Запропоновані завдання допоможуть учителю швидко перевірити вивчений матеріал на попередньому уроці, своєчасно ліквідувати частково незасвоєний матеріал чи використати при підготовці випускників до ДПА та ЗНО з української мови, зокрема, при повторенні теми "Дієслово".
Бліц-перевірка знань з теми «Дієслово»
Дієслово як частина мови. Форми дієслова
а) примусити, підбити, гриміти, блимаючи;
б) намовляючи, берегти, затямивши, збагнувши;
в) чекаючий, блимаючий, забруднений, пролунавши.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова:
а) малювати, співати, танцюючий, редагувати;
б) прочитаний, намальований, редагуючи, сидіти;
в) варити, пекти, діяти, народити;
г) білити, червоніти, їсти, збагнувши.
3. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті, що вказують на ознаку предмета за дією:
Вичерпано, дихати, пожовклий, танцюючий, розкрито, писати, зварений, спечений, молодіти, думати, розквітлий, крокуючий, вишитий, нести, водити, промовити, сказаний, замовлений, працюючий, вигаданий, молодіючий.
Неозначена форма дієслова та особові форми дієслова
а) казати, показувати, прошепотів, шмагнути;
б) заспокоїв, побачив, притоптав, полетіли;
в) запитати, погасити, почервоніло, переступити.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова неозначеної форми:
а) розповідається, познайомився, звернути, гадати;
б) сказати, здивувати, затріщати, поранити;
в) відчути, поговорити, здивувати, бачили;
г) обминули, обминати, згадати, затріщати.
3. З-поміж поданих слів підкреслити лише особові дієслова:
Учимо, танцюйте, робити, стати, вивчають, пише, дивитися, означає, творити, сховаєш, пливіть, вірити, перемагати, викликає, хмурюсь, перекотити, оглядати, брати, співаю, пливете, лунають.
4. Від поданих слів утворити дієслова в неозначеній формі:
Синій _________________________________________________
Спів __________________________________________________
Жаль _________________________________________________
Плач __________________________________________________
Журба _________________________________________________
Червоний _______________________________________________
Нахил __________________________________________________
Голос ___________________________________________________
Вигляд __________________________________________________
Види дієслова
а) зрадів, побудував, вивчу, малюю;
б) буду спати, читатиму, складатиму, зроблю;
в) летіти, оформити, складати, винести.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова доконаного виду:
а) прибігти, сидіти, образити, ходити;
б) відпочити, скиглити, мирити, кликати;
в) сказати, списати, створити, сховати;
г) плавати, винести, гукнути, мирити.
3. З-поміж поданих слів підкреслити лише дієслова недоконаного виду:
Переслідувати, робити, пропрацювати, вести, насидітися, адресувати, нарощувати, атакувати, підписати, виростити, фотографувати, пофарбувати, обмежити, імпонувати, насміятися, підказати, наголосити, обстежувати, їсти.
4. Від поданих дієслів утворити видові пари:
Читати _________________________________________________
Подарувати _____________________________________________
Вітати __________________________________________________
Списати ________________________________________________
Заробити _______________________________________________
Перейти ________________________________________________
Зникати _________________________________________________
Часи дієслова
а) будую, перевозить, повторює, рухався;
б) замело, зрадів, біжить, запитали;
в) розкаже, намалює, буде вивчати, переорав.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова минулого часу:
а) розговоритися, закивав, поважає, буде мити;
б) ловитиме, візьме, наллє, сподівається;
в) розвивав, перевезли, випрали, впіймала;
г) поважатиму, буду співати, читатиму, полотимуть.
3. З-поміж поданих слів підкреслити лише складену форму майбутнього часу:
Буду копати, пишаюся, гримітиме, побіжить, буде пам’ятати, відвідає, буде вчити, захищатиме, будуть змагатися, приїдуть, будеш слухати, називатимуть, будемо садити, будуть стежити, проситиме, пригощатимуть, буду дарувати.
4. Від поданих дієслів утворити складну форму майбутнього часу:
Писати ____________________________________________________
Любити ____________________________________________________
Піднімати _________________________________________________
Рости _____________________________________________________
Робити ____________________________________________________
Нести _____________________________________________________
Лізти _____________________________________________________
Везти _____________________________________________________
Дієвідмінювання дієслів. Дієслова І та ІІ дієвідмін
а) казати, затримувати, дихати, дивитися;
б) збиратися, розходитися, молотити, учити;
в) зробити, літати, сіяти, зникати.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова І дієвідміни:
а) виконати, просити, учити, вишити;
б) іржати, ревіти, сопіти, гудіти;
в) шанувати, червоніти, перепитувати, клеїти.
г) спати, бігти, стояти, грати.
3. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті дієслова, які при дієвідмінюванні в особових закінченнях мають -И:
Брати, ледарювати, лінуватися, варити, перебирати, марудити, мовчати, говорити, мовити, держати, спати, сварити, пустити, балакати, написати, знебарвити, ощасливити, знесилити, запекти, обновити, розбити, запекти.
4. Подані дієслова поставити у ІІ особі однини та ІІ особі множини теперішнього часу:
Полоти ____________________________________________________
Будувати __________________________________________________
Порадити __________________________________________________
Приклеїти _________________________________________________
Писати ____________________________________________________
Стояти ____________________________________________________
Бачити ____________________________________________________
Їсти ______________________________________________________
Дати ______________________________________________________
Способи дієслів. Загальне ознайомлення
а) дбати, мати, працювати, сидіть;
б) кличете, малюєте, плекаймо, в’яжете;
в) радіймо, лишаймося, розвиваємо, принесімо.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова умовного способу:
а) лізти, сидів би, стану, вносити;
б) лагодити, вивозити, примітити, дозволив би;
в) вирила б, стежив би, залишили б, покликало б;
г) поставити, шили б, ходили б, знали.
3. З-поміж поданих слів підкреслити дієслова лише наказового способу:
Кинь, звіряв, малюй, переписував, говорив, дозволь, змінюється, розвивається, маж, викликає, переказує, нехай повернуться, підготуйся, сій, хай беруть, здобути, побачиш, лікуйся, гуляй, поживеш, нахилився.
4. Від поданих слів утворити дієслова умовного способу жіночого та чоловічого роду:
Працювати _________________________________________________
Сміятися __________________________________________________
Пливти ____________________________________________________
Забути ____________________________________________________
Насипати __________________________________________________
Порадити __________________________________________________
Поставити _________________________________________________
Творення способових форм дієслів
а) доказати, підмести, злізти, дозволь;
б) стережи, поклади, вистояти, прибіжи;
в) різати, віддав би, оживив би, стерла б.
2. Вибрати рядок, в якому правильно утворено умовний спосіб дієслів:
а) сидів би, сиділа б, залишав би, залишала би;
б) робила б, ходив би, ходила би, малювала б;
в) липнув би, кричала б, порадив би, порадила б;
г) різали б, пекли б, плакала би, сіли б.
3. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті, в яких правильно утворено способові форми:
Веди, дай, живи, дбали б, хотілося би, докажи, запобігти, повечоріло, стань, плакали б, підмели би, запитав б, стережи, прибігли б, нехай співає, хай грають, змагай, вимагали би, змагайтесь, позаздрила б, впадуть, любімо.
4.Від поданих слів утворити дієслова наказового способу І особи множини:
Говорити __________________________________________________
Мислити ___________________________________________________
Казати ____________________________________________________
Берегти ___________________________________________________
Брати _____________________________________________________
Любити ___________________________________________________
Лежати ____________________________________________________
Вчити _____________________________________________________
Безособові дієслова
а) похолодало, поталанило, живеться, живуть;
б) думає, працює, бачить, стихло;
в) смеркає, спиться, дощить, світить.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова безособові:
а) мрячить, підмерзає, веде, зображує;
б) розвидняється, котить, копає, садить;
в) світає, щастить, вечоріє, віриться;
г) гнітить, корчить, сіє, каже.
3. Із поданими дієсловами скласти речення, щоб вони були безособовими:
Чує ________________________________________________________
Бачить _____________________________________________________
Живе ______________________________________________________
Працює ____________________________________________________
Хоче _______________________________________________________
Творення дієслів
а) вписати, додерти, жаліти, пришити;
б) підмалювати, вечеряти, міцнішати, учителювати;
в) пофарбувати, викорінювати, піднести, знешкоджувати.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова утворені суфіксальним способом:
а) обшити, обіграти, під’їхати, підібрати;
б) розгромити, бекати, стукнути, верховодити;
в) принести, додерти, синіти, благоволити;
г) кип’ятити, днювати, білити, ойкнути.
3.1. Із поданих слів утворити дієслова різними способами:
Корінь _________________________________________________
Хвороба ________________________________________________
Ліки ___________________________________________________
Кашель__________________________________________________
Міцність ________________________________________________
Жаль __________________________________________________
4. Від поданих слів утворити якомога більше дієслів префіксальним способом:
Нести ___________________________________________________
Читати __________________________________________________
Майструвати _____________________________________________
Різати ___________________________________________________
Учити ___________________________________________________
Слухати _________________________________________________
Написання НЕ з дієсловами. Правопис –ться, -шся
в кінці дієслів
а) не/дочути, не/добачати, не/доторкнутися, не/доїдати;
б) не/перевірити, не/зачинити, не/дочекатися, не/спекти;
в) не/дорахувати, не/цінити, не/вивчити, не/згадати.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова завжди пишуться із НЕ разом:
а) не/волити, не/навидіти, не/досипати, не/славити;
б) не/притомніти, не/здужати, не/дооцінювати, не/знати;
в) не/покоїти, не/притомніти, не/хтувати, не/зчутися;
г) не/терпіти, не/добачати, не/любити, не/писати.
3. У поданих реченнях підкреслити дієслова, в яких НЕ пишеться із ними окремо.
Не/має мудріших, ніж народ учителів. Ніхто не/має більшої любові, ніж той, хто душу поклав за друзів. У легендах стародавніх справедливості не/має, все там, річ іде про жертви та криваві події. Люди сплять, спить і людське лихо – лихо сили не/має всю ніч. Летить безумна пісня – стережіться! Бо жаль ваги не/має. Збирається в місті за радою рада, та згоди не/має, панує розрада.
4. Від поданих дієслів утворити дієслова ІІ особи однини:
Купатися ____________________________________________
Вмиватися ___________________________________________
Кататися _____________________________________________
Гратися ______________________________________________
Піклуватися __________________________________________
Миритися _____________________________________________
Перехідні й неперехідні дієслова
а) читати книгу, зрозуміти вчинок, любити країну;
б) виглядати чудово, схаменутися вчасно, літати уві сні;
в) сидіти на дивані, працювати в школі, купити подарунок;
г) ремонтує машину, любить вишивати, читає поезію.
3. З-поміж поданих слів підкреслити лише ті дієслова, що завжди неперехідні:
Незчутися, непокоїтися, пише, сумує, хмариться, мрячить, стати, писати, любити, стелитися, стояти, заграти, залетіти, жити, смеркати, судити, пахнути, скривдити, йти, малювати, читати, вивчити, розказати, рости, плакати.
4. Із поданими дієсловами побудувати словосполучення, щоб дієслова були перехідними:
Писати ____________________________________________________
Виконувати ________________________________________________
Нести _____________________________________________________
Малювати _________________________________________________
Казати ____________________________________________________
Рахувати __________________________________________________
Везти _____________________________________________________
Букви Е, И в особових закінченнях дієслів. Буква Ь у
дієсловах наказового способу
а) стояти, говорити, бігти, писати;
б) копати, кричати, любити, жити;
в) нести, везти, клеїти, малювати.
2. Вибрати рядок, в якому всі дієслова в наказовому способі 2-ї особи однини мають у кінці Ь:
а) збільшити, озвучити, підставити, вдарити;
б) бути, стати, переглянути, входити;
в) попередити, передбачити, знати, садити;
г) відрізати, зважити, намалювати, ужалити.
3. Перебудуйте подані речення на спонукальні, визначте спосіб, особу чи рід та число усіх дієслівних форм:,
Іде Марійка шляхом поважно, бо вона вже не маленька дівчинка. Їй вчора виповнилося аж п’ять рочків.
________________________________________________________________________________________________________________________________
Дмитрик пише, старанно виводить літеру за літерою. Літери виходять вузлуваті, незграбні. Дмитрик сопе.
4.Подані дієслова поставити у наказовому способі, підкреслити лише ті, у яких при творенні стоїть Ь:
Насипати _______________________________________________________
Вірити _________________________________________________________
Викинути _______________________________________________________
Порадити _______________________________________________________
Плакати ________________________________________________________
Поставити ______________________________________________________
Стати __________________________________________________________
Дивитися _______________________________________________________
Цілувати _______________________________________________________