Тема: Дієслова-синоніми і дієслова-антоніми. Розпізнавання дієслів у реченні. Складання розповіді за серією малюнків та опорними словами. (впр. 144 – 148)
Мета:
Обладнання:
Хід уроку
І. Організаційна частина
Закінчилась перерва
Продзвенів чаклун-дзвінок
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
II. Стимулювання пізнавальної діяльності.
Діти, наші гості передали нам лист. Дізнатись від кого ми зможемо, відгадавши загадку.
Старий дід мости помостив
Молода прийшла - мости розвела
(Весна).
За календарем до нас прийшла весна. З давніх давен на нашій українській землі образ довгожданої весни уособлювала гарна молода дівчина з вінком квітів на голові. Іде весна по землі, прикрашає її квітами, ніжною зеленю. То ж бережімо цю красу. Тоді буде наша земля квітуча.
Сніги розтопились
Злилися струмками
Земля молодіє
І вкрилась квітками.
Прийшла до нас весна-красна,
Гаївочку нам принесла
Для панянок - гаївочку,
Для парубків - мандрівочку.
Весна звертається у своєму листі, діти, до вас і запрошує у подорож на лісову галявину. Вона дуже просить вас взяти з собою у подорож: знання, пам'ять, кмітливість, натхнення, увагу, розум, терпіння.
Перевіримо, чи готові ми до подорожі ?
1). 3 якою частиною мови ми познайомились на минулому уроці?
(Дієсловом).
2). Що називається дієсловом?
3). Чи потрібні дієслова у нашому мовленні?
Прочитаємо текст.
Розлилися річки. Затопили низини і луки. Летять і летять з вирію птахи. Тепле проміння нагріває землю.
Визначіть дієслова в тексті і спробуйте прочитати його без дієслів. Чи можемо ми сказати про що розповідається в тексті?
Ні. Отже, без дієслів речення втрачають зміст і стає незрозумілим наше мовлення.
III. Повідомлення теми, мети уроку.
На нашому уроці ми будемо закріплювати вміння розпізнавати дієслова в реченнях, попрацюємо над дієсловами-синонімами та дієсловами-антонімами.
IV. Закріплення нового матеріалу
I зупинка подорожі "Каліграфічна".
Каліграфічно записати у зошитах:
Т Гр. Ш ев К укр. Тарас Григорович Шевченко - український Кобзар.
Вчитель слідкує за осанкою учнів під час письма.
II зупинка "Казкова"
Учні слухають казку К.Д.Ушинського „Суперечка”.
Корова, кінь і собака говорять між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить: "Хазяїн більше любить мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу. Сам хазяїн на мені в місто їздить.
А корова говорить : " Ні, хазяїн більше любить мене. Я всю його сім'ю молоком годую".
Собака як заговорить : "Ні, мене. Я хазяйське добро стережу".
Почув чоловік цю суперечку і говорить : "Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму місці".
- Що в цьому тексті вам не сподобалось?
- Якими словами потрібно замінити дієслово говорити ?
(Засперечатись, сказати, зауважити, загарчати.)
III зупинка "Мовна"
-- Як називаються слова, близькі за значенням? (Синоніми.)
-- Дієслова, протилежні за значенням – (антоніми.)
-- Чи відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне, крокує.
(Так, своїм смисловим навантаженням.)
1. Вставте в речення дієслово, яке підходить за смислом:
Через поле, через гай ... хлопчик Помагай. Аж ось прямо на них ... вовк, такий страшенний та здоровенний. За старою ведмедицею втомлено ... ведмежа. (Ходить, суне, пленталось).
-- Перевірка, оцінювання робіт.
2. Добір синонімів до дієслів.
Бігти - мчати, нестись, летіти;
думати - мислити, міркувати;
йти - крокувати, плентатись, сунути, шкандибати;
доглядати – турбуватись, піклуватись.
3. Дібрати антоніми:
заплести - розплести
в'янути - цвісти
заходити - виходити
піднімати - опускати
з'єднувати - роз'єднувати
загадувати - розгадувати, відгадувати
4. Вправа 145.
IV зупинка "Поетична".
Скласти загадку і записати за такими римами:
1…….стрибає 2………жує 3…… гуляє 4……. спить
…….має ……… дає ……… спочиває …….летить
(заєць) (корова) (ведмідь) (сова)
V зупинка "Фізкультурна"
Фізкультхвилинка.
VI зупинка "Літературна".
Перший весняний місяць приносить нам свято жінки, весни, матері, бабусі - 8 березня. А ще березень подарував Україні і світові Великого Кобзаря, геніального поета, художника Т.Г. Шевченка. 9 березня 1814 року в с. Моринці на Київщині в сім'ї селянина-кріпака народився маленький Тарас. Коли йому було 9 років, у нього померла мама, а пізніше помер і батько. Своє тяжке сирітське життя Тарас описує у віршах. Прожив поет рівно 47 років. Так судилось долею, щоб його день народження і день смерті стояли поруч. 10 березня 1861 року перестало битися серце Великого Кобзаря.
Похований Шевченко в Каневі на Чернечій горі, як заповідав поет. В день його народження дорослі і діти йдуть до його пам'ятника, щоб покласти квіти, читають Тарасові вірші, співають пісні і цим висловлюють свою шану Кобзареві.
Діти читають вірші Т.Г.Шевченка.
Завдання.
Виписати дієслова з віршів Т.Шевченка. "Реве та стогне Дніпр широкий".
VII зупинка "Кмітливих".
1. Слухай ! Називай якомога більше слів.
Пливе - качка, риба, деревина, пароплав, човен, плавець, гуска ...
Читає - вчитель, учень, бібліотекар, лікар, батько ...
Дрімає - дідусь, село, ліс, сад, бабуся ...
Плаче - дитина, дерево, душа, вікно, стріха ...
Співає - артист, дівчинка, мама, пташка, бабуся.
2. Закінчити прислів'я:
Від теплого слова / і лід розмерзає.
Книга вчить, / як на світі жить.
Чужому лихові / не смійся.
З добрим дружись / а лихих стережись.
VIII зупинка "Друзів природи"
Ось ми і потрапили на лісову галявину.
Розцвіли весняні квіти, розпустились на деревах листочки, прилетіли з вирію птахи.
-- А які поради можна дати дітям, які йдуть на екскурсію у весняний ліс?
Весна дякує вам всім за працю. Вітає тих учнів, що найкраще справлялись з завданням.
V. Підсумок уроку.
-- Чи сподобався вам урок?
-- Чого ми навчились на уроці?
VI. Повідомлення домашнього завдання
Вправа 148, повторити правила.