Дієслова І та ІІ дієвідмін

Про матеріал
Мета уроку:  повторити та поглибити знання учнів про дієслова І та ІІ дієвідмін;  удосконалювати вміння визначати належність дієслів до певної дієвідміни;  розвивати творчі вміння використовувати дієслова І та ІІ дієвідмін у зв’язних висловлюваннях;  виховувати в семикласників естетичний смак.
Перегляд файлу

Українська мова 7 клас

 

Тема: Дієслова І та ІІ дієвідмін

Мета:

  • повторити та поглибити знання учнів про дієслова І та ІІ дієвідмін;
  • удосконалювати вміння визначати належність дієслів до певної дієвідміни;
  • розвивати творчі вміння використовувати дієслова І та ІІ дієвідмін у зв’язних висловлюваннях;
  • виховувати в семикласників естетичний смак.

 

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок І та ІІ дієвідмін.

Обладнання: підручник, програмовані карти, ІКТ.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку

Учитель: Я рада вітати вас сьогодні на уроці. Ми продовжимо дивуватися такою неперевершеною частиною мови як дієслово. Наша праця буде спрямована на поглиблену узагальнюючу роботу з даної теми.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Повідомлення учня «Дієслово як частина мови»
  • Перевірка знань учнів методом програмованого контролю. ( На партах у кожного учня картка програмованого контролю)
  • Розподільний словниковий диктант
  • Записати дієслова, розподіливши їх у 3 колонки (минулий час, теперішній час, майбутній час)

Скинув, оздобить, мовчить, вклоняться, зв’язала, прикрашає, перелізе, змінить, зловлю, навчається, встановлює, підбіг, чатує, підійде, утворювала, сидів.

  • Підкреслити другу букву в кожному слові й прочитати вираз, який буде тематичним.

 

Слайд 1. Квіти – окраса землі.

Звучить Шопен. На екрані ролик « Квіти – окраса Землі».

  • Учень розповідає легенду про появу дерев, кущів на Землі.

Учитель: З давніх-давен урочисті події відзначалися за участю квітів. На їх честь організовували свята. У стародавній Греції найбільше шанували гіацинти й лілії, в Англії – незабудки, у Франції, Болгарії та Ірані – троянди, у Нідерландах – тюльпани, у Японії – хризантеми. Квіти як подарунок є виявом добрих почуттів і побажань, гарного ставлення. Вони пробуджують у нас людяність, щирість, сердечність. Недаремно народ оспівав їх у піснях, казках, легендах.

Отже, говорячи сьогодні про дієслово, ми дізнаємося багато цікавого про квіти.

 

  • Запишемо епіграф до уроку слова Н.Красоткіної:

Слайд 2

Квіти, квіти… Чарівні квіти…

Кольорові, великі й малі…

Ви умієте душу зігріти,

Бо й самі ви – душа землі.

Н. Красоткіна

 

  • Диктант з граматичним завданням (слайд 3)

Українець завжди брав із собою в далеку дорогу пучечок чебрецю. Його гострий гарячий аромат нагадував про тепло рідної домівки, відновлював сили.

  • Підкресліть в реченнях граматичні основи.

 

  • Лексична робота
  • Дібрати до слова аромат синоніми (запах, духмяність, пахощі…)
  • Згадайте й запишіть фразеологічні звороти, до будови яких входять назви квітів.

 

ІV. Вивчення ного матеріалу

  • Граматичне моделювання
  • Записати міні-диктант, змінюючи час дієслів на теперішній (слайд № 4-5)

Біля ґанку оселі горіли-переливалися буйним шумовинням розкішні гладіолуси, а ближче до паркану вбирали очі барвисті айстри, пишні  гвоздики. До сонця тягнулися гордовиті чорнобривці, і милували око пізні хризантеми.

  • Знайти в тексті дієслова, виділити в них закінчення.
  • Чи однакові вони?
  • З побаченого скажіть, скільки дієвідмін мають дієслова?

 

  • Проблемне питання
  • Як розрізнити дієвідміни?
  • Робота з підручником
  • Вибіркова робота
  • Чи знаєте ви, яку квітку вважають царицею квітів, а яку квіткою кохання? (Троянда й ромашка). Слайд 6-7
  • Прослухати поезії, виписати дієслова, визначити дієвідміни.

1. На ромашці білій про любов питають:

Любить, чи не любить? Пелюстки зривають.

Не скуби ромашку, їй цвісти весною,

Говори з красою вічно мовчазною.

 

2. Я квітка ніжна, як весна,

Я різні сукні маю.

Все літо пишна й запашна,

Я й осінь зустрічаю.

Буваю кольору зорі,

Лимона колір маю,

І снігу зимної пори,

І вишнею палаю.

 

  • Рольова гра «Ти-стиліст» (3 учня працюють самостійно).
  • Уявіть, що ви досвідчені редактори. Вашим завдання є допомогти письменникові-початківцю. Для цього прочитайте поданий текст, дайте йому назву, доберіть з дужок потрібне за змістом слово.

 

  • Записати речення, виконати синтаксичний розбір ( 1 учень працює біля дошки, решта – у зошитах). Слайд 8.

Палахкотять біля вікон жовтотрепетним вогнем розвихрені мальви.

  • Виконати морфологічний розбір дієслова палахкотять.

 

  • Перевірка виконаного завдання «стилістами».  Слайд 9.

 

  • Творче реконструювання.

 

  • Утворити дієслова І та ІІ дієвідмін від поданих дієслів.

схилити –

зводити –

рости –

біліти

пахнути –

тягнутися –

 

  • «Асоціації».

На екрані замальовки з квітами. З трьома новоутвореними словами скласти й записати речення. ( Слайд 10, 11 12)

 

  • У картках програмованого контролю залишилося останнє завдання. Щоб виконати його, спочатку прослухайте текст, перегляньте наступний слайд (слайд 13)

Як тільки з глинястих пагорбів зійде сніг, на них починають вигравати суцвіття підбілу, білпуху, підбільника, білого лопуха, білих листків… Усе це назви однієї рослини. Зі споду листочки вкриті плетивом білих пухнастих волосків. Прикладіть листок нижнім боком до щоки – і відчуєте приємне тепло, зате від верхнього повіє холодом.

  • Чи знаєте, про яку рослину йдеться?
  • Яка особливість лягла в основу назви мати-й-мачуха?
  • Отже, з тексту, який ви щойно прослухали, виписані дієслова. Вашим завданням є визначити дієвідміни.

 

V. Узагальнення вивченого матеріалу

Учитель. Квіти в житті, мов звучання музики, створюють піднесений настрій, кличуть до краси.

Напевно, скільки б не говорили ми про квіти, можна прийти до висновку, що передати всю велич краси квітів на Землі не можна без дієслів.

 

  • Експрес-опитування
  • До І дієвідми …
  • До ІІ дієвідмини…
  • Дієвідмінювання властиве тільки …

 

  • Диктант-твір

Кажуть, майже у всіх народів є улюблені рослини-символи. Для  українців рослинними символами є не тільки верба й калина, а й багато інших. Деревій, наприклад, символізує непокірність. Символом життя вважається барвінок.

  • Пояснити постановку розділових знаків ; визначити дієвідміни в дієсловах.

 

VI. Підсумок уроку

 

VII. Домашнє завдання.

Продовжити сюжетну лінію тексту, використовуючи образні слова. Визначити дієвідміни в дієсловах.

 

docx
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
1128
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку