НІКОПОЛЬСЬКИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ
Доповідь
Тема: „ Дієві методики запам’ятовування, яким можна навчити студентів ”
Підготувала викладач
Шпонька О.М.
Нікополь - 2017
Пам'ять як психічна діяльність підрозділяється на процеси запам'ятовування, збереження / забування, відтворення і впізнавання. Запам'ятовування - це встановлення зв'язку нового з тим, що вже є в свідомості людини, "закріплення тих образів і вражень, які виникають у свідомості під дією предметів і явищ дійсності в процесі відчуття і сприйняття".
Запам'ятовування може бути мимовільним (випадковим) або довільним (цілеспрямованим). Довільне запам'ятовування ранжирується за ступенем точності майбутнього відтворення матеріалу. В одних випадках запам'ятовується і відтворюється тільки загальний зміст, суть думок. В інших випадках необхідно запам'ятовувати і відтворювати точне, буквальне словесне вираження думок (правила, визначення і т.д.). Запам'ятовування сенсу - це запам'ятовування загальних і істотних сторін навчального матеріалу і відволікання від несуттєвих деталей і особливостей. Виділення суттєвого залежить від розуміння самого матеріалу, того, що в ньому найбільш важливе і значиме, а що другорядне. Воно тісно пов'язане з процесами мислення, з розумовим розвитком людини, з запасом його знань. Заучування - варіант вищої точності відтворення при довільному запам'ятовуванні - у навчальному процесі використовується особливо часто. Воно має на увазі "систематичне, планомірне, спеціально організоване запам'ятовування з застосуванням певних прийомів".
Відтворення словесного матеріалу без розуміння його сенсу - не логічне, а механічне заучування, запам'ятовування окремих частин матеріалу без опори на значеннєву зв'язок між ними. Матеріал, запомненний механічно, без достатнього розуміння, схильний до більш швидкому забування. Осмислене (змістовне) запам'ятовування грунтується на розумінні сенсу, усвідомленні відносин та внутрішньої логічної зв'язки як між частинами матеріалу, що запам'ятовується, так і між даним матеріалом і колишніми знаннями.
В даний час розроблено безліч прийомів і методів запам'ятовування інформації. Так, Д. Лапп пропонує наступні способи запам'ятовування і відтворення інформації:
1. Усвідомлення. Слід свідомо залучати якомога більше почуттів у процес запам'ятовування інформації. При затриманні уявного погляду на найбільш значних елементах інформації та різних підказках слід краще запам'ятовування. Золоте правило обробки інформації: вибирати, концентруватися і аналізувати.
2. Асоціація образів. Вдаючись до образної асоціації в багатьох різних контекстах, можна значно збільшити кількість інформації, що підлягає вилученню з пам'яті. Можна вибирати різні образи у відповідності зі своїми інтересами і потребами.
3. Використання в повсякденному житті принципу паузи дасть час оцінити обстановку і подумати. Пауза знижує ймовірність поспішних дій або висловлювань, змушуючи зосереджувати увагу на потрібному предметі. Крім того, вона допомагає протистояти відволікаючим моментам і стороннім перешкод.
4. Приватні коментарі сприяє емоційному й інтелектуальному залученню в процес запису інформації і допомагають залишити яскравий слід в пам'яті. При коментуванні необхідних для запам'ятовування речей про них пам'ятається значно більше.
5. Організація матеріалу в категорії. І під час запису, і під час добування інформації слід використовувати категорії, які полегшують пошук специфічних спогадів. Наприклад, предмет можна класифікувати за кількома основними ознаками (матеріал, розмір, колір, місцезнаходження, цінність). Якщо занести підлягає зберіганню інформацію у певну категорію, згодом буде легше отримати потрібний матеріал з пам'яті, звертаючись до зазначеної категорії.
6. Розслаблення дозволяє придушити занепокоєння, яке перешкоджає концентрації уваги і блокує механізми пам'яті. Тоді інформація записується більш точно і витягується з пам'яті без зусиль. При неможливості згадати що-небудь слід заспокоїтися, зробити кілька глибоких вдихів і видихів, озирнутися на всі боки і дати собі час спровокувати згадування.
7. Перегляд і часте використання матеріалу забезпечують швидке згадування. Переглядаючи інформацію, ви берете активну участь у трьох основних процесах пам'яті: записи, зберіганні та вилученні. Набагато краще пам'ятаються ті відомості й цитати, до яких вдаються регулярно. Чим частіше використовується інформацією, тим легше витягувати її з пам'яті.
Існує також ціла система спеціальних прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення асоціацій (зв'язків). Ця система називається мнемотехніки. Вона заснована на створенні структури та надання сенсу списку незв'язаних слів або цифр для полегшення його запам'ятовування. Мнемотехніка пропонує також заміну абстрактних об'єктів і фактів на поняття і уявлення, що мають зорове, слухове або кинестетическое уявлення і зв'язування об'єктів з уже наявної в пам'яті інформацією для спрощення запам'ятовування.
Методика «Память на числа»
Методика предназначена для оценки кратковременной зрительной памяти, ее объема и точности. Задание заключается в том, что испытуемым демонстрируется в течение 20 секунд таблица с двенадцатью двухзначными числами, которые нужно запомнить и после того, как таблица убрана, записать на бланке.
Инструкция: «Вам будет предъявлена таблица с числами. Ваша задача заключается в том, чтобы за 20 сек., запомнить как можно больше чисел. Через 20 сек. таблицу уберут, и вы должны будете записать те числа, которые вы запомнили».
13 |
91 |
47 |
39 |
65 |
83 |
19 |
51 |
23 |
94 |
71 |
87 |
Оценка кратковременной зрительной памяти производилась по количеству правильно воспроизведенных чисел. Норма взрослого человека – 7 и выше. Методика удобна для группового тестирования.
Дякую за увагу!