Урок "Узагальнення і систематизація знань з теми "Дієслово"

Про матеріал
Урок-гра з використанням інтерактивних технологій для учнів 7 класу. Конспект може бути використаний під час вивчення теми "Дієслово", проведення повторення вивченого в 7 класі, для проведення позакласного заходу знавців рідної мови під час проведення предметного тижня, Днярідної мови тощо.
Перегляд файлу

Костянтинівська спеціалізована різнопрофільна школа

І-ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ»

 з поглибленим вивченням предметів

Костянтинівської сільської ради 

Мелітопольського району

Запорізької області

 

Відкритий урок

 

https://lh5.googleusercontent.com/0zJUB5jOYtmg5Zr5o00UGasqTLQjC0PrdH6EYxpV03kWSPC2eSh-cqRp9Z0_Ze85Ux_wMgw6bk5sowhZ52vhyTXIzGaW61z6JaANrOzFgLjLDFv50xGZLbw26QHJNkmQg3YivqqKZCmCb1M5MGRk4WHkkpOhCsaxNzkWAeTsSQ





 

Розробила і провела:

 вчитель вищої категорії,

 «Старший вчитель»

 Квітко Оксана Василівна






 

 

 

Урок-гра у 7 класі «Ключі від форту Дієслово»

Тема: Систематизація та узагальнення знань з теми «Дієслово».

Мета: відновити в пам’яті учнів, систематизувати та узагальнити відомості про дієслово як самостійну частину мови; формувати вміння працювати в команді; розвивати пам’ять, увагу, логічне та образне мислення; виховувати  почуття колективізму, відповідальності за справу, яку виконуєш, прагнення отримати міцні знання.

Обладнання: презентація до уроку,  зображення форту Дієслово з кімнатами, таблички з назвами частин мови, сигнальні картки, оцінювальні картки, рефлексійні таблиці, фонограма пісні «Дитинство» А. Май, «снігова перина» з індивідуальними домашніми завданнями.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчання. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Діти, ось уже другий рік на уроках мови ми мандруємо чудовою країною Морфологією.
  • Що ж вивчає цей розділ  науки про мову?
  • Більш докладно про цю країну нам розкажуть………………., які отримали індивідуальне домашнє завдання: скласти казку на тему: «Дієслово в країні Морфологія»

Діти:

 Не за морями глибокими, не за горами високими,  а в дивній мовній країні жили – були  частини мови.

У кожної з них було своє власне місто. А керувала країною премудра і сувора королева Морфологія.

          Усі мене знають , та дружать не всі 

зі мною, шановні, бо я гонориста.

Хто плентатись звик зазвичай  у хвості,

Тому заувагу зроблю особисто .

Хто ж  грамотно пише і правила вчить,

В  пошані у мене завжди і повсюди.

Щоб гідно і впевнено в світі вам жить,

Усі частини мови вивчайте й любіть. 

 

Країна Морфологія дуже велика: 

Є в ній 2 князівства , 10 міст. Всі частини мови живуть дружно, часто ходять одна до одної в гості, весело і корисно проводять час.

Вчитель Погляньте на дошку , чи всі частини мови у себе   вдома? Хто допоможе розплутати цю мовну плутанину?(На інтерактивній дошці  розміщено в хаотичному порядку таблички з назвами самостійних та службових частин мови, необхідно розмістити їх у два стовпчика).

Діти:

Так ось. Всі частини мови були задоволені своїми сусідами, де б вони не були. Лише дієслово завжди бурчало : «Нероби! Ледарі! Хіба так можна жити:  діяти  треба , діяти ! Коли ж ви в кінці  кінців почнете працювати?».

  • Ми? – запитали займенники і ображено надули губи.
  • Весела справа …, - насмішкувато зауважили прикметник з іменником  і відвернулись .
  • Ніколи! – підсумували прислівники  і гордо попрямували  до виходу.

І кожна частина мови не хотіла діяти , а лише займатись своєю справою. А дієслово образилось, оголосило всім війну і навіки оселилось  у форті , щоб працювати і насолоджуватися своєю працею.

Вчитель: Дякуємо дівчаткам за цікаву розповідь. Діти, а чи знаєте ви  лексичне значення слова «форт» ?

 Словникова робота (Форт – (нім. Fort, франц. fort, від лат. fortis - міцний, сильний) – велике військове укріплення, що входить до складу фортеці, укріпленого району,  самостійний опорний пункт, здатний вести кругову оборону). 

 

ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікуванних навчальних результатів.

  • Сьогодні нам випала нагода зустрітись із мешканцями форту Дієслово, і довести , що учні 7 класу теж люблять працювати, прагнуть багато знати, вивчили тему «Дієслово» і вміють застосовувати  отримані знання на практиці.
  • Тож тема нашого уроку: «Ключі від Форту Дієслово». А епіграфом до уроку буде прислів’я :

                          «Знання -  це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього».

                                                                                  (Народна творчість)   

  • Запишіть, будь ласка, тему і епіграф у зошити. 

 

ІV. Надання необхідної інформації.

- На уроці ми працюватимемо командно-парним методом. У нас є дві команди, у кожній команді по три пари. Успіх команди буде залежати від кожного із вас. Тож протягом змагання підтримуйте один одного, будьте уважними, сумлінними і активними. Не хвилюйтесь і виявіть максимум знань із теми «Дієслово». У вас на партах є Оцінювальні картки,   які заповнюватимете протягом уроку. Кожна команда обрала собі капітана, який відповідає за роботу всієї групи, призначатиме, хто братиме участь у тому чи іншому конкурсі. Слово  командам.

1. Команда «Розумниці»

Гасло:  Думати – колективно.

             Вирішувати – оперативно.

             Писати – безпомилково.

             Отримати ключі – обов’язково.

  1.               Команда «Знавці»

Гасло: Знаємо, зможемо, всіх -  переможемо.

            Скарбницю – відкриємо, бо ми це вміємо.

- Бажаю успіху обидвом командам, і хай переможе сильніший!  

 

V. Систематизація і поглиблення знань з теми.

- Протягом двох місяців ми по краплині збирали знання про Дієслово. Але перш ніж відправитись у далеку дорогу, треба перевірити, чи готові команди до випробувань, тому проведемо розминку – конкурс «Ти – мені, я – тобі.» Я пропоную представникам команд задати один одному по 3 запитання.  

-  Теоритичний багаж у вас є, а чи не забракне вам практичних вмінь - покаже гра «Світлофор».( Робота з сигнальними картками: якщо звучить твердження правильне – учні піднімають картки зеленого кольору, ні – червоного.)

1. Всі дієслова недоконаного виду:

- Відповідати, призначити, одержати. – Ч

 

2.Всі дієслова доконаного виду:

- Перевірити, пройти, купити. + З

 

3. Всі дієслова вжито в майб. часі І.ос. мн. :

- Звикатимемо, малюватимемо, увімкнемо. + З

 

4. Кожне з дієслів має форму теперішнього часу. :

-   Знайомимось, несемо, зеленіють. + З

 

5. Кожне дієслово належить да І дієвідміни:

     -  Берегти, співати, стояти.  –Ч

 

     6. Кожне з дієслів належить до ІІ дієвідміни:

      -   Косити, мовчати, доїти. + З

 

     7. Речення в якому вжито перехідне дієслово:

      -   Наука в ліс не веде, а з лісу виводить. – Ч

 

     8. Речення з дієсловами наказового способу:

      - Хто хоче більше знати, треба менше спати. – Ч

 

      9. Речення з дієсловами дійсного способу:

      -  І риба б співала, коли б голос мала. – Ч

 

     10. Всі дієслова є безособовими:

      -   Кортить, нудить, добуває. – Ч

 

     11. Всі дієслова пишуться без м’якого знака:

      -    Дізнаєшся, цікавишся, признаєшся. + З

 

     12.Всі дієслова пишуться з не разом:

       -    Недобачати, ненавидіти, нехтувати. +З  

 

Вчитель: Тепер ми готові до змагань. Отож,  настав час познайомитись з мешканцями форту.

              

        Вітає дієслово сьогодні в форті вас.

        Урок незвичний, діти, відбудеться у нас.

        Зібрались дві команди: «Розумниці» й «Знавці».

        Із теми «Морфологія» знання покажуть всі.

 

У першій кімнаті оселились дієслова доконаного і недоконаного виду. Вони приготували для гравців Лінгвістичну естафету.Станьте парами :перші номери записують дієслова недок. виду, другі – утворюють від них док. вид.

Ключ отримає та команда, яка швидше і правильно це зробить. 

 

У другій кімнаті живуть Форми дієслова. Перш ніж виконати завдання, яке вони нам приготували, одному з гравців доведеться зустрітись із мудрим Мольфаром, і спробувати відповісти на його запитання та здобути ключ.

Завдання від Мольфара:

З’ясуйте,  про яку форму дієслова йдеться:

Дивиться форма дієслова, як інші дієслова змінюються і каже:

  • Ех ви, хіба ж так треба?
  • А як же? – запитує дієслово. – Ти навчи, покажи.
  • Я б показала, - бідкається форма дієслова, - та мені часу бракує.
  • Час ми знайдемо, - обіцяють дієслова.- Який тобі – теперішній, минулий чи майбутній?
  • Давай майбутній, - каже форма дієслова. - Тільки ж про допоміжне слово не забувайте.

Дали їй допоміжне дієслово. Воно відмінюється, тільки закінчення миготять, а ця форма і літерою не ворухне.

І навіщо їй самій відмінюватись? Вона така форма, що в неї й часу нема.

( Якщо гравець дає правильну відповідь – то отримує ключ, а якщо – ні, то отримує індивідуальне завдання на картці і відправляється до каземату.)

Запитання до гравців іншої команди:

  • А які ще форми має дієслово? 

 

 Рушаймо далі до третьої кімнати.

Тут живуть Способи дієслова. Вони пропонують нам провести гру: «Спіймай дієслово». Ми з моєю помічницею заспіваємо вам пісню про дитинство.

1 команда повинна виписати з неї дієслова дійсного способу, 2 – наказового.

Памятайте,  що ви працюєте в команді, тому важливо правильно розподілити між собою це завдання. Ключ отримає та команда, яка краще справиться із завданням. Отож, будьте уважні. 

Вибірковий пісенний диктант.

(Відповіді:

Дійсний спосіб: було, відзвеніло, злетіло, не повернеться, летіти, миналися, кричу, сміється, повернусь.

Наказовий спосіб: зачекай, не спіши, згорни, зупинись, повернись.) 

 

Ну що ж , трохи розважились – рушаймо далі до ІV кімнати:

            Особи і число давно гравців чекають

            І перемоги кожному бажають.

Тому приготували нам цікаву  гру - «Конструктор».Кожна з команд отримує завдання:

І. Добудувати (продовжити) прислів’я, розкрити дужки, підкреслити дієслова, визначити особу і число.

 

Мудрим (ні)хто (не)вродився, а  … .

Свій розум май, але й людей … .

(Не)кажи (не)вмію, а кажи … . 

ІІ. Добудувати (продовжити) прислів’я, вставити пропущені букви, підкреслити дієслова, визначити особу і число.

 

Книга завжди мовчит.., а розуму … .

По одежі зустрічают.., а по мудрості … .

І чужому научайтес.., і свого не … .

(Наприклад:  Що маємо не цінуємо , а втративши … (жалкуємо).)

 

Втомились? Матінка Морфологія вирішила підтримати гравців і приготувала сюрприз:

        Шкатулки дві у руки ти візьмеш,

        Для себе долю обереш:

        Жаданий ключ, а, може, й вправа –

        Твій шанс, твоя забава.

Запрошуємо учасників, у кого добре розвинена інтуїція. Хто не вгадав, отримує картку з індивідуальним завданням і відправляється до каземату. 

 

А нам не можна зупинятись, рушаймо далі - до V кімнати.

Дієслова І і ІІ дієвідміни приготувалидля нас «Кодований диктант».

Я читаю текст , а ви записуєте не слова, а цифри: якщо почули дієслово І дієвідміни –пишете цифру 1, а якщо ІІ – цифру 2.

           Дієслово – слово діє:

           Ходить,  робить, носить, сіє,

           Слово плаче і радіє,

           Усміхається і мріє.

           Вірить, любить і жаліє, 

           Не злословить, не лукавить,

           Серця ближнього не ранить.

           Народилось і зоріє, 

           Розвивається і квітне, 

           Слово любе, слово рідне. 

 

І нарешті - VІ кімната.

            Час іде на три лади:

             Йде майбутнє швидкою ходою,

             Мчить теперішнє стрілою

             А минуле – те стоїть завжди.

 

 Наступний ключ не за горами.

 Його здобудете ви власними думками.

    Як ви зрозуміли на вас чекає Творче завдання:

І команда: Написати твір-мініатюру на тему: «Яким ми бачимо майбутнє України?». Визначити час дієслів.

ІІ команда: Скласти діалог між вчителем і учнями на тему: «Уроки минулого». Визначити час дієслів. 

 

             Атепер вже капітани

             Ваша черга настає.

             Не підведіть свої команди:

             На здобуття ключа – вперед.

Морфологічний розбір виділених слів:

             Змалку кохайтесь в освіті,

             Змалку розширюйте ум,

             Бо доведеться у світі

             Всяких назнатися дум.

                                   П. Грабовський  

VІ. Підбиття підсумків. Оцінювання результатів уроку. Рефлексія навчальної діяльності.

 

Добігає до кінця наша гра. Настав час підвести підсумок уроку.

 Бліц – інтерв’ю (Технологія «Мікрофон»).

- Чи сподобався тобі урок?

- Яка вправа була найлегшою?

- А яке завдання викликало труднощі?

Ми закінчили вивчення теми, пропоную заповнити рефлексійні таблиці.

 

ЗНАЮ

ВМІЮ

ТРЕБА ПОВТОРИТИ

ПОТРЕБУЮ
ДОПОМОГИ

 

 

 

 

Також ви заповнили Оцінювальні картки, я додам до ваших балів свою оцінку за індивідуальну роботу і виставлю загальний бал.

 Настав час підрахувати ключі і визначити, кому надати право відкрити скарбницю.

Але найбільший скарб, який ви сьогодні отримали – це знання. Тож сьогодні немає переможених. Я думаю, що всі ви відчуваєте себе переможцями. А ці пам’ятки, які ви отримуєте у подарунок, допоможуть вам краще вивчити частини мови, адже багато ще кімнат у форті залишились зачиненими.

          Бажаю успіху і знань.

          Змагань , і віри , і дерзань.

          Знання потрібні для життя,

          Для України майбуття. 

 

VІІ. Домашнє завдання.

Взимку всім дітям дуже хочеться, щоб ішов сніг, адже можна буде пограти в сніжки, покататися на санчатах. Тож давайте потрусимо цю «снігову перину», і, можливо, ваші мрії здійсняться. А на звороті кожної сніжинки знайдете для себе індивідуальне домашнє завдання.

 

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку