Костянтинівська спеціалізована різнопрофільна школа
І-ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ»
з поглибленим вивченням предметів
Костянтинівської сільської ради
Мелітопольського району
Запорізької області
Відкритий урок
Розробила і провела:
вчитель вищої категорії,
«Старший вчитель»
Квітко Оксана Василівна
Урок-гра у 7 класі «Ключі від форту Дієслово»
Тема: Систематизація та узагальнення знань з теми «Дієслово».
Мета: відновити в пам’яті учнів, систематизувати та узагальнити відомості про дієслово як самостійну частину мови; формувати вміння працювати в команді; розвивати пам’ять, увагу, логічне та образне мислення; виховувати почуття колективізму, відповідальності за справу, яку виконуєш, прагнення отримати міцні знання.
Обладнання: презентація до уроку, зображення форту Дієслово з кімнатами, таблички з назвами частин мови, сигнальні картки, оцінювальні картки, рефлексійні таблиці, фонограма пісні «Дитинство» А. Май, «снігова перина» з індивідуальними домашніми завданнями.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчання. Актуалізація опорних знань учнів.
Діти:
Не за морями глибокими, не за горами високими, а в дивній мовній країні жили – були частини мови.
У кожної з них було своє власне місто. А керувала країною премудра і сувора королева Морфологія.
Усі мене знають , та дружать не всі
зі мною, шановні, бо я гонориста.
Хто плентатись звик зазвичай у хвості,
Тому заувагу зроблю особисто .
Хто ж грамотно пише і правила вчить,
В пошані у мене завжди і повсюди.
Щоб гідно і впевнено в світі вам жить,
Усі частини мови вивчайте й любіть.
Країна Морфологія дуже велика:
Є в ній 2 князівства , 10 міст. Всі частини мови живуть дружно, часто ходять одна до одної в гості, весело і корисно проводять час.
Вчитель Погляньте на дошку , чи всі частини мови у себе вдома? Хто допоможе розплутати цю мовну плутанину?(На інтерактивній дошці розміщено в хаотичному порядку таблички з назвами самостійних та службових частин мови, необхідно розмістити їх у два стовпчика).
Діти:
Так ось. Всі частини мови були задоволені своїми сусідами, де б вони не були. Лише дієслово завжди бурчало : «Нероби! Ледарі! Хіба так можна жити: діяти треба , діяти ! Коли ж ви в кінці кінців почнете працювати?».
І кожна частина мови не хотіла діяти , а лише займатись своєю справою. А дієслово образилось, оголосило всім війну і навіки оселилось у форті , щоб працювати і насолоджуватися своєю працею.
Вчитель: Дякуємо дівчаткам за цікаву розповідь. Діти, а чи знаєте ви лексичне значення слова «форт» ?
Словникова робота (Форт – (нім. Fort, франц. fort, від лат. fortis - міцний, сильний) – велике військове укріплення, що входить до складу фортеці, укріпленого району, самостійний опорний пункт, здатний вести кругову оборону).
ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікуванних навчальних результатів.
«Знання - це скарб, а вміння вчитись – ключ до нього».
(Народна творчість)
ІV. Надання необхідної інформації.
- На уроці ми працюватимемо командно-парним методом. У нас є дві команди, у кожній команді по три пари. Успіх команди буде залежати від кожного із вас. Тож протягом змагання підтримуйте один одного, будьте уважними, сумлінними і активними. Не хвилюйтесь і виявіть максимум знань із теми «Дієслово». У вас на партах є Оцінювальні картки, які заповнюватимете протягом уроку. Кожна команда обрала собі капітана, який відповідає за роботу всієї групи, призначатиме, хто братиме участь у тому чи іншому конкурсі. Слово командам.
1. Команда «Розумниці»
Гасло: Думати – колективно.
Вирішувати – оперативно.
Писати – безпомилково.
Отримати ключі – обов’язково.
Гасло: Знаємо, зможемо, всіх - переможемо.
Скарбницю – відкриємо, бо ми це вміємо.
- Бажаю успіху обидвом командам, і хай переможе сильніший!
V. Систематизація і поглиблення знань з теми.
- Протягом двох місяців ми по краплині збирали знання про Дієслово. Але перш ніж відправитись у далеку дорогу, треба перевірити, чи готові команди до випробувань, тому проведемо розминку – конкурс «Ти – мені, я – тобі.» Я пропоную представникам команд задати один одному по 3 запитання.
- Теоритичний багаж у вас є, а чи не забракне вам практичних вмінь - покаже гра «Світлофор».( Робота з сигнальними картками: якщо звучить твердження правильне – учні піднімають картки зеленого кольору, ні – червоного.)
1. Всі дієслова недоконаного виду:
- Відповідати, призначити, одержати. – Ч
2.Всі дієслова доконаного виду:
- Перевірити, пройти, купити. + З
3. Всі дієслова вжито в майб. часі І.ос. мн. :
- Звикатимемо, малюватимемо, увімкнемо. + З
4. Кожне з дієслів має форму теперішнього часу. :
- Знайомимось, несемо, зеленіють. + З
5. Кожне дієслово належить да І дієвідміни:
- Берегти, співати, стояти. –Ч
6. Кожне з дієслів належить до ІІ дієвідміни:
- Косити, мовчати, доїти. + З
7. Речення в якому вжито перехідне дієслово:
- Наука в ліс не веде, а з лісу виводить. – Ч
8. Речення з дієсловами наказового способу:
- Хто хоче більше знати, треба менше спати. – Ч
9. Речення з дієсловами дійсного способу:
- І риба б співала, коли б голос мала. – Ч
10. Всі дієслова є безособовими:
- Кортить, нудить, добуває. – Ч
11. Всі дієслова пишуться без м’якого знака:
- Дізнаєшся, цікавишся, признаєшся. + З
12.Всі дієслова пишуться з не разом:
- Недобачати, ненавидіти, нехтувати. +З
Вчитель: Тепер ми готові до змагань. Отож, настав час познайомитись з мешканцями форту.
Вітає дієслово сьогодні в форті вас.
Урок незвичний, діти, відбудеться у нас.
Зібрались дві команди: «Розумниці» й «Знавці».
Із теми «Морфологія» знання покажуть всі.
У першій кімнаті оселились дієслова доконаного і недоконаного виду. Вони приготували для гравців Лінгвістичну естафету.Станьте парами :перші номери записують дієслова недок. виду, другі – утворюють від них док. вид.
Ключ отримає та команда, яка швидше і правильно це зробить.
У другій кімнаті живуть Форми дієслова. Перш ніж виконати завдання, яке вони нам приготували, одному з гравців доведеться зустрітись із мудрим Мольфаром, і спробувати відповісти на його запитання та здобути ключ.
Завдання від Мольфара:
З’ясуйте, про яку форму дієслова йдеться:
Дивиться форма дієслова, як інші дієслова змінюються і каже:
Дали їй допоміжне дієслово. Воно відмінюється, тільки закінчення миготять, а ця форма і літерою не ворухне.
І навіщо їй самій відмінюватись? Вона така форма, що в неї й часу нема.
( Якщо гравець дає правильну відповідь – то отримує ключ, а якщо – ні, то отримує індивідуальне завдання на картці і відправляється до каземату.)
Запитання до гравців іншої команди:
Рушаймо далі до третьої кімнати.
Тут живуть Способи дієслова. Вони пропонують нам провести гру: «Спіймай дієслово». Ми з моєю помічницею заспіваємо вам пісню про дитинство.
1 команда повинна виписати з неї дієслова дійсного способу, 2 – наказового.
Памятайте, що ви працюєте в команді, тому важливо правильно розподілити між собою це завдання. Ключ отримає та команда, яка краще справиться із завданням. Отож, будьте уважні.
Вибірковий пісенний диктант.
(Відповіді:
Дійсний спосіб: було, відзвеніло, злетіло, не повернеться, летіти, миналися, кричу, сміється, повернусь.
Наказовий спосіб: зачекай, не спіши, згорни, зупинись, повернись.)
Ну що ж , трохи розважились – рушаймо далі до ІV кімнати:
Особи і число давно гравців чекають
І перемоги кожному бажають.
Тому приготували нам цікаву гру - «Конструктор».Кожна з команд отримує завдання:
І. Добудувати (продовжити) прислів’я, розкрити дужки, підкреслити дієслова, визначити особу і число.
Мудрим (ні)хто (не)вродився, а … .
Свій розум май, але й людей … .
(Не)кажи (не)вмію, а кажи … .
ІІ. Добудувати (продовжити) прислів’я, вставити пропущені букви, підкреслити дієслова, визначити особу і число.
Книга завжди мовчит.., а розуму … .
По одежі зустрічают.., а по мудрості … .
І чужому научайтес.., і свого не … .
(Наприклад: Що маємо не цінуємо , а втративши … (жалкуємо).)
Втомились? Матінка Морфологія вирішила підтримати гравців і приготувала сюрприз:
Шкатулки дві у руки ти візьмеш,
Для себе долю обереш:
Жаданий ключ, а, може, й вправа –
Твій шанс, твоя забава.
Запрошуємо учасників, у кого добре розвинена інтуїція. Хто не вгадав, отримує картку з індивідуальним завданням і відправляється до каземату.
А нам не можна зупинятись, рушаймо далі - до V кімнати.
Дієслова І і ІІ дієвідміни приготувалидля нас «Кодований диктант».
Я читаю текст , а ви записуєте не слова, а цифри: якщо почули дієслово І дієвідміни –пишете цифру 1, а якщо ІІ – цифру 2.
Дієслово – слово діє:
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Вірить, любить і жаліє,
Не злословить, не лукавить,
Серця ближнього не ранить.
Народилось і зоріє,
Розвивається і квітне,
Слово любе, слово рідне.
І нарешті - VІ кімната.
Час іде на три лади:
Йде майбутнє швидкою ходою,
Мчить теперішнє стрілою
А минуле – те стоїть завжди.
Наступний ключ не за горами.
Його здобудете ви власними думками.
Як ви зрозуміли на вас чекає Творче завдання:
І команда: Написати твір-мініатюру на тему: «Яким ми бачимо майбутнє України?». Визначити час дієслів.
ІІ команда: Скласти діалог між вчителем і учнями на тему: «Уроки минулого». Визначити час дієслів.
Атепер вже капітани
Ваша черга настає.
Не підведіть свої команди:
На здобуття ключа – вперед.
Морфологічний розбір виділених слів:
Змалку кохайтесь в освіті,
Змалку розширюйте ум,
Бо доведеться у світі
Всяких назнатися дум.
П. Грабовський
VІ. Підбиття підсумків. Оцінювання результатів уроку. Рефлексія навчальної діяльності.
Добігає до кінця наша гра. Настав час підвести підсумок уроку.
Бліц – інтерв’ю (Технологія «Мікрофон»).
- Чи сподобався тобі урок?
- Яка вправа була найлегшою?
- А яке завдання викликало труднощі?
Ми закінчили вивчення теми, пропоную заповнити рефлексійні таблиці.
ЗНАЮ |
ВМІЮ |
ТРЕБА ПОВТОРИТИ |
ПОТРЕБУЮ |
|
|
|
|
Також ви заповнили Оцінювальні картки, я додам до ваших балів свою оцінку за індивідуальну роботу і виставлю загальний бал.
Настав час підрахувати ключі і визначити, кому надати право відкрити скарбницю.
Але найбільший скарб, який ви сьогодні отримали – це знання. Тож сьогодні немає переможених. Я думаю, що всі ви відчуваєте себе переможцями. А ці пам’ятки, які ви отримуєте у подарунок, допоможуть вам краще вивчити частини мови, адже багато ще кімнат у форті залишились зачиненими.
Бажаю успіху і знань.
Змагань , і віри , і дерзань.
Знання потрібні для життя,
Для України майбуття.
VІІ. Домашнє завдання.
Взимку всім дітям дуже хочеться, щоб ішов сніг, адже можна буде пограти в сніжки, покататися на санчатах. Тож давайте потрусимо цю «снігову перину», і, можливо, ваші мрії здійсняться. А на звороті кожної сніжинки знайдете для себе індивідуальне домашнє завдання.