Українська мова 7 клас
Тема: Дієслова І та ІІ дієвідмін
Мета:
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок І та ІІ дієвідмін.
Обладнання: підручник, програмовані карти, ІКТ.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку
Учитель: Я рада вітати вас сьогодні на уроці. Ми продовжимо дивуватися такою неперевершеною частиною мови як дієслово. Наша праця буде спрямована на поглиблену узагальнюючу роботу з даної теми.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Скинув, оздобить, мовчить, вклоняться, зв’язала, прикрашає, перелізе, змінить, зловлю, навчається, встановлює, підбіг, чатує, підійде, утворювала, сидів.
Слайд 1. Квіти – окраса землі.
Звучить Шопен. На екрані ролик « Квіти – окраса Землі».
Учитель: З давніх-давен урочисті події відзначалися за участю квітів. На їх честь організовували свята. У стародавній Греції найбільше шанували гіацинти й лілії, в Англії – незабудки, у Франції, Болгарії та Ірані – троянди, у Нідерландах – тюльпани, у Японії – хризантеми. Квіти як подарунок є виявом добрих почуттів і побажань, гарного ставлення. Вони пробуджують у нас людяність, щирість, сердечність. Недаремно народ оспівав їх у піснях, казках, легендах.
Отже, говорячи сьогодні про дієслово, ми дізнаємося багато цікавого про квіти.
Слайд 2
Квіти, квіти… Чарівні квіти…
Кольорові, великі й малі…
Ви умієте душу зігріти,
Бо й самі ви – душа землі.
Н. Красоткіна
Українець завжди брав із собою в далеку дорогу пучечок чебрецю. Його гострий гарячий аромат нагадував про тепло рідної домівки, відновлював сили.
ІV. Вивчення ного матеріалу
Біля ґанку оселі горіли-переливалися буйним шумовинням розкішні гладіолуси, а ближче до паркану вбирали очі барвисті айстри, пишні гвоздики. До сонця тягнулися гордовиті чорнобривці, і милували око пізні хризантеми.
1. На ромашці білій про любов питають:
Любить, чи не любить? Пелюстки зривають.
Не скуби ромашку, їй цвісти весною,
Говори з красою вічно мовчазною.
2. Я квітка ніжна, як весна,
Я різні сукні маю.
Все літо пишна й запашна,
Я й осінь зустрічаю.
Буваю кольору зорі,
Лимона колір маю,
І снігу зимної пори,
І вишнею палаю.
Палахкотять біля вікон жовтотрепетним вогнем розвихрені мальви.
схилити –
зводити –
рости –
біліти
пахнути –
тягнутися –
На екрані замальовки з квітами. З трьома новоутвореними словами скласти й записати речення. ( Слайд 10, 11 12)
Як тільки з глинястих пагорбів зійде сніг, на них починають вигравати суцвіття підбілу, білпуху, підбільника, білого лопуха, білих листків… Усе це назви однієї рослини. Зі споду листочки вкриті плетивом білих пухнастих волосків. Прикладіть листок нижнім боком до щоки – і відчуєте приємне тепло, зате від верхнього повіє холодом.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
Учитель. Квіти в житті, мов звучання музики, створюють піднесений настрій, кличуть до краси.
Напевно, скільки б не говорили ми про квіти, можна прийти до висновку, що передати всю велич краси квітів на Землі не можна без дієслів.
Кажуть, майже у всіх народів є улюблені рослини-символи. Для українців рослинними символами є не тільки верба й калина, а й багато інших. Деревій, наприклад, символізує непокірність. Символом життя вважається барвінок.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання.
Продовжити сюжетну лінію тексту, використовуючи образні слова. Визначити дієвідміни в дієсловах.