Урок з теми "Узагальнення і систематизація вивченого з теми "Дієприслівник""

Про матеріал
Матеріал був розроблений для підсумкового уроку з теми "Дієприслівник". використовуються різні види роботи: картки, робота біля дошки, робота в групах. охоплено весь матеріал за цією темою.
Перегляд файлу

Дата_________                     Клас ______           Урок №_____

Тема. Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Дієприслівник»

Мета уроку:

навчальна – узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, формувати в школярів уміння й навички визначати дієприслівник і дієприслівниковий зворот у реченні; вдосконалювати орфографічні й пунктуаційні навички;

розвивальна: розвивати творче мислення, пізнавальні здібності, пошукові якості, організаторські навички, культуру мовлення.

виховна: виховувати любов до української мови.


Обладнання: дидактичний матеріал; індивідуальні картки; підручник. 

Хід уроку

І.Організаційний етап.

Доброго ранку, любі мої! Станьте рівненько, підніміть голівки, налаштуйтеся на урок. У нас багато гостей – привітайте їх .

ІІ. Установчо-мотиваційний етап

У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування.» Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі і задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягне певних успіхів. Тож бажаю вам успіхів на нашому уроці.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Тема сьогоднішнього уроку – «Узагальнення і систематизація вивченого із теми «Дієприслівник». Виходячи з теми уроку, я і кожен з вас поставив перед собою мету – підсумувати вивчений раніше матеріал та повторити його.

 ІV . Актуалізація навчальної діяльності.

-   Що називається дієприслівником?

– На які питання відповідає дієприслівник?

– Що утворює дієприслівник разом із залежними словами?

– Які розділові знаки вживаються при дієприкметниковому звороті?

– Одиничному дієприслівнику?

– Як утворюються дієприкметники недоконаного виду? Наведіть приклади (від дієслів теперішнього часу + учи, ючи, ачи, ячи )

– Як утворюються дієприкметники доконаного виду? Наведіть приклади (від інфінітива + ШИ, ВШИ)

– Як пишуться дієприслівники з часткою НЕ?

– Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник у реченні? (обставини)

V. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми та практичні вправи. 
1.Мовна скринька . Розподілити дієслівні форми у три колонки (дієслово, дієприкметник, дієприслівник)(усно).

Сказавши, здійсненний, купатися, покупаний, покупавши, здійснити, працюючий, звести, пролізши, подорожуючи, посивілий, допомогти, схопити, атакуючи, згаданий, зшивши.

2.Попрацюймо удвох! (кожна пара учнів отримує завдання на картках, виконує та презентує класу)

Картка 1. Визначте  у наведених реченнях дієприслівники, підкресліть їх.

1)Міркуючи над текстом, я вирішив скласти власний твір. 2) Чоловік засумував, зупинившись у рідному краї. 3)Говорячи про Шевченка, варто не забути додати про його біографічні дані. 4)Притаївшись у куточку, котик чекав на мишку.

Картка 2. Від поданих дієслів утворіть дієприслівники доконаного виду.
Зазнати, виконати, перемогти, загорнути, передати, посковзнутись, умитись, підійняти, перестати.

Картка 3. Від поданих дієслів утворіть дієприслівники недоконаного виду.
Мають, належать, віддають, борються, терплять, розуміють, сміються, миють, ненавидять, хочуть.

Картка 4. Спишіть, розкрийте правильно дужки, поясніть правопис НЕ з дієприслівниками.

(Не)добачаючи, (не)хтуючи, (не)чуючи, (не)здужаючи, (не)стихаючи,   (не)взявши, (не)навидячи, (не)дочуваючи, (не)прийшовши, (не)волячи, (не)приїхавши, (не)славлячи.

3. Гра «Впіймай помилку ». Знайти та виправити помилки в реченнях (усно). Кожна пара отримує картку на парту, відповідають разом.

1)Вишивши сорочку, майстриня вкладає всю душу в роботу.

2)Віночок не просто елемент костюма, він оберігав, захищаючі від бід.

3)Віночки дівчата плели, усміхаючись.

4)Селяни працювали, не покладаючи рук.

4. Робота біля дошки. Запишіть речення, знайдіть дієприслівниковий зворот, розставте розділові знаки, підкресліть та поясніть.

1) Йдучи в широкий світ, візьму з собою пісню. 2)Відлітаючи,  журавлі обіцяють навесні повернутися. 3)Бджілки, перелітаючи, по крапельці приносять мед.4) Андрійко змазував лижі, готуючись до змагань. 5)Хлопець підійшов до багаття, кидаючи оберемок хмизу. 6)Збираючи гриби, ми побачили сіреньке зайченя. 7)Наближаючись, почувся глухий грім. 8) Умившись, батько одягав чисту сорочку і сідав до столу.

VІ.  Підсумок уроку. Рефлексія 

Заповнювання картки «Що я сьогодні дзнався(лась) на уроці»

Картинки по запросу "шаблон квітки ромашки"

 

VІІ. Домашнє завдання. Виконати тестові завдання (картки)

1Дієприслівниками є всі слова рядка
А залишивши, залишаючи, залишені
Б читаючи, прочитавши, дочитуючи
В тремтячи, тремтячі, затремтівши
Г засинаючи, заснувши, заснулий
Д вишиваючи, вишитий, вишивши

 

2. У яких рядках всі дієприслівники недоконаного виду?

А. Сказавши, побіливши, зрозумівши, принісши, зачинивши.

Б. Кажучи, пливучи, несучи, володіючи, трясучись.

В. Намалювавши, згадавши, прочитавши, добігши, написавши.

Г. Лежачи, беручи, ходячи, підвозячи, співаючи.

 

3. У яких рядках правильно визначено вид, час, перехідність дієприслівників ?

А . Мисливці, забравши (док., мин., перех.) впольованого зайця, подалися до дороги.

Б. Йшли, сперечаючись (док., тепер., перех.) про те, хто влучив у зайця.

В. Вийшовши (недок., мин., перех.) на дорогу, мисливець зненацька зупинився.

Г. Він прожогом вискочив із-за столу, недоївши (док., мин., перех.) обіду.

 

4. У якому рядку всі дієприслівники з не написано правильно?

А. Не сказавши і слова, мати мовчки підійшла до сина і притулила його до свого серця.

Б. Зал дружно аплодував молодим промовцям, не дочувши останніх слів

В. Спортсмен вирішив переплисти цю скалисту річку, не хтуючи пересторогою.

Г. Учитель, не славлячи ганебні вчинки старшокласників, привів їм за приклад поведінку шестикласників.

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
2319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку