Активізація роботи на уроці, набуття ключових компетентностей, активна робота з текстом літературного твору - це не повний перелік питань, які ставить перед собою учитель , готуючись до уроку. Робоча картка до уроку пропонує низку цікавих завдань для учнів, мета яких вмотивувати інтерес підлітків до прочитання твору з позицій критичного ставлення до прочитаного, поглиблює знання з теорії літератури: гротеск, сатира, гумор, вчить працювати зі схемами, опорними конспектами. Сподіваюсь, що дана робота буде в пригоді для роботи на уроці чи як домашнє завдання для мотивації навчальної діяльності.
РОБОЧА КАРТКА УРОКУ
Джонатан Свіфт та його роман «Мандри Гуллівера»
1. Гра «Набери бали». Кожна знайдена неточність - 1 бал.
1) Паровий корабель «Антилопа» у травні 1899 року залишив французький порт Брістоль.
2) Його капітан Гуллівер стояв на палубі і дивився на берег.
3) Після спокійних днів почався страшний шторм.
4) Ніхто не хотів залишати чудовий корабель, лише Гуллівер сів у човен.
5) Гуллівер побачив високий берег і пристав човном до нього.
6) Біля берега було дуже глибоко.
7) Гуллівер вийшов із човна й одразу пішов у розвідку.
8) Мандрівника із захопленням зустріли мешканці цієї держави.
9) Вони були справжніми ліліпутами на зріст, тобто діставали Гулліверові до пояса.
10) Але їхні корови і вівці, м’ясом яких вони годували свого гостя, були найзвичайнісінькими тваринами.
11) Гостинні ліліпути зовсім безпечно ставилися до прибулого велетня.
12) Гуллівер урочисто ввійшов у столицю.
3. Скласти простий план «Перший день Гуллівера в Ліліпутії» (письмово)
Заувага учителя ! Джонатан Свіфт звертається до жанру пригодницького роману, вводить у текст елемент казки, змальовуючи в такий спосіб тогочасне суспільство.
Дещо в зображенні стосунків Гуллівера з ліліпутами зображено комічно, з м’яким гумором, однак окремі епізоди є відверто сатиричними за суттю.
4. Розгадайте кроссворд. Якщо складно одному, запроси для спільної роботи 1-2 друзів.
1) Для якої важливої справи було викликано урядовців з пір’ями і чорнилом?
2) Що записали як: «Срібна скриня з кришкою»?
3) Що назвали «Прямокутний килим білого кольору»?
4) Що з трудом погортали і відклали, не зрозумівши?
5) Що визначили, як «порошок чорного кольору»?
6) Що ввійшло до реєстру під назвою «круглі ядра»?
7) Що їх найбільше здивувало і заслужило на вигук: «Навіщо Людина-Гора носить у кишені огорожу міського парку»?
8) Що описано так: «Білі круглі предмети, можливо, срібні, схожі на щити наших воїнів, жовті круглі предмети, можливо, золоті, більші за наші тарілки, але набагато важчі»?
9) Що це: «Круглий предмет. Одна стіна прозора, мов крига. Крізь неї видно дванадцять чорних знаків. Знаки розташовані по колу. По них рухаються дві стріли: одна довга, друга коротша. Усередині предмета постійно хтось стукає. Можливо, зубами...»?
10) Один з предметів, позначених як невідомі.
11) Предмет, який впізнали відразу, хоча він і був колосального розміру.
12) Те, що Гуллівер приховав від обшуку в потайній кишені жакета.
5. Аналіз уривку.
Як поставилися ліліпути до невідомого предмета ? Чому вони його не знищили ?
Одним реченням дайте відповідь на запитання: «Про що йдеться в цьому уривку ?»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2) Але ж комічне може мати різну природу, деколи викликаючи добру посмішку, а іноді гостро висміюючи якесь явище. Що цього разу перед нами? _________________________
3) Чи можемо ми стверджувати, що перед нами звичайні казкові події? Доведіть свою думку (використайте опорний конспект, ОК) ________________________________________________________________________________
4) Чи й справді становище Гуллівера у країні ліліпутів не принизливе?
________________________________________________________________________________
ЦЕ ЦІКАВО ! Процес виховання дітей в Ліліпутії
В окремих епізодах з першої частини, де розповідається про виховання дітей в Ліліпутії, в описах побуту та звичаїв гуїгнгнмів та в деяких інших епізодах Свіфт накреслив систему ідеального виховання людини. Перш за все він - прибічник суспільного виховання дітей (у Ліліпутії уряд відбирає дітей від батьків і бере на себе цілковиту відповідальність за їхнє ідейне та фізичне виховання) та раціоналістичних методів навчання (у Ліліпутії все казкове й фантастичне цілком виключається з книжок, які читають діти). Свіфт агітує за гармонійне сполучення фізичного та розумового тренування, він особливо наполягає на тому, щоб дітей привчали до колективного суспільного життя (прилюдне змагання гуїгнгнмів у присутності найповажніших представників роду), і вимагає, щоб юнацтво привчалося до простого й активного життя. До того ж, знаходимо тут поради давати дітям насамперед корисні знання, а не забивати голови всіляким непотрібним мотлохом.
Знайдіть недоліки у вихованні дітей в Ліліпутії.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________