закріпити знання учнів про дієвідміни, удосконалювати навички правильного написання особових закінчень дієслів; розвивати логічне та образне мислення
Дієвідмінювання дієслів теперішнього й майбутнього часу
українська мова 7 клас
Мета: закріпити знання учнів про дієвідміни, удосконалювати навички правильного написання особових закінчень дієслів; розвивати логічне та образне мислення; виховувати мовні смаки, любов до рідного краю.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, кодоскоп.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Практична робота.
— Запишіть дієслова у два стовпчики за дієвідмінами. Особові закінчення виділіть.
Дзвеніти, згадувати, іскрити, різати, обирати, любити, обпалити, в'язати.
— Якщо ви правильно розподілили слова, то з перших літер цих слів та з третьої літери виділеного слова вийде перша частина прислів'я «...— гуляй сміло!»
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з підручником.
Виконання вправ
Тренувальні вправи.
Завдання І: поставити дієслова у форму 3-ї особи множини теперішнього чи майбутнього часу і записати їх за дієвідмінами у два стовпчики.
Блищати, жовтіти, навчити, сидіти, нищити, боротися, плести, плисти, робити, лічити, лікувати, цінити.
Завдання II: пояснити лексичне значення слів лічити і лікувати, скласти з ними речення.
Заняття III: поставити дієслова в потрібній особі й числі теперішнього чи майбутнього часу залежно від їх змісту і записати речення. Визначити дієвідміну, пояснити орфограми в особових закінченнях дієслів.
1) Мама (плести) мені нову кофтинку. 2) Ми (плисти) вже четверту годину поспіль. 3) Ми (вирости) розумними, красивими і щасливими. 4) Діти (виростити) великий урожай помідорів. 5) Ти щоранку (будити) брата. 6) Ви (бути) завтра на концерті? 7) Ми (бути) виходити з дому одночасно.
Завдання IV: прочитати спроектований на дошку текст. Орієнтуючись на тему і зміст уривка, вставити потрібні дієслова. При потребі відшукати їх у довідці.
Широка дорога... від Києва до Богуслава і далі в шевченківський край. Вересень уже... осінні вогнища у лісах і дібровах. Обабіч широкого кам'янистого шляху жовтогарячими свічками... молоді тополі й багрянцем... клени...
Рання осінь... полями. ... пожовкла кукурудза у передчутті холодів, і... під вересневим сонцем врунистими сходами озимина.
Дорога... через степи, ... в долини, сірою стрічкою... на пагорби. Часом... у села. І тоді із-за тинів і парканів... на нас осіннім квітом жоржини, стиглими яблуками і сивим терном, що... терпким соком осені.
(За І. Цюпою)
Довідка: запалити, стелити, наливатися, палахкотіти, пролягти, заходити, війнути, здійматися, наливатися, збігати, бродити, шелестіти, ніжитися.
Вибіркова робота
Прочитати зразки усної народної творчості. Виписати ті, у яких дієслова вживаються у формі теперішнього або майбутнього часу. Визначити дієвідміну дієслів, виділити закінчення.
1) Усякий зшиє, та не всякий викроїть.
2) Гарно того вчити, хто хоче все знати.
3) Дерево за плодами, а людина — за ділами пізнаються.
4) Діло майстра величає.
5) Доки не впрієш, доти не вмітимеш.
6) Знатимеш ремесло — годуватиме воно (Нар. творчість).
Творче моделювання
Від поданих дієслів утворити особові форми теперішнього часу.
Зразок. Малювати — малюю, малюєш, малює, малюємо, малюєте, малюють.
Тесати, розповідати, готувати, плести, творити.
Визначити вид дієслів (доконаний чи недоконаний). Від дієслів доконаного виду утворити просту форму майбутнього часу, а від дієслів недоконаного виду — складну і складену. Виділити закінчення. Дібрати до виділених слів синоніми.
Дивитися, вивчати, порівняти, здолати, рости.
Матеріал для вчителя: дивитися — глядіти, зирити, зріти, спостерігати; вивчати — вчити, завчати, заучувати, виучувати, зубрити; здолати — подолати, перебороти, перемогти.
Дослідження-зіставлення
Визначити дієвідміну поданих дієслів. Утворити форму 1-ї і 2-ї особи однини теперішнього часу. Підкреслити букви, що позначають звуки, які чергуються.
Стерегти, дихати, просити, крутити, мостити, пекти, їздити, топити, ловити, любити, графити.
Визначити особливості чергування приголосних звуків у дієсловах І і ІІ дієвідмін.
Практична робота.
Від поданих дієслів утворіть дієслова 2-ї особи однини простої форми теперішнього або майбутнього часу.
М’яти, мазати, казати, лізти, різати, хотіти, полоти, низати, писати, лягти, сісти, линути, кинути, тонути, колоти.
Творче завдання.
Пригадайте й запишіть прислів’я та приказки з дієсловами теперішнього, минулого та майбутнього часу.
Матеріал для вчителя. Поспішиш — людей насмішиш. Хто мовчить, той трьох навчить. Учися чужого розуму, але й свого не губи. Себе не хвалімо, інших не гудімо. (Нар. творч.)
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Лінгвістична вікторина
1) Пригадайте два дієслова, які у 2-й особі однини вимовляються однаково, але належать до різних часів і дієвідмін. (Будеш — будиш.)
2) Доберіть кілька дієслів, які за своїми значеннями вживаються тільки у 3-й особі однини або множини теперішнього чи майбутнього часу. (Достигати, маяти, мигтіти, міліти, тривати...)
3) Пригадайте кілька пар однакових за значенням спільноко-реневих дієслів, одне з яких належить до 1-ї, а друге до 2-ї дієвідміни. (Женуть — гонять, прохають — просять, мажуть — мастять, тупочуть — тупотять, пророкують — пророчать, ґелґочуть — ґелґотять...)
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти картку (1—2 завдання) для перевірки знань з теми «Дієслова І та II дієвідмін. Дієвідмінювання» або виконати вправу
1