поглибити знання семикласників про способи творення й особливості правопису дієслів умовного та наказового способів; формувати вміння правильно визначати спосіб дієслова, розрізняти й доречно використовувати в мовленні дієслова умовного та наказового способів
Творення дієслів умовного і наказового способу. Знак м’якшення в дієсловах наказового способу
українська мова, 7 клас
Мета: поглибити знання семикласників про способи творення й особливості правопису дієслів умовного та наказового способів; формувати вміння правильно визначати спосіб дієслова, розрізняти й доречно використовувати в мовленні дієслова умовного та наказового способів; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги, гордості за досягнення наших співвітчизників.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: уживання дієслівних синонімів, антонімів у переносному значенні.
Текст (риторичний аспект): створення висловлювань у художньому стилі з дієсловами умовного способу.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Вибірково-розподільна робота
Подані дієслова записати у три колонки:
а) дієслова дійсного способу;
б) умовного способу;
в) наказового способу.
Повернися, укриють, читаєте, ходив би, несуться, світіть, виступали б, подумав, не хотів би, повернися, раділи б.
Дієслова дійсного способу |
Дієслова умовного способу |
Дієслова наказового способу |
|
|
|
Вибірковий диктант
З-поміж дієслів виписати ті, що вжиті у формі умовного способу. Свій вибір обґрунтувати.
Збагнув би, посолив, сядь, цвенькала б, хай найметує, днювали, обідати, зрозумів би, нехай пишуть, приїдьте, присвоїв, покращила, прориваються, сідатиме, утворіть, чіплявся б, випік, палахкотів би, заміси.
Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (с ).
Вправи
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Вибіркова робота
Прочитати речення. Виписати дієслова умовного способу. Пояснити спосіб їх творення.
1) Якби мені черевики, то пішла б я на музики.
2) Коли б знав, де впаду, то соломки б підстелив.
3) Ах, коли б вистачило мені сили й часу, написав би я роман про визволення Західної України, про возз’єднання наших народів.
4) Я працював би день і ніч хоч сто років і ніколи б не знав ні втоми, ні нудьги, і ніколи б не докучала мені робота.
5) Я міг би довго жити і творити багато лише на основі добра, на основі позитивних стимуляторів.
До дієслів умовного способу дібрати інфінітиви.
Творча робота
Утворити від дієслів форму наказового способу в усіх можливих особових формах. Скласти з ними речення-заклики на тему «Підвищення культури поведінки».
Берегти, порадити, розказати, перевіряти, боротися.
Дослідження-відновлення
Відновити прислів’я, розкриваючи дужки і ставлячи дієслова в наказовому способі. Виділити закінчення.
1) (Бути) спокійні, як порося в мішку.
2) (Драти) лико, поки спокійно.
3) Де тин нижчий, там і (перелазити).
4) (Ждати) у моря погоди.
5) (Знати) віл з волом, а кінь — з конем.
6) (Знати) кінь з конем, свиня зі свинею, рідня — з ріднею.
7) (Знати) годині ціну, хвилинам — рахунок (Нар. творчість).
Визначити число й особу дієслів.
Завдання для кмітливих
1. Назвати три дієслова у формі минулого часу, співзвучні з віддієслівними іменниками чоловічого роду 2-ої відміни твердої групи.
2. Яке дієслово, що означає будівельну роботу, у формі наказового способу в 2-й особі однини співзвучне з іменником чоловічого роду 2-ої відміни твердої групи на означення професії будівельника?
3. Яке дієслово, що має префікс, у наказовому способі в другій особі однини співзвучне з прикметником чоловічого роду, що означає внутрішні якості людини в називному відмінку?
Ключ: 1. Біг, віз, ніс. 2. Штукатур. 3. Злий
Складання і розігрування діалогів.
— Складіть та розіграйте діалоги, використовуючи дієслова умовного та наказового способів.
Ситуації:
1) Ви напередодні контрольної роботи відпрошуєтесь у мами на вечірку, вона вас відпускає, але з певною умовою.
2) Ви хочете, щоб на свято батьки подарували вам велосипед. Вони погоджуються, але натомість вимагають від вас гарних знань та оцінок високого рівня.
3) Вам пропонують придбати річ, про яку ви давно мріяли. Але ви збирали гроші мамі на подарунок. Ви вагаєтесь і приймаєте рішення...
V. Підбиття підсумків
Гра «Хто швидше»
Дати відповіді на запитання:
1. Якому способові дієслова властиві не всі особові форми?
2. У формі якого способу і часу дієслова не змінюються за особами?
3. Як утворюються дієслова умовного способу?
VI. Домашнє завдання
Виписати з творів українських поетів уривки, у яких уживаються дієслова у формі умовного способу. Наприклад: «Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя» (Т. Шевченко).