Почапинецька ЗОШ І-ІІ ступенів
Способи дієслів
(дійсний, умовний, наказовий)
/розробка уроку з української мови
для 7 класу/
Учитель Шевцова Л. Д.
Тема. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)
Мета: дати учням поняття про способи дієслів, пояснити особливості творення дієслів умовного та наказового способів, розвивати логічне мислення, пам’ять, культуру усного й писемного мовлення, виховувати почуття поваги та любові до своєї родини, Батьківщини, рідної мови
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова
Василь Сухомлинський
Перевірка правильності виконання індивідуальних завдань
На світанку вийду я у чисте поле,
Привітаю з новим днем усе навколо,
І у відповідь озветься вітер мудрий,
Захитає колоски, дерева збудить.
Тепле сонечко за плечі обіймає
І пташки свої пісні співають.
Усміхаюсь і радію я життю,
Батьківщину щиро я свою люблю.
Україно, ти моя родино,
Ти моя єдина матінка-земля.
Пісня серця мого лине,
Сяють очі сині, радіє душа.
Сяють очі сині, радіє душа.
Завітаю я додому на свята,
Зустрічає дружно вся моя рідня.
Це мій рідний край, це моя земля,
Я щаслива українка молода.
Тепле сонечко за плечі обіймає
І пташки свої пісні співають.
Усміхаюсь і радію я життю,
Батьківщину щиро я свою люблю.
Одна Батьківщина – і двох не буває,
Місця, де ми народились, завжди святі,
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Чи можна забути ту пісню, що ненька
Співала малому, коли засинав?
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни, течуть.
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї.
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов’ї.
І ми припадаємо до неї вустами,
І серцем вбираємо , спраглі води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.
Довідка: минулий час (народились, співала, засинав, протоптав, підхопили), теперішній час (буває, забуває, співає, несуть, течуть, лунає, співають, припадаємо, вбираємо), майбутній час (знайде, збідніє).
Одного разу трапилось неймовірне. Івасик потрапив до казкової країни. І перше, що він почув, це шум і гамір, який був дужчий за той, що стояв на великій перерві у його школі.
Сказав – і зник.
Колобок перестав котитися. Попелюшка не їде на бал, ніхто не сміється, не розмовляє, не думає, навіть сонце не світить. Ніхто нічого не робить. Наче всіх зачарувала зла Чаклунка.
Івасик розгубився.
Як тільки він вимовив останнє слово, вмить все почало рухатися. Сонечко всміхнулося, пташечки защебетали, всі засміялися і полегшено зітхнули. Івасик також зітхнув, посміхнувся і … прокинувся.
А Створення проблемної ситуації: «Чи однаково описувані в 1, 2, 3 текстах дії стосуються реальної дійсності?»
Текст I
Коли гарна погода, ми йдемо в ліс. Там збираємо малину та шукаємо гриби і заодно дихаємо свіжим повітрям, милуємося природою.
Текст II
Якби була гарна погода, то ми пішли б у ліс. Там збирали б малину та шукали б гриби і заодно дихали б свіжим повітрям, милувалися б природою.
Текст III
Якщо буде гарна погода, підіть у ліс. Там назбирайте малини та пошукайте грибів і заодно подихайте свіжим повітрям, помилуйтеся природою.
Б Ознайомлення учнів з алгоритмом для визначення способу дієслів.
В Робота з картками – інформаторами (Яких граматичних категорій нема в умовному способі? У наказовому способі?)
Дійсний спосіб
Дієслова дійсного способу змінюються за часами (ішов-іду-ітиму), крім того, у теперішньому й майбутньому часі – за особами (біжу-біжиш-біжить) і числами (біжу-біжимо-біжите), а в минулому – за родами (збирав-збирала-збирало) і числами.
Умовний спосіб
Дієслово в умовному способі не має часу й особи.
Наказовий спосіб
Дієслово в наказовому способі не має часу й роду.
Якби я втратив очі, Україно,
То зміг (б, би) жить,не бачачи ланів,
Поліських плес, подільських ясенів,
Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.
У глибині моїх темнот і снів
Твоя лунала (б, би) мова солов’їно,
Той світ, що ти дала мені у віно,
Від сяйва слова знову (б, би) заяснів.
Д. Павличко
Висновок: частка би (б) з дієсловами умовного способу пишеться окремо; після приголосних вживається би, після голосних – б.
Як би тобі, доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро.
Як би твої очі не манили зваби,
Не чини ніколи Батьківщині зради.
Як би тобі, доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро.
Бо і так доволі хтось насіяв зла,
І холонуть душі наші без тепла.
Забувають діти мову матерів,
Глянь, від того болю світ аж посірів.
Стогне від розпуки зранена земля,
І сивіти стала матінка моя.
Доню моя, доню, синьоока зірко,
У житті буває солодко і гірко,
Як би твої очі не манили зваби,
Не чини ніколи Батьківщині зради!
Не ламай у лузі гілку калинову –
Сиротою станеш, як забудеш мову.
Можеш призабути запах рути – м’яти,
Але рідну мову мусиш пам’ятати.
Можеш не впізнати голосу діброви,
Тільки не зрікайся маминої мови.
Наказовий спосіб твориться двома способами:
а) додаванням до основ теперішнього часу особових закінчень (люб-и, люб-імо, люб-іть);
б) за допомогою частки хай (нехай), що додається до форм теперішнього або майбутнього часу.
Хай буде щасливою кожна сім’я,
На щастя у полі колоситься жито.
Хай мама і тато навчають маля,
Як правильно в світі великому жити.
Порада
Матусю, мову і поріг,
Ступив з якого під небесні шати, -
(Не) забувай. Забуд…ш їх -
Своє життя (не) змож…ш пригадати.
Микола Федунець
Стань, глянь, шикуйсь, рівняйсь, повір, вдар, відмір, їж, не мороч, пробач.
6. Завдання з ключем
I. Подані дієслова запишіть у три колонки: 1) у дійсному способі; 2) у наказовому; 3) в умовному.
Встигнув би, клопочемося, зупинись, скажіть, сюркочуть, збагнула, пробачте, забудьмо, квітнуло б, з’їжджай, діткнувся, стихне, пов’язала б, з’юрмилися б,вникніть, зустрінь, тьмяніють.
II. З других букв кожного слова повинні скластися пропущені три слова у вислові В. Сосюри: «Всім серцем …, - і вічні ми будемо з нею».
Завершити народні прислів’я за поданими початками.
Для довідок: …то соломки підстелив би; …то туди б пішов; …вона б усіх людей пожалила; …а розум знайдеться; …то сам би собі боки повідбивав.
VI Систематизація й узагальнення знань
Метод «Мікрофон»
VII Підбиття підсумків уроку
Опитування – інтерв’ю
VIII Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал «Способи дієслів», виписати з творів художньої літератури по два речення з дієсловами кожного способу або скласти твір – мініатюру на тему «Люби, оберігай казковий рідний край», використовуючи дієслова дійсного, умовного, наказового способів.
1