Дієприслівник. Узагальнення й систематизація вивченого
Мета: узагальнити й систематизувати набуті знання про дієприслівник; удосконалювати вміння відрізняти дієприслівник від частин мови, визначати його граматичні ознаки; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність; розвивати уяву, логічне та образне мислення, інформаційну компетентність учнів; виховувати духовний світ учнів, цілісний світогляд, загальнолюдські цінності через вивчення рідної мови.
Тип уроку: узагальнення й систематизація
Епіграф. Найбільше багатство - розум.
Але Таліб.
Перебіг уроку
І. Настановчо-мотиваційний етап
ІІ. Організаційний момент.
1. Аутотренінг (під звучання пісні)
Розпочинаємо урок з аутотренінгу
Я – учень
Я – особистість творча
Я думаю, замислююсь, пригадую
Я хочу якомога більше знати
Мій сьогоднішній день – це крок до мети
Наш мовний журнал присвячений особовій формі дієслова – «Дієприслівнику».
ІІІ. Актуалізація знань і вмінь
Перша сторінка – «Теоретична»
Робота з сигнальними картками
1. Дієприслівник - це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію.
2. Дієприслівники поєднують ознаки дієслова та прислівника
3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду
4. Дієприсл. недоконаного виду утворюються за допомогою суфіксів ши -, вши -.
6. Слова «опадаючи, «квітнучи», «радіючи» - дієприсл. недоконаного виду
7. Дієприслівники разом із залежними словами утворюють дієприслівниковий зворот
8. У реченні дієприслівники виступають обставиною
9. Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо
ІУ. Системно-узагальнювальний етап
Друга сторінка – «Творча»
1) дієприслівники недоконаного виду;
2) дієприслівники доконаного виду.
Кличучи, встигнувши, допомігши, теревенячи, оклигавши, вживаючи, бачачи, зиркнувши, вразивши, очікуючи, дивлячись, замріявшись.
Ключ. З других букв прочитайте два слова, пропущені у прислів’ї “…, й … іржею візьметься.” (лежачи й сокира іржею візьметься)
Група А
«Я – стиліст»
Листок берізки повільно прокружляв у повітрі і осів на землю
Вітер покрутив ним на землі і відгорнув до сухого листя.
Квіти стулили барвисті пелюстки і заснули.
Група Б
«Знавці фольклору»
Птах, злітати, води, не, каламутить. Заходити, у, ворота, поглянь, на, табличку. Дивитися, долю, на, чужу, свою, про, подумай.Не. сперечатися, піде, розумний.
хлопаємо = дієприслівник, тупаємо = дієприкметник, хлопаємо і тупаємо = дієслово.
Атакує, біліють, зібравши, зігріта, лютуючи, замісивши, написати, написаний, написавши.
Третя зупинка – «Практична»
Хто може вийти у відкрите поле, не залишаючи свого дому. (вітер)
Не залишаючи – дієприслівник, недок. виду, тепер. часу, неперехідний, має при собі залежне слово (дому), незмінний, у реченні виступає обставиною.
По синьому небу птах летів, крила розпустивши, сонце закрив. (хмара)
1=речення з дієприслівниковим зворотом
2= речення з дієприкметниковим зворотом
3=неускладнені речення
Насичуючі речовини вивчають у розділі хімія.
Насичувати повітря киснем треба неодмінно в космосі. Насичуючи повітря ароматом, не забуваймо про небезпеку отруєння. Зникати вночі небезпечно для неповнолітніх. Зникаючі світила досліджують астрономи в космосі. Зникаючи раптом у темряві, потяг залишив за собою шлейф.
Четверта зупинка – «Завершальна»
Контрольна робота № 1 (1-6 питання)
1-в, 2-г, 3-в, 4-в, 5-г, 6-б.
На уроці я повторив…
Знання мені знадобляться …
Найбільше мені сподобалося …
П’ята зупинка «Домашнє завдання»
Група А – скласти 6 тестових завдань, виписати з художніх творів 5 речень з дієприслівниками або дієприслівниковим зворотом..
Група Б – скласти кросворд, виписати з художніх творів 5 речень з дієприслівниками або дієприслівниковим зворотом..