як називається річка підземного царства, що дає людям забуття? (Лєта)

16. Назвіть імена богів-близнят, дітей Зевса. (Аполлон і Артеміда)

17. Ім'я героя, що звільнив Прометея? (Геракл)

18.Что означає ім'я Прометей? (Передбачливий)

19. Як називався корабель, на якому Ясон відправився за золотим руном? (Арго)

20.Имена яких персонажів міфу про Персею стали назвами сузір'їв? (Касіопея, Цефей, Андромеда, Персей, Кіт)

21.Кто зробив перші інструменти і навчив людей користуватися ними? (Прометей)

22.Кто зробив крила і вперше подумав про політ? (Дедал)

 


ТЕМА «СТАРОДАВНІЙ РИМ ЗА ЦАРСЬКОЇ ТА РЕСПУБЛІКАНСЬКОЇ ДОБИ»

 

«Вгадайте героя»

1. Він походив з відомого роду полководців Карфагена – Барка, що в переведенні означало «Блискавка». (Гамількар)

2. Він походив з патриціанського роду Корнеліїв, був Консулом. За успішну організацію висадки римського війська в 204 р. до н.е. в Африці отримав прізвисько Африканський. (Сципіон)

3. Консервативний політичний діяч Риму, автор книги «Про сільське господарство», учасник Другої Пунічної війни, критикував Сципіона за надлишкову помірність в боротьбі з пунами. Кожного разу свою промову в сенате з будь-якого приводу завжди закінчував словами: «а Карфаген має бути зруйнований!» (Катон)

4. Ім'я цього відомого діяча Карфагена в перекладі означає «дар Ваала», син полководця Гамількара Барки. Прославився затяжною війною проти Риму на його власній території. У 183 р. до н.е., щоб не потрапити в руки римлян, отруївся. (Ганнібал)

 

Встановити відповідність між іменами давньоримських діячів та їхньою короткою характеристикою

1) Гай Марій

А) полководець Карфагена, який керував армією пунійців під час Другої Пунічної війни

2) Ганнібал

Б) народний трибун, який виступав за перерозподіл державних земель між бідними громадянами Риму

3) Корнелій Сулла

В) полководець, 6 разів обирався консулом; провів військову реформу, яка перетворила римську армію на найману

4) Митрідат Євпатор

Г) гладіатор, який очолив найбільше за всю історію Риму повстання рабів

5) Спартак

Д) цар держави на північному побережжі Малої Азії, який воював з Римом

6) Тиберій Гракх

Є) диктатор, з ім'ям якого пов'язують початок першої громадянської війни в Римі

Відповіді: 1-В; 2-А; 3-Є; 4-Д; 5-Г; 6-Б

 

Встановити відповідність між поняттями

та їх визначеннями

1) народний трибун

А) посадова особа, яка обиралася плебеями для захисту своїх прав і інтересів в сенаті

2) диктатор

Б) посадова особа, яка перевіряла список членів сенату, стежила за моральністю громадян

3) цензор

В) найвища посадова особа, яку призначали при надзвичайних обставинах на 6 місяців

4) консул

Г) представник нової знаті, який обіймав важливі державні посади

5) нобіль

Д) головний суддя

6) плебеї

Є) простий народ (спочатку – частина населення, яка походила з підкорених племен)

7) претор

Ж) вища посадова особа, головнокомандуючий римським військом

8) едил

З) посадова особа, яка відповідала за підтримку порядку на ринках і вулицях

Відповіді: 1-А; 2-В; 3-Б; 4-Ж; 5-Г; 6-Є; 7-Д; 8-З.

 

 

Встановити відповідність між іменами давньоримських богів

та їхньою сферою діяльності

1) Юпітер

А) богиня Місяця і полювання

2) Юнона

Б) бог грому та блискавки

3) Меркурій

В) бог вогню і ковальства

4) Діана

Г) богиня браку та родючості

5) Плутон

Д) бог торгівлі

6) Вулкан

Є) бог підземного царства

7) Сатурн

Ж) богиня мудрості

8) Нептун

З) богиня кольорів та юності

9) Венера

І) богиня краси та кохання

10) Вакх

К) бог часу та посівів

11) Флора

Л) бог морів

12) Мінерва

М) бог виноградарства та виноробства

Відповіді: 1-Б; 2-Г; 3-Д; 4-А; 5-Є; 6-В; 7-К; 8-Л; 9-И; 10-М; 11-З; 12-Ж

 


ТЕМА «РИМСЬКА ІМПЕРІЯ»

 

Прочитати текст джерела і дати відповідь на запитання

1. «Тепер слов'яни бушують повсюдно... Вони спустошили і спалили міста і фортеці, взяли полонених і сталі панами на землі. Вони осіли на ній панами, як на своїй, без страху... І в даний час вони живуть тут і знаходяться в країні ромеїв. Ослов'янилася вся наша земля і стала варварською».

До якого історичного періоду належать події, описані візантійським істориком?

2. «Готи розсіялися по всьому березі Фракії і йшли обережно вперед, причому їх земляки або полонені, що раніше самі здалися римлянам, вказували їм заможні селища, особливо ті, де можна було знайти багато провіанту. Не говорячи вже про природжену силу нахабства, великою допомогою було для них те, що щодня до них приєднувалася велика кількість земляків з тих, що в перші дні переходу, пошарпані голодом, продавали себе за ковток дешевого вина або мізерний шматок хліба».

Яку історичну назву отримав період, описаний в уривку?

3. «Король вестготів. У 401 р. він напав на Італію. Використовуючи боротьбу східного і західного дворів Римської імперії, добився послаблення обох держав. Захопив Галію і знову напав на Італію. У серпні в 410 р. узяв Рим і піддав його жорстокому руйнуванню».

Про якого історичного діяча йде мова в уривку?

4. «Об'єднавши під своєю владою всі частини Гунського ханства, він підкорив своєму впливу правий берег Дунаю, наміряючись надалі розповсюдити свою владу на Балканський півострів і Фракію, аж до Константинополя. У 451 р. на Каталаунських полях він зазнав поразки і відступив за Рейн. У 452 р. почав нову спробу завоювання Італії, яка також закінчилася невдало. У 453 р. вождь гунів помер».

Про якого історичного діяча йде мова в уривку?

5. «Готи активізувалися. Римська армія, яка стояла в Мезії для охорони кордону від варварів, замість цього змовилася з ними і відкрила кордон. Готи, коропи і інші племена в кількості 30 тис. осіб перейшли Дунай і вторглися в Нижню Мезію. Від готів та їхніх союзників вдалося відкупитися великою сумою. Окрім Мезії, об'єктами нападів готів та їхніх союзників були Дакія і Балканський півострів».

Коли відбувалися події, описані в уривку?

6. «Ми, Константин і Ліциній, Августи, зібравшись в Мілані для обговорення всіх справ, багатства, що стосуються, і безпеки держави, вирішив, що серед предметів, які нас хвилюють, ніщо не може бути таким корисним для наших народів, як встановлення, перш за все, способу служіння божеству. Ми постановили дарувати християнам і всім іншим права вільного сповідання тієї віри, якій вони віддають перевагу. Нам здається, що буде добре і правильно не відмовляти кожному з наших підданих – чи то це буде християнин, або належати до якогось іншому культу, - в справі слідувати релігії, яка йому більше личить».

Про який період в історії Риму йде мова в уривку?

7. «Страшна звістка прийшла із заходу: Рим в облозі, порятунок громадян купується золотом, їх знову беруть в облогу, вже пограбованих, щоб після майна позбавити їх власності. Зривається голос і плач заважає продовжувати лист. Підкорено місто, яке підкорило Всесвіт! Рим загинув не стільки від меча, скільки з голоду і хвороб. Божевілля голодних досягло межі: розривали один одного, мати не жаліла новонародженого і її чрево знову приймало те, що вона народила».

Про який період в історії Риму йде мова в уривку?

 

Вікторина «Боги давніх слов'ян»

1. Хто з богів слов'янської міфології створив землю? (Сварог)

2. Для чого не використовувався білий-горючий камінь Алатирь? (для польотів по повітрю)

3. Після створення, світ був роздільний на три частини: світ, де живуть боги; світ, де живуть люди; світ минулого, куди вирушали предки. Як був названий світ людей? (дійсність)

4. Хто з богів привів створений світ в рух: день став змінювати ніч, за зимою неминуче слідувала весна, літо і осінь; за видихом - вдих; за печаллю - радість? (Велес)

5. Відомо, що багато свят католицької і християнської церкви були приурочений до дат язичницьких свят. Назвіть ім'я бога, вшановування якого доводилося на нинішнє католицьке Різдво? (Род)

6. Саме бога грозових хмар, грому і блискавки за буйну вдачу князі і воїни вибрали своїм небесним предводителем. Хто це? (Перун)

7. Хто із слов'янських богів зробив подвиг подібно до давньогрецького Прометея - приніс вогонь людям? (Кришень)

8. Хто з богів подарував людям ідею священного календаря? (Коляда)

9. Хто із слов'янських богинь відповідав грецькій Афродіті - богині любові і краси? (Лада)

10. Як звуть богиню родючості, опікунку достатку в будинку? (Мокошь)

 

Заповнити пропуски в тексті

В середині V ст. Антське царство перетворилося на могутню політичну силу в Східній Європі. На початку VI ст. воно почало наступ на Візантію, в якому узяли участь і ____. Почалися Балканські війни. Спочатку ____ і ____ обмежилися набігами на Візантію, захопленням здобичі і полонених, а з середини ____ ст. почали розселятися на Балканському півострові. Так виникла ____ гілка слов'янства.

Внаслідок навали ____ черняхівська культура в ____ ст. приходить в занепад. Вона частково трансформується в північному регіону в корчаківську, а в південному – в пеньківську культури. Перша з них охоплює у межах України Полісся, Волинь, північне Поділля, Галичину. Її проукраїнські племена в джерелах називалися ____ (грецька назва слов'ян). Південна частина київської культури і південна частина черняхівської культури лягли в основу становлення пеньківської культури, яка займала територію від Верхнього Дінця до Дністра і Прута. Її носіями виступали племена ____.

Побут, культура і вірування проукраїнських племен склалися на основі досягнень переважно ____ культури. Праукраїнці жили в наземних або поглиблених в землю будинках, стіни яких трималися на ____ каркасі і обмазувалися ____. Більшість споруд мали двосхилу крівлю, вкриту соломою і хмизом. Для опалювання споруджали відкриті вогнища, глинобитні або кам'яні печі. Поселення часто не були укріпленими, розташовувалися переважно в зручних місцях біля річок і налічували ____ жител.

 

doc
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
29 липня 2018
Переглядів
6541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку