Презентація "Написання -н- у дієприкметниках та -нн- у прикметниках дієприкметникового походження"

Про матеріал
Презентація до уроку в 7 класі "Написання -н- у дієприкметниках та -нн- у прикметниках дієприкметникового походження" за підручником О.Глазової
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Написання -н- у дієприкметниках та -нн- у прикметниках дієприкметникового походження

Номер слайду 2

ЗГАДАЙМО ТВОРЕННЯ АКТИВНИХ ТА ПАСИВНИХ ДІЄПРИКМЕТНИКІВАктивні дієприкметники творяться лише від неперехідних дієслів. Активні дієприкметники бувають доконаного і недоконаного виду. Активні дієприкметники доконаного виду творяться, як і минулий час, від основи неозначеної форми дієслова доконаного виду за допомогою суфікса -л(ий): посиві(ти) — посивілий, підупа(сти) — підупалий. При цьому суфікс основи -ну- в процесі словотворення випадає: зів’я(нути) — зів’ялий. Увага! Суфікси -ш(ий), -вш(ий), -вш(ийся) в українській мові для творення дієприкметників не використовуються: не “посинівший”, а посинілий; не “висохший”, а висохлий; не “розчервонівшийся”, а розчервонілий

Номер слайду 3

Творення й правопис пасивних дієприкметників. Пасивні дієприкметники творяться від перехідних дієслів: написати лист — написаний лист; прочитати книжку — прочитана книжка. Пасивні дієприкметники як доконаного, так і недоконаного виду творяться однаково. Якщо основа дієслова в неозначеній формі закінчується на -а, то до неї додаємо суфікс -н(ий): обладна(ти) — обладнаний, обговорюва(ти) — обговорюваний, спиля(ти) — спиляний

Номер слайду 4

Якщо основа дієслова в неозначеній формі закінчується не на -а, то беремо дієслово в 1-й особі однини і, відкинувши закінчення, до основи додаємо суфікс -ен(ий): розбуди(ти) — розбудж(у) — розбуджений, в’їзди(ти) — в’їждж(у) — в’їжджений, скоси(ти) — скош(у) — скошений, розсуну(ти) — розсун(у) — розсунений.

Номер слайду 5

У суфіксах пасивних дієприкметників -н- не подвоюється: сказаний, закінчений, запрограмований, довершений. У суфіксах пасивних дієприкметників пишеться лише е, є (а не и, і): зачинити — зачинений, побілити — побілений, розбудити — розбуджений, занепокоїти — занепокоєний, присвоїти — присвоєний.

Номер слайду 6

В українській мові дієприкмет­ники можуть утрачати властиві їм дієслівні ознаки й переходити до розряду прикметників. При цьому вони вже виражають постійну ознаку предмета й не мають залежних слів. У сполученнях смажена риба, квашена капуста, парене молоко слова смажена, квашена, парене — прикметники, бо вони виражають постійну ознаку предмета. У висловах риба, смажена на олії; молоко, парене в печі; у діжці ква­шена капуста ті самі слова — діє­прикметники, оскільки виражають ознаку предмета за дією й мають залежні слова.

Номер слайду 7

Потрібно розрізняти однозвучні прикметники та дієприк­метники. У прикметниках найчастіше наголошений суфікс і пишуться дві літери -нн-, а в дієприкметниках часто цей суфікс ненаголошений і завжди пишеться одна буква -н (ен): здійсненний (який може здійснюватися — прикметник) і здійснений (який здійснився — дієприкметник), нездоланний (непереможний — прикметник) і нездоланий (якого не подолали — дієприкметник), незліченний (представлений у дуже великій кількості) і незлічений (не порахований — дієприкметник) та інші.

Номер слайду 8

Увага! З однією літерою –н- (ен) завжди пишуться: печений, варений, завчений, бережений, товчений, точений, копчений (при­кметники з наголошеним суфіксом) і печений, варений, завчений, бережений, товчений, точений, копчений (дієприкметники з на­голосом на корені чи префіксі).

Номер слайду 9

Пошукова робота: ЗНАЙДІТЬ ДІЄПРИКМЕТНИК З -Н-{7 DF18680-E054-41 AD-8 BC1-D1 AEF772440 D}ОБЛАЖОДАНДСОДЕНИЙИОКПНИЙАВЙЗОШЕНИЙУС

Номер слайду 10

УСТАВТЕ В ПОДАНИХ СЛОВАХ, ДЕ ПОТРІБНО, ПРОПУЩЕНУ БУКВУ -Н-(виділена буква вказує на наголос)НеоцІнен..ий, незбагн. Ен..й, нездІйснен..ий, нездійсн. Ен..ий,неоцін. Ен..ий, незб. Агнен..й, неприм. Ирен..ий, непримир. Ен..ий,нат. Ягнен...ий, наст. Оян..ий, нескінч. Ен..ий, невблаг. Ан..ий, в. Имріян..ий, нескінч. Ен..ий. З двома словами на вибір складіть речення

Номер слайду 11

Продовжіть речення: „Тепер я можу: утворювати, пояснювати, знаходити, складати ...”Інтерактивний прийом „Незакінчені речення…”

Номер слайду 12

Домашнє завдання: Опрацюйте параграф 22 підручника https://pidruchnyk.com.ua/761-ukrmova-7-klas-glazova-2015.html, виконайте письмово вправи 257, 258

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бурамбаєва Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Берлюк Юлія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
8 грудня 2022
Переглядів
9166
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку