Дидактичний матеріал "Поезія Сходу"

Про матеріал
Завдання для навчальної і позакласної роботи, що сприятиме поглибленню знань учнів із зарубіжної літератури, активізації самостійного, творчого мислення школярів.
Перегляд файлу

                   Робота вчителя

                                       зарубіжної літератури

                    Смілянської     загальноосвітньої                                                                 школи І-ІІІ ступенів№13

Смілянської міської ради                                                                                                           Черкаської області

                                       Карпенкіної Л. Г.

 

 

Поезія Близького Сходу

У  роботі представлено  дидактичний супровід уроків  зарубіжної літератури для учнів 8 класів. Основною метою завдань є  розвиток навичок аналітичного читання,  усного й писемного мовлення, асоціативного мислення учнів в процесі сприйняття та осмислення жанрових особливостей поетичних творів. Система завдань  сприяє вихованню інтересу до філософської лірики поетів Близького Сходу, поваги до культури інших народів, толерантного ставлення до думки однокласників.

 

КАРТКА № 1

1.Життєвий шлях Рудакі.

2.Назвіть слова, які були девізом творчості Фірдоусі.

Як ви розумієте девіз Фірдоусі?

3.Проаналізуйте та прокоментуйте вірш Рудакі. У чому  полягає головна ідея твору:

«Чотири речі нам потрібні, щоб невеселих забутись дум:

Здорове тіло, добра вдача, ім’я хороше, світлий ум.

Кого Всевишній обдарує цими дарами чотирма,

Той завжди радуватись має і проганять од себе сум.»

 

                                        КАРТКА № 2     

  1. Розкажіть про долю Рудакі.
  2. Яку поему називають Біблією грузинського народу?
  3. Визначте жанр твору, тему поезії Рудакі:

«Цьому хисткому світу не радій:

Він тільки дурить, хитрий лицедій.

Добро його за казочку вважай,

А зло його витримувать умій»

 

                                        КАРТКА № 3

  1. Основні жанри і теми творчості Рудакі.
  2. Кому належить девіз: «Хай живе життя»?
  3. Визначте тему роздумів Омара Хайяма:

«Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,

Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:

Того, що суджене, боятися не треба;

Боюсь неправедно прожити на землі».

 

                                        КАРТКА № 4                                                

  1. Розкажіть про життєвий шлях Фірдоусі.
  2. Назвіть засновника гуманістичної фарсомовної поезії.
  3. Прокоментуйте віршовані рядки О.Хайяма:

«Я тільки й знаю, що знання шукаю,

В найглибші таємниці проникаю.

Я думаю вже сімдесят два роки –

І бачу, що нічого я не знаю».

 

                                          КАРТКА № 5

  1. Історія створення поеми «Шах-Наме»
  2. Кого називали «Адамом та султаном» поетів Давнього Сходу?
  3. Як ви розумієте рядки О. Хайяма:

«Коли у небуття і ймення наше кане,

Не згасне сонечко у небі полум’яне.

Нас не було, та світ не був від того гірший;

Він не погіршає й тоді, як нас не стане».

 

                                            КАРТКА № 6

  1.          Розкажіть про життєвий шлях Нізамі Ганджеві.
  2.          Як називався збірник віршів Омара Хайяма?
  3.          Дайте власну оцінку твору Рудакі:

«Малим задовольняйся, душею не криви,

Будь вільний, нахилить не квапся голови.

В добрі – забудь себе і не вдавайся в тугу,

В нужді – про себе дбай і весело живи».

 

КАРТКА № 7

1.Гуманістичні ідеали Омара Хайяма.                                                                                                                    2.Кому присвятив свою поему «Витязь в тигровій шкурі»  Шота Руставелі?                                    3.Визначте тему роздумів поета О. Хайяма

«Всі таємниці пильно зберігай,

Щоб не дізнався нелюд і шахрай.

І зваж: як з іншими ти поведешся,

Того від інших собі чекай». 

КАРТКА № 8

  1. Розкажіть про творчу долю Рудакі.
  2. Що таке касида?
  3. Визначте жанр твору, тему поезії Рудакі:

«Глянь навкруги розумним оком,

Не так, як досі ти дивився.

Світ – море. Тож будуй свій човен

Із добрих діл, щоб не розбився»               

                                                                КАРТКА № 9

  1. Що вам відомо про життєвий шлях Омара Хайяма?
  2. Назвіть прізвище поета, яке перекладається як «райський сад».
  3. Визначте жанр твору:

За недотепу ситий голодного вважає,

Бо на чуже страждання в нас відгуку немає ( Рудакі)

КАРТКА № 10

  1. Омар Хайям – видатний вчений Давнього Сходу (Відповідь-сенкан)
  2. Що таке газелі?
  3. Що стверджує О. Хайям чотиривіршем:

Боюсь, що більше ми не вернемося додому,

Ні з ким не стрінемось у обширі земному,

Цю мить, що ти прожив, вважай своїм трофеєм!

Бо що нас потім жде, не дано знать нікому.

КАРТКА № 11

  1. Історія створення поеми «Лейла і Меджнун».
  2. Кого з поетів Сходу називали «Знавцем грецької науки», «Вченим мужем століття»?
  3. Які думки викликають у вас рядки Рудакі:

Чи діждемо жаданого спокою,

Чи дійдемо до хати над водою?

О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!

 

КАРТКА № 12

  1. Літературна спадщина Нізамі Ганджеві.
  2. Кого називають «сонячним поетом» Сходу?
  3. Визначте жанр вірша Рудакі:

Хто від життя навчитися не може,

Тому ніякий вчитель не поможе.

 

 

 

КАРТКА № 13

  1. Своєрідність рубаї Омара Хайяма.
  2. Назвіть одиницю віршування персько-таджицької поезії.
  3. Що стверджує поет Рудакі рядками:

Знання – це скарб, йому й ціни не зложеш

Визбируй же його, де тільки можеш.

 

КАРТКА № 14

  1. Розкажіть про творчість Алішера Навої.
  2. У кого з поетів Сходу був чудовий голос і абсолютний слух?
  3. Як ви розумієте рядки Рудакі:

Як жаль, що діти нерозумні

У мудрих родяться батьків.

І що ніхто знання й освіти

Успадкувати не зумів.

КАРТКА № 15

  1. Поетичні жанри класичної літератури Близького Сходу.
  2. Що означає ім’я Гафіз?
  3. Дайте власну оцінку поезії Рудакі:

Мені наш вік пораду дав, пораду дорогу

(На всякий випадок життя у цьому рада є).

Він мовив: - Не завидуй тим, що у добрі живуть,

Бо є немало бідняків, що заздрять на твоє.

І ще: - У гніві не давайте волі язику,

Бо хто розковує його, кайдани дістає.

КАРТКА № 16

  1. Заповіти Нізамі Ганджеві людству.
  2. Хто з поетів писав вірші на полях наукових праць?
  3. У чому полягає головна думка поезії Рудакі:

Себе в руках весь час тримати – от справжнє благородство.

Глухих, сліпих не ображати – от справжнє благородство.

Не благородство – наступить на груди бідному, що впав.

Ні, руки вдалому подати – от справжнє благородство.

КАРТКА № 17

  1. Народні легенди про Шота Руставелі.
  2. Який жанр персько-таджицької поезії називають «Царицею лірики»?
  3. Як ви розумієте рядки А. Навої:

Ты неуклонно путь свой проходи

И в скромности достоинство блюди…

 

 

КАРТКА № 18

  1. Тематика рубаї Омара Хайяма.
  2. Нізамі, поет Сходу, вів астрономічні спостереження.

Який твір переконує нас в цьому?

3.Прокоментуйте віршовані рядки О. Хайяма:

Якби творцем я був, я б ці коловоротні

Мінливі небеса у світові безодні

Повергнув без жалю й такі створив, щоб завжди

Могли сповнитися бажання благородні.

КАРТКА № 19

  1. Життєвий шлях Алішера Навої.
  2. Назвіть перекладача поеми Шота Руставелі «Витязь в тигровій шкурі» на українську мову.
  3. Визначте тему роздумів поета О. Хайяма:

Хоч я не шліфував покірності перлину

І тягаря гріхів з плечей своїх не скину,

Все ж не пускаюся я берега надії,                                                                                             Бо тільки істину я визнаю єдину.

 

КАРТКА № 20

  1. Проблематика поеми Нізамі «Лейла і Меджун».
  2. Якою мовою написана поема Фірдоусі «Шах-Наме»?
  3. Визначте тему, жанр поезії:

Навіщо хмуриться і день у день журитися?

На цім шляху тобі не трапиться криниця.

Не в наших – бо руках всі наші справи. Долі

Скориться загодя – так мудрому гордиться.

 

КАРТКА № 21

  1. Попередники і сучасники Омара Хайяма.
  2. Які однакові слова були сказані героєм поеми Фірдоусі і королем Франції Людовіком ХІY?
  3. Визначте мотиви поезії Рудакі:

Ей, Рудакі, од кайданів печалі звільнись!

Завжди веселий, вперед безтурботно дивись!

Думаєш тільки тобі одному так погано?

В цілому світі не краще! Живи й не журись!

 

 

 

docx
Додано
2 березня 2019
Переглядів
1085
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку