Дієприслівник: узагальнення й систематизація вивченого

Про матеріал
Урок з теми "Дієприслівник: узагальнення й систематизація вивченого" з елементами ігрової, інтерактивної технологій, критичного мислення.
Перегляд файлу

Дієприслівник. Узагальнення й систематизація вивченого

Мета: узагальнити й систематизувати набуті знання про дієприслівник;            удосконалювати вміння відрізняти дієприслівник від частин мови, визначати його граматичні ознаки; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність; розвивати уяву, логічне та образне мислення, інформаційну компетентність учнів; виховувати духовний світ учнів, цілісний світогляд, загальнолюдські цінності через вивчення рідної мови.

Тип уроку: узагальнення й систематизація

 

Епіграф.                                 Найбільше багатство - розум.

          Але Таліб.

 

Перебіг уроку

І. Настановчо-мотиваційний етап

  1. Забезпечення емоційної готовності
  • Підніміть угору руки, спіймайте уважність, наполегливість, творчість і подаруйте їх сусідові за партою. Тепер розпочнемо наш урок.
  • Робота з епіграфом

ІІ. Організаційний момент.

1. Аутотренінг (під звучання пісні)

Розпочинаємо урок з аутотренінгу
Я – учень

Я – особистість творча
Я думаю, замислююсь, пригадую
Я хочу якомога більше знати
Мій сьогоднішній день – це крок до мети

  1.  Оголошення теми, мети уроку
     Прийом «Очікування»: що ви очікуєте від уроку?
     Урок проведемо у формі мовного журналу.
  2. Розповідь про створення першого журналу (випереджувальне завдання, доповідь одного з учнів)
    Перший український журнал «Основа» почав виходити у 1861 році в Петербурзі. Серед його авторів були найвідоміші українські письменники та вчені – Т.Шевченко, С.Руданський, Л.Глібов, М.Костомаров. У часописі друкувалися літературні твори, історичні розвідки, статті з питань етнографії, фольклору, розповіді про українську культуру, мистецтво, освіту. Часопис відстоював ідею навчання рідною мовою, закликав видавати більше книг населенню України. Але «Основа» проіснувала недовго через брак коштів. Пізніше, через 20 років, з’являється видання про проблеми української історії та культури «Киевская старина». Цей журнал виходив з 1882-1906 рр.

Наш мовний журнал присвячений особовій формі дієслова  – «Дієприслівнику».

ІІІ. Актуалізація знань і вмінь
Перша сторінка – «Теоретична»

  1. Гра «Так/ні»

Робота з сигнальними картками

1.  Дієприслівник - це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію.

2.  Дієприслівники поєднують ознаки  дієслова та прислівника

3.  Дієприслівники бувають тільки доконаного виду

4.   Дієприсл.   недоконаного   виду   утворюються   за   допомогою суфіксів ши -, вши -.

6.   Слова    «опадаючи,    «квітнучи»,    «радіючи»    -    дієприсл. недоконаного виду               

7.  Дієприслівники разом із залежними  словами утворюють дієприслівниковий зворот

8.  У  реченні дієприслівники виступають обставиною

9.  Дієприслівники «не/хтуючи», «не/волячи», «не/навидячи» пишуться з НЕ окремо

ІУ. Системно-узагальнювальний етап

Друга сторінка – «Творча»

  1. Вправа з ключем
  • Визначте вид поданих дієприслівників і випишіть їх у дві колонки та позначте суфікси:

1) дієприслівники недоконаного виду;

2) дієприслівники доконаного виду.

Кличучи, встигнувши, допомігши, теревенячи, оклигавши, вживаючи, бачачи, зиркнувши, вразивши, очікуючи, дивлячись, замріявшись.

Ключ. З других букв прочитайте два слова, пропущені у прислів’ї “…, й … іржею візьметься.” (лежачи й сокира іржею візьметься)

  1. Робота в групах

Група А 

«Я – стиліст»

  • Утворити від однорідних присудків ( одного з них) дієприслівник, скласти речення з дієприслівниковим зворотом – письмово ( 4 бали кожному і команді) ( капітани вибирають завдання на столі у вчителя).

 

Листок берізки повільно прокружляв у повітрі і осів на землю

Вітер покрутив ним на землі і відгорнув до сухого листя.

Квіти стулили барвисті пелюстки і заснули.

Група Б

«Знавці фольклору»

  • Скласти речення-прислів’я, замінивши виділені слова дієприслівниками

Птах, злітати, води, не, каламутить. Заходити, у, ворота, поглянь, на, табличку. Дивитися, долю, на, чужу, свою, про, подумай.Не. сперечатися, піде, розумний.

  1. Гра-відпочинок «Хто швидше»

хлопаємо = дієприслівник, тупаємо = дієприкметник, хлопаємо і тупаємо = дієслово.

Атакує, біліють, зібравши, зігріта, лютуючи, замісивши, написати, написаний, написавши.

Третя зупинка – «Практична»

  1. Заморочки з бочки
  • Відгадати загадку, знайти у ній дієприслівник та охарактеризувати його.

 

Хто може вийти у відкрите поле, не залишаючи свого дому. (вітер)

 

Не залишаючи – дієприслівник, недок. виду, тепер. часу, неперехідний, має при собі залежне слово (дому), незмінний, у реченні виступає обставиною.

  • Відгадати загадку, виконати синтаксичний розбір речення

 

По синьому небу птах летів, крила розпустивши, сонце закрив. (хмара)

  1. Кодовий диктант

1=речення з дієприслівниковим зворотом

2= речення з дієприкметниковим зворотом

3=неускладнені речення

Насичуючі речовини вивчають у розділі хімія.

Насичувати повітря киснем треба неодмінно в космосі. Насичуючи повітря ароматом, не забуваймо про небезпеку отруєння. Зникати вночі небезпечно для неповнолітніх. Зникаючі світила досліджують астрономи в космосі. Зникаючи раптом у темряві, потяг залишив за собою шлейф.

Четверта зупинка – «Завершальна»

  1. Тест-контроль

Контрольна робота № 1 (1-6 питання)

1-в, 2-г, 3-в, 4-в, 5-г, 6-б.

  1. Прийом «Незакінчене речення»

На уроці я повторив…

Знання мені знадобляться …

Найбільше мені сподобалося …

  1. Оцінювання

П’ята зупинка «Домашнє завдання»

Група А – скласти 6 тестових завдань, виписати з художніх творів 5 речень з дієприслівниками або дієприслівниковим зворотом..

Група Б – скласти кросворд, виписати з художніх творів 5 речень з дієприслівниками або дієприслівниковим зворотом..

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Неділя Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мусієнко Світлана Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 січня 2021
Переглядів
2414
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку