21 квітня о 15:00Вебінар: Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики

Інтелектуальний конкурс до ДНЯ РІДНОЇ МОВИ " Як парость виноградної лози, плекайте мову"

Про матеріал
21 лютого - Міжнародний день рідної мови. Для учнів 6-7 класів призначена розробка інтелектуального конкурсу " Як парость виноградної лози, плекайте мову". Усі завдання укладено відповідно до вікових особливостей учасників конкурсу, спрямовані на підвищення інтересу до самовдосконалення знань із мови, на розвиток логічного мислення, кмітливості, уваги, на виховання патріотизму.
Перегляд файлу

Інтелектуальний конкурс

« Як парость виноградної лози, плекайте мову»                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Мета заходу: розширювати і збагачувати знання учнів про мову; розвивати в учнів пізнавальні інтереси і здібності, потребу глибокого і творчого оволодіння знаннями, навичками застосування знань рідної мови практично;виховувати патріотизм.

 

Обладнання: картки, демонстративний матеріал

Епіграф :                                           

        Як парость виноградної лози, плекайте мову

                                                                   М.Рильський                                                                                                                      

 

Учитель: Любі друзі, 21 лютого – Міжнародний день рідної мови.І сьогодні проведемо інтелектуальний конкурс «Як парость виноградної лози , плекайте мову» .У цьому конкурсі відбудуться змагання знавців  української мови.

 

               ЧИТЦІ:

  1. Мова рідна звучить, наша мова —

Шум гаїв, шелест ниви у ній,

Кобзи пісня тривожна, діброва

У Дніпра неспокійний прибій.

В ній душі глибина і прозорість,

Наша пісня і дума жива.

І суворість, і ніжність, і совість —

Уся історія в ній проплива.

України великої слово —

Скарб, народом перейдених літ.

Багатій, розбруньковуйся, мово,

Неосяжний чаруючий світ

 

  1. «Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого,

А серце б’ється — ожива,

Як їх почує!

                                               

 

  1.    Мово рідна, слово рідне,

         Хто вас забуває,

         Той у грудях не серденько,

         Тільки камінь має…

         У тій мові ми співали,

         В ній казки казали,

         У тій мові нам минувшість

         Нашу відкривали…

 

  1. Мова кожного народу

неповторна і — своя;

в ній гримлять громи в негоду,

в тиші — трелі солов’я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять;

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту — на віки —

Українську рідну мову

В дар мені дали батьки.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас,—

Бо ж єдина — так, як мати,—

Мова в кожного із нас

 

       Учитель: Запрошуємо команди зайняти свої місця.

                        Оцінювати буде вельмишановване журі. Це______________________

 

  1.  КОНКУРС « ДАЛІ, ДАЛІ……»

Надається серія запитань, на які треба відповісти. За кожну правильну відповідь

 1 бал. Команди відповідають по черзі.

                                                  Запитання:

  1. Скільки голосних звуків? ( 6 )
  2. Який розділовий знак ставиться після слів автора перед прямою мовою?

 ( Двокрапка )

  1. Частина слова після кореня? ( Суфікс)
  2. Розмова двох осіб. ( Діалог )
  3. Перша буква у власній назві? ( Велика )
  4. У що береться пряма мова? ( Лапки )
  5. Нема України без верби і …. ( калини )
  6. Речення з однією граматичною основою. ( Просте )
  7. Великий за обсягом прозовий твір. ( Роман )
  8.  Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає … ( словосполучення і речення ).
  9.  Слова, близькі за значенням. ( Синоніми )
  10.  Сьомий відмінок нашої мови. ( Кличний )
  11.  Словник про значення слів. ( Тлумачний )
  12.  Частина мови про кількість. ( Числівник )
  13.  Речення лише з підметом. (  Односкладні, називні )
  14. Що відбуваються у словах радісний, щасливий?
  15. Скільки звуків у слові  ім'я?
  16. Якого роду іменник сирота?
  17. Якого роду собака?
  18.  Як називаються слова, які пишуться з велико літери?

 

( Підведення підсумків конкурсу )

  1. КОНКУРС    « ЗНАЙДИ ЗАШИФРОВАНІ СЛОВА»  

 

 

  1. Конкурс « Мовні заморочки ».

Необхідно розшифрувати  фразеологізм,

 

Відповіді : за сімомама замками, дивитися крізь пальці, водою не розіллєш, ноги звісити.                      

 

  1. КОНКУРС « ПРИСЛІВ'Я»

 І команда:  Лине, серця, до, а, не, слово, стріла (Не стріла, а до серця лине)

 

ІІ команда:  Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь (Хліб бережи на обід, а слово – на відповідь)

 

5.  КОНКУРС  «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»

- Використовуючи  літери із запропонованого слова САМОВДОСКОНАЛЕННЯ   (не повторюючи), скласти їх у нові слова:

 

 

  1. КОНКУРС «   НАГОЛОС »

Дрова, вимова, завдання, вірші, кілометр, довідник, фартух, каталог, квартал, жалюзі,кропива, чорнослив, ознака, котрий.

 

  1.  КОНКУРС « ГРАМОТІЙ»

Де потрібно, вставте пропущені літери або знаки 

Прої_зний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий, кіс_лявий, кін_чик, моркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний, збіж_я, знан_я, сміє_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, сіл_ський.

 

 Учитель: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі  ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть  загадки, мовні загадки-шаради.

 

  1. КОНКУРС «ОДНИМ СЛОВОМ»

Зараз ми перевіримо швидкість вашого мислення. Я називаю тлумачення понять, а ви називаєти їх одним словом.

  1. Мати батька або матері (бабуся).
  2. Обрядова народна пісня, в якій оспівується пробудження природи , надії на врожай (веснянка).
  3. Прикраси з перлів, коралів, які жінки носять на шиї (намисто).
  4. Обрядова новорічна пісня, що виконується перед старим новим роком (щедрівка)
  5. Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким прикрашають голови дівчата. (вінок)
  6. Спосіб числення днів у році, а також таблиця з перліком всіх днів року.(календар)
  7. Прилад для визначення сторін світу. (компас)
  8. Машина для їзди, яку рухають ногами. (велосипед)
  9. Страва з варених круп. (каша)
  10. Наука про минуле. (історія)
  11. Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було. (байка)
  12. Чоловік стосовно своїх дітей.(батько)
  13. Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітами. (верба)
  14. Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури. (кросворд)
  15. Особа, що керує оркестром чи хором. (диригент)
  16. Крупа з проса. (пшоно)
  17. Небесне тіло, яке обертається навколо Сонця і отримує від нього світло і тепло. (планета)
  18. Одна двадцята частина року. (місяць)
  19. Свійський птах з червоним гребенем і пишним хвостом. (півень)

 

 

Вчитель: Дорогі учасники конкурсу! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована. Тому любіть, вивчайте, розвивайте, самовдосконалюйте українську мову.

 

( Підведення підсумків гри, визначення та нагородження переможців )

 

 

  КОНКУРС «УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК!»

Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.

 Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.

Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка  здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.

Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало  – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.

Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.

 (НАМИСТО)

Завдання для 2 команди.Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.

Що в чорному ящику?   (ПРАПОР).

УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК!

Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.

 Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.

Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка  здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.

Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало  – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.

Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.

 (НАМИСТО)

 

Завдання для 2 команди.Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.

Що в чорному ящику?   (ПРАПОР).

 

             На закінчення спробуємо всі разом дібрати епітети  до слова мова.

    Мова – мелодійна, чарівна, калинова, багата, медова, ласкава…

 

 

 Учитель. : Ось і наближається до кінця наш конкурс. Завершується змагання юних словесників. Підбиваємо підсумок, підраховуємо результати та визначаємо переможців (подяка учасникам і глядачам)

І поки журі підведе остаточні результати конкурсу. Я пропоную виконати останнє позаконкурсне  завдання: кожному учаснику команди на символічному сердечку написати  мрії про своє майбутнє, майбутнє України та її мови.

 

Учасники команд на карті України чіпляють символічні серця

 

Звучить пісня «Україна»

Журі визначає  команду-переможця.

 

Учитель. Ось і завершився наш конкурс. Ви змагалися, працювали в команді. Усі ви виявили кмітливість свої знання,  про нашу Батьківщину, її традиції та мову.

 Хочеться завершити нашу зустріч словами А.Каніщенка:

 

    Вивчайте мову українську –

    Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

    Прекрасну, милу і чудову,

    Як материнську пісню колискову.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         ДОДАТОК

                                      СЛОВА   ДЛЯ  ЧИТЦІВ:

  1. Мова рідна звучить, наша мова —

Шум гаїв, шелест ниви у ній,

Кобзи пісня тривожна, діброва

У Дніпра неспокійний прибій.

В ній душі глибина і прозорість,

Наша пісня і дума жива.

І суворість, і ніжність, і совість —

Уся історія в ній проплива.

України великої слово —

Скарб, народом перейдених літ.

Багатій, розбруньковуйся, мово,

Неосяжний чаруючий світ

 

  1. «Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого,

А серце б’ється — ожива,

Як їх почує!

                                               

 

  1.    Мово рідна, слово рідне,

         Хто вас забуває,

         Той у грудях не серденько,

         Тільки камінь має…

         У тій мові ми співали,

         В ній казки казали,

         У тій мові нам минувшість

         Нашу відкривали…

 

  1. Мова кожного народу

неповторна і — своя;

в ній гримлять громи в негоду,

в тиші — трелі солов’я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять;

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту — на віки —

Українську рідну мову

В дар мені дали батьки.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас,—

Бо ж єдина — так, як мати,—

Мова в кожного із нас

 

  1. Конкурс « Мовні заморочки ».

Необхідно розшифрувати  фразеологізм,

 

                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. КОНКУРС « ПРИСЛІВ'Я»

 І команда:  Лине, серця, до, а, не, слово, стріла

 

 

ІІ команда:  Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь

 

 

5.  КОНКУРС  «СЛОВНИКОВА СКРИНЬКА»

- Використовуючи  літери із запропонованого слова

САМОВДОСКОНАЛЕННЯ   (не повторюючи), скласти їх у нові слова:

_________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. КОНКУРС «   НАГОЛОС »

Дрова, вимова, завдання, вірші, кілометр, довідник, фартух, каталог, квартал, жалюзі,кропива, чорнослив, ознака, котрий.

 

  1.  КОНКУРС « ГРАМОТІЙ»

Де потрібно, вставте пропущені літери або знаки 

 

Прої_зний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий, кіс_лявий, кін_чик, моркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний, збіж_я, знан_я, смієшс_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, сіл_ський.

 

doc
Додано
15 лютого
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку