Тема. Дієслово. Часи дієслів.
Мета: Розширити знання учнів про часи дієслова. Покращити загальнопізнавальні навички визначення часу дієслів. Розвивати творчі навички вміння використовувати дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів у текстах. За допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвинути навички знаходити та визначати часи дієслів у текстах. Виховувати національну свідомість та почуття національної гідності.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: інтерактивні ілюстрації,створені на платформі Canva.
Хід уроку
І. Організаційний момент: Перевірка готовності класу до уроку та присутності учнів. Мотивація учнів.
Дорогі учні! Коли за вікном осінь, ми з вами можемо вивчити часи дієслів, аби зробити цю пору року ще цікавішою та барвистішою. Мова - це ключ до розуміння світу навколишнього нас, можливо і навчання часом дієслів - це крок до нашого розширення в мовленні і спілкуванні. Знання часів дієслів допомагає нам виразно висловлювати свої думки, створювати цікаві оповідання та описи, і навіть краще розуміти інших людей. Часи дієслів - це, як палітра для художника, якою ми можемо створювати яскраві історії та образи у своїх текстах. А ще, це може бути дивовижним вікном у минулому, коли наші пращури жили і відчували світ навколо. Знайомство з життям наших предків через мову - це захоплююча подорож у часі. Тож, разом ми розгорнемо сторінки цієї вивчальної подорожі, побачимося більше про час дієслів і зробимо осінь ще цікавішою та навчальною. Готуйтеся до захоплюючих відкриттів та навчання, адже мова - це ключ до розуміння світу!
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань:
3.1. Бесіда за питаннями.
Що таке дієслово? (Самостійна частина мови, що означає дію чи стан предмета)
Які три години ви знаєте? (Теперішній, минулий і майбутній)
Які дії характеризує теперішній, минулий і майбутній час? (Дію, яка відбувається у минулому, дія, яка відбувається в даний момент і дія, яка відбувається в майбутньому)
3.2. Підготовча вправа. (Розподільний диктант)
Запишіть слова в три колонки:
Теперішній час
Минулий час
Майбутній час
Падає, заховалося, буде холоднішати, змінюється, відлітали, відлітатимуть, ховатимуться, заготовляють, літали, співали, зеленіли, жовтіє.
ІV. Повідомлення теми.
Оголошення теми. Сьогодні наша мета - докладніше знаєте про часи дієслова, щоб вміти грамотно будувати речення та виразно висловлювати свої думки.
V. Вивчення нового матеріалу. Пояснення вчителем.
Дієслова можуть бути в теперішньому, минулому і майбутніх часах. Чи є між ними різниця?... Давайте розглянемо.
Наприклад, дієслово «малювати» вкладемо в сучасному часі і провідміняємо за всіма особами:
Я малюю
Ми малюємо
Ти малюєш
Ви малюєте
Він, вона, воно малює
Вони малюють
У теперішньому часі дія відбувається в момент розмови і відповідає на питання "що роблю?" або "що робиш?". Наприклад, "читаю" або "читаю".
Минулий час вказує на дію, яка відбулася до моменту розмови і відповідає на питання "що зробив?" або "що зробив?". Наприклад, "намалював" або "прочитав". Майбутній час показує дію, яка відбудеться після моменту розмови і відповідає на питання "що зроблю?" або "що робитиме?".
Наприклад, "малюватиме" або "буде читати".
Дієслова недоконаного виду можуть бути використані у всіх часових формах, у той час як дієслова доконаного виду можуть бути використані лише у формах минулого та майбутнього часу. Дієслова поточного часу позначають дію або стан, які співпадають у часі з моментом мовлення. Ці дієслова змінюються за особами та числами.
Дієслова минулого часу вказують на дію або стан, які відбулися перед моментом розмови. Вони можуть змінюватися за родами (у одинині) та числами. Дієслова минулого часу додаються до суфікса "-в-" у чоловічому роду та суфікса "-л-" у всій жіночого та середнього роду та в множині: "малював", "малював", "малював", "малював". У дієслові минулого часу чоловічого роду, основа закінчується на приголосний, суфікс не додається, наприклад, "бігти" — "біг", "нести" — "ніс".
Дієслова майбутнього часу показують дію або стан, які відбудуться після моменту розмови. Існують форми доконаного та недоконаного виду в майбутньому часі. Дієслова доконаного виду мають одну просту форму майбутнього часу, наприклад, "прочитаю".
Дієслова недоконаного виду мають дві форми майбутнього часу: складну і складену, наприклад, "читатиму" і "буду читати". Зазвичай, допоміжне дієслово "бути" та неозначена форма дієслова, яке має певну складену форму майбутнього часу дієслова, розділені іншими словами в реченні, наприклад, "Буду мати слово в серці".
Отже, особливість минулого часу дієслів у тому, що у цьому дієслові можна змінити за родами.
Майбутній час особливий тим, що він має три форми: Просту доконаного виду, наприклад: прочитаю, розглянемо, збудують. Просту недоконаного виду, наприклад: писатиму, виступати, робитиме.
Складену недоконаного виду, наприклад: будете писати, будете вдосконалювати, будете виступати.
Складіть список справ на осінь, використовуючи усі часи дієслова.
VІ. Закріплення вивченого.
Запишіть речення, підкресліть дієслова, визначте їх час, число і рід, де це можливо.
Темная діброва стихла и мовчить: листя пожовтіле з дерева летить . Ліси шумлять - я прислухаюся , хмарки біжать - дивуюся . Рослина тягнеться до сонця, а сонце - до світу .
Ось-ось зашелестять дерева, оздоблять листочки наші дороги Сповзли сутінки, осінній вечір надходив несподівано . Сонечко заховалося і миттєво стало холодно- літо пішло.
Вправи за інструкцією: Зачитування дієслів у неозначеній формі, учні записують у зошит їх у теперішньому, минулому і майбутніх часах.
Падати , летіти , завмирати, слухати, бігти, відкривати, готувати, збирати.
Творче завдання «Вільне письмо».
Написати мініатюру про осінній час , використовуючи дані дієслова: Мріяв, слухатиму, опадає, сподіваюся, дощити, відбуваються, справляється, робитиму селфі, радію, пригріває, випікатиму.
VІІ. Підсумок уроку. Права «Мікрофон».
На які часи розподіляються дієслова?
У чому особливість поділу дієслів на часі? Чим характеризуються дієслова минулого і майбутнього часу?
Які граматичні категорії влади дієсловам минулого часу? Оцінювання знань учнів та мотивація оцінки.
Домашнє завдання: Вивчити правила та скласти діалог на тему проводження вільного часу восени., використовуючи дієслова в різних часових формах. Підкреслити дієслова.