Інтелектуальний конкурс
« Як парость виноградної лози, плекайте мову»
Мета заходу: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навичками застосування знань рідної мови практично;виховувати патріотизм.
Обладнання: картки, демонстративний матеріал
Епіграф :
Як парость виноградної лози, плекайте мову
М.Рильський
Учитель: Любі друзі, 21 лютого – Міжнародний день рідної мови.І сьогодні проведемо інтелектуальний конкурс «Як парость виноградної лози , плекайте мову» .У цьому конкурсі відбудуться змагання знавців української мови.
ЧИТЦІ:
Шум гаїв, шелест ниви у ній,
Кобзи пісня тривожна, діброва
У Дніпра неспокійний прибій.
В ній душі глибина і прозорість,
Наша пісня і дума жива.
І суворість, і ніжність, і совість —
Уся історія в ній проплива.
України великої слово —
Скарб, народом перейдених літ.
Багатій, розбруньковуйся, мово,
Неосяжний чаруючий світ
Слова та голос — більш нічого,
А серце б’ється — ожива,
Як їх почує!
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має…
У тій мові ми співали,
В ній казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкривали…
неповторна і — своя;
в ній гримлять громи в негоду,
в тиші — трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять;
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту — на віки —
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,—
Бо ж єдина — так, як мати,—
Мова в кожного із нас
Учитель: Запрошуємо команди зайняти свої місця.
Оцінювати буде вельмишановване журі. Це______________________
Надається серія запитань, на які треба відповісти. За кожну правильну відповідь
1 бал. Команди відповідають по черзі.
Запитання:
( Двокрапка )
( Підведення підсумків конкурсу )
Необхідно розшифрувати фразеологізм,
|
|
|
|
Відповіді : за сімомама замками, дивитися крізь пальці, водою не розіллєш, ноги звісити.
І команда: Лине, серця, до, а, не, слово, стріла (Не стріла, а до серця лине)
ІІ команда: Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь (Хліб бережи на обід, а слово – на відповідь)
5. КОНКУРС «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»
- Використовуючи літери із запропонованого слова САМОВДОСКОНАЛЕННЯ (не повторюючи), скласти їх у нові слова:
Дрова, вимова, завдання, вірші, кілометр, довідник, фартух, каталог, квартал, жалюзі,кропива, чорнослив, ознака, котрий.
Де потрібно, вставте пропущені літери або знаки
Прої_зний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий, кіс_лявий, кін_чик, моркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний, збіж_я, знан_я, сміє_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, сіл_ський.
Учитель: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть загадки, мовні загадки-шаради.
Зараз ми перевіримо швидкість вашого мислення. Я називаю тлумачення понять, а ви називаєти їх одним словом.
Вчитель: Дорогі учасники конкурсу! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована. Тому любіть, вивчайте, розвивайте, самовдосконалюйте українську мову.
( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )
КОНКУРС «УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК!»
Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.
Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.
Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.
Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.
Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.
(НАМИСТО)
Завдання для 2 команди.Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.
Що в чорному ящику? (ПРАПОР).
УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК!
Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.
Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.
Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.
Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.
Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.
(НАМИСТО)
Завдання для 2 команди.Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.
Що в чорному ящику? (ПРАПОР).
На закінчення спробуємо всі разом дібрати епітети до слова мова.
Мова – мелодійна, чарівна, калинова, багата, медова, ласкава…
Учитель. : Ось і наближається до кінця наш конкурс. Завершується змагання юних словесників. Підбиваємо підсумок, підраховуємо результати та визначаємо переможців (подяка учасникам і глядачам)
І поки журі підведе остаточні результати конкурсу. Я пропоную виконати останнє позаконкурсне завдання: кожному учаснику команди на символічному сердечку написати мрії про своє майбутнє, майбутнє України та її мови.
Учасники команд на карті України чіпляють символічні серця
Звучить пісня «Україна»
Журі визначає команду-переможця.
Учитель. Ось і завершився наш конкурс. Ви змагалися, працювали в команді. Усі ви виявили кмітливість свої знання, про нашу Батьківщину, її традиції та мову.
Хочеться завершити нашу зустріч словами А.Каніщенка:
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
ДОДАТОК
СЛОВА ДЛЯ ЧИТЦІВ:
Шум гаїв, шелест ниви у ній,
Кобзи пісня тривожна, діброва
У Дніпра неспокійний прибій.
В ній душі глибина і прозорість,
Наша пісня і дума жива.
І суворість, і ніжність, і совість —
Уся історія в ній проплива.
України великої слово —
Скарб, народом перейдених літ.
Багатій, розбруньковуйся, мово,
Неосяжний чаруючий світ
Слова та голос — більш нічого,
А серце б’ється — ожива,
Як їх почує!
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має…
У тій мові ми співали,
В ній казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкривали…
неповторна і — своя;
в ній гримлять громи в негоду,
в тиші — трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять;
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту — на віки —
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас,—
Бо ж єдина — так, як мати,—
Мова в кожного із нас
Необхідно розшифрувати фразеологізм,
|
|
|
|
І команда: Лине, серця, до, а, не, слово, стріла
ІІ команда: Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь
5. КОНКУРС «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»
- Використовуючи літери із запропонованого слова
САМОВДОСКОНАЛЕННЯ (не повторюючи), скласти їх у нові слова:
_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дрова, вимова, завдання, вірші, кілометр, довідник, фартух, каталог, квартал, жалюзі,кропива, чорнослив, ознака, котрий.
Де потрібно, вставте пропущені літери або знаки
Прої_зний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий, кіс_лявий, кін_чик, моркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний, збіж_я, знан_я, смієшс_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, сіл_ський.