Тема: Диференціація звуків та букв Ч та Щ у складах і словах
Мета уроку:
- **Навчальна**: навчити учнів розрізняти звуки та букви "ч" і "щ" у складах і словах; вдосконалювати вимову звуків.
- **Розвивальна**: розвивати фонематичний слух, зорове та слухове сприйняття.
- **Корекційна**: коригувати звуковимову та закріплювати правильну артикуляцію.
- **Виховна**: виховувати інтерес до вивчення української мови та прагнення до вдосконалення.
Обладнання:
- Ілюстрації та картки зі складами та словами на звуки "ч" та "щ".
- Дзеркальце для кожного учня для перевірки артикуляції.
- Магнітна дошка або мультимедійний екран для демонстрації слайдів.
Хід уроку:
1. Організаційний момент (2 хв)
- Привітання з учнями.
- Налаштування на роботу: "Сьогодні ми з вами будемо вчитися правильно вимовляти і розрізняти звуки та букви 'ч' і 'щ'."
2. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
- Бесіда: "Чи помічали ви, що слова 'чашка' та 'щастя' звучать по-різному? Ми навчимося їх правильно вимовляти та розрізняти."
- Показ картинок із зображенням предметів, що починаються на звуки "ч" та "щ". Обговорення, на який звук починається кожне слово.
3. Артикуляційна гімнастика (5 хв)
- Виконання вправ для тренування правильного положення язика при вимові звуків "ч" та "щ":
- "Посмішка" - посміхнутися, щоб показати зуби.
- "Гірка" - зробити широкий язик та підняти його до піднебіння.
- Вправа на звук "ч" – імітація "чмокання".
- Вправа на звук "щ" – імітація шипіння вужа.
4. Основна частина (15 хв)
- **Вправа 1. Розрізнення звуків "ч" та "щ" у складах:**
- Вчитель показує картки зі складами ("ча", "чу", "що", "ще") та просить учнів назвати склади та визначити, який звук вони чують.
- Учні повторюють за вчителем склади та разом визначають звуки.
- **Вправа 2. Вимова слів із звуками "ч" та "щ":**
- Вчитель зачитує слова (чашка, щітка, чобіт, щастя) і просить учнів визначити, де який звук.
- Учні працюють з дзеркалами, щоб контролювати артикуляцію під час вимови.
- **Вправа 3. Вибір правильного слова:**
- Вчитель читає два слова (наприклад, "чолом" і "щолом"), а учень повинен вибрати те, яке правильно відповідає до малюнка на картці.
5. Закріплення матеріалу (10 хв)
- **Гра "Склади слово":**
- Учні отримують картки з окремими складами, з яких потрібно скласти слова із звуками "ч" та "щ" (наприклад, "черв'як", "щур").
- **Гра "Впіймай звук":**
- Вчитель промовляє слова, а учні піднімають картку з буквою "ч" або "щ" в залежності від того, який звук чують у слові.
6. Підсумок уроку (3 хв)
- Підведення підсумків: "Сьогодні ми навчилися розрізняти звуки 'ч' та 'щ' та правильно їх вимовляти."
- Питання до учнів: "Який звук вам запам'ятався найбільше? Чому?"
7. Домашнє завдання (2 хв)
- Намалювати малюнки предметів, у назвах яких є звуки "ч" або "щ" (наприклад, чайник, щука).
- Практикувати вимову слів із звуками "ч" та "щ" разом з батьками.
Очікувані результати:
- Учні зможуть розрізняти звуки та букви "ч" і "щ" у складах та словах.
- Закріплять правильну артикуляцію та вимову звуків.
- Поліпшать фонематичний слух та зорове сприйняття.
Такий урок спрямований на інтерактивність та залучення учнів до активної роботи, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу.