Комунальний заклад «Смілянська спеціальна
школа Черкаської обласної ради»
Дидактичний матеріал
з української мови
для індивідуальної роботи
спеціальної школи
спеціаліст вищої
кваліфікаційної категорії
учитель початкових
класів Пойнер Л. О.
Анотація
Призначення дидактичного матеріалу - допомогти вчителеві проводити індивідуальну та індивідуально-групову роботу для дітей з особливими освітніми потребами у третьому класі. Дидактичний матеріал містить завдання з граматики української мови, правопису і розвитку мовлення.
Матеріал складається з карток із завданнями для самостійної роботи . Завдання спрямовані на послідовне вироблення здобувачами освіти навичок правильного письма, мовлення та самоконтролю.
Учитель може використовувати картки для пояснення і закріплення нового матеріалу, повторення вивченого, для розвитку мовлення , а також під час проведення контрольних робіт.
Дидактичний матеріал допоможе вчителеві перевірити якість знань дітей, організувати додаткові індивідуальні заняття для тих, хто поволі і з утрудненнями засвоює програмний матеріал, урізноманітнити словникову роботу.
Вправи мають корекційно-виховне спрямування і сприяють розвитку мислення, вихованню активної уваги, самостійності і почуття відповідальності за виконану роботу.
Завдання для самостійної роботи поступово ускладнюються. Наявність карток різного ступеня складності дасть змогу диференціювати самостійну роботу здобувачів освіти , враховуючи їх індивідуальні можливості.
Система вправ забезпечує дотримання принципу наступності й перспективності в навчанні.
Унаслідок систематичної роботи, поступового ускладнення завдань з орфографії, орфоепії, розвитку мовлення в учнів формуються навички грамотного письма й мовлення.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
З дитячих років виховую в собі працьовитість.
Тільки тоді тебе будуть шанувати люди.
2. Скільки речень? Який знак стоїть в кінці кожного речення?
3. Про що говориться в першому реченні?
4. Про що говориться в другому реченні?
5. Запиши перше речення. Підкресли у словах наголошені склади.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
Працьовитими руками пахне коровай.
Твоє навчання також можна назвати працею.
2. Скільки речень? Який знак стоїть в кінці кожного речення?
3. Про що говориться в першому реченні?
4. Про що говориться в другому реченні?
5. Запиши перше речення. Підкресли у словах наголошені склади.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс пожовклий аж горить.
Ясен листя осипає.
Дуб нахмурений стоїть.
2. Скільки речень? Який знак стоїть в кінці кожного речення?
3. Що говориться про осінь? Що про ліс?
4.Що говориться про клени? Що про листя? А що про ялинку?
5. Запиши третє речення. Підкресли у словах наголошені склади.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
Випав сніг
Білою скатертиною вкрилася земля
Важкі білі шапки надів ліс
2.Скільки речень? Який знак стоїть в кінці кожного речення?
3. Про що говориться в кожному реченні?
4. Скільки слів у кожному реченні?
5. Запиши речення про землю. Починай з великої букви перше слово в реченні.
6. У кінці речення став крапку.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
Сонце заглядає у віконце.
Пливуть по Дніпру пароплави.
Зажурилася діброва.
2. Скільки речень? Який знак стоїть в кінці кожного речення?
3. Про що говориться в першому реченні?
4. Про що говориться в другому реченні?
5. Про що говориться в третьому реченні?
6. Запиши друге речення. Підкресли слова з великої букви. Поясни.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
Зайшов місяць ніч укрила море плещуться хвили
2. Що говориться про місяць? Про ніч? Про хвилі?
3. Скільки речень у тексті?
4. Запиши речення про місяць, про ніч, про хвилі.
5. Починай з великої букві перше слово у реченні. У кінці речення став потрібний
знак.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
місяць виглядає з-за хмари через місяць настануть літні канікули
2. Скільки речень? Який знак стоїть в кінці кожного речення?
3. Про що говориться в першому реченні?
4. Про що говориться в другому реченні?
5. Починай писати з великої букви перше слово в реченні..
Постав потрібні знаки в кінці речення .
1.Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
Швидко розтанув сніг - буде мокре літо.
Удень і вночі охороняють люди ліс від пожежі.
Навесні здалеку повертаються птахи в рідні краї.
2. Скільки речень? Який знак стоїть в кінці кожного речення?
3. Що говориться про літо? Про ліс? Про птахів?
4.Запиши друге речення. Підкресли в словах ненаголошені склади.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
жовтіє листя на тополі за високу гору сонечко зайшло летять у синяві хмарки
2. Скільки речень? Який знак стоїть в кінці кожного речення?
3. Що говориться про листя? Про сонечко? Про хмарки?
4. Запиши друге речення. Починай з великої букви перше слово в реченні.
5. У кінці речення став крапку.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
ясен росте край дороги ясени ростуть за селом
2. Скільки речень? Що говориться про ясен? А що про ясени?
3. Запиши речення. Починай з великої букви перше слово в реченні. У кінці
речення став потрібний знак.
4. Підкреслив словах наголошенні склади.
1. Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова.
Вже перший сніг кружляє над землею
Уже вода замерзла на озерах
Опадає останнє листя
2. Скільки речень?
3. Про що говориться в першому реченні?
4. Про що говориться в другому реченні?
5. Про що говориться в третьому реченні?
6. Скільки слів у кожному реченні?
7. Запиши речення про сніг. У кінці речення став крапку.
1. Розглянь малюнок. Хто працює на фермі?
2. Склади і запиши два речення.
Хто ? Доярки працюють … … .
Хто ? Телятниці працюють … … .
3. Випиши іменники. Поділи їх на склади.
Коли я виросту, я буду працювати дояркою.
1.Розглянь малюнок.
2. Хто працює в лікарні ?
3. Хто працює в поліклініці ?
4. Дай повну відповідь. Склади і запиши два речення.
Хто ? Лікар працює … … .
Хто ? Лікарі працюють … … .
5. Постав наголоси в словах. Підкресли наголошені склад.
1.Розглянь малюнки.
2. Хто живе в лісі?
3. Хто живе в річці?
4. Дай відповідь (спочатку коротку, а потім повну).
( Хто?) Вовк …. в лісі .
(Хто?) Щука …. в річці .
5. Постав наголоси в словах.
6.Запиши речення.
1. Розглянь малюнки.
2. Хто живе в домі?
3. Хто живе в морі?
4. Дай відповідь (спочатку коротку, а потім повну).
(Хто ?) Кіт …. в домі.
(Хто?) Кит …. в морі .
5. Постав наголоси в словах. Запиши два речення.
1. Розглянь малюнки.
2. Хто що любить ?
3. Дай відповідь (спочатку коротку, а потім повну).
4. Склади і запиши два речення.
(Хто ?) Ведмідь …. (що?) виноград.
(Хто?) Лисиця … (що?) мед.
5. Постав наголоси в словах. Запиши правильно речення.
1. Розглянь малюнки.
2. Хто любить що?
3. Дай відповідь (спочатку коротку, а потім повну).
4. Склади і запиши два речення.
(Хто?) Заєць …. шишку.
(Хто?) Білка …. моркву.
5. Постав наголоси в словах.
6. Запиши два речення.
1. Розглянь малюнки.
2. Хто любить що?
3. Дай відповідь (спочатку коротку, а потім повну).
4. Склади і запиши два речення.
(Хто?) Шишкарі …. (що?) горобину.
(Хто?) Снігурі …. (що?) шишки.
5.Постав наголоси в словах.
(Хто?) Діти …(що?) груші.
(Хто?) Діти …. (що?) іграшки.
1. Назви спочатку хто це, а потім що це.
2. Склади чотири речення. Постав наголос в словах.
3. Прочитай речення. Встав пропущені букви.
( Хто?) Заєць – це (хто?) … .
(Хто?) Їжак – це (хто?) … .
(Хто?) За..ц.. – (є хто?) … .
(Хто?) ..жак – (є хто?) … .
4. Запиши речення .
Заєць – це звір. Він живе в лісі.
Їжак - це звір. Він живе в лісі.
1. Назви спочатку хто це, а потім що це.
2. Склади чотири речення. Постав наголос в словах.
(Що?) Шафа – це (що?) меблі.
(Що?) Диван-це (що?) меблі.
(Хто?) Тигр-це (хто?) звір. Тигр живе у зоопарку.
(Хто?) Ведмідь-це (хто?) звір. Ведмідь полюбляє мед.
3. Запиши речення. Випиши іменники.
1. Розглянь малюнки.
2. Що лежить на столі?
3. Що стоїть на столі?
4. Дай відповідь (спочатку коротку, а потім повну).
(Що?) Ніж, виделка, ложка … на столі.
(Що?) Тарілка, чашка … на столі.
5. Постав наголоси в словах. Запиши речення.
1. Розглянь малюнки.
2. Де живе дятел?
3. Де живе сова?
4. Дай відповідь (спочатку коротку, а потім повну).
5. Спиши речення.
Дятел і сова живуть у лісі. Вони санітари лісу.
Взимку їх треба підгодовувати.
6. Постав наголоси в словах.
яскраве сонце піднімалось далеко за лісом.
на високих гілках стрибало ясне проміння.
другому ? Скільки слів у кожному реченні ?
Підкресли в двоскладових словах ненаголошені склади.
Я розворушив купу сухого гілля
З-під нього вискочило зайченя
Звірятко було маленьке і безпомічне
говориться про звірятко у третьому реченні ?
1. Прочитай речення,правильно наголошуючи слова.
минають дні минає літо
шелестить пожовкле листя
гуляють хмари сонце спить
2. Коли це буває ? Що говориться про дні ? Що говориться про літо ? Що про
листя? Що про хмари ? А що про сонце ?
3. Скільки речень у тексті ? Скільки слів у кожному реченні?
4. Запиши речення про літо, про листя, про сонце. У кінці речення став потрібний
знак. Починай з великої букви перше слово в реченні.
1. Розглянь малюнок.
2. Запиши в один рядок слова, які відповідають на питання хто? а в другий - на
питання що? Постав наголоси в словах.
Бджола. Джміль. Хрущ.
Троянда. Лілея. Тюльпан.
3. Склади речення з словами першого рядка
Троянда, лілея, тюльпан – це квіти.
1. Розглянь малюнок.
2. Запиши в один рядок слова, які відповідають на питання хто? а в другий –
на питання що? Постав наголоси в словах.
Оса. Метелик.
Мак. Конвалія.
3. Склади речення з словами першого рядка.
Мак, конвалія – це культурні рослини.
1. Розглянь малюнки.
Суниці. Смородина.
Полуниці. Аґрус.
Смородина, аґрус – це кущі. Суниці, полуниці – трав’янисті рослини.
2. Склади речення з словом смородина і аґрус.
3. Поділи слова суниці і полуниці на склади.
1. Розглянь малюнки.
Морква. Капуста. Буряки.
Груші. Яблука.
2. Дай повні відповіді.
Фрукти – це що? Овочі – це що?
3. Постав наголоси в словах.
4. Склади речення зі словом фрукти.
1. Розглянь малюнки.
Сом. Ясен. Липа.
Щука.
2. Назви спочатку хто це ? а потім що це ?
3. Склади чотири речення. Постав наголоси в словах.
( Що ?) Ясен - це( що ?) дерево. ( Хто? ) Сом - це (хто?) риба.
(Що ?) Яс..н –( є що ? ) дер..во. (Хто?)Щука – це (хто?) риба.
(Що?) Липа -(є що?) дер..во.
4. Запиши речення.
1. Розглянь малюнки .
Дятел . Сова.
Груші. Сливи.
2. Назви спочатку що це?, а потім хто це ? Склади чотири речення .
(Хто?) Дятел – це(хто?) птах. (Хто?)Сова – це(хто?) … .
(Що?) Груша-це (що?) … . (Що?) Сливи - це(що?) фрукти.
3. Запиши речення.
1. Розглянь малюнок.
Огірок. Редиска.
Корова. Коза.
2 .(Що?)Редиска ,огірок - це (що?) городина. (Хто ?)Корова, коза - це (хто?) тварини.
(Що?)Р..диска,огірок -( є що?) город..на. (Хто?) Коза, к..рова -(є хто?) тварини.
3. Склади чотири речення. Постав наголоси в словах.
4. Запиши речення .
1. Назви спочатку хто це ?, а потім що це ?
2. Склади чотири речення. Постав наголоси в словах .
(Що?)Диван, крісло – це (що?) меблі.
(Хто?) Вовк , тигр – це (хто?) звірі.
Вовк живе в лісі . Тигр, вовк – звірі.
Диван, крісло - меблі. Диван стоїть у кімнаті.
3. Запиши речення .
1. Назви спочатку хто це? а потім що це ?
2. Склади чотири речення. Постав наголоси в словах.
(Хто?) Ведмідь – це (хто?) … ?
(Хто ?) Лисиця – це (хто?) … ?
(Що ?) Дуб – це (що?) … ?
( Що?) Сосна – це (що?) …?
3. Запиши речення. Поділи слова ведмідь, лисиця ,сосна на склади.
1. Назви спочатку хто це ? , а потім що це ?
2. Склади чотири речення. Постав наголоси в словах .
(Хто?) Заєць ,їжак – це (хто ?) … ?
(Що?) Горіх , ялина – це (що?) … ?
3. Встав пропущені букви. За..ц. , ..жак , ..лина .
4. Запиши речення .
1. Назвати спочатку хто це ? , а потім що це ?
2. Склади чотири речення. Постав наголоси в словах .
3. Зроби звуко-буквений аналіз слів соловей і конвалії .
(Хто?) Зозуля - це (хто ?)… ?
(Хто?) Соловей – це (хто?)… ?
(Що?) Конвалії – це (що?)… ?
(Що?) Кульбаби – це (що?) … ?
4. Запиши речення.
1. Назви спочатку хто це ?, а потім що це ?
2. Склади два речення . Постав наголоси в словах .
(Що?) Лимон , мандарин – це (що?) дерева .
(Що?) Л..мон , мандарин – це (що?) д..р..ва.
(Хто?) Черепаха ,вуж – це (хто?)тварини .
(Хто?) Ч..р..паха ,ву..– це(хто?) тв..рини.
3. Поділи слова черепаха, мандарин, лимон на склади .
4. Запиши речення .
1. Назви спочатку хто це ?, а потім що це ?
2. Склади чотири речення . Постав наголоси в словах .
(Хто?) Жайворонок – ( це хто ?)птах.
(Хто?) Ластівка – (це хто ? ) … .
(Що?) Тополя – (це що?) дерево .
(Що?) Верба – (це що?) … .
3. Зроби звуко-буквений аналіз слова жайворонок.
4. Запиши речення .
1. Розглянь малюнки .
2. Назви спочатку хто це ?, а потім що це?
3. Склади чотири речення . Постав наголоси в словах .
(Що?) Олівець – це (що?) річ .
(Що?) Лінійка – це (що?) … .
(Хто?) Качка – це ( хто?) птах .
(Хто?) Орел – це (хто?) … .
1. Розглянь малюнки
2. Запиши словосполучення. Назви яка що?
Червона гвоздика
(Яка?) Біла (що?) троянда
Синя айстра
3. Постав наголоси в словах.
4. Підкресли в словах наголошені склади.
5. Склади з цими словосполученнями три речення.
1. Розглянь малюнки
2. Запиши словосполучення. Назви які що?
Білі кульбаби .
(Які?) Жовті (що?) конвалії.
3. Постав наголоси в словах.
4. Підкресли в словах наголошені склади.
5. Склади з цими словосполученнями два речення.
1. Розглянь малюнки
2. Запиши словосполучення. Назви які що?
(Яка?) Довгаста ( що?) кавун.
(Який?) Круглий (що?) диня.
3. Постав наголоси в словах.
4. Підкресли в словах наголошені склади.
1. Розглянь малюнки
2. Запиши словосполучення. Назви які що?
(Який?) Червоний (що?) перець.
(Який?) Зелений (що?) перець.
3. Постав наголоси в словах.
4. Підкресли в словах наголошені склади.
5. Склади з цими словосполученнями два речення.
(Червоний і зелений перець корисний.)
1. Склади два речення.
Весною (що?) ліс (який?) зелений.
Восени (що?) ліс (який?) жовтий.
2. Постав наголоси в словах.
3. Підкресли в словах наголошені склади.
(Весною ліс зелений.)
4.Запиши речення .
1. Склади два речення.
Зимою (що?) день (який?) короткий.
Літом (що?) день (який?) довгий.
2. Постав наголоси в словах.
3. Підкресли в словах наголошені склади.
(Зимою день короткий.)
4. Запиши речення .
1. Склади два речення
Зимою (що?) ніч (яка?) довга.
Літом (що?) ніч (яка?) коротка.
2. Постав наголоси в словах.
3. Підкресли в словах наголошені склади.
(Зимою ніч довга)
1.Прочитай.
НАРОДНІ ПРИКМЕТИ
Довгі бурульки – весна довга.
Сині хмари на небі – буде теплий дощ.
2.Запиши словосполучення.
(Які?) Народні(що?) дощ.
Довгі (що?) прикмети.
Сині (що?) бурульки.
Який?) Теплий (що?) хмари.
3. Постав наголоси в словах.
1. Прочитай речення.
Морський котик живе в морі .
Сірий,білий і чорний котики живуть у нашої бабусі .
Морський
Дикий
(Який?) Білий (хто?) котик.
Сірий
Чорний
2. Запиши словосполучення.
3. Постав наголоси в словах.
1. Назви спочатку який що?, а потім який хто?
Білий ведмідь червоний помідор зелений огірок сірий заєць
2. Склади словосполучення.
(Який?) Білий (хто?) заєць.
Сірий (хто?) ведмідь.
3. Склади два речення.
4. Запиши речення .
(Червоний помідор дуже смачний.)(Зелений огірок люблять діти .)
За..ц.. білий.
В..мід.. сірий.
1. Розглянь малюнки .
Назви спочатку яка хто? , а потім який що ?
Зелений смугаста жовтий
Лимон зебра мандарин
Склади словосполучення. Постав наголоси в словах .
( Який?) Жовтий (що ?) л..мон.
Зелений мандарин.
Склади речення.
Л..мон жовтий. Мандарин з..елений.
Зебра ( яка ?) … .
1. Прочитай речення .
Золота осінь.
Сипле осінь на стежки листя( яке?) золоте.
Який текст повніший , кращий . Запиши два речення.
Скільки слів у кожному реченні ?
2. Поділи на склади слова стежки , листя .
1.Прочитай текст.
Сонце з кожним днем усе більше пригрівало . У долині пожовкла кульбаба .
Сірі котики обліпили кущі верболозу.Зазеленіла всюди трава.
(Яка?) Пожовкла ,(які?)сірі.
2. Виділи словосполучення яка що?які що?
3. Запиши текст.Постав наголоси в іменниках
1.Прочитай текст.
Почалося бабине літо .Стоїть така погожа безхмарна днина.
Так лагідно пригріває сонце .
Летить павутина. Її дуже багато . Вона зависає на паркані.
2. На які питання відповідають слова літо ,днина, сонце,павутина ?
Додай до них слова, що відповідають на питання які?яка?яке?
3. Випиши словосполучення які що? яка що? яке що?
4. Спиши текст.
1. Розглянь малюнки .
2. Назви спочатку яка хто?, а потім яка що?
Цибуля. Горобець . Смородина . Зозуля .
3. Склади словосполучення. Постав наголоси в словах .
4.Склади два речення за моделлю: що є яка?
Смород..наз..л..на . Горобець … .
Ц..буляч..рна. Зозуля … .
1.Розглянь малюнки.
Білка . Олівець . Лисиця . Олівець .
2. Склади словосполучення . Постав наголоси в словах .
Який ? Червоний ,зелений (що?) олівець .
3.Підкресли в словах ненаголошені склади .
4.Склади два речення за моделлю: що є який?
Олів..ц.. (який?) ч..рвоний , з..лений
Склади і запиши два речення зі словами білка , лисиця .
1. Розглянь малюнки .
Назви спочатку який що?, а потім який хто?
Порічки . Тигр . Порічки . Орел .
2. Склади словосполучення .Постав наголоси в словах .
(Які ?)Червоні (що?) порічки . (Які?) жовті (що?) порічки .
3. Склади два речення за моделлю:що є які?
Пор..чки ( які ?) жовті.Пор..чки (які?) ч..рвоні .
4. Запиши речення зі словами тигр , орел . Пиши з великої букви, в кінці
речення став крапку.
1. Розглянь малюнки .
2. Назви який що? спочатку за кольором, а потім за матеріалом .
3. Склади словосполучення .Постав наголоси в словах .
(Який?)Червоний ( що?) кухлик. (Який?) Металевий (що?) кухлик .
(Який?)Синій (що?) кухлик. (Який?)Глиняний (що?) кухлик.
4. Склади речення. Поділи на склади слово кухлики .
(Кухлики металеві і глиняні
Босий хлопець сіно косить ,
Роса росить босі ноги .
2. Запиши скоромовку .
3.Підкресли двічі слова , що відповідають на питання що робить?
(Косить, росить )
Місяць в золотім пальтечку
Висіває в небі гречку.
Нічку сіє, вранці косить, у блакитну хату носить .
Вдень молотить , просіває,
Зорі з гречки вибиває .
(Висіває,сіє , косить , молотить , просіває ,вибиває .)
1. Прочитай пошепки,правильно наголошуючи слова .
Сонечко за день находилось, стомилось .
Прилягло на хмарку і заснуло.
Прийшов дід Вечір ,
Накинув ковдру на плечі.
-Спи , Сонечко, спи .
2. Випиши слова ,що відповідають на питання що робило ? що робив ?
3. Запиши два речення .
Я цю яблуньку садила , знаю всі прикмети,
Що робити,щоб родили золоті ранети .
Треба яблуньку частіш поливати,треба добрива під неї підсипати .
2. Випиши слова ,що відповідають на питання що робила ? що робити ?
3. Запиши перше речення .
Приємно нашій Галочці
літати на гойдалочці .
Тому вона всміхається,
що й сонечко гойдається .
що робити ? що робить ?
Наші хлоп’ята дістали лопати,
будуть деревця саджати.
Вишні посадять стрункі
наші хлоп’ята-садівники.
що зроблять ?
(Дістали ,садять , саджати) .
1.Прочитай пошепки, правильно наголошуючи слова .
Гніздо дрібної мурашки у хороших умовах живе до ста років .Мурашки-
друзі лісу .Вони знищують міліарди яєць, лялечок іличинок шкідливих комах.
Оберігай мурашок !
2. Випиши слова, що відповідають на питання що робить? що роблять?
що роби ?
3. Спиши текст .
Восени в білки особливо багато клопоту. Треба на зиму грибів насушити .
Запастися горіхами,жолудями , шишками. Дупло вимостити, впорядити,
замаскувати .
2. Запиши слова , що відповідають на питання що робити?
3. Запиши три речення .
Всю ніч не спить він, не дрімає .
на море весело моргає ,
пильнує, щоб у сірій млі
не заблукали короблі.
Стоїть на вахті , як моряк , і називається маяк .
2. слова ,що відповідають на питання що робить ? що зробить ?
3. Запиши вірш .
Олег (що робить?) іде … … . Олег іде до школи .
Олег (що робить ?) ходить ... … . Олег ходить до школи завжди .
Діти (що роблять ?) ідуть … … . Діти ідуть до школи .
Діти (що роблять?) ходять до школи . Діти ходять до школи завжди .
1.Склади чотири речення . Запиши. Постав у словах наголоси .
Сова (що робить?) живе в дуплі .
Лелека (що робить?) … на дереві,в гнізді .
Шпак (що робить ?) … у шпаківні .
Ластівка (що робить?) … в гнізді, над вікном .
2. Яке слово пропущено ?
1. Розглянь малюнки. Назви хто що робить? Дай імена дітям .
2. Склади речення за малюнком . Хто що робить?
Марина вишиває . Сашко малює .
3. Пошир речення за малюнками .
Марина вишиває рушник . Сашко малює ракету .
4. Запиши речення .
1. Розглянь малюнки . Назви хто що робить ? Дай імена дітям .
2. Склади речення за малюнками .
Леся (що робить?) … .Леся поливає .
Лариса (що робить ?) … . Лариса прополює .
3. Пошир речення за малюнками.
Леся поливає свої квіти . Лариса прополює квіти .
4. Запиши речення .
1. Назви спочатку хто що роблять , а потім що що зробила .
2. Розглянь малюнки. Склади речення за малюнками .
Хто що роблять? Що зробила ?
Прийшла … . … відлітають .
Прийшла осінь . Птахи відлітають .
3. Пошир речення .
Птахи відлітають у вирій. Прийшла золота осінь .
1. Назви спочатку хто що робить , а потім що що робить .
2. Склади речення за малюнками .
Хто що робить ? Що що робить ?
Жайворонок співає . Гречка цвіте .
3. Пошир речення .
Жайворонок … пісню . Гречка … біло .
4. Запиши речення .
1. Назви спочатку хто що робить , а потім що що робить .
2. Склади речення за малюнками .
Хто що робить? Що що робить ?
Кіт умивається . Липа цвіте .
Кіт умивається без води . Липа цвіте запашна .
4. Запиши речення .
1. Назви спочатку хто що робить , а потім що що робить .
2. Склади речення за малюнками .
Хто що робить ? Що що робить ?
Бджоли дзижчать . Льон цвіте.
3. Пошир речення .
Бджоли дзижчать над вуликами . Льон цвіте на полі .
На які питання відповідають ці слова ?
Зима – літо Літній – зимовий
Добро - … Злий - …
Друг - … Ворожий - …
Підкресли слова протилежного значення.
Друг щирий. Ворог злий .
Друг добрий . Ворог підступний .
На які питання відповідають ці слова ?
Правда – брехня .Брехливий – правдивий
Плюс - … Плюсовий - …
Сила - … Слабий - …
Підкресли слова протилежного значення.
Хлопець слабий. Температура плюсова .
Хлопець сильний. Температура мінусова .
На які питання відповідають ці слова ?
Ніч – день Денний – нічний
Небо - … Сумний - …
Радість - … Земний - …
Підкресли слова протилежного значення.
День зимовий. Спів сумний.
День літній . Спів веселий .
На які питання відповідають ці слова ?
Світло – темрява Тьмяний – світлий
Початок - … Холодний - …
Жар - … Темний - …
Підкресли слова протилежного значення.
Ніч темна. День світлий.
Ніч світла . День похмурий.
На які питання відповідають ці слова ?
Північ – південь Південний – північний
Радість - … Сумний - …
Сонце - … Місячний - …
Підкресли слова протилежного значення.
Вітер південний. Ніч місячна.
Вітер північний . Ніч темна.
На які питання відповідають ці слова ?
Весна – осінь Зимовий – літній
Любов - … Ненависний - …
Мир - … Воєнний - …
Підкресли слова протилежного значення.
Почуття любові. Вечір осінній.
Почуття ненависті . Вечір весняний.
На які питання відповідають ці слова ?
Дорогий – дешевий Дешево – дорого
Хороший - … Погано - …
Чистий - … Брудно - …
Підкресли слова протилежного значення.
Чистий зошит. Хороші оцінки.
Брудний зошит . Погані оцінки.
На які питання відповідають ці слова ?
Теплий – холодний
Близький - …
Сухий - …
Підкресли слова протилежного значення.
Вітер теплий. Друг далекий.
Вітер холодний . Друг близький.
На які питання відповідають ці слова ?
Товстий – тонкий Тонко – товсто
Широкий - … Вуз..ко - …
Щедрий - … Скупо - …
Підкресли слова протилежного значення.
Вузька річка. Тонко відрізати.
Широка… . Товсто… .
На які питання відповідають ці слова ?
Повний – пустий Повно – пусто
Легкий - … Важко - …
М’який - … Твердо - …
Підкресли слова протилежного значення.
Повне відро. Твердо спати.
Пусте … . М’яко … .
На які питання відповідають ці слова ?
Блідий – рожевий Рожево – блідо
Швидкий - … Повільно - …
Веселий - … Сумно - …
Підкресли слова протилежного значення.
Повільно йти. Рожевий колір.
Швидко … . Блідий … .
На які питання відповідають ці слова ?
Люблю – ненавиджу Хвалю – сварю
Сварю - … Сміюся - …
Піднімаю - … Допомагаю - …
Підкресли слова протилежного значення.
Щиро люблю. Допомагаю другові.
… ненавиджу . Заважаю … .
На які питання відповідають ці слова?
Теплий день - Холодний день
Солодке яблуко - …
Старий дім - …
Веселий вечір - …
Підкресли слова протилежного значення .
Знесли старий дім . –Побудували новий дім .
На які питання відповідають ці слова?
Солодкі ягоди - Кислі ягоди
Холодна зима - …
Жарке літо - …
Рання весна - …
Підкресли слова протилежного значення .
Минула весна була рання. - Нині весна пізня .
На які питання відповідають ці слова?
Степові річки - Гірські річки
Повільні рухи - …
Веселі пісні - …
Зелене листя - …
Підкресли слова протилежного значення .
Степові річки повільно течуть . –Гірські річки бистро течуть .
На які питання відповідають ці слова?
Дощове літо - Сухе літо
Довга зима - …
Пекуче літо - …
Хороший початок - …
Підкресли слова протилежного значення .
Цього року літо дощове. Минуле літо було сухе .
Залізти на гору Плакати тихо
Піднімати високо Опускати низько
Сміятися голосно Спускатися у балку
Діти і залазили на гору і спускалися у балку .
На які питання відповідають слова у словосполученнях ?
Твердий камінь Мілка річка
Вузькі стежки …
Глибоке море …
Мілка річка впадає у ( широкі ) море .
Вузькі стежки перетинають ( глибоке ) дороги .
1. Назви малюнки. На яке питання відповідають ці слова?
2. До кожної букви добери слово.
Кіт. Кит.
(Кіт, ірис, тополя) (Кит, - , трава )
3. До якої букви не можна дібрати слово ?
4. Склади словосполучення .
Хижий кіт
Свійський кит
5. Із словосполученнями склади два речення .
(Свійський кіт живе з бабусею.) (Хижий кит живе в морі.)
1. Назви малюнки. На яке питання відповідають ці слова?
2. До кожної букви допери слово.
Рак . Мак.
(Рак, абрикос, коза .) (Мак, айва, комаха. )
3. Коли рак буває червоним?
4. Склади словосполучення .
Червоний рак.
Червоний мак .
5. Із словосполученнями склади два речення .
(Червоний мак росте на полі .) (Варений рак –червоний .)
1. Назви малюнки. На яке питання відповідають ці слова?
2. До кожної букви допери слово.
Лис . Ліс .
(Ліс,- и , сад .) (Ліс ,ікра , стіл . )
3. До якої букви не можна дібрати слово ?
4.Склади словосполучення .
Хижий ліс .
Зелений лис .
5. Із словосполученнями склади два речення .
(У темному лісі живе хижий лис .) (У зеленому лісі бродить хижий лис.)
6. Спиши речення .
1. Назви малюнки. На яке питання відповідають ці слова?
2. До кожної букви добери слово.
Дим . Дім .
(Дятел,- и , малинівка .) (Дуб, іволга , морж . )
3. До якої букви не можна дібрати слово ?
4. Склади словосполучення .
Великий дим .
Їдкий дім .
5. Із словосполученнями склади два речення .
(Будівельники побудували великий дім .)(Їдкий дим небезпечний для людей .)
1. Назви малюнки. На яке питання відповідають ці слова?
2. До кожної букви допери слово.
Шапка. Шуба .
(Шило, айстра, пилка, кіт, абрикос.) (Шафа, учень, бобер, арка .)
3. Назви двоскладові слова .
4.Склади словосполучення.
Тепла шапка .
Довга шуба.
5. Із словосполученнями склади два речення.
(Хлопчик надів теплу шапку ..)
( Довга шуба ,але тепла .)
Нора - гора. Двір - твір .
2. Які звуки і букви різні у цих словах .
3. Склади словосполучення .
Глибока ..ора .
Висока ..ора .
Зелений ..вір .
Хороший ..вір .
5. Із словосполученнями склади два речення .
(Глибока нора ..) (Хороший твір.)
Література
-К.; Освіта,2000.
Видавництво «Богдана»