Дієприкметник як особлива форма дієслова. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, відмінювання їх. Написання НЕ з дієприкметни

Про матеріал
Запропонований матеріал можна використовувати при поясненні нового матеріалу на уроці для якісної підготовки здобувачів освіти до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови, для індивідуальної роботи при підготовці до ЗНО. 
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Доброго дня, дорогі учні, ми продовжуємо нашу підготовку до успішної здачі ЗНО з розділу «Морфології», темою сьогоднішнього уроку є «Дієприкметник»

Номер слайду 2

Четверте травня Дистанційне навчання Дієприкметник як особлива форма дієслова. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, відмінювання їх. Написання НЕ з дієприкметниками

Номер слайду 3

У систему дієслова входять такі особові форми що роблю? що зроблю? читаю, прочитаю, прочитав (змінна форма) дієприкметник який? яка? яке? прочитаний (-а,-е,-і) вказує на ознаку предмета за дією (змінна форма) Неозначена форма (інфінітив) що робити? що зробити? читати має суфікс -ти, є почат. фор. дієслова, називає дію або стан без вказівки на особу, рід, число, час, спосіб дієприслівник що роблячи? що зробивши? читаючи, прочитавши означає додаткову дію безособові форми на -но, -то що зроблено? прочитано, розбито безособові дієслова світає, щастить дощить, сутеніє

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Прочитайте речення. Назвіть спільнокореневі слова. Із кожним осіннім днем з’являється все більше жовтого листя. Барвисті квіти зникають, жовтіє трава. Пожовкле на деревах листя опадає.

Номер слайду 6

- Якими членами речення виступають спільнокореневі слова жовтого, жовтіє, пожовкле ? На які питання вони відповідають? Якою частиною мови є слово жовтого? Назвіть граматичні ознаки прикметника. Якою частиною мови є слово жовтіє? Назвіть граматичні ознаки дієслова. Чи можна сказати , що слово пожовкле – прикметник, дієслово? Із кожним осіннім днем з’являється все більше жовтого листя. Барвисті квіти зникають, жовтіє трава. Пожовкле на деревах листя опадає. Слово пожовкле – особлива дієслівна форма, яка називається дієприкметником

Номер слайду 7

Дієслово — вказує на дію: жовтіє; Прикметник — указує на постійну ознаку: жовтого; Дієприкметник — указує на ознаку за дією: пожовкле.

Номер слайду 8

Дієприкметник поєднує в собі ознаки прикметника дієслова І.Вид: недоконаний — палаючий; доконаний — скошений. 2.Час: (лише два часи) теперішній — читаючий; минулий — заморожений. 3.Стан: активний — виконуючий, почорнілий; пасивний — створений, доглянутий. 4. Може мати залежні слова (іменники, займенники, прислівники): вирощений у теплиці. 1.Указує на ознаку предмета й відповідає на питання який? яка? яке? які? 2.Змінюються за родами, числами та відмінками. 3. Узгоджуються з пояснюваним іменником у роді, числі та відмінку: засіяний лан, засіяна нива, засіяне поле. 4. У реченні виступає: • означенням Долітають завмираючі гуки музи-ки.  Нечуй-Левицький • частиною складеного іменного присудка Чорна ніч інкрустована ніжністю. Л. Костенко

Номер слайду 9

дієприкметник — це особлива форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією або станом і відповідає на питання який? (у називному відмінку однини чоловічого роду) Прикметники Дієприкметники сиве волосся бліде обличчя запашні лілії українська пісня небесна блакить посивіле волосся зблідле обличчя прив'яле лілії прослухана пісня потемніле небо

Номер слайду 10

Засобом розрізнення прикметника і дієприкметника може бути наголос (у прикметниках наголошується суфікс, у дієприкметників —корінь:  варйний — вбрений) або суфікс (прикметниковий -н- і дієприкметникові -н-, -ен-, але в дієприкметнику зберігається перед -н- суфікс дієслівної основи -а-, -и-, -і-, -ї-:  підписати — підписаний.

Номер слайду 11

Розподільчий диктант Запишіть у дві колонки словосполучення з прикметниками та дієприкметниками. Нездійснена мрія, нездійсненна мрія, нездоланний народ, нездоланий народ, варена курка, варені яйця, солені огірки, солоні огірки, пйчена картопля, печйна картопля.

Номер слайду 12

Активні виражають ознаку предмета, зумовлену дією самого предмета: листя зів'яло — зів'яле листя. Пасивні виражають ознаку предмета, зумовлену дією іншого предмета: написаний, привезений, надітий. https://www.youtube.com/watch?v=SkpTuXYG3JY

Номер слайду 13

утворюються лише від неперехідних дієслів. То була Одарка — тремтяча, мокра, як хлющ.  Г. Тютюнник утворюються лише від перехідних дієслів. Засмалені сонцем, закурені, мокрі од поту обличчя вилискували радістю і здоров’ям.  О. Довженко

Номер слайду 14

Час Активні   Пасивні Спосіб творення Приклади Спосіб творення Приклади Т Е П Е Р І Ш Н І Й Від дієслівної основи 3-ї особи множини теперішнього часу перехідних дієслів недоконаного виду + -уч(юч)-(І дієвім.) -ач(яч) (ІІ дієвім.) Зелені-ючий ліс тремтяче марево М И Н У Л И Й Від основи інфінітива неперехідних дієслів доконаного виду + -л- зів’яле листя  розквітле дерево Від основи інфінітива перехідних дієслів доконаного виду + -н-, -ен-, -т- митий посуд змащений хліб Запам’ятайте!  Від дієслів на –ся дієприкметники не утворюються!

Номер слайду 15

- Н - і - НН - У суфіксах дієприкметників пасивного стану: улюблений, адресований, пиляний, нездоланий, нездійснений, незлічений (ненаголошені суфікси) У прикметниках типу: нездоланний, нездійсненний, незліченний (наголошені суфікси)

Номер слайду 16

У сучасній українській мові активні дієприкметники теперішнього часу вживаються рідко; їх творення й використання потрібно уникати, послуговуючись натомість конструкціями той, що(який)...; ті, що (які)... тощо або добираючи відповідні іменники. 

Номер слайду 17

► Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники теперішнього часу. Виступати, дрижати, працювати, існувати, ревіти. ►  Від поданих дієслів утворити активні дієприкметники минулого часу. Пожовтіти, посивіти, потемніти, пригоріти, зів’янути. ►  Від поданих дієслів утворити пасивні дієприкметники. Засіяти, шити, написати, втратити, виплеснути.

Номер слайду 18

Усі слова – дієприкметники в рядку: А) золотий, невгамовний, прочитаний, голосний; Б) позеленілий, золотавий, вродливий, розгорнутий; В) охолоджений, підписаний, скошений, викопаний; Г) намальований, корисний, подвійний, холодний. 2. Усі дієприкметники активні в рядку: А) вимощений, дрімаючий, оспіваний; Б) почервонілий, стихаючий, вражаючий. В) заломлений, випущений, вимочений; Г) перемерзлий, затриманий, задубілий. 3. Усі дієприкметники пасивні в рядку: А) написаний, розсипаний, розбитий; Б) пропущений, сяючий, доручений; В) збитий, випитий, здичавілий; Г) тремтячий, зроблений, дихаючий.

Номер слайду 19

1) коли при дієприкметнику є залежні слова: Жайворонки робили свій перший засів на ще не зораних плугом нивах (Коцюбинський). У наведеному реченні дієприкмет-ник зораних має залежні слова: плугом, ще; 2) коли є протиставлення, що пере-дається за допомогою сполучника а: Десь, колись, в якійсь країні проживав поет нещасний, тільки мав талант до віршів не позичений, а власний (Леся Українка). 3) коли дієприкметник виступає присудком: На лугах трава не кошена (Воронько). якщо дієприкметники виступають у ролі оди-ничних означень, не мають при собі зале-жних слів і не мають протиставного сполучника а: незакінчена картина, неспростовані обвинувачення. https://www.youtube.com/watch?v=y6V6vuNl0fE

Номер слайду 20

з дієприкметниками пишеться При ДПР є: 1) З. С. 2) , а 3) ДПР виступає присудком Окремо Разом При ДПР є: 1) З. С. 2) , а 3) ДПР виступає присудком

Номер слайду 21

Із поданими словами утворіть словосполучення, у яких би в одному випадку не писали окремо, а в інших — разом Зразок: (Не) зібраний. Незібране жито. Не зібране комбайном жито. Не комбайном зібране, а скошене косаркою жито. (Не)сіяний, (не)прополений, (не)зібраний, (не)змелений, (не)скопаний. Складіть і запишіть по одному реченню на кожне правило написання дієприкметників із часткою не та префіксом.

Номер слайду 22

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Тимощук Анастасія Вікторівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
2 травня 2022
Переглядів
6348
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку