Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: ознайомити учнів з дієприкметником як особливою формою дієслова; навчити їх визначати дієприкметники в реченнях; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати в учнів любов до української мови.
Обладнання: підручник
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід Уроку
І. Мотивація навчання школярів
1. Організаційний момент.
2. Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1) Що означає дієслово?
2) На які питання відповідає?
3) Вид та часи дієслова.
2. Повторення відомостей про прикметник.
1) Що означає прикметник?
2) Як він змінюється?
3. Проблемне завдання.
На які питання відповідають слова чарівний, чарувати та чаруюча; визначте, до яких частин мови вони належать, які морфологічні ознаки характерні для кожного слова?
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Робота з підручником.
2. Робота з таблицею. Пояснення матеріалу.
3.Запишіть слова у дві колонки: у першу-дієприкметники, у другу-прикметники.
Зеленіючий, зелений, позеленілий; жовтий, жовтіючий; добрий, подобрілий; біліючий, побілений, білий; веселий, повеселілий; чорний, почорнілий, чорніючий.
4. Записати подані речення ,знайти в них дієприкметники, визначити їх синтаксичну роль.
Оповитий розмаїто-жовтим серпанком осені, садок задумливо дрімав. Крізь заґратовані маленькі віконечка тихо лився сірий світанок. У темніючому небі яскраво сяяла вечірня зірка. Шелестом опадаючого листу зітхає лісова стежка.
5. Робота з підручником.
Сторінка……….. вправа…….
6. Диктант-переклад
Перекладіть речення та словосполучення українською мовою. Зіставте написання дієприкметників в українській і російській мовах.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Фронтальне опитування
V. Домашнє завдання.