29 вересня о 18:00Вебінар: Крок уперед чи стоїмо на місці: реалії роботи вчителя початкової школи

Дієслова-синоніми і дієслова-антоніми. Розпізнавання дієслів у реченні. Складання розповіді за серією малюнків та опорними словами.

Про матеріал
Організаційна частина Закінчилась перерва Продзвенів чаклун-дзвінок А тепер усі швиденько Налаштуймось на урок.
Перегляд файлу

Тема: Дієслова-синоніми і дієслова-антоніми. Розпізнавання дієслів у реченні. Складання розповіді за серією малюнків та опорними словами. (впр. 144 – 148)

Мета:

Обладнання:

Хід уроку

І. Організаційна частина

Закінчилась перерва

Продзвенів чаклун-дзвінок

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

          II. Стимулювання пізнавальної діяльності. 
Діти, наші гості передали нам лист. Дізнатись від кого ми зможемо, відгадавши загадку.
Старий дід мости помостив
Молода прийшла - мости розвела 

(Весна).
За календарем до  нас  прийшла весна.  З давніх давен на нашій українській землі образ довгожданої весни уособлювала гарна молода дівчина з вінком квітів на голові. Іде весна по землі, прикрашає її квітами, ніжною зеленю. То ж бережімо цю красу. Тоді буде наша земля квітуча.
Сніги розтопились
Злилися струмками
Земля молодіє
І вкрилась квітками.
Прийшла до нас весна-красна,
Гаївочку нам принесла
Для панянок - гаївочку,
Для парубків - мандрівочку.
Весна звертається у своєму листі, діти, до вас і запрошує у подорож на лісову галявину. Вона дуже просить вас взяти з собою у подорож: знання, пам'ять, кмітливість, натхнення, увагу, розум, терпіння. 
Перевіримо, чи готові ми до подорожі ? 
1). 3 якою частиною мови ми познайомились на минулому уроці?
   (Дієсловом).
2). Що називається дієсловом?
3). Чи потрібні дієслова у нашому мовленні? 
Прочитаємо текст.

Розлилися річки. Затопили низини і луки. Летять і летять з вирію птахи. Тепле проміння нагріває землю.
Визначіть дієслова в тексті і спробуйте прочитати його без дієслів. Чи можемо ми сказати про що розповідається в тексті?

Ні. Отже, без дієслів речення втрачають зміст і стає незрозумілим наше мовлення.

            III. Повідомлення теми, мети уроку.
На нашому уроці ми будемо закріплювати вміння розпізнавати дієслова в реченнях, попрацюємо над дієсловами-синонімами та дієсловами-антонімами.

             IV. Закріплення нового матеріалу
I зупинка подорожі "Каліграфічна".
Каліграфічно записати у зошитах: 

Т Гр.  Ш ев  К  укр.  Тарас Григорович Шевченко - український Кобзар. 
Вчитель слідкує за осанкою учнів під час письма.

II зупинка "Казкова"
Учні слухають казку К.Д.Ушинського „Суперечка”.
Корова, кінь і собака говорять між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить: "Хазяїн більше любить мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу. Сам хазяїн на мені в місто їздить.
А корова говорить : " Ні, хазяїн більше любить мене. Я всю його сім'ю молоком годую".
Собака як заговорить : "Ні, мене. Я хазяйське добро стережу".
Почув чоловік цю суперечку і говорить : "Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму місці".
- Що в цьому тексті вам не сподобалось?
- Якими словами потрібно замінити дієслово говорити ?
 (Засперечатись, сказати, зауважити, загарчати.)

III зупинка "Мовна"
-- Як називаються слова, близькі за значенням? (Синоніми.) 
-- Дієслова, протилежні за значенням – (антоніми.)
-- Чи відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне, крокує. 
 (Так, своїм смисловим навантаженням.)
1. Вставте в речення дієслово, яке підходить за смислом:
Через поле, через гай ... хлопчик Помагай. Аж ось прямо на них ... вовк, такий страшенний та здоровенний. За старою ведмедицею втомлено ... ведмежа. (Ходить, суне, пленталось).
-- Перевірка, оцінювання робіт.
2. Добір синонімів до дієслів.
Бігти - мчати, нестись, летіти;
думати - мислити, міркувати;
йти - крокувати, плентатись, сунути, шкандибати;
доглядати – турбуватись, піклуватись.
3. Дібрати антоніми: 
заплести - розплести 
в'янути - цвісти 
заходити - виходити 
піднімати - опускати 
з'єднувати - роз'єднувати 
загадувати - розгадувати, відгадувати
4. Вправа 145.

IV зупинка "Поетична".
Скласти загадку і записати за такими римами:
1…….стрибає          2………жує            3…… гуляє                4……. спить
      …….має              ……… дає            ……… спочиває           …….летить
    (заєць)                 (корова)                  (ведмідь)                       (сова)

V зупинка "Фізкультурна"
 Фізкультхвилинка.

VI зупинка "Літературна".
Перший весняний місяць приносить нам свято жінки, весни, матері, бабусі - 8 березня. А ще березень подарував Україні і світові Великого Кобзаря, геніального поета, художника Т.Г. Шевченка. 9 березня 1814 року в с. Моринці на Київщині в сім'ї селянина-кріпака народився маленький Тарас. Коли йому було 9 років, у нього померла мама, а пізніше помер і батько. Своє тяжке сирітське життя Тарас описує у віршах. Прожив поет рівно 47 років. Так судилось долею, щоб його день народження і день смерті стояли поруч. 10 березня 1861 року перестало битися серце Великого Кобзаря.
Похований Шевченко в Каневі на Чернечій горі, як заповідав поет. В день його народження дорослі і діти йдуть до його пам'ятника, щоб покласти квіти, читають Тарасові вірші, співають пісні і цим висловлюють свою шану Кобзареві.

Діти читають вірші Т.Г.Шевченка.

Завдання.

Виписати дієслова з віршів Т.Шевченка. "Реве та стогне Дніпр широкий".

VII зупинка "Кмітливих". 
1. Слухай ! Називай якомога більше слів.
Пливе - качка, риба, деревина, пароплав, човен, плавець, гуска ... 
Читає - вчитель, учень, бібліотекар, лікар, батько ... 
Дрімає - дідусь, село, ліс, сад, бабуся ... 
Плаче - дитина, дерево, душа, вікно, стріха ... 
Співає - артист, дівчинка, мама, пташка, бабуся.
2. Закінчити прислів'я:
Від теплого слова / і лід розмерзає. 
Книга вчить, / як на світі жить. 
Чужому лихові / не смійся. 
З добрим дружись / а лихих стережись. 

VIII зупинка "Друзів природи"
Ось ми і потрапили на лісову галявину.
Розцвіли весняні квіти, розпустились на деревах листочки, прилетіли з вирію птахи.
-- А які поради можна дати дітям, які йдуть на екскурсію у весняний ліс?

Весна дякує вам всім за працю. Вітає тих учнів, що найкраще справлялись з завданням.

                       V. Підсумок уроку. 
-- Чи сподобався вам урок? 
-- Чого ми навчились на уроці?

VI. Повідомлення домашнього завдання

Вправа 148, повторити правила.

 

 

 

docx
Додано
4 серпня
Переглядів
74
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку