Дидактичний матеріал до уроків української мови для 6 класу за темою "ІМЕННИК"

Про матеріал

Дидактичний матеріал для 6 класу з теми „Іменник” укладено відповідно до вимог чинної програми з української мови. Основна його мета - здійснення навчальної, розвивальної і виховної функції під час вивчення та закріплення теми „Іменник”.

Особливістю змісту матеріалу є використання у процесі опрацювання мовної змістової лінії, внутрішньо предметних зв'язків із лексикою, фразеологією, синтаксисом, культурою мовлення і стилістикою.

Перегляд файлу

C:\Documents and Settings\Ванёк\Мои документы\Мои результаты сканировани\2009-07 (июл)\сканирование0001.jpgУчитель української мови та літератури

КЗ «Темрюцька ЗОШ І-ІІІ ступенів

Нікольської районної ради Донецької області»

 

 

 Жукова Ірина Михайлівна

 

 

Дидактичний матеріал

 для 6 класу

 з теми „Іменник” 

 

Картинки по запросу іменник

 

Пояснювальна записка

Дидактичний матеріал  для 6 класу з теми „Іменник”  укладено відповідно до вимог чинної  програми з української  мови. Основна його мета - здійснення навчальної, розвивальної і виховної  функції  під час вивчення  та закріплення теми „Іменник”.

   Особливістю змісту матеріалу є використання у процесі опрацювання мовної змістової лінії, внутрішньо предметних зв’язків  із лексикою, фразеологією, синтаксисом, культурою мовлення і стилістикою.

   Пропонований матеріал складається з десяти тем:

  • рід іменників;
  • число іменників;
  • відмінювання іменників;
  • незмінювані іменники;
  • велика буква і лапки у власних назвах;
  • букви -а(-я), -у(-ю) у закінченнях іменників чоловічого роду в родовому відмінку;
  • букви е, и, і в  суфіксах -ечок-, -очок-, -ечк-, -енн-(я); -ичк; -ичок;
  • написання і відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові;
  • використання в мовленні іменників - синонімів, антонімів, іменники у фразеологізмах;
  • не з іменниками.

  Зазначені розділи демонструють систему завдань і вправ, які спрямовані на інтенсивне засвоєння та повторення матеріалу з теми.

  Кожна картка містить різнорівневі завдання з певного розділу. Завдання середнього рівня передбачають вправи на розпізнання вивчених орфограм  ті їх закріплення; достатнього рівня - мають порівняльний аналіз, конструювання, редагування; вищого рівня - завдання творчого характеру, що перевіряють уміння відтворювати  вивчений матеріал, розвивають культуру мовлення, інтелект.

   Дидактичний матеріал містить лінгвістичні завдання, які допоможуть учням 6 класу оволодіти грамотністю, зацікавлять їх, спонукають до глибокого засвоєння знань та творчого застосування. А  вчителям посприяє в підготовці до уроків.

 

 

 

 

Картка№1     Іменник

 

   Середній рівень(6 балів)

1. Запишіть одним словом.

   Хто цурається фізичної праці, чорної роботи?

   Хто любить багато говорити, базікати?

   Як називають вередливу людину?

   Хто крутить іншим голови, морочить інших?

   Як назвати неврівноважену людину, вчинки якої позбавлені

   розсудливості?

   Як називають неслухняну дитину?

Довідка: нероба, базіка, білоручка, пустомеля, непосида, вереда, плакса.

2. До кожного із запропонованих прикметників доберіть потрібний за змістом і граматичною формою іменник. Визначте його рід.

 Працьовитий, темна, холодне, білим, батькового, літньої, на вузькому,

хоробрий.

3.Визначте рід іменника, що повторюється у реченнях.

    Таке ледащо, той одинчик, що Господи! Ні за що - ні за холодну воду не візьметься...Через твою жінку, через ото ледащо та я буду на старість таке лихо терпіти.

 

    Достатній рівень (9балів)

1.Запишіть речення, підкресліть у ньому підмет і присудок. Визначте рід іменників.

   Не сидиться в дуплі білці: вистрибнула, крутнулася туди - сюди, почухала лапкою за вушком і замислилася - весна...

2.Зі словами  лікар, професор складіть два речення так, щоб у першому реченні слово лікар означало назву жіночої статі, а слово професор у другому реченні - чоловічої.

3.Перепишіть слова, визначте рід іменників. Поясніть, чому  в деяких запропонованих іменниках рід не визначається.

   Дорога, двері, хлопець, ворота, весна, дитя, ножиці, село, дідусь, хитрощі, Черкаси, сирота.

 

Високий рівень(12 балів)

1.Напишіть твір - роздум, розкриваючи зміст латинського  вислову: „Справжнього друга за гроші не купиш”. Визначте рід іменників.

2.Складіть  із запропонованими словами речення і поясніть різницю в їх значенні.

3.Перекладіть словосполучення.

   Восточная Сибирь, злая собака, широкая степ, Горькя полынь, десятычная дробь, острая боль, высокая насип, превосходная степень, последняя запись, старинная рукопись. 

Картка№2    Число іменників

Середній рівень(6 балів)

1.Подані іменники поставте в множині.

   Земля, ліс, школа, дитина, козак, батько, свято, газета, підручник, учень.

2.Випишіть ті іменники множини, які мають форму однини і множини.

   Санчата, сім’я, радість, май, Дніпро, ковзани, радощі, канікули, зошит, день, рік, двері, честь, масло, артист, кінь, вірність, стіл, квітка.

3.Утворіть словосполучення, розкривши дужки, правильно визначте рід незмінюваних іменників.

    (Цікавий) інтерв’ю

   (оригінальний) па

   (новий) кашне

   (багатолюдний) метро

   (маленькій)  колібрі

   (веселий ) шимпанзе

   (різноманітний)  меню

   (провідний)  КНУ

   (компетентний) ООН

   (багаточисленний) МТС

   (чемний) мосьє

   (елегантний) леді

 

Достатній рівень(9 балів)

1.Доберіть синоніми до іменників, поставити їх у множині, де це можливо.

   Стежка, горизонт, радість.

2.Запишить запропоновані іменники у три колонки: іменники, що мають форму множини і однини; іменники, що мають тільки форму однини; іменники, що мають форму тільки множини.

   Вітер, морква, Карпати, птах, веселощі, хода, жнива, Віктор, ведмідь, залізо, газета, Полтава, дівчина, ножиці, груди.

 

Високий рівень(12 балів)

1.Складіть розповідь про Різдвяні свята, використавши іменники, що вживаються лише в множині.

2.Перепишіть, закінчуючи фразеологізм. Визначне іменники, позначте їх число та відмінок.

   Сім п’ятниць...

   Старій жабі...

   Грати першу...

   Будувати повітряні...

   Видно пана...

 

Картка№3   Типи відмін іменників

 

Середній рівень(6 балів)

1. З тексту випишіть в чотири колонки іменники(за типами відмін)

                                            Адмірал

   Незабаром знявся вітер. Степан сидів під кручею й дивився, як похитуються хвилі в протоці. Він уже встиг після ночі упіймати кілька окунчиків та красноперок. Степан старається більше наловити риби, бо за це його завжди хвалить мати.

   Телята збились купкою на самому березі. Степан якось і не звернув уваги, що до них підходить великий рябий віл. Віл швидко підійшов до крайнього теляти і мимохідь з усієї сили колупнув його рогом і бік. Теля жалібно мекнуло і полетіло з кручі в воду. „Гей, там теля гине!” - збентежено вигукнув Степан і кинувся у воду. Неначе здалеку почув жіночий голос: „Тримайся, адмірале!”

   Він міцно вчепився за човен однією рукою, а другою обняв теля і так разом з човном підплив до берега.

   Сюди вже підбігли доярки, сторож і пастухи. Теля витягли на кручу.

                                                                                        (За О.Копиленком).

2. Із запропонованих слів виберіть іменники першої відміни.

    Трава, площа, староста, лінія, день, земля, сім, межа, круча, лелека, квітка, круча, сім’я.

 

Достатній рівень(9 балів)

1.Із запропонованого речення виберіть іменник, що належить, до твердої групи першої відміни, і провідміняйте його у однині і множині

   На нього повіяло густим настоєм трав і серпневим сонцем.

2. Провідміняйте запропоновані слова, позначте їх закінчення.

   Граблі, хитрощі.

3.Хгадайте, які речі є у вашому портфелі і що з потрібного ви сьогодні не взяли. Запишіть назви цих речей у чотири колонки, розподіливши іменники за належністю до відмін.

 

   Високий рівень(12 балів)

1.Стисло опишіть зовнішній вигляд вашої школи, використовуючи в тексті побільше іменників. Визначте відміну іменників.

2.Подумайте, які емоції властиві людині. Окремі з них, якщо не можливо, запишіть антонімічними парами. Складіть речення зі словом  радість.

3.Підберіть синоніми до запропонованих слів: хуртовина, ліс.

 

 

 

Картка№4

Відмінювання іменників.  Незмінювані іменники

 

Середній рівень(6 балів)

1.Спишіть речення, знайдіть у них незмінювані іменники, визначте їх відмінок.

   Тире ставиться між підметом і присудком на місці пропущенної зв’язки. У диктанті  учень пропустив тире в реченні з прямою мовою. З усіх  розділових знаків найбільше проблем я маю з тире.

 

Достатній рівень(9 балів)

1.До поданих  незмінних іменників доберіть прикметник. Визначте рід  іменників.

   Метро, журі, кашне, меню, Тбілісі, БМВ, радіо, ескімо, Токіо, Міссісіпі.

2.Поставте в давальному відмінку подані власні назви. З трьома з них складіть речення.

   Ольга Петрівна, Марія Іванівна, Олег Дмитрович, Петро Миколайович, Тетяна Геннадіївна.

3.Прочитайте уривок з оповідання Віктора Близнеця „Злива”. Підкресліть іменники, визначте  відмінки.

   Мати, хоч і дуже строга вона, теж попробувала, як пахне небо після дощу, і злегка усміхнулась.

   Ія за матір’ю.  Поворушив носом, а потім вдихнув на повні груди. Ну що вам сказати: це не повітря, ні. Це якась небесна свіжість, це прохолода, це аромат дощу, це запах промитих вечірніх фіалок.  Словом, чистий озон, як говорить дядько Захар. З таким повітрям можна жити, чесно кажу, і не біда, якщо мати посилає пасти бичка, я й там, на толоці, в кораблі пограюсь.

 

Високий рівень(12 балів)

1.Рохкажіть про відомих людей вашого краю, використовуючи імена по батькові та прізвища в різних відмінках

2. „Будь редактором”. Відредагуйте неправильно побудовані речення.

   Позавчора я отримав повідомлення про грошовий перевод, але до цих пір не можу його отримати із-за ремонту на пошті. Будьте так добрі, скажіть, як попасти на площу Тараса Шевченко. Підписку на газети і журнали можна оформити на протязі двох місяців. На слідуючий неділі  буде продовження цікавого американського серіалу. По долинам, низинам, ярам стелився густий туман.

 

 

Картка№5

Велика буква і лапки у власних назвах.

 

Середній рівень(6 балів)

1.Спишіть текст, напишіть з великої чи з маленької букви іменники, що в дужках

                                  Дитинство поета

   Року 1814, з 26 на 27 лютого старого стилю, темної ночі, перед світом у селі  (м, М)оринцях, на (з, З)венигородщиши, в хаті (г, Г)ригорія (ш, Ш)евченка, кріпака пана (е, Е)нгельгарда,  блиснув у вікні єдиний на все село вогник. Народилась нова панові кріпацька душа, а (у, У)країні - її великий співець - (т, Т)арас (ш, Ш)евченко.

  Минає рік, і два, і п’ять років...Росте(т, Т)арас. Тільки зіп’явся на ноги, почалося те дитяче бурлакування. Батьки - на панщині, брат десь пастушить, сестра (к, К)атерина на городі, а ти, (т, Т)арасе, куди хочеш: на леваду, до ставу, за село, до млина, у той сад густий та темний, за сад на могилу...(За С.Васильченком).

2.Запишіть по два приклади на вивчені правила „Велика буква і лапки у власних назвах”.

3,Вибірковий диктант. Із тексту виберіть і запишіть іменники - власні назви.

   Поділля - це історико-етнографічний район, що займає  головно басейн межиріччя Південного Бугу і лівобережного Середнього Подністров’я. Це більша частина Вінницької, Хмельницької, Тернопільської та суміжна з нею на півдні  частина Чернівецької області. Назва Поділля зустрічається в пиcемних джерелах XIVст., ще раніше (початок  XIII ст..)фіксується вживанням назв Пониззя, чи Русь долішня. Відповідно давнє найменування жителів - подоляни, поділяни.

   Здавна Поділля заселяли східнослов’янські племена тиверців і уличів. Після занепаду княжоруської державності Поділля захопила Литва. Згодом спочатку Західне, а після люблінської унії (1596 р.)  Східне Поділля опинилося під владою Польщі.

   Неодноразово поневолювали цей край турецько - османські загарбники. Після першого і другого поділів Польщі Західне Поділля відійшло до Австрії, а Східне разом з Правобережною Україною до Російської імперії.

   Етнографічне Поділля - один з найсвоєрідніших районів України.

   „Красо України, Подолля”,- писала Леся Українка про цей край, маючи на увазі не тільки чарівність його природи, а й багатство  та неповторність народної культури.

                    (З кн. „Українське народознавство”)

Достатній рівень(9 балів)

1.Гра „Солодкоїжка”. Згадайте відомі тобі кондитерські фабрики, фірми, запиши їхні назви, також назви цукерок, які тобі найбільше подобаються.

2.Літературна вікторина. Запишіть відповіді на питання літературної вікторини.

  • Твори яких письменників вам найбільше подобаються? Які це твори?
  • Назвіть героїв ваших улюблених книг?
  • Які вірші, уривки  з творів Т.Шевченка ви знаєте напам’ять?
  • Твори яких українських  і зарубіжних письменників ви вивчили в 5, 6 класах? Які саме твори?
  • Які ви знаєте літературні  псевдоніми українських письменників?
  • Яких ви знаєте письменників рідного краю та їхні твори?
  • Які художні твори на історичну тематику ви читали? Хто автори цих книг?

3.Запишіть відомі вам імена людей, прізвища ваших однокласників, родичів, сусідів. Складіть з кількома з них речення.

 

Високий рівень(12 балів)

1.Напишіть твір - роздум , розкриваючи зміст  латинського вислову: „Справжнього друга за гроші не купиш”. Використайте у тексті іменники - власні назви.

2.Напишіть творчу роботу „Моя улюблена книга”. Використовуйте іменники - власні назви.

 

Картка№6   Букви -а(-я), -у(-ю) у закінченнях  іменників чоловічого роду в родовому відмінку

 

Середній рівень(6 балів)

1. „Подолай рубіж”. Подані іменники чоловічого роду поставте в родовому відмінку однини, позначте закінчення.

   Трамвай, кінь, грім, клен, зошит, Дніпро, Буг, Андрій, карниз, університет, степ, біль, Кавказ, кілометр, хлопець, крок, майдан, рід, відмінок, синтаксис, конус, роман, образ, персонаж.

2.Спишіть текст „Для наших друзів”. Вставте закінчення -а(-я), -у(-ю)

                                  Для наших друзів

   Укінці вересн_ й на початку  жовтн_ птаство готується відлітати в теплі краї. Збираються в далеку мандрівку  ластівки, ще раніше покинули нас стрижі. Потягнулися до півдн_ лелеки, великим правильним трикутником прямують до Африканського континент_ журавлі. Минає ще деякий час, і чути із заростей рогозу ґелґотання гусей. Аті птахи, що залишаються  у нас, з наближенням листопад_ й грудн_ горнуться до оселі людей, чекають нашої допомоги  в пору холод_ й голод_.

   Восени слід передбачити, як допомогти перезимувати всім мешканцям ліс_. Для цього треба приготувати їм корм_: пташкам - зерна, косулям - зелених віників з гілочок дерева. Взимку пташкам до вподоби насіння кавун_, салат_, льон_, соняшник_, лопух_, кінського щавл_. Жменька корм_ врятує багатьох пташок від голодної смерті

 

Достатній рівень(9 балів)

1.Поставте іменники у родовому відмінку однини і записати у дві колонки: перша - із закінченням -а(-я); друга -  -у(-ю). З перших букв записаних слів прочитайте вислів М.Коцюбинського.

   Сніг, Нью -Йорк, Ерзурум (місто), Ліван, обмін, Вашингтон, Іртиш, вир, Амур, Вашингтон (штат), Дністер, Донець, інстинкт,  Дніпрогес, Дагестан, інвентар, листопад (місяці), ідеалізм, листопад (опадання листя), явір, йорж, алюміній, міліметр, ом..

2.Запишіть по десять слів із закінченням  а(-я), -у(-ю) іменників ІІ відміни чоловічого роду у родовому відмінку.

 

Високий рівень(12 балів)

1. „Будьте редактором”. Виправте помилки, допущенні учнями  у творах. Прокоментуйте.

   1.Анрія охопила нестерпна біль.

   2.Хворий не мав шанса на вилікування.

   3.Усі розійшлися по місцям роботи.

   4.Діду Івану не спалося.

   5.На Дніпрі злегка погойдувалися катера.

   6.Вчинок героя романа мене дуже схвилював.

   7.Його лагідність видно з портрету.

   8.Наблизившись до південного берега Криму, ми побачили високий Ай - Петрі.

   9.Заяву подано директору школи Сидоренко Петру Максимовичу.

 

 

 

Картка№7   Букви е, и, і в  суфіксах -ечок-, -очок-, -ечк-, -енн-(я); -ичк; -ичок.

 

Середній рівень(6 балів)

1.За допомогою суфіксів утворіть назви людей за професією.

   Команда, гімназія, таксі, пейзаж, гітара, баян, трактор, піаніно, бригада.

2.Зробіть морфологічний розбір трьох утворених іменників.

 

Достатній рівень(9 балів)

1.Утворіть іменники IV відміни за допомогою суфіксів -ен(я), -єн(я) і іменників середнього роду з подовженням -нн-.

2.Складіть з трьома утвореними іменниками речення. Зробіть синтаксичний розбір.

3.Розберіть за будовою слова, поясніть спосіб їх творення.

   Чорнозем, синь, підсніжник, УТН, набережна, прикордонник.

 

Високий рівень(12 балів)

1.Складіть міні - твір „Мій маленький друг”. Вжити іменники із зменшено - пестливими суфіксами.

2.Складіть міні - твір „Випадок на перерві”. Вжити суфікси згрубілого значення.

 

Картка№8   Написання і відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові.

 

Середній рівень(6 балів)

1.Провідміняйте й запишіть:

   Галина Вікторівна, Василь Андрійович.

2.Утворіть від поданих імен чоловічі і жіночі імена по батькові:
   Іван, Дмитро, Хома, Яків, Георгій, Лука.  

 

Достатній рівень(9 балів)

1.Складіть діалог „Я люблю свої учителів”, вживаючи імена по батькові та слова ввічливості.

2..Як підписати листа таким особам: Гасич Ольга Павлівна, Гасич Олег Ілліч. Свій вибір поясніть.

 

Високий рівень(12 балів)

1.Напишіть міні - оповідання „Я люблю свою школу” або „Моя родина”, вживши чоловічі та жіночі імена по батькові у різних відмінках.

2.Відредагуйте словосполучення: Пам’ятник Богдана Хмельницького, подякувати Ольгу Іванівну, зрадіти з Миколи Ігоровича. Скласти речення з цими словосполученнями.

 

Картка№9          Не з іменниками

 

Середній рівень(6 балів)

1. „Інтелектуальна розминка”. Розкрийте дужки.

   Солоне, а (не) сіль, біжить, а (не) річка, блищіть, а (не) золото, коли б угадати  та менш його знати.(Не) собака, а не репу, (не) людина, а ходить. (Не) дерево, а з листочками, (не) сорочка, а зшита, (не) чоловік, а розказує . Тріскотить, а (не)  коник, летить, а (не) птах, везе, а (не) кінь. Ростом (не) величка, ні звір, ні птичка, а землю риє, будинок будує. Хата (не) хата, зверху вовчий хвіст. (Не) людина, а говорить.

2.Доберіть синоніми до слів з не:

   недуг, нещастя, неволя, неправда, непогода.

 

Достатній рівень(9 балів)

1.Доберіть синоніми до поданих слів, якщо це можливо.

   Неволя, неправда, негода, недуга, недоля, недотепа, недолік, немовля.

2.Напишіть само диктант, коли не з іменниками пишеться окремо. З чотирма з них складіть речення.

 

  Високий рівень(12 балів)

1.Поясніть правопис і лексичне значення слів:

   недокрів’я, недоріз, недотепа, невдаха, невіглас.

2.Складіть кросворд зі словами, що починаються на не.

 

Картка№10

Використання  іменників - синонімів, антонімів, фразеологізмів.

Середній рівень(6 балів)

1.Логічний диктант. За поданим лексичним значенням напишіть іменники з не:

  • ворог -
  • той, хто не працює -
  • дощова, вітряна погода -
  • погане ставлення до когось -
  • тяжка хвороба -
  • помилка в роботі -

2.Які зі словосполучень є фразеологізмами:

    а) груші на дереві;

    б) груші не тополі;

    в) груші на вербі;

    г) дати кавуна;

    д) дати гарбуза;

    е) купити гарбуза.

 

Достатній рівень(9 балів)

1.Доберіть синоніми до слів:

   доля, журба, житель, завіса, крутій, ледар.

2.Випишіть із словника іншомовних слів по два слова із суфіксами -ір, -іст-,         -ізм-. Поясніть їх значення.

 

  Високий рівень(12 балів)

1.Поясніть значення слів небіж і небіжчик. Скласти з ними речення.

2. Запишіть по п’ять фразеологічних зворотів, у яких би вживалися іменники рука, око. Пояснити їх значення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бачурська Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 травня 2018
Переглядів
6308
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку