Краснополянська ЗОШ I – II ступенів
Великоновосілківської районної ради
Донецької області
Шведова Т. І. – вчитель
української мови та літератури,
вчитель I- ої кваліфікаційної категорії
Анотація
Навчальний характер дидактичного тематичного матеріалу на тему «Займенник» ( «До совісті і розуму людського») передбачає застосування основних знань та умінь, інтересів учнів, перевірку і закріплення засвоєних учнями знань з української мови у 6 класі з теми «Займенник».
З допомогою дидактичного матеріалу можна проводити колективну й індивідуальну роботу з учнями під час закріплення засвоєних учнями знань, перевірки знань, повторення вивченого матеріалу з української мови у 6 класі з теми «Займенник».
К – 1
Перепиши вірш, вставляючи пропущені букви. Визнач займенники, постав їх в початковій формі. Постав наголоси.
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вм...рає,
Давно рятунку в нас благає
Невже ми більше не побачимо,
Як сон – трава росою плаче ?
Ми всі господарі пр...роди,
Тож зб...р...жемо її вроду.
Є. Геча
К – 2
Перепиши, вставляючи пропущені букви. Вкажи у тексті займенники, визнач розряд кожного з них.
Вкажи і поясни наявні в тексті орфограми.
Зроби синтаксичний розбір останнього речення
Лелеки
Скіл...ки я пам...ятаю, на старезному в...язі жили лелеки. По них я навчився зустрічати весну і проводжати літо. З...являт...ся у своєму гнізді лелеки – і швидко настанут... чудові теплі дні. Відлетять... лелеки – і холодна зима не за горами.
У нашій сім...ї дуже шанували лелек.
К –3
Перепиши текст.
Вкажи займенники, їх розряди.
Визнач, якими членами речення вони виступають. Розбери за будовою виділені слова.
В Україні є книга, в якій зібрано відомості про всі рідкісні і зникаючі рослини і тварини. Це Червона книга. Вона попереджає нас, що природу треба оберігати, інакше вона може загинути !
Навесні природа пробуджується, у дерев починається рух соку, зацвітають перші квіти.
У цей час ми іноді спостерігаємо безжалісне ставлення людей до природи. Хтось гострим ножем боляче ранить березу, щоб набрати березового соку. Хтось зриває ніжні підсніжники. А вони майже зникли в наших лісах і вже занесені до Червоної книги !
( З журналу )
К – 4
Спиши текст, вставляючи пропущені букви. Вкажи займенники, визнач їх синтаксичну роль.
Зроби морфологічний розбір виділеного слова.
Живі пам...ятники
У розподілі садіння дерев. У цій радісній і корисній справі діти не відстают... від дорослих. Обережно, щоб не пошкодити коріння, викопуют... і переносят... ще сплячі дерева на нові місця.
Під ласкавим променям сонця прокинуться деревця і почнут... рости на радіст... людям. І кожен, хто посадив і виростив, хоч одне дерево, поставив собі за життя чудовий зелений пам...ятник.
( З журналу )
К – 5
Прочитай. Допиши початок і кінець.
Визначити розряди займенників.
Лебідь
До нього приходили люди, приносили хто зерна, а хто крихти хліба. Він уже звик брати допомогу прямо з рук. Але з дитячих рук. Видно, птах пам’ятав, хто його скривдив.
Коли вода почала замерзати, на березі ставка появилася невелика дерев’яна хатка. Хто ця добра людина, що подбала про птаха, ніхто точно не знав.
Лебідь швидко зрозумів, кому має належати хатка. Обійшов її навколо, заглянув до середини, а потім сміло зайшов і всівся на сухій соломі.
Так минали дні за днями...
К – 6
Напиши твір – мініатюру ( роздум ) за поданою канвою, вживаючи займенники.
Ліс – не смітник
Всією сім’єю – в ліс на відпочинок.
Ігри, розваги.
Обід на галявині.
Час додому. Насмітили й залишили.
К – 7
Склади висловлювання на тему :
« Мій улюблений куточок природи», вживаючи займенники.
Опорні слова, словосполучення : вишенька, калинонька, яблунька, проміння сонця, прекрасна земля, квітчаста земля, річечка, в’ється змійкою, ясне сонечко, гіллясті верби,дзеркальна вода.