Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий) /розробка уроку з української мови для 7 класу/

Про матеріал
Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий) /розробка уроку з української мови для 7 класу/ Мета: дати учням поняття про способи дієслів, пояснити особливості творення дієслів умовного та наказового способів, розвивати логічне мислення, пам’ять, культуру усного й писемного мовлення, виховувати почуття поваги та любові до своєї родини, Батьківщини, рідної мови Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Перегляд файлу

Почапинецька ЗОШ І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

Способи дієслів

(дійсний, умовний, наказовий)

/розробка уроку з української мови

для 7 класу/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель Шевцова Л. Д.

 

 

 

 

Тема. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)

Мета: дати учням поняття про способи дієслів, пояснити особливості творення дієслів умовного та наказового способів, розвивати логічне мислення, память, культуру усного й писемного мовлення, виховувати почуття поваги та любові до своєї родини, Батьківщини, рідної мови

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа

Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова

Василь Сухомлинський

  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

Перевірка правильності виконання індивідуальних завдань

  1. Прослухати пісню «Україно, ти моя родино». Визначити тему й основну думку її. Зачитати виписані дієслова I та II дієвідмін.

На світанку вийду я у чисте поле,

Привітаю з новим днем усе навколо,

І у відповідь озветься вітер мудрий,

Захитає колоски, дерева збудить.

Тепле сонечко за плечі обіймає

І пташки свої пісні співають.

Усміхаюсь і радію я життю,

Батьківщину щиро я свою люблю.

Україно, ти моя родино,

Ти моя єдина матінка-земля.

Пісня серця мого лине,

Сяють очі сині, радіє душа.

Сяють очі сині, радіє душа.

Завітаю я додому на свята,

Зустрічає дружно вся моя рідня.

Це мій рідний край, це моя земля,

Я щаслива українка молода.

Тепле сонечко за плечі обіймає

І пташки свої пісні співають.

Усміхаюсь і радію я життю,

Батьківщину щиро я свою люблю.

  1. Виразно прочитати вірш, вказати часи дієслів.

Одна Батьківщина – і двох не буває,

Місця, де ми народились, завжди святі,

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знайде в житті.

Чи можна забути ту пісню, що ненька

Співала малому, коли засинав?

Чи можна забути ту стежку до хати,

Що босим колись протоптав?

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть.

У рідному краї і небо безкрає,

Потоки, потоки, мов струни, течуть.

Тут мамина пісня лунає і нині,

Її підхопили поля і гаї.

Її вечорами по всій Україні

Співають в садах соловї.

І ми припадаємо  до неї вустами,

І серцем вбираємо , спраглі води.

Без рідної мови, без пісні, без мами

Збідніє, збідніє земля назавжди.

Довідка: минулий час (народились, співала, засинав, протоптав, підхопили), теперішній час (буває, забуває, співає, несуть, течуть, лунає, співають, припадаємо, вбираємо), майбутній час (знайде, збідніє).

  1. Мотивація навчальної діяльності школярів. Опрацювання навчального матеріалу
  1. Прочитати казку. Пояснити роль дієслів у мовленні.

Одного разу трапилось неймовірне. Івасик потрапив до казкової країни. І перше, що він почув, це шум і гамір, який був дужчий за той, що стояв на великій перерві у його школі.

  • Що це за шум?
  • Це сперечалися між собою частини мови. Івасик підійшов ближче. Послухаємо і ми , про що вони сперечаються.
  • Я, - каже Іменник, - важливіший за інших. Подивіться: поруч зі мною і ріпка, і Колобок, і Попелюшка, і трава, і хатинка, і вовк. Всі герої і предмети – називаю я, Іменник. Усім я даю імя.
  • А без мене казковий світ був би сірим, безбарвним. Ви б ніколи не дізналися про кришталеві черевички, Синю Бороду, - сказав Прикметник.
  • Сперечайтеся, сперечайтеся, - сказав незнайомець. – Без мене ви взагалі загинете.
  • А ти хто такий?
  • Зараз ти про це дізнаєшся.

Сказав – і зник.

Колобок перестав котитися. Попелюшка не їде на бал, ніхто не сміється, не розмовляє, не думає, навіть сонце не світить. Ніхто нічого не робить. Наче всіх зачарувала  зла Чаклунка.

Івасик розгубився.

  • Що ж робити? Повернись, Дієслово! – мимоволі вихопилося у хлопчика. Він зрозумів, що це Дієслово, що без нього ніхто не може обійтися. Це та частина мови, яка означає дію або стан предмета і відповідає на питання: що робити? що робить? що робив? що зроблять?

Як тільки він вимовив останнє слово, вмить все почало рухатися. Сонечко всміхнулося, пташечки защебетали, всі засміялися і полегшено зітхнули. Івасик також зітхнув, посміхнувся і … прокинувся.

  1. Прокоментувати вислів: «Жити – це значить дихати, це значить діяти» (Руссо)
  2. Дослідити, як дія стосується реальної дійсності.

 А  Створення проблемної ситуації: «Чи однаково описувані в 1, 2, 3 текстах дії стосуються реальної дійсності?»

Текст I

Коли гарна погода, ми йдемо в ліс. Там збираємо малину та шукаємо гриби і заодно дихаємо свіжим повітрям, милуємося природою.

Текст II

Якби була гарна погода, то ми пішли б у ліс. Там збирали б малину та шукали б гриби і заодно дихали б свіжим повітрям, милувалися б природою.

Текст III

Якщо буде гарна погода, підіть у ліс. Там назбирайте малини та пошукайте грибів і заодно подихайте свіжим повітрям, помилуйтеся природою.

Б  Ознайомлення учнів з алгоритмом для визначення способу дієслів.

В  Робота з картками – інформаторами (Яких граматичних категорій нема в умовному способі?  У наказовому способі?)

Дійсний спосіб

Дієслова дійсного способу змінюються за часами (ішов-іду-ітиму), крім того, у теперішньому й майбутньому часі – за особами (біжу-біжиш-біжить) і числами (біжу-біжимо-біжите), а в минулому – за родами (збирав-збирала-збирало) і числами.

Умовний спосіб

Дієслово в умовному способі не має часу й особи.

Наказовий спосіб

Дієслово в наказовому способі не має часу й роду.

  1. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
  1. Дослідження-відновлення. Списати текст, розкриваючи дужки. З’ясувати особливості вживання частки б(би).  Визначити число й рід дієслів умовного способу.

Якби я втратив очі, Україно,

То зміг (б, би) жить,не бачачи ланів,

Поліських плес, подільських ясенів,

Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.

У глибині моїх темнот і снів

Твоя лунала (б, би) мова соловїно,

Той світ, що ти дала мені у віно,

Від сяйва слова знову (б, би) заяснів.

 Д. Павличко

Висновок: частка би (б) з дієсловами умовного способу пишеться окремо; після приголосних вживається би, після голосних – б.

  1. Лінгвістичне спостереження: чи завжди частка би (б) стоїть при дієслові . Вказати дієслова наказового способу.

Як би тобі, доню, в світі не було,

Не скупись ніколи людям на добро.

Як би твої очі не манили зваби,

Не чини ніколи Батьківщині зради.

Як би тобі, доню, в світі не було,

Не скупись ніколи людям на добро.

Бо і так доволі хтось насіяв зла,

І холонуть душі наші без тепла.

Забувають діти мову матерів,

Глянь, від того болю світ аж посірів.

Стогне від розпуки зранена земля,

І сивіти стала матінка моя.

Доню моя, доню, синьоока зірко,

У житті буває солодко і гірко,

Як би твої очі не манили зваби,

Не чини ніколи Батьківщині зради!

Не ламай у лузі гілку калинову –

Сиротою станеш, як забудеш мову.

Можеш призабути запах рути – мяти,

Але рідну мову мусиш памятати.

Можеш не впізнати голосу діброви,

Тільки не зрікайся маминої мови.

  1. Самостійна робота  з підручником (аналіз таблиці, с. 54).

Наказовий спосіб твориться двома способами:

а)  додаванням до основ теперішнього часу особових закінчень (люб-и, люб-імо, люб-іть);

б) за допомогою частки хай (нехай), що додається до форм теперішнього або майбутнього часу.

Хай буде щасливою кожна сімя,

На щастя у полі колоситься жито.

Хай мама і тато навчають маля,

Як правильно в світі великому жити.

  1. Орфографічна хвилинка

Порада

Матусю, мову і поріг,

Ступив з якого під небесні шати, -

(Не) забувай. Забуд…ш їх -

Своє життя (не) змож…ш пригадати.

Микола  Федунець

  1. Словниковий диктант

Стань, глянь, шикуйсь, рівняйсь, повір, вдар, відмір, їж, не мороч, пробач.

6.   Завдання з ключем

I. Подані дієслова запишіть у три колонки: 1) у дійсному способі; 2) у наказовому;  3) в умовному.

Встигнув би, клопочемося, зупинись, скажіть, сюркочуть, збагнула, пробачте, забудьмо, квітнуло б, з’їжджай, діткнувся, стихне, пов’язала б, з’юрмилися б,вникніть, зустрінь, тьмяніють.

 II. З других букв кожного слова повинні скластися пропущені три слова у вислові В. Сосюри: «Всім серцем …, - і вічні ми будемо з нею».

  1. Творче завдання

Завершити народні прислівя за поданими початками.

  • Якби знаття, де впадеш, …
  • Якби знав, де знайду, …
  • Якби на кропиву не мороз, …
  • Було б бажання, …
  • Якби йому довший хвіст, …

Для довідок: …то соломки підстелив би; …то туди б пішов; …вона б усіх людей пожалила; …а розум знайдеться; …то сам би собі боки повідбивав.

  1. У країні фразеології
    1. Як би там не було – незалежно від обставин.
    2. Хто б міг подумати – неймовірно.
    3. Хоч сядь і плач, хоч вовком вий, хоч криком кричи, хоч лобом у стіну бийся – безвихідь.
    4.  Хоч плач, хоч скач – нічого не вдієш.
    5. Куди не кинь – скрізь.

VI   Систематизація й узагальнення знань

Метод «Мікрофон»

  • Що нового для себе ви дізналися на уроці?
  • Якому способові дієслова властиві не всі особові форми?
  • У формі якого способу і часу дієслова не змінюються за особами?
  • Як утворюються дієслова умовного способу ?
  • Як змінюються дієслова наказового способу?
  • Чи можна наказати самому собі?

VII   Підбиття підсумків уроку

Опитування – інтерв’ю

  • Що на уроці виявилося для вас найскладнішим?

VIII    Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал «Способи дієслів», виписати з творів художньої літератури по два речення з дієсловами кожного способу або скласти твір – мініатюру на тему «Люби, оберігай казковий рідний край», використовуючи дієслова дійсного, умовного, наказового способів.

 

1

 

docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
1215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку