Дієвідмінювання дієслів теперішнього й майбутнього часу

Про матеріал

закріпити знання учнів про дієвідміни, удосконалювати навички правильного написання особових закінчень дієслів; розвивати логічне та образне мислення

Перегляд файлу

Дієвідмінювання дієслів теперішнього й майбутнього часу

українська мова 7 клас

Мета: закріпити знання учнів про дієвідміни, удосконалювати навички правильного написання особових закінчень дієслів; розвивати логічне та образне мислення; виховувати мовні смаки, любов до рідного краю.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, кодоскоп.

 

ХІД УРОКУ

 

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Практична робота.

— Запишіть дієслова у два стовпчики за дієвідмінами. Особові закінчення виділіть.

Дзвеніти, згадувати, іскрити, різати, обирати, любити, обпалити, в'язати.

— Якщо ви правильно розподілили слова, то з перших літер цих слів та з третьої літери виділеного слова вийде перша частина прислів'я «...— гуляй сміло!»

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником.

Виконання вправ

 

 Тренувальні вправи.

Завдання І: поставити дієслова у форму 3-ї особи множини теперішнього чи майбутнього часу і записати їх за дієвідмінами у два стовпчики.

Блищати, жовтіти, навчити, сидіти, нищити, боротися, плести, плисти, робити, лічити, лікувати, цінити.

 

Завдання II: пояснити лексичне значення слів лічити і лікувати, скласти з ними речення.

 

Заняття III: поставити дієслова в потрібній особі й числі теперішнього чи майбутнього часу залежно від їх змісту і записати речення. Визначити дієвідміну, пояснити орфограми в особових закінченнях дієслів.

1) Мама (плести) мені нову кофтинку. 2) Ми (плисти) вже четверту годину поспіль. 3) Ми (вирости) розумними, красивими і щасливими. 4) Діти (виростити) великий урожай помідорів. 5) Ти щоранку (будити) брата. 6) Ви (бути) завтра на концерті? 7) Ми (бути) виходити з дому одночасно.

 

Завдання IV: прочитати спроектований на дошку текст. Орієнтуючись на тему і зміст уривка, вставити потрібні дієслова. При потребі відшукати їх у довідці.

Широка дорога... від Києва до Богуслава і далі в шевченківський край. Вересень уже... осінні вогнища у лісах і дібровах. Обабіч широкого кам'янистого шляху жовтогарячими свічками... молоді тополі й багрянцем... клени...

Рання осінь... полями. ... пожовкла кукурудза у передчутті холодів, і... під вересневим сонцем врунистими сходами озимина.

Дорога... через степи, ... в долини, сірою стрічкою... на пагорби. Часом... у села. І тоді із-за тинів і парканів... на нас осіннім квітом жоржини, стиглими яблуками і сивим терном, що... терпким соком осені.

(За І. Цюпою)

Довідка: запалити, стелити, наливатися, палахкотіти, пролягти, заходити, війнути, здійматися, наливатися, збігати, бродити, шелестіти, ніжитися.

Вибіркова робота

 Прочитати зразки усної народної творчості. Виписати ті, у яких дієслова вживаються у формі теперішнього або майбутнього часу. Визначити дієвідміну дієслів, виділити закінчення.

1) Усякий зшиє, та не всякий викроїть.

2) Гарно того вчити, хто хоче все знати.

3) Дерево за плодами, а людина — за ділами пізнаються.

4) Діло майстра величає.

5) Доки не впрієш, доти не вмітимеш.

6) Знатимеш ремесло — годуватиме воно (Нар. творчість).

 

Творче моделювання

Від поданих дієслів утворити особові форми теперішнього часу.

Зразок. Малювати — малюю, малюєш, малює, малюємо, малюєте, малюють.

    Тесати, розповідати, готувати, плести, творити.

Визначити вид дієслів (доконаний чи недоконаний). Від дієслів доконаного виду утворити просту форму майбутнього часу, а від дієслів недоконаного виду — складну і складену. Виділити закінчення. Дібрати до виділених слів синоніми.

Дивитися, вивчати, порівняти, здолати, рости.

Матеріал для вчителя: дивитися — глядіти, зирити, зріти, спостерігати; вивчати — вчити, завчати, заучувати, виучувати, зубрити; здолати — подолати, перебороти, перемогти.

 

Дослідження-зіставлення

Визначити дієвідміну поданих дієслів. Утворити форму 1-ї і 2-ї особи однини теперішнього часу. Підкреслити букви, що позначають звуки, які чергуються.

Стерегти, дихати, просити, крутити, мостити, пекти, їздити, топити, ловити, любити, графити.

Визначити особливості чергування приголосних звуків у дієсловах І і ІІ дієвідмін.

 

Практична робота.

Від поданих дієслів утворіть дієслова 2-ї особи однини простої форми теперішнього або майбутнього часу.

М’яти, мазати, казати, лізти, різати, хотіти, полоти, низати, писати, лягти, сісти, линути, кинути, тонути, колоти.

 

Творче завдання.

Пригадайте й запишіть прислів’я та приказки з дієсловами теперішнього, минулого та майбутнього часу.

Матеріал для вчителя. Поспішиш — людей насмішиш. Хто мовчить, той трьох навчить. Учися чужого розуму, але й свого не губи. Себе не хвалімо, інших не гудімо. (Нар. творч.)

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Лінгвістична вікторина

1) Пригадайте два дієслова, які у 2-й особі однини вимовляються однаково, але належать до різних часів і дієвідмін. (Будеш — будиш.)

2) Доберіть кілька дієслів, які за своїми значеннями вживаються тільки у 3-й особі однини або множини теперішнього чи майбутнього часу. (Достигати, маяти, мигтіти, міліти, тривати...)

3) Пригадайте кілька пар однакових за значенням спільноко-реневих дієслів, одне з яких належить до 1-ї, а друге до 2-ї дієвідміни. (Женуть — гонять, прохають — просять, мажуть — мастять, тупочуть — тупотять, пророкують — пророчать, ґелґочуть — ґелґотять...)

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти картку (1—2 завдання) для перевірки знань з теми «Дієслова І та II дієвідмін. Дієвідмінювання» або виконати вправу

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Іваненко Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
23118
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку