|
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
ДЛЯ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
АВТОРКА:ВЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
ТА ЛІТЕРАТУРИ АЗОВСЬКОЇ ЗОШ І-ІІІ СТ.
УСТИЧЕНКО І.В.
|
Арифметичний тест: Співвідношення букв і звуків
З=Б – слова, у яких кількість звуків і букв однакова; З>Б – слова, в яких звуків більше, ніж букв; З<Б - слова, в яких звуків менше, ніж букв. |
1. Ящірка. 10. Льон.
2. Комп’ютер. 11. Надзвичайний.
3. Лящ. 12. Ящик.
4. Ґудзик. 13. Бджола.
5. Переджнивний. 14. Калина.
6. Дзвіночок. 15. Їдальня.
7. Монпансьє. 16. Старість.
8. Пуща. 17. Юнь.
9. П’янкий. 18. Розз’єнання
Лінгвістична гра:
Промінчик.
Графічний тест.
Ь – слово пишеться з м’яким знаком; Ь – у слові не пишеться м’який знак. 1. Ціл… 5. Світлан…ці 9. Ситец… 2. Ніч… 6. Юл…ці 10. Сухар… 3. Юн… 7. Хар…ків 11. Міл…йон 4. Тон…ший 8. Олен…ка 12. Мізин…чик |
Тест-завдання
Схематичний текст:
Способи творення слів
¬ - слово утворене префіксальним способом;
¬^ - слово утворене префіксально-суфіксальним способом;
^ - слово утворене суфіксальним способом;
■ – слово утворене безафіксним способом;
□ - слово утворене за допомогою закінчення.
|
Тест-класифікація
Пр…бережний, пр…в’язь, пр…паркування, пр…пічок, пр…сильний, пр…зирство, пр…малий, Пр…дніпров’я, пр…завзятий, пр…мудрий, пр…колисаний, пр…палений, пр…забутий, пр…дверний, пр…освященний, пр…датний.
…поганий, …кордонний, …будувати, …багатий, …високий, …бережний, …гріти, …скорити, …милий, …старий, …старкуватий, …крашувати, …красний, …здирство, …стол, …глушити, …сушити.
|
Тестові завдання Апостроф
|
Вживання м’якого знака
|
Написання префіксів
Цвіт:
|
1. …топтаний 6. …рваний 2. …різаний 7. …їдений 3. …жатий 8. …браний 4. …палений 9. …хований 5. …кошений 10. …варений
|
Люди:
1. …явилися 6. …гнули 2. …юрмилис 7. …формулювали 3. …єднал 8. …ховані 4. …робили 9. …творили 5. …будили 10. …конструювали
|
|
Мама
|
|
Волосся:
1. …бране 5. …гладжене 2. …лизане 6. …пишне 3. …гладке 7. …блискуче 4. …хвилясте 8. …ємне
|
|
Життя:
|
|
День:
5. …кінечний 10. …турботний |
|
Думка:
|
|
Земля:
|
|
Очі:
|
|
|
Чергування голосних звуків
Чергування приголосних звуків
1. Донька -
2. Сопілка -
3. Оленка -
4. Галинка -
5. Ориська -
6. Ольга -
7. Чіпка -
8. Лисичка -
9. Миколка -
10. Інга -
11. Єлька -
12. Жінка -
Завдання-спостереження
Прикметник – це частина мови,
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
а сонце – щире, золоте,
а небо – лагідне, погідне,
життя – прекрасне, дороге.
А очі в мами – добрі, ніжні,
а голос – чистий і дзвінкий,
а руки – теплі і надійні,
а погляд – сонячний, ясний.
Квітки у полі – білі, сині,
червоні, жовті, голубі,
хмарки у небі – бистрокрилі,
весняні, літні, зимові.
Усі знаки називає
прикметник як частина мови,
і жодної не обминають
слова ці, справді, пречудові.
Л.Лужецька
|
Буквений тест:
Голосні у відмінкових закінченнях прикметників
и – пишеться у закінченнях прикметників и;
і – пишеться у закінченнях прикметників і.
Наприклад : 1. і, 2. и і т.д.
1. Мудр…й господині.
2. Осінн…й день.
3. Учнівськ…х підручників.
|
4. Струнк… верби.
5. З весел…м настроєм.
6. Рідн…й край.
7. У лелеч…м гнізді.
8. Багат…й урожай.
9. У чітк…й послідовності.
10. Козацьк… шаровари.
11. Червон…й портфель.
12. Вихован…й учень.
|
Цифровий тест:
Числівник
Відгадки: 1 – вершник на коні; 2 – кінь; 3 – соняшник; 4 – самовар; 5 – польці на руках; 6 – хмара, земля, рослина; 7 – дуб та жолуді; 8 – капуста; 9 – рік, місяць, тиждень, день; 10 – річка, берег, верба; 11 – ножиці; 12 – рукавиця.
Буквений тест:
Слово; словосполучення; речення
1. Чарівна сопілка. 2. Народ скаже – як зав’яже. 3. Вік живи, вік учись. 4. Весела дівчинка. 5. Весна. 6. Батьківська хата. 7. Бавиться, як дитина. 8. Моря. 9. Дружня розмова. 10. Гриб-паразит. 11. Українська пісня. 12. Говорить крізь зуби.
|
|
Буквений тест:
Словосполучення; поєднання слів.
Буквений тест:
Поширені й непоширені словосполучення
1. Зимовий день.
2. Сон гіллястої яблуні.
3. Золотисте проміння.
4. Соковиті плоди.
5. Проводжати з піснями.
6. Обважнілі гілки.
7. Брати участь у змаганнях.
8. Пам’ятний день осені.
9. Щоденно допомагати.
10. Повні груш відра.
11. Багатий урожай винограду.
12. Медвяний запах яблук.
Буквений тест:
Види присудків за будовою
П – присудок простий; СД – складений дієслівний присудок; СІ – складений іменний присудок.
|
|
Буквений тест:
Види речень за метою висловлювання
Р – розповідне речення;
П – питальне речення;
С – спонукальне речення.
1. О мово моя, душа голосна України! (В.Сосюра)
2. Що то за гість, що тепло їсть?
3. Чом, чом, земле моя, так люба ти мені? (Нар.пісня)
4.На воротях Царгороду український щит висів! (О. Олесь).
5. Як далека, як простора наша Україна – в ній мені всі серцю рідні, всі – одна родина! (У. Кравченко).
6. Не бував ти у наших краях! (П.Тичина)
7. Чи готовий ти відповідати за свої вчинки?
8. Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер (О.Довженко).
9. Медом яблучко налите зачепилось на гіллі (В.Крищенко).
10. Слово, чому ти не твердая криця,
Що серед бою так ясно іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний меч,
Той, що здійма вражі голови з плеч?(Л.Українка)
11. В словах ні іржі, ні олжі
Не любить мова жива,
Бо мова – це пісня душі,
Покладена на слова (Д.Білоус).
12. Земле Шевченкова, земле Франкова,
Ниво, засіяна щастям-добром,
Вічна твоя соловейкова мова,
Вічна розмова Дністра із Дніпром!(Д.Павличко).
|
«Поетична хвилинка»
Служаки-Сполучники
В Королівському палаці
У тяжкій щоденній праці
Дивні мешканці живуть.
Їх Сполучниками звуть.
Слова й речення єднають,
Майже не відпочивають.
Ось наймення цих служак:
а, але, або, однак,
що, тому що, і, проте,
чи, оскільки, бо, зате,
як, немов, нехай, неначе,
буцім, та, коли, одначе.
Д.Білоус
Тестові завдання для контрольної роботи :
Синтаксис і пунктуація
І варіант
І рівень
Знайдіть правильне визначення
а) частини мови;
б) речення і словосполучення;
в) частини слова.
2. За будовою речення є:
а) окличні й неокличні;
б) питальні й спонукальні;
в) прості й складні.
3. Діалог– це:
а) розмова двох осіб;
б) розмова однієї особи;
в) пряма мова без лапок.
ІІ рівень
Книга найкращий товариш.
5. Підкресліть другорядні члени речення.
Народ створив легенди.
Опівночі вітри шуміли.
Закінчується багряна осінь.
6. Підкресліть звертання, поставте розділові знаки.
Місяченьку ходи до нас! (Т.Шевченко).
ІІІ рівень
8. Підкресліть граматичні основи, поставте розділові знаки.
Лине гомін по степу німому вертаються козаченьки із бою додому (Народна творчість).
9. Підкресліть однорідні члени речення, поставте розділові знаки.
Гарні по-своєму усі пори року і весна і літо і осінь і зима.
IV рівень
Напишіть твір-мініатюру на тему: «Мій найкращий товариш».
Завдання для контрольної роботи :
Синтаксис і пунктуація
ІІ варіант
І рівень
Знайдіть правильне визначення
1. Пунктуація вивчає:
а) правила розстановки розділових знаків;
б) правила написання слів;
в) правила вимови.
2. За метою висловлювання речення поділяються на:
а) спонукальні, окличні, розповідні;
б) розповідні, питальні, спонукальні;
в) поширені, непоширені.
3. Монолог – це:
а) розмова двох осіб;
б) розмова однієї особи;
в) пряма мова без лапок.
ІІ рівень
Книга джерело знань.
5. Підкресліть другорядні члени речення.
Любіть рідну мову.
Ходить вишня у віночку.
Місяць світить на небі.
6. Підкресліть звертання, поставте розділові знаки.
Україно ти для мене диво (В.Симоненко).
ІІІ рівень
7.Знайдіть і правильно запишіть речення, в якому пряма мова стоїть після слів автора.
8. Підкресліть граматичні основи, поставте розділові знаки.
Пахне липою медово і співає соловей (В.Сосюра).
9. Підкресліть однорідні члени речення, поставте розділові знаки.
Наче все покрилось туманом і ріка і гори і сади (А.Шиян).
IV рівень
Напишіть твір-мініатюру на тему: «Книга у моєму житті».
Завдання для контрольної роботи
Будова слова. Словотвір. Орфографія
І варіант
І Рівень
Оберіть правильний варіант відповіді
1. Укажіть групу спільнокореневих слів.
а) вечеря, вечір, увечері, вечоріє;
б) підводний, вода, підвода, водяний;
в) сонце, сонця, сонцю, сонцем.
2. Укажіть різні форми одного і того ж самого слова.
а) зелений, зеленіти, зеленка, зелень;
б) день, дня, днем, дні;
в) сніг, сніговик, сніжинка, сніжний.
3. Укажіть слово, утворене префіксально-суфіксальним способом.
а) сильний;
б) подорожник;
в) праліс.
ІІ Рівень
4. Додати до кожного з поданих слів префікс пре- чи при-.
Багатий - в’язати -
везти - сісти -
веселий - крутити -
малий - світлий -
вітати - довго -
солити - писаний –
5. Замість крапок поставити префікс з- або с-.
..планувати, ..худнути, ..лити, ..фотографувати, ..в’язати, ..паяти, ..хитнутись, ..сунути, ..мужніти, ..сохнути, ..торгувати, ..туляти, …рушити.
6. Поставити замість крапок пропущені буки.
Ро..чарований, ро..смішити, бе..болісний, бе..смертя, ро..щебетатися, бе..межний, бе..зоряний, бе..сумнівний, бе..жалісний, ро..чинний.
ІІІ Рівень
7. Розібрати слова за будовою:
Сніжинка, придумати, поночі.
8. Скласти слова за схемами:
1. ∩.
2. ¬∩^.
3. ∩.
ІV Рівень
Написати твір-мініатюру на тему «Краса рідного міста».
Завдання для контрольної роботи
Будова слова. Словотвір. Орфографія
ІІ варіант
І Рівень
Оберіть правильний варіант відповіді
1. Укажіть групу спільнокореневих слів.
а) нічний, нічка, вночі, нічого;
б) вода, водяник, водити, надводний;
в) земля, земляний, приземлитися, землянка.
2. Укажіть різні форми одного і того ж самого слова.
а) дерево, на дереві, дерева, дерев;
б) книга, книгарня, книгодрукування, книгосховище;
в) сонце, сонцезахисний, сонячний, сонцесяйний.
3. Укажіть слово, утворене суфіксальним способом.
а) міжгір’я;
б) прочитати;
в) будильник.
ІІ Рівень
4. Замість крапок поставити потрібний голосний в префікси.
Пр..дбати, пр..азовський, пр..дорогий, пр..блудитися, пр..спокійний, пр..гнічувати, пр..високий, пр..гортати, пр..славний, пр..губити, пр..судити, пр..глибокий, пр..дорожній, пр..сісти, пр..гаряче.
5. Додати до слів префікс з- чи с-.
..водити, ..коротити, ..найти, ..трусити, ..вільнити, ..прямувати, ..сипати, ..сунути, ..писувати, ..міцнити, ..лити, ..формувати, ..чепити, ..класти.
6. Поставити замість крапок пропущені буки.
Ро..бити, ро..відати, ро..сипати, бе..квитковий, бе..системний, ро..вантажити, ро..формувати, бе..помилковий, ро..зброїти, ро..волочити, бе..плідний.
ІІІ Рівень
7. Розібрати слова за будовою:
Придумати, правдивість, людям.
8. Скласти слова за схемами:
1. ¬∩.
2. ¬∩^.
3. ∩.
ІV Рівень
Написати твір-мініатюру на тему «Краса рідного міста».
|
Кросворд «Знайди антонім»
|
|
1. |
з |
и |
м |
а |
|
|
|
|
|
|||
|
2. |
т |
а |
л |
а |
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
а |
р |
о |
м |
а |
т |
|
|
|
|
|
|
||
4. |
н |
а |
ч |
и |
с |
т |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
к |
р |
и |
к |
у |
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
в |
г |
о |
р |
і |
|
|
|
|
|
|
||
7. |
ш |
т |
о |
р |
м |
|
|
|
|
|
||||
Відповіді: 1. літо, 2. бездар, 3. сморід, 4. начорно, 5. мовчун, 6. внизу, 7. штиль.
Чарівні сходинки
|
в |
|
|
|
|||||||||||||||
|
і |
з |
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
п |
і |
д |
|
|
|
|||||||||||
г |
н |
і |
т |
|
|
|
|
|
|||||||||||
в |
е |
ч |
і |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
в |
у |
з |
ь |
к |
о |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
с |
в |
о |
б |
о |
д |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
а |
к |
т |
и |
в |
н |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
ч |
а |
с |
т |
к |
о |
в |
и |
й |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
с |
к |
о |
р |
о |
ч |
е |
н |
н |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді: 1. з, 2. на, 3. над, 4. воля, 5. ранок, 6. широко, 7. рабство, 8. пасивний, 9. вичерпний, 10. розширення.
|
Лексичне значення слова
1. Тризуб. А. Прадавній священний символ триєдності Бога.
Б. Державний герб Київської Русі.
В. Багаторічна трав’яниста болотяна рослина.
Г. Малий державний герб незалежної України.
2. Азбука. А. Сукупність літер якого-небудь письма, розміщених у встановленому порядку.
Б. Книжка для початкового навчання грамоти.
В. Основні, найпростіші положення, основи чого- небудь.
Г. Гра.
3. Вертеп. А. Печера.
Б. Старовинний пересувний ляльковий театр.
В. Верхній одяг.
Г. Сховище злочинців.
4. Календар. А. Прозорий папір, що накладається на креслення для точного копіювання.
Б. Довідкова таблиця або книжка з послідовним переліком усіх днів року за місяцями.
В. Розподіл занять, роботи, змагань і т.д.
Г. Спосіб лічення днів у році.
5.Фантазія. А. Творча уява.
Б. Мрія.
В. Музичний твір вільної форми.
Г. Хизування.
6. Ансамбль. А. Набір музичних інструментів.
Б. Група співаків, музикантів, танцюристів
В. Сукупність будівель, споруд.
Г. Музичний твір або окрема частина його, призначена для одночасного виконання кількома музикантами або співаками.
7. Верх. А. Вершина.
Б. Перевага в чому-небудь.
В. Вершник.
Г. Димохід на хаті, будинку.
8. Ознака. А. Прикраса.
Б. Риса, властивість, особливість кого-, чого-небудь.
В. Предмет, зображення, що є знаком, символом, емблемою.
Г. За народним повір’ям – прикмета, що знаменує що-небудь.
9. Рада. А. Порада.
Б. Величезна кількість, маса кого-,чого-небудь.
В. Спільне обговорення яких-небудь питань.
Г. Орган державної влади.
10. Текст. А. Відтворена письмово або в друкованому вигляді авторська праця, документ, пам’ятка тощо.
Б. Положення , висловлене в книжці.
В. Зміст певного словесного твору.
Г. Шрифт розміром близько 8 мм.
Фразеологічні звороти
1. Вмочити руку. А. Взяти участь у якійсь справі;
Б. надібрати чуже, украсти;
В. бути організатором;
Г. побиття когось.
2. Дати гарбуза. А. Обдурити;
Б. осоромити;
В. зрадити;
Г. відмовити женихові під час сватання.
3. У Сірка очей позичити. А. Бути байдужим;
Б. зосереджувати увагу;
В. соромитись ганебного вчинку;
Г. тверезо подивитись на справи.
4. Передати куті меду. А. Перебрати чогось зайвого;
Б. улещувати когось;
В. занадто запишатись;
Г. хвалитись чимось.
5. Залити за шкуру сала. А. Завдати лиха;
Б. накинутись на когось із докором;
В. розсердити когось;
Г. висміяти.
6. Ахіллесова п’ята. А. Пошкодження п’яти;
Б. загибель міфічного персонажа;
В. втікати;
Г. слабкий, вразливий орган людини.
7. Ходіння по муках. А. Неправильний напрямок;
Б. поневіряння душ померлих родичів;
В. складний життєвий шлях;
Г. людські пороки.
8. Усе в ажурі. А. Усе в зразковому стані;
Б. стан рахівництва;
В. підбиття підсумків;
Г. фінансові операції.
9. Сім п’ятниць на тиждень. А. Строкові дні, пов’язані з виконанням обов’язків;
Б. давати пусті обіцянки;
В. порушення угоди;
Г. характеристика людини, яка змінює свою думку.
10. Величатися, як свиня в дощ. А. Задаватися;
Б. вдягатися не за модою;
В. соромитись;
Г. бути дурнем.
11. Змотати вудочки. А. Припинити рибалку;
Б. втекти;
В. вкрасти чуже;
Г. скласти речі.
12. Через пень колоду. А. Долаючи перешкоди;
Б. багато роботи;
В. абияк;
Г. далеке родичання.
Список використаної літератури