Дидактичний матеріал для організації роботи у групах допоможе зробити урок активним та сучасним, а діяльність учнів - усвідомленою та творчою. Прпонується робота з інформативними картками та підручником, під час якої розвивається логічне та образне мислення, емоції учнів. Це зробить урок по-справжньому цікавим.
Дидактичний матеріал
до теми
«Срібна доба» російської поезії»
І ГРУПА
СИМВОЛІЗМ
Інструктивно-інформаційна картка
Наріжний камінь символізму – символ (замість конкретного образу), своєрідний розпізнавальний знак, який перетворює грубу дійсність на «солодку легенду».
«В поэзии то, что не сказано и мерцает сквозь красоту символа, действует сильнее на сердце, чем то, что выражено словами» (Д. Мережковський )
Есть минуты, когда не тревожит
Роковая нас жизни гроза.
Кто-то на плечи руки положит,
Кто-то ясно заглянет в глаза…
И мгновенно житейское канет,
Словно в тёмную пропасть без дна…
И над пропастью медленно встанет
Семицветной дугой тишина…
И напев заглушённый и юный
В затаённой затронет тиши
Усыплённые жизнию струны
Напряжённой, как арфа души.
О. Блок 1912
О, закрой свои бледные ноги!
В. Брюсов 1891
1.Опрацюйте запропоновані матеріали і підготуйте невеличке повідомлення про символізм як літературний напрям у російській поезії «Срібної доби». Перевірте себе за допомогою підручника.
2.Створіть власні образи-символи, використовуючи прийоми «гронування», «сенкан», спираючись на слова: «творчість», «сонце», «тиша».
3.Ознайомте зі своїми наробками учнів класу.
ІІ ГРУПА
АКМЕЇЗМ
Інструктивно-інформаційна картка
У 1912р. серед великої кількості віршів, надрукованих у петербурзьких часописах, читач не міг не зупинити уваги на таких, наприклад, рядках:
Поздно. Гиганты на башне
Гулко ударили три.
Сердце ночами бесстрашней.
Путник, молчи и смотри.
( М. Гумільов )
И часы с кукушкой ночи рады,
Всё слышней их чёткий разговор.
В щёлочку смотрю я: конокрады
Зажигают под холмом костёр.
( А.Ахматова )
Но я люблю на дюнах казино,
Широкий вид в туманное окно
И тонкий луч на скатерти измятой.
( О. Мандельштам )
Ці троє поетів та інші назвали себе акмеїстами. Спробуйте в кожному уривку знайти слова, які свідчать про яскраву відмінність цих віршів від творів символістів.
Акмеїзм – похідне від гр. «акме» - квітуча пора, сила, вищій ступінь.
Акмеїстам властиве сприйняття земного світу в його видимій конкретності, гострий погляд на подробиці буття, лаконічність розповіді. Поезія акмеїстів відрізняється підвищеною схильністю до літературних асоціацій, вона вступала в перекличку з минулими епохами. Головне досягнення акмеїстів – наближення до проблем «реальної дійсності».
1.Знайдіть указані ознаки акмеїзму в поданих вище уривках.
2.Спробуйте створити поетичні образи одного явища, предмета, події в дусі символізму та акмеїзму ( наприклад, дощ, троянда, портрет ).
3.Доповніть свої знання про акмеїзм, користуючись підручником, довідниками, повідомте однокласникам результати вашої роботи.
ІІІ ГРУПА
ФУТУРИЗМ
Інструктивно-інформаційна картка
Футуризм – мистецтво майбутнього?
«Ляпас суспільному смакові», «Здохлий місяць», «Молоко кобилиць», «Авто у хмарах» - збірки російських футуристів.
Мне мало надо! Я, гений Игорь-Северянин,
Краюшку хлеба Своей победой упоён :
И каплю молока. Я повсеградно оэкранен!
Да это небо, Я повсесердно утверждён!
Да эти облака. І. Северянін
В. Хлєбніков
Эй, вы!
Небо!
Снимите шляпу!
Я иду!
В. Маяковський
1.Яким постав у ваших очах російський поет-футурист? Доберіть іменник, який в узагальненому вигляді передав би мету і суть творчості футуристів.
2.Прочитайте дані уривки. Чи змінили вони ваше уявлення про російський футуризм і його представників? Спробуйте пояснити епатаж поетів у попередніх рядках.
Когда умирают кони – дышат,
Когда умирают травы – сохнут,
Когда умирают солнца – они гаснут,
Когда умирают люди – поют песни.
В. Хлєбніков
Весенний день горяч и золот, –
Весь город солнцем ослеплён!
Я снова – я: я снова молод!
Я снова весел и влюблён!
І. Северянін
Хорошо, когда в жёлтую кофту
душа от осмотров укутана.
В. Маяковський
3.Перевірте свої припущення за допомогою підручника і поділіться своїми враженнями про футуризм з однокласниками.