Розділ «Морфологія. Орфографія»
Тема уроку: Дієслово: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок
Мета: дати учням основні відомості про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні, формувати уміння учнів розрізняти дієслова, знаходити їх в тексті; розвивати пам'ять, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови, повагу до звичаїв та традицій українців, високі моральні якості; сприяти збагаченню мовлення учнів, удосконаленню їх комунікативності.
Обладнання: дидактичний матеріал, плакати, стенди, малюнки.
Перебіг уроку
(Мета розминки: активізувати мислення, формувати позитивні емоції, налаштуватися на роботу)
- У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Діти, привітайте одне одного. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені у собі й задоволені собою. А людина лише тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди, коли говорить: «Мені це вдалося». Пропоную вам сьогодні на уроці розкрити свої здібності, і, щоб наприкінці уроку ви могли сказати ці слова.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Діти, ми з вами давно вже мандруємо по країні Морфології, тому побували в різних її областях. Давайте згадаємо, де ж ми побували, які краї відвідали.
(Учні називають: іменник, прикметник, числівник, займенник)
- Ці частини мови ми називаємо самостійними, чому?
(Відповіді учнів)
- Які частини мови вам відомі іще?
- Чому прийменник, сполучник частку ми називаємо службовими
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Дієслово – слово діє:
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє.
Усміхається і мріє.
Дієслово – слово діє:
Народилось і зоріє,
Розвивається і квітне,
Слово любе, слово рідне!
Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію. Адже споконвіку український народ не мислив свого життя без дії: працювати, робити добро, співчувати, мріяти, вірити, навчатись. І сьогодні ми повинні не тільки вживати ці дієслова у власному мовленні, а й втілювати їх у життя. Дієслово на другому місці по вживанню у мові після іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усному та писемному мовленні.
- Отже, що означає дієслово, ми вияснили. А тепер нам потрібно поставити нові завдання для розширення наших знань.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Нам треба дізнатися про морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієслова, вміти розпізнавати його серед інших частин мови.
- Всі ви знаєте, що нічого не можна створити без дії. А зараз ми розділимося на 3 команди. Кожна із команд повинна підготувати опис якоїсь праці, використовуючи тільки дієслова, записати їх собі у зошит, а завдання інших команд – відгадати, який вид діяльності описаний.
(Наприклад: почистити, помити, порізати, вкинути, посолити,їсти)
- А зараз нове завдання групам:
- Що ми можемо визначити у цих дієсловах?
(Діти називають: час, число, особу, рід, дієвідміна)
- Отже, дієслова мають свої морфологічні ознаки. Давайте їх узагальнимо.
2. Гронування
Учні записують на дошці морфологічні ознаки дієслова. Пелюстки, які залишилися вільними, заповнює вчитель, розповідаючи про невідомі граматичні значення дієслова.
- А тепер давайте розподілимо морфологічні ознаки дієслова у задану нам таблицю
Постійні |
Змінні |
вид (доконаний, недоконаний) |
спосіб (дійсний, умовний, наказовий) |
дієвідміни ( І, ІІ) |
час |
перехідність, неперехідність. |
число |
|
особа |
|
рід |
3.Вибірковий диктант
(Виписати дієслова, визначити вивчені морфологічні ознаки)
Бережімо мову
Наче світла музика святкова,
Як весняна річечка жива,
Пробудилась українська мова,
Відродились батькові слова:
Сад вишневий, хата, гай, криниця,
Шлях чумацький, голубі дощі…
Мов солодкі пахощі живиці,
Незбагненна радість на душі.
Вслухайся лиш: мати, мама, ненька –
Неповторне милозвуччя слів!
Ранній жайвір голосом тоненьким
Шле вітання з росяних полів.
Бережімо і плекаймо мову
Так, як мати береже дитя.
Не цураймось батьківського слова,
Відречемось – втратимо життя.
(Віктор Григоренко, 1991р)
4. Творча робота
(Закінчити вислови, визначити дієвідміну)
Летить - ..., сяде – мовчить.
Завжди ... , а розуму навчить.
Що маємо – не..., а втративши....
Мене ... і ... , а як покажусь - утікають.
5. Робота з деформованим текстом
У країні Морфології жила чималенька родина – частини мови. Це був дуже веселий гурт. Але між ними часто виникали сварки, тому що кожна з них вважала себе найголовнішою. Найбільш ворогували між собою Іменник і Дієслово. Перший казав, що Дієслово не має ніякого значення в мові, і тому без нього можна обійтись. Дієслово це дуже образило, і воно вирішило покинути цей гурт, зібрало речі і пішло. Коли члени веселого гурту прокинулись вранці, то помітили, що мова змінилася: стала беззвучною і бездіяльною. Довелося їм піти на розшуки свого побратима. А коли Дієслово повернулося, в гурті почали жити дружно в одній країні під назвою Морфологія, але, щоб більше не сперечатися, кожна частина мови оселилася у власному місті.
- Тож давайте перевіримо, чи правда без дієслів мова беззвучна і бездіяльна?
Хоч убога-убога наша хатина, та в цей вечір і вона…, …. Її бідність…вишиті рушники і кетяги калини, запашне сіно на покуті й святвечірній стіл. На ньому зараз …три хлібини, грудка солі, …стос гречаних млинців і … з різними пісними стравами ті святошні мальовані полумиски, що…добрим людям і здоров’я, і щастя, і червоного цвіту.(М.Стельмах)
Довідка: покращала, побагатшала, скрасили, лежать, височіє, стоять, бажають.
6. Робота з підручником.
(Опрацювання теоретичного матеріалу параграфа 4, сторінки 28,30).
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Босоніж стежка побіжить
левадою, в городи…
Як любо тут, як славно жить
серед цієї вроди.
Кохаю край наш дорогий,
що зветься Україна.
Вітчизні хочу я своїй
зрости достойним сином.
(Записати подані дієслова у дві колонки)
Означають дію Означають стан
Стріляти, писати, усвідомити, умитись, лякатись, оговтатись, читати, знати, ущипнути, щеміти.
( Фразеологізм замінити дієсловом)
Задирати носа - (зазнаватися);
Сушити зуби – (сміятися);
Пускати сльози – (плакати);
Не взятися ні за холодну воду – (ледарювати);
Ані телень – (змовчати).
- Давайте згадаємо, що таке антоніми?
Працювати - лінуватися
Творити - руйнувати
Любити - ненавидіти
Світити – гасити
Віддавати – забирати
Родатися – цуратися
Пам’ятати – забувати
З’являтися – щезати
Дружити – ворогувати
Радіти – сумувати
Підніматися – спускатися
Говорити - мовчати
- Чи правильний ми зробили висновок переконаємось, опрацювавши приказки та прислів’я. Скажіть, будь ласка, що таке прислів’я. Хто є їхнім автором?
1. Чесної праці вітер не розвіє. 2. Уміння в рюкзаку не носити. 3. Без праці калач не заробиш. 4.Уміла рука не схибить. 5. Хто береже своє, той не заздрить на чуже.
- Назвіть дієслова, поясніть їхню роль у реченнях.
- Поясніть, будь ласка, які ж вчинки людини засуджував народ, складаючи прислів’я, а які, навпаки, возвеличував?
VI. Закріплення вивченого
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Чи досягли на уроці того, що очікували?
1.Що вивчає розділ Морфологія?
2.Що означає дієслово?
3.Які часи має дієслово?
4.Які особи має дієслово ?
5. В якому часі визначається рід дієслова?
6.Яку синтаксичну роль виконує особове дієслово?
- Хто із вас із впевненістю може сказати: « Мені це вдалося!», значить час не пройшов даремно.