Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе дати учням поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова, пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; вчати учнів розпізнавати дієприкметники в реченнях, з’ясовувати їх синтаксичну роль; розвивати мовлення, логічне мислення учнів, увагу, пам'ять, естетичні смаки; виховувати любов до природи рідного краю.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Інтерактивна вправа «Від серця до серця»

Номер слайду 2

Усіх нас вабить неповторна та чарівна палітра осінніх кольорів, огортають невимовні пахощі прохолодного повітря…

Номер слайду 3

Догоряють останні квіти яскравим полум′ям. Зрідка дихне легенький вітерець, підхопить листочок – і він закружляє в осіннім танку.

Номер слайду 4

Раптом з′явиться дрібненький дощик, напоїть втомлену за літо землю… І душа заспокоюється, тобі хочеться пригорнути увесь білий світ, серце наповнюється любов′ю, ніжністю, добротою…

Номер слайду 5

У систему дієслова входять такіФорми (дієслівні утворення) : особові формищо роблю? що зроблю?читаю, прочитаю, прочитав(змінна форма)дієприслівникщо роблячи? що зробивши?читаючи,прочитавшиозначає додаткову дію Дієслово. Неозначена форма (інфінітив)що робити? що зробити?читати має суфікс -ти,є почат. фор. дієслова,називає дію або стан без вказівки на особу, рід, число, час, спосібдієприкметникякий? яка? яке?прочитаний (-а,-е,-і)вказує на ознаку предмета за дією (змінна форма) безособові форми на -но, -то що зроблено?прочитано, розбитобезособові дієсловасвітає, щастить, дощить, сутеніє

Номер слайду 6

Вісімнадцяте листопада. Класна робота Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Номер слайду 7

Епіграф уроку: Облітають квіти, обриває вітер. Пелюстки печальні в синій тишині. По садах пустинних їде гордовито. Осінь жовтокоса на баскім коні. Володимир Сосюра

Номер слайду 8

Проблемно-пошукове завдання. Дієприкметник

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Дієприкметник. Ласкаво просимо!

Номер слайду 11

Прочитайте речення. Назвіть спільнокореневі слова. Із кожним осіннім днем з’являється все більше жовтого листя. Барвисті квіти зникають, жовтіє трава. Пожовкле на деревах листя опадає.

Номер слайду 12

- Якими членами речення виступають спільнокореневі слова жовтого, жовтіє, пожовкле? На які питання вони відповідають? Якою частиною мови є слово жовтого? Назвіть граматичні ознаки прикметника. Якою частиною мови є слово жовтіє? Назвіть граматичні ознаки дієслова. Чи можна сказати, що слово пожовкле – прикметник, дієслово? Із кожним осіннім днем з’являється все більше жовтого листя. Барвисті квіти зникають, жовтіє трава. Пожовкле на деревах листя опадає. Слово пожовкле – особлива дієслівна форма, яка називається дієприкметником

Номер слайду 13

РОЗРІЗНЯЙТЕ! Дієслово — вказує на дію: жовтіє;Прикметник — указує на постійну ознаку: жовтого; Дієприкметник — указує на ознаку за дією: пожовкле.

Номер слайду 14

дієприкметник — це особлива форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією або станом і відповідає на питання який? (у називному відмінку однини чоловічого роду)Зроби висновок, що. Розрізняйте ! сиве волоссябліде обличчязапашні ліліїукраїнська пісня небесна блакить посивіле волоссязблідле обличчяприв'яле ліліїпрослухана пісняпотемніле небо. Прикмет-ники. Дієприкмет-ники

Номер слайду 15

Дієприкметник. Дієслово. Прикметник

Номер слайду 16

Дієслово- Що таке дієслово?- Які форми дієслова ми вивчили?- Які форми дієслова ще вам відомі?- Які морфологічні ознаки має дієслово?Бесіда

Номер слайду 17

Прикметник- Що таке прикметник?- Які морфологічні ознаки притаманні прикметнику?Бесіда

Номер слайду 18

Якісні ВідносніОзнака(який?)ступеніпорівняння,сполуч. з прислівником дуже Форма. А) повна (змін.)стягнена нестягнена (добра) (добрая) Б) коротка (не змін.) (зелен клен) а)матеріал , б) простір, в) час,г) вимір,д) діяприналежність(чий ? )сестрин, материн. ПрисвійніСклади схему – опору !Прикметникstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 19

Дієприкметник поєднує в собі ознаки прикметникадієсловаІ. Вид:недоконаний — палаючий;доконаний — скошений. 2. Час: (лише два часи)теперішній — читаючий;минулий — заморожений.3. Стан:активний — виконуючий, почорнілий;пасивний — створений, доглянутий.4. Може мати залежні слова (іменники, займенники, прислівники): вирощений у теплиці.1. Указує на ознаку предмета й відповідає на питання який? яка? яке? які?2. Змінюються за родами, числами та відмінками.3. Узгоджуються з пояснюваним іменником у роді, числі та відмінку: засіяний лан, засіяна нива, засіяне поле.4. У реченні виступає: • означенням. Долітають завмираючі гуки музи-ки.  Нечуй-Левицький• частиною складеного іменногоприсудка. Чорна ніч інкрустована ніжністю. Л. Костенкоіstyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 20

Робота з підручником. Ст.64-65.

Номер слайду 21

У реченні дієприслівник виступає:означенням (Жовтіла на скошених нивах стерня); частиною складеного іменного присудка (М'яким димком розмита далина). Проблемне питання. За яких умов дієприкметник виконує роль присудка, а за яких — означення?

Номер слайду 22

Перепишіть речення. Визначте синтаксичну роль дієприкметників. У щире золото, у світлу мідь одягнуті дерева восени. Шелестом опадаючого листу зітхає лісова стежка. Від землі йде духм..яний запах зів..ялих трав.

Номер слайду 23

Творчий конструктор. Доповніть речення словами із довідки. 1. Відлітаючі птахи. 2. Зірваний листочок. 3. Клен одягнув (одягнутий). Довідка:Із, сум, перелітній, до, теплий, край. Жовтогарячий, з, зажурений, дерево, сумний. Сорочка, із, золотий, листя, вишитий.

Номер слайду 24

Складіть із дієприкметниками 5-7 речень на тему «Чарівна осінь їде на баскім коні»Пісня «Осінь, осінь по землі крокує»https://www.youtube.com/watch?v=h. Ncx. J6ln. Wy. YПісня «Осінь,фарбами заграй!»https://www.youtube.com/watch?v=o. Mw4m. M3 UYgc

Номер слайду 25

Домашнє завдання. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на ст.64, виконайте вправи: 176,177.

Номер слайду 26

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Номер слайду 27

https://www.youtube.com/watch?v=z. NKj. TRao. K5 Ahttps://school.home-task.com/bezosobovi-diyeslova/СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Українська мова: Українська мова: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт навч. закл./ О. В. Заболотний, В. В. Заболотний.2-ге вид.-К.: Генеза, 2016.-256 с. іл. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ:

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
18 листопада 2022
Переглядів
584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку