Ускладнене речення: Вставне речення Вставні слова. Вставні слова. Розділові знаки. Вставні слова чи члени речення? Вставлене речення. Однорідні члени речення Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Звертання Відокремлення Відокремлена прикладка. Відокремлені додатки. Відокремлені обставини. Відокремлені (поширені) означення. Порівняльний зворот. Відокремлені уточнювальні члени речення.
Іменник або займенник, від якого залежить дієприкметниковий зворот, називається означуваним словом. Від означуваного слова до дієприкметника можна поставити тільки одне питання: хліба (які?) змиті дощем; поля (які?) старанно оброблені. Слід розрізняти одиничні дієприкметники (вірш прочитаний) від дієприкметникових зворотів (вірш, виразно прочитаний учнем).
Дієприкметниковий зворот, що стоїть перед означуваним (пояснювальним) словом, комою, як правило, не виділяється. Наприклад, у реченні (Нічого так я не люблю, як запах снопів тільки–но скошеного і зів’ялого хліба) дієприкметниковий зворот тільки–но скошеного і зів’ялого, що стоїть перед пояснювальним словом хліба, комою не виділяється.
ОС ДПРИКМ. ЗВОРОТ , ДПРИКМ.ЗВОРОТ , ОС .!? . продовження речення ОС ДПРИКМ.ЗВОРОТ , , . Зроби висновок: У реченні дієприкметниковий зворот виступає поширеним означенням. На початку речення або в кінці його він виділяється з одного боку, а в середині — з обох боків комами, у вимові — інтонацією. ДПРИКМ. ЗВОРОТ - це ДПРИКМ. + З.С. ОС - означуване слово Відокремлення звороту залежить від його місця щодо означуваного слова.
якщо стоїть після означуваного слова; 3 путі далекої вернувся машиніст, укритий порохом, увесь пропахлий димом (М. Рильський). якщо стоїть перед означуваним словом і має додатко-вий обставинний відтінок (до нього можна поставити питання чому? за якої умови? незважаючи на що?) Наляканий громовицею, кінь тихенько заіржав (М. Стельмах). якщо стоїть перед означуваним словом і відділений від нього іншими членами речення (особливо присудком). Наснажена життям, аж весела йтиме гроза (О. Гончар). якщо стосується особового займенника; Усе ще зачудований, я сів у саду під яблунею (Є. Гуцало). 1 2 3 4
якщо стоїть перед означуваним словом (не має обставинного відтінку й означуване слово — іменник). Глибоко приховані спогади бентежили Олену. якщо дієприкметниковий зворот виступає присудком. Мій перший вірш (який він є?) написаний в окопі. 1 2 https://www.youtube.com/watch?v=evelzT0K7WM
Перебудуйте речення, утворивши дієприкметниковий зворот. Запишіть їх, підкресліть головні і другорядні члени. Ніхто не подолає в нас цієї сили, яка народжена в боротьбі. Молоді солда-ти вже не боялися свисту снарядів і виття бомб, адже вони змужніли в боях. Понад синіючим долом мерех-тіли хвилі повітря, яке нагріло ласкаве сонечко. Вітер хилить до землі траву, квіти і пшеницю, яка розстелилася золотим килимом. Ліси України, які бездумно знищили, ще можна відродити.
Запишіть речення, виділіть дієприкметникові звороти, визначте їх синтаксичну роль, поясніть розділові знаки. Досвід, отриманий у спадок від пращурів, залишається золотим набут-ком на все життя. Зачарований народними піснями, я готовий слухати їх щодня. Розказані бабусею, назавжди залишаться в моїй пам’яті народні казки й легенди. Захоплений героїчною романтикою, я з повагою ставлюся до усної народної творчості. Створені народом шедеври вчать нас бути справжніми патріотами рідної землі.
Невеличкі біленькі хатки, які були окутані садками та левадами, розбіглись по пагорбку. (М. Коцюбинський) Скелі, що розкинулись купами понад берегами під кручами, далеко розсипаються в морі. (І. Нечуй-Левицький) Нечутно йшла полями густа тиша, яка була настояна пахучими травами. Старі липи, які посадили двома рядами, дарують приємний затінок. Біля дороги виднілася криниця, вода якої настояна на цілющому корені. Перебудуйте речення так, щоб утворився дієприкметниковий зворот.
https://vseosvita.ua/library/embed/0015wz-cc5b.docx.html https://www.google.com/search?q=Осіння+краса& https://www.youtube.com/watch?v=evelzT0K7WM СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Українська мова:Українська мова: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт навч. закл./ О.В.Заболотний, В.В.Заболотний.2-ге вид.-К.: Генеза, 2016.-256 с. іл. ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: