Дієвідмінювання дієслів теперішнього й майбутнього часу

Про матеріал

закріпити знання учнів про дієвідміни, удосконалювати навички правильного написання особових закінчень дієслів; розвивати логічне та образне мислення

Перегляд файлу

Дієвідмінювання дієслів теперішнього й майбутнього часу

українська мова 7 клас

Мета: закріпити знання учнів про дієвідміни, удосконалювати навички правильного написання особових закінчень дієслів; розвивати логічне та образне мислення; виховувати мовні смаки, любов до рідного краю.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, кодоскоп.

 

ХІД УРОКУ

 

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Практична робота.

— Запишіть дієслова у два стовпчики за дієвідмінами. Особові закінчення виділіть.

Дзвеніти, згадувати, іскрити, різати, обирати, любити, обпалити, в'язати.

— Якщо ви правильно розподілили слова, то з перших літер цих слів та з третьої літери виділеного слова вийде перша частина прислів'я «...— гуляй сміло!»

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником.

Виконання вправ

 

 Тренувальні вправи.

Завдання І: поставити дієслова у форму 3-ї особи множини теперішнього чи майбутнього часу і записати їх за дієвідмінами у два стовпчики.

Блищати, жовтіти, навчити, сидіти, нищити, боротися, плести, плисти, робити, лічити, лікувати, цінити.

 

Завдання II: пояснити лексичне значення слів лічити і лікувати, скласти з ними речення.

 

Заняття III: поставити дієслова в потрібній особі й числі теперішнього чи майбутнього часу залежно від їх змісту і записати речення. Визначити дієвідміну, пояснити орфограми в особових закінченнях дієслів.

1) Мама (плести) мені нову кофтинку. 2) Ми (плисти) вже четверту годину поспіль. 3) Ми (вирости) розумними, красивими і щасливими. 4) Діти (виростити) великий урожай помідорів. 5) Ти щоранку (будити) брата. 6) Ви (бути) завтра на концерті? 7) Ми (бути) виходити з дому одночасно.

 

Завдання IV: прочитати спроектований на дошку текст. Орієнтуючись на тему і зміст уривка, вставити потрібні дієслова. При потребі відшукати їх у довідці.

Широка дорога... від Києва до Богуслава і далі в шевченківський край. Вересень уже... осінні вогнища у лісах і дібровах. Обабіч широкого кам'янистого шляху жовтогарячими свічками... молоді тополі й багрянцем... клени...

Рання осінь... полями. ... пожовкла кукурудза у передчутті холодів, і... під вересневим сонцем врунистими сходами озимина.

Дорога... через степи, ... в долини, сірою стрічкою... на пагорби. Часом... у села. І тоді із-за тинів і парканів... на нас осіннім квітом жоржини, стиглими яблуками і сивим терном, що... терпким соком осені.

(За І. Цюпою)

Довідка: запалити, стелити, наливатися, палахкотіти, пролягти, заходити, війнути, здійматися, наливатися, збігати, бродити, шелестіти, ніжитися.

Вибіркова робота

 Прочитати зразки усної народної творчості. Виписати ті, у яких дієслова вживаються у формі теперішнього або майбутнього часу. Визначити дієвідміну дієслів, виділити закінчення.

1) Усякий зшиє, та не всякий викроїть.

2) Гарно того вчити, хто хоче все знати.

3) Дерево за плодами, а людина — за ділами пізнаються.

4) Діло майстра величає.

5) Доки не впрієш, доти не вмітимеш.

6) Знатимеш ремесло — годуватиме воно (Нар. творчість).

 

Творче моделювання

Від поданих дієслів утворити особові форми теперішнього часу.

Зразок. Малювати — малюю, малюєш, малює, малюємо, малюєте, малюють.

    Тесати, розповідати, готувати, плести, творити.

Визначити вид дієслів (доконаний чи недоконаний). Від дієслів доконаного виду утворити просту форму майбутнього часу, а від дієслів недоконаного виду — складну і складену. Виділити закінчення. Дібрати до виділених слів синоніми.

Дивитися, вивчати, порівняти, здолати, рости.

Матеріал для вчителя: дивитися — глядіти, зирити, зріти, спостерігати; вивчати — вчити, завчати, заучувати, виучувати, зубрити; здолати — подолати, перебороти, перемогти.

 

Дослідження-зіставлення

Визначити дієвідміну поданих дієслів. Утворити форму 1-ї і 2-ї особи однини теперішнього часу. Підкреслити букви, що позначають звуки, які чергуються.

Стерегти, дихати, просити, крутити, мостити, пекти, їздити, топити, ловити, любити, графити.

Визначити особливості чергування приголосних звуків у дієсловах І і ІІ дієвідмін.

 

Практична робота.

Від поданих дієслів утворіть дієслова 2-ї особи однини простої форми теперішнього або майбутнього часу.

М’яти, мазати, казати, лізти, різати, хотіти, полоти, низати, писати, лягти, сісти, линути, кинути, тонути, колоти.

 

Творче завдання.

Пригадайте й запишіть прислів’я та приказки з дієсловами теперішнього, минулого та майбутнього часу.

Матеріал для вчителя. Поспішиш — людей насмішиш. Хто мовчить, той трьох навчить. Учися чужого розуму, але й свого не губи. Себе не хвалімо, інших не гудімо. (Нар. творч.)

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Лінгвістична вікторина

1) Пригадайте два дієслова, які у 2-й особі однини вимовляються однаково, але належать до різних часів і дієвідмін. (Будеш — будиш.)

2) Доберіть кілька дієслів, які за своїми значеннями вживаються тільки у 3-й особі однини або множини теперішнього чи майбутнього часу. (Достигати, маяти, мигтіти, міліти, тривати...)

3) Пригадайте кілька пар однакових за значенням спільноко-реневих дієслів, одне з яких належить до 1-ї, а друге до 2-ї дієвідміни. (Женуть — гонять, прохають — просять, мажуть — мастять, тупочуть — тупотять, пророкують — пророчать, ґелґочуть — ґелґотять...)

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти картку (1—2 завдання) для перевірки знань з теми «Дієслова І та II дієвідмін. Дієвідмінювання» або виконати вправу

 

1

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
2514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку