Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченні з дієприкметниковими зворотами

Про матеріал
Конспект уроку для 7 класу з теми "Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченні з дієприкметниковими зворотами".
Перегляд файлу

7 клас

 

Тема: Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченні з дієприкметниковими зворотами

 

Мета: Дати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченнях; формувати вміння, правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами та вживати у таких реченнях розділові знаки, складати речення з дієприкметниковими зворотами; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність. Розвивати спостережливість, вміння працювати з підручником; виховувати патріотичні почуття

Тип уроку: Урок розвитку зв’язного мовлення

  

Хід уроку

  1.                Організаційний момент

Добрий день, діти. Сьогодні на нашому уроці присутні гості, привітайте їх. Тож розпочнемо урок. Вам потрібно

   Не просто слухати, а чути

   Не просто дивитися, а бачити

   Не просто відповідати, а міркувати

   Дружно і плідно працювати!

 

Сьогодні ми продовжимо подорож у цікавий світ морфології й вивчимо таке явище, як дієприкметниковий зворот. Запишіть тему сьогоднішнього уроку.

На дошці тема уроку(записати)

 

Тема уроку: Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковим зворотом

 

Тепер, коли ви знаєте тему уроку, скажіть, що ви очікуєте від уроку?

Інтерактивний прийом «Очікування»

Сьогодні на уроці я хочу:

Що таке дієприкметниковий зворот, яку синтаксичну роль виконує в реченні, навчитися правильно інтонувати речення із дієприкметниковим зворотом, ознайомитися із правилами вживання розділових знаків при дієприкметниковому звороті.

А тепер давайте звіримо ваші очікування із таблицею. яка допоможе зрозуміти, що ви повинні знати і вміти наприкінці уроку

 

Знати

  1.                Що таке дієприкметниковий зворот
  2.                Розділові знаки при дієприкметниковому звороті

Вміти

  1.                Визначати дієприкметниковий зворот у реченні
  2.                Правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами
  3.                Розставляти розділові знаки при дієприкметниковому звороті та обґрунтувати їх
  4.                Складати речення, використовуючи дієприкметниковий зворот

 

Актуалізація опорних знань школярів

 

Щоб розпочати працювати над новою темою, мені потрібно впевнитися, що попередні теми по дієприкметнику ви засвоїли. Тому розпочнемо невеличку гру. "Кубик Блума"  на кожній стороні написано:

  1.                Дієприкметниковий зворот - це …(особлива форма дієслова, що називає ознаку за дію або станом)
  2.                Дієприкметник виконує…(синтаксичну роль, означення, рідше присудок)
  3.                Дієприкметники поділяються на: (активні і пасивні)
  4.                Дієприкметник відповідає на питання…(який? яка? яке? які?)
  5.                У словосполученні пожовкле листя дієприкметник… (активний)
  6.                Активні дієприкметники мають суфікс…(ачи, ячи, учи, ючи)
  7.                Пасивні мають суфікси (н, ен, єн, т)

Щоб нам не сумувати, трішки пам’ять розім’яти, потрібно загадки відгадати та дієприкметники в них відшукати. Гра "Відгадай і відшукай" Назвати активні чи пасивні дієприкметники

 

  1.                Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок(небо, зорі)
  2.                У лісі вирізана, гладенько витесана, співає, заливається, як називається?(сопілка)

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.(змістовно-пошуковий етап) .

Спробуємо здійснити екскурсію у минулі теми і пригадати словосполучення. Словосполучення над мовним матеріалом. Записати словосполучення, визначити головне та залежне слово

 

 

 

                   яка?                                       чим?

                               

  1.                напоєна      трава               напоєна         дощами

дієприкм.     ім.                  дієприкм.           ім.

 

 

          яке?                                     чим?

                         

  1.                налите        яблуко            налите          медом

дієприкм.       ім.                дієприкм.             ім.

 

Чим відрізняється словосполучення лівої та правої колонки? У правій колонці дієприкметник - головне слово., а іменник - залежне. Ще раз зверніть увагу на словосполучення правої колонки, це і є дієприкметникові звороти. Спробуймо сформувати визначення дієприкметникового звороту. Так це чи ні нам допоможе з’ясувати підручник

  •                    Що називаємо дієприкметниковим зворотом?
  •                    Що називаємо означуваним словом?
  •                    Яку синтаксичну роль виконує дієприкметниковий зворот у реченні?

А щоб дізнатися як дієприкметниковий зворот в усному мовленні виділяється, звернемося до ст.126 підручника

  •                    Які розділові знаки ставляться в реченні, якщо в ньому є дієприкметниковий зворот?(кома, коми)

 

Перед вами 3 речення, відшукайте в них дієприкметниковий зворот. Поспостерігаємо, чи залежать розділові значення в реченні від місця дієприкметникового звороту

  1.                Перед нами височіли гори, укриті снігом.
  2.                Перед нами височіли укриті снігом гори.
  3.                Гори, укриті снігом, височіли над нами.

Так, розділові знаки залежать від місця дієприкметникового звороту

 

Правило(ст.126) Підручник

А зараз закріпимо теоретичні знання, виконавши практичні завдання.

 

Робота в парах

Відшукати і підкреслити всі дієприкметникові звороти , які є в цьому тексті, підкреслити як члени речення, пояснити розділові знаки.

 

Зачарований ліс

Тиша оповила землю, вириту снігом. Спить ліс, зачарований хуртовинами, вдягнутий у теплу снігову шубу. Мріють про весну опушені білим хутром берези й осики, клени і липи, граби і дуби. У зимову пору відпочивають і лісові рослини, сховані під сніговою ковдрою.

 

Вибіркова робота (впр.209.)

I.-в . Виписує речення у яких дієприкметникові звороти виділяються комою (1,3)

II-в Речення в яких дієприкметникові звороти не виділяються (2,4,5)

3. Цифровий диктант(2, 5, 6, 8)

Виписати номери речень, у яких розділові знаки поставлено правильно

  1.                  Сонце натомлене за день лягло спочить.
  2.                  Сміялось небо, всіяне зорями.
  3.                  Прийшла зима снігами вбрана.
  4.                  Землю, стомлену снігом тихо озирає місяць.
  5.                  Укутана снігами земля ще спить.
  6.                  Бриніла тиша, плетена зірками.
  7.                  З вітрами до світання гудуть сади оплакані дощем.
  8.                  Квіти, сріблені росою, дивляться на шлях.

 

Творча робота

Наведені речення ускладнити дієприкметникові звороти. Записати їх, поставити розділові знаки, вибір аргументувати. (Речення на дошці записані без зворотів, звороти написано окремо)

  1.                Тепла ніч проплива над селом, напоєна степовими пахощами.
  2.                Хмарки пливли по небі, збуджені зі сну.
  3.                Біліли розквітлі акації, припорошені пилом.
  4.                Люблю луги й галяви, опромінені сонцем.

 

Конструювання

З кожної пари речень утворити одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом

  1.                Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу та світлу
  2.                Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно обтяжене запашними плодами.

Вправа 213 (за завданням вправи).

Перевірка

 

Підсумок Куб Блума

  1.                Дієприкметниковий зворот - це…
  2.                Дієприкметникові звороті в реченні виступає…
  3.                Дієприкметниковий зворот виділяється…
  4.                Означуване слово - це…
  5.                Дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом то….
  6.                Дієприкметниковий зворот може в реченні стояти…

 

На початку уроку ми окреслили цілі, які намагалися досягти. Чи досягли ми бажаного результату? З’ясуємо за допомогою вправи "Незакінчене речення"

Сьогодні на уроці я …

  1.                Дізнався…
  2.                Зрозумів…
  3.                Навчився…
  4.                Я не вмів, а тепер вмію
  5.                Найбільше труднощів відчув…
  6.                Мені найбільше сподобався такий вид роботи…

 

Запишіть Домашнє завдання

Параграф 19. Вивчити правила. Виписати із “Гуси - лебеді летять” 4 речення із дієприкметниковим зворотом і підкреслити як член речення, або Твір-мініатюра про зимову красу рідного краю 5-6 речень із дієприкметниковим зворотом.

 

 

1

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку