Дидактичний супрові уроку ""Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам у вірші О.С.Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади й роздуми у творі

Про матеріал

Робоча картка знайомить учнів із відомостями про життя О.Пушкіна, про тісні дружні стосунки з ліцеїстами, працюючи з тестом, заповнюють таблицю прізвищами друзів О.Пушкіна, супроводжуючи відомості фрагментами з тексту, складають тези виступу за темою "«Сила ліцейського братерства» (8–10 речень, запишіть тези до розповіді, використайте підручник)", уміщено фрагмент підготовки до тематичного оцінювання, на останньому етапі роботи з карткою учні працюють "лінгвістами": складають речення - узагальнення. Укладач картки намагається включити роботу з підручником, розвиток усного мовлення, виразного ситання тексту, звертає увагу на засоби створення художнього образу.

Перегляд файлу

РОБОЧА КАРТКА УРОКУ

      Друзья мои, прекрасен наш союз! (О.Пушкін)

Усл     Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам  у вірші  О.С.Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади й роздуми у творі

 

Завдання 1. Групова робота. Відновіть деформований текст. 2 б.

Дитинство поета пройшло у Москві та Захаровому, помісті бабусі Марії Олександрівни Ганнібал. Саме їй та няньці Орині Родіонівні маленький Олександр зобов’язаний першими яскравими враженнями від російських народних казок, за ними він навчився і російської грамоти. Влітку 1811 року дванадцятирічного Олександра віддали до Царськосельського Ліцею — закритого навчального закладу для дітей дворян, яких мали виховувати для державної служби. Того року прийняли лише тридцять учнів, яким у майбутньому судилося стати гордістю Російської імперії. Юний ліцеїст вільно володів французькою мовою, тому його всі називали «Француз». У роки навчання в Ліцеї Пушкін знайшов справжніх друзів: І. Пущина, В. Кюхельбекера, А. Дельвіга, К. Данзаса, І. Малиновського, М. Яковлєва та інших. Дружба з ними тривала протягом усього життя поета. У день випуску всі вони поклялися у вічній дружбі, обмінялися чавунними обручками і вирішили зустрічатися кожного року 19 жовтня.

6 червня 1799 року у Москві на Німецькій вулиці у відставного майора Сергія Львовича Пушкіна та дружини його Надії Осипівни народився син Олександр. Рід Пушкіних належав до старовинного дворянського роду, що брав свій початок у XIII столітті й був тісно пов’язаний з історією становлення Російської держави. Так, його бабуся походила з роду Ржевських, відомого ще з часів Київської Русі. А мати, Надія Осипівна, була онукою Абрама Петровича Ганнібала, хрещеника й вихованця Петра I, «арапа Петра Великого». Зазначимо, що поет завжди цікавився своїм родоводом і з гордістю писав: «Ім’я предків моїх зустрічається щохвилини в російській історії». Батько поета був високоосвіченою людиною: досконало знав французьку мову, мав велику бібліотеку, знав напам’ять безліч поезій та умів їх гарно декламувати, сам писав вірші, любив театр, музику.

 

 

Царське Село.

 

 

        У 1817 році О. Пушкін закінчив Ліцей. На випускному іспиті з російської словесності юнак читав вірш «Воспоминание в Царском Селе», яке вразило присутнього на екзамені патріарха російських поетів Г.Р. Державіна. Відомий поет віщував йому блискуче майбутнє. Слова виявилися пророчими. Через три роки вийшла перша велика поема О. Пушкіна «Руслан і Людмила», що зробила його знаменитим. В. Жуковський подарував молодому поетові портрет з надписом: «Переможцю учневі від переможеного вчителя». Після закінчення Ліцею О. Пушкін служив у Колегії іноземних справ і продовжував писати вірші. Протягом 1817–1820 років змінюється характер лірики поета, у ній з’являються волелюбні мотиви й настрої. Серед найбільш відомих віршів цього періоду слід назвати оду «Вольність» (1818), в якій поєдналися традиції класицизму і романтичного пафосу, «Село» (1819), «До Чаадаєва» (1818), сповнені ідеями патріотизму, «Казки. Noель» (1818), в якій відчувається їдка іронія на царя. За Пушкіним утверджується слава поета-вільнодумця. Це призвело до того, що молодого митця заслали на південь. З 1820 р. по 1824 р. О. Пушкін перебуває в Одесі та Бесарабії. Цей період творчості поета літературознавці називають романтичним. О. Пушкін створює цикл поем «Брати-розбійники», «Цигани», «Бахчисарайський фонтан», ліричні поезії «Погасло денне світило…», «Чорна шаль», «До моря», починає писати роман у віршах «Євгеній Онєгін». У 1824 році поет переїздить до маєтку своїх батьків — Михайловського. Саме там була написана драма «Борис Годунов», багато ліричних віршів: «Храни мене, мій талісман…», «Наслідування Корану», «Фонтану Бахчисарайського палацу» тощо.

У Ліцеї Пушкін почав писати вірші. Перший його вірш був опублікований 1814 року і називався «К другу стихотворцу». Юний автор намагався приховати своє прізвище і тому підписався«Н. К. Ш. П.» (якщо читати справа наліво, то вийде прізвище Пушкін без голосних). Взагалі, поезія ліцейського періоду вражає своєю життєрадісністю, прославленням радощів життя, кохання, дружби.

Протягом 1826–1830 років з-під пера митця вийшли «Будиночок у Коломні», «Маленькі трагедії», «Повісті Бєлкіна». Восени 1830 р. було закінчено роман «Євгеній Онєгін», над яким поет працював понад сім років. На думку пушкінознавців, у 30-х роках у творчості Пушкіна переважає проза, представлена такими творами, як «Дубровський», «Пікова дама», «Капітанська дочка», «Історія Пугачова». В цей же період були створені поема «Мідний вершник», казки у віршах, «Пісні західних слов’ян», прекрасна лірика («Що в імені тобі моєму?», «Біси», «Мій родовід» тощо).

14 грудня 1825 р. у Петербурзі на Сенатській площі відбулося повстання декабристів, серед яких було багато друзів та знайомих О. Пушкіна. Найактивніших із них було повішено, інших — відправлено на двадцятип’ятирічне заслання до Сибіру. На знак їхньої підтримки поет пише вірш «У глибині сибірських руд…», який передає до Сибіру за допомогою М. Волконської, що їхала до свого засланого чоловіка. Новий цар Микола I викликав О. Пушкіна до Москви, неначебто вибачивши йому і прагнучи зробити поета покірним, привернути його на свій бік. До кінця життя Пушкіна цар був його цензором, за ним увесь час слідкувало III жандармське відділення на чолі з Бенкендорфом. Проте поет залишився вірним своїм переконанням.

Січень 1837 року приніс у дім Пушкіних непоправиму втрату: на дуелі було поранено Пушкіна. Через декілька днів він помер. Його смерть стала трагедією не тільки для літератури, а й для всієї Росії. Горе й обурення всього народу висловив тоді ще нікому не відомий М. Лермонтов у вірші «Смерть поета». Поховано О. Пушкіна у Святогорському монастирі на Псковщині, поруч із могилами його предків.

Взимку 1828 року на одному з московських балів О. Пушкін уперше зустрів шістнадцятилітню Наталію Гончарову, яка щойно почала виїжджати у світ. «Я покохав її, голова моя закрутилася»,— писав поет. Саме у цей час світ побачив вірш «Мадонна», в якому поет називає Наталі «чистішої краси найчистіший взірець». Незабаром Пушкін освідчився її у коханні і запропонував руку, але отримав непевну відповідь. Така непевність тривала протягом двох років. І лише у березні 1830 року поет одержав давноочікувану згоду. Молоді переїхали до Петербурга. У них народилося четверо дітей: Марія, Олександр, Григорій, Наталія. Життя складалося нелегко. Поет увесь час присвячував журналові «Современник». Пушкіна цькувало світське товариство. По місту поширювалися чутки про те, що його талант занепав, що у його дружини романи з царем та сином голландського посланця барона Геккерена молодим Дантесом. Пушкін неодноразово одержував пасквилі на цю тему. Щоб захистити честь своєї дружини та й свою власну, він приймає виклик на дуель із Дантесом. Його секундантом мав бути ліцейський приятель Данзас.

ПІДСУМУЙТЕ !

  • Що вразило вас у біографії поета?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Яким було оточення О. Пушкіна?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Яких друзів знайшов О. Пушкіну Царськосельському Ліцеї?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ЦЕ ЦІКАВО! Відомості про ліцеїстів

Про А.А.Дельвіга: «Ніхто на світі не був мені ближчим за Дельвіга. З усіх зв’язків дитинства він один залишився на видноті – біля нього збиралася наша бідна купка. Без нього ми точно осиротіли» (із листа  Пушкіна П.О.Плетньову)

Пушкін, «дізнавшись про приїзд Дельвіга, негайно приїхав, швидко проминув двір і кинувся в його обійми; вони цілували один в одного руки і, здавалося, не могли надивитися один на одного. Вони завжди так зустрічалися і прощалися: була чарівна принадність у їхніх зустрічах і розставаннях» (за спогадами А.П.Керн).

Про В.В.Вольховського:

Воспитанный суровою Минервой,

Пускай опять Вольховский сядет првый… («19 жовтня 1825 року», чорнова редакція)

 

Про Ф.Ф.Матюшкіна:

Сидишь ли ты в кругу своих друзей,

Чужих небес любовник беспокойный…

 

Про М.А.Яковлева:  ліцейський староста. Пародіював майже всіх ліцеїстів. Написав музику до романсу на вірші Пушкіна «Зимовий вечір» і до романсі на вірші А.Дельвіга.

 

Про К.К.Данзаса: секундант Пушкіна на останньої дуелі.

 

Про О.М.Горчакова: міністр закордонних справ Росії, канцлер Російської імперії, 1870 року без війни і грошових витрат закріпив право Росії тримати військовий флот на Чорному морі, останній ліцеїст, який пережив  увесь свій випуск. Одразу згадуються рядки вірша Пушкіна:

Кому ж из нас под старость день Лицея

Торжествовать придется одному?

 

Про В.К.Кюхельбекера: «Мой брат родной по музе, по судьбам», поет-декабрист, 10 років був ув’язнений в одиночній камері, потів засланий до Сибіру. Автор віршів із заголовком «19 жовтня».

     В атестації директора ліцею Енгельгардта вперше прозвучало щодо Вільгельма те ім’я , яке потім асоціювалося з ним у кожного, хто стикався з цією дивною особистістю: Дон Кіхот. благородство помислів, часом абсолютно утопічних, чиста душа, готова злетіти назустріч стражденному, самовідданість і нерідко самокатування – усе це риси, що об’єднують Кюхлю з героєм Сервантеса.

     Кюхельбекер же писав таке: «Ніколи не шкодуватиму про те, що я був поетом; розрада, яку мені давала поезія впродовж мого бурхливого життя, настільки велика, що досить і її… Поетом же сподіваюся залишитися до самой хвилини смерті, і, зізнаюся, якби я, відмовившись від поезії, міг купити цим зреченням свободу, даю слово чесної людини, я б не вагався: я віддав би перевагу горю, неволі, бідності, хворобам душевним і тілесним, але з поезією, ніж щастю без неї».

 

ЗАВДАННЯ 2.  Читаємо текст твору і виконуємо завдання. 4б.

  1. Виразно прочитайте вірш О.Пушкіна «19 жовтня 1825 року». На які умовні частини можна розділити цей твір?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Імена яких ліцейських друзів згадує О.Пушкін у вірші? Які слова і вирази зустрічаються у вірші, коли автор згадує ліцейських друзів?

 

Прізвища ліцейських друзів

Цитати з тексту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Чому, на вашу думку, вірш називається саме так?

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Випишіть  рядки з поезії, у яких уславлено дружбу й вірність ліцеїстів один одному

 

 

 

 

 

Завдання3. Творче завдання.  3 б. Підготуйте усну розповідь на тему «Сила  ліцейського братерства» (8–10 речень, запишіть тези до розповіді, використайте підручник)

1._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________2._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

3._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________5._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання 4. Підготуйтесь до оцінювання. 2 б.

  1.                Укажи, кому О.Пушкін присвятив свій вірш «19 жовтня»: а) коханій; б) матері;

в) друзям; г) синові.

2. Укажи подію, що припадала на 19 жовтня, яку щорічно святкував О.Пушкін: а) закінчення ліцею; б) заснування ліцею; в)день народження; г) іменини.

3. Укажи автора поетичного рядка «Служіння муз не терпить суєти»: а) Р.Бернс;

б) Г.Гейне; в) О.Пушкін; г) Б.Окуджава.

4. Укажи прізвище німецького поета, якого згадує О.Пушкін у творі «19 жовтня»:

а) Й.В.Гете; б) Ф.Шиллер; в) Г.Гейне; г) Е.Т.Гофман.

5. Укажи назву села або міста, де знаходився О.Пушкін, коли створив вірш «19 жовтня»: а) Петербург; б) Одеса; в) Михайловське; г) Царське Село; д) Миколаїв.

6. О.Пушкіна ліцеїсти називали Француз за те, що він а) виписував одяг із Франції; б) приїхав із Франції; в) досконало знав французьку мову; г) його предки походили з давнього французького роду.

 

Завдання 5. Попрацюй лінгвістом: збери речення. 1б.

  • На уроках літератури ми працюємо не тільки над художніми творами того чи іншого автора, а й … _________________________________________________________________.
  • Для вивчення життєвого і творчого шляху письменника велике значення мають не тільки факти його біографії, а й __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
  • Це дає нам можливість __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

Довідка: краще уявити світ поета чи письменника, зрозуміти його переконання;  знайомимося з його біографією; відомості про конкретні події його життя, про людей, що його оточували; удосконалюємо навички виразного читання напамять.  

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Болдыревская Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ярошевська Ольга Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Катруха Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Якушевська Єва Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
9807
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку