Тема: Диференціація звуків [с] – [ш]
Мета уроку:
- навчити учнів розрізняти звуки [с] і [ш] в усному та писемному мовленні;
- тренувати правильну вимову та чітке артикуляційне розрізнення звуків [с] і [ш];
- формувати навички звуко-буквеного аналізу та синтезу слів із звуками [с] і [ш];
- розвивати фонематичний слух, артикуляційну моторику, зорову та слухову увагу, пам'ять, мислення;
- виховувати старанність, уважність, любов до рідної мови.
Матеріали:
- картки зі словами (звуки [с] і [ш]);
- малюнки із зображеннями слів із звуками [с] та [ш];
- дзеркальця для перевірки артикуляції;
- аудіозаписи зі звуками [с] і [ш];
- м'яч для гри.
Хід уроку
I. Привітання. Психоемоційне налаштування.
**Логопед:**
Добрий день, малята,
До навчання час ставати.
Ми звуки будемо вивчати,
Розрізняти, вимовляти.
**Логопед:** Діти, сьогодні на нас чекає дуже цікаве заняття. Ми вирушимо у подорож у країну звуків [с] та [ш]. Але спершу привітаймося один з одним і побажаємо успіху в нашій подорожі!
II. Актуалізація знань. Вступна бесіда.
**Логопед:** Діти, давайте пригадаємо, як правильно вимовляти звук [с].
- Куди треба поставити язичок? (Очікувані відповіді: до верхніх зубів, язик трохи відтягнутий назад).
- А тепер пригадаємо звук [ш]. Де знаходиться язик при його вимові? (Очікувані відповіді: язик піднятий до піднебіння, губи округлені).
Давайте спробуємо вимовити їх разом: [с-с-с], [ш-ш-ш]. Піднесіть долоню до рота і послухайте який звук холодний, а який – теплий? (Очікувані відповіді: [с] холодний, а [ш] теплий).
III. Робота над темою уроку.
**Логопед:** Поставте перед собою дзеркальця і подивіться, як рухається ваш язик під час вимови звуків [с] та [ш].
- Коли ми вимовляємо звук [с], язик лежить спокійно, повітря виходить вузенькою цівкою між зубами.
- Коли вимовляємо [ш], язик піднімається до піднебіння, губи стають більш округленими.
2. Вправи на диференціацію звуків.
**Гра "Злови звук"**
**Логопед:** Я називатиму слова, а ви будете піднімати руку, якщо в слові почуєте звук [с] і плескатимете в долоні, якщо почуєте звук [ш].
- Слова: сонце, шарф, каша, сосна, шапка, сумка, школа, сітка, шафа, машина.
**Запитання до учнів:**
- Який звук ми чули частіше – [с] чи [ш]?
- Чи було складно розпізнавати їх?
3. Робота з чистомовками.
**Логопед:** Давайте потренуємось вимовляти чистомовки, щоб краще розрізняти ці звуки:
- Язик вгору ша, ша, ша,
Наша Маша в ліс пішла.
Язик донизу – са, са, са,
Укусила в ніс оса.
Язик угору – ши, ши, ши,
Машу в лісі не знайшли.
Язик донизу – си, си, си,
Вуса. Вуса у оси.
**Запитання до учнів:**
- Які звуки ми повторювали?
- Чи добре вам вдалося вимовити їх правильно?
IV. Фізкультхвилинка.
**Логопед:** А тепер давайте трохи відпочинемо!
- Сонце сяє, світить, гріє,
[С-с-с] – воно проміння ллє.
А вітерець раптом враз,
[Ш-ш-ш] – надійшов у той же час.
Ми руками вітер розженемо,
До сонечка знов повернемо.
Тепер ми готові продовжити заняття!
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота з картками.
Учням роздають картки зі словами, де є звуки [с] або [ш]. Завдання – визначити, який звук чути у слові, та підкреслити відповідну букву ( с –синім кольором, ш – червоним):
- сонце, школа, сік, шафа, сир, машина.
2. Гра "Засели будиночки".
На дошці зображено два будиночки: у першому живе звук [с], у другому – звук [ш]. Учням пропонують розмістити слова на картках у відповідні будиночки:
- сусід, шапка, сирник, кошик, суп, шишка.
VI. Підсумок уроку.
**Логопед:** Діти, ви сьогодні чудово працювали! Що ми вивчали на уроці? (Відповіді учнів: Ми вчилися розрізняти звуки [с] та [ш], вимовляти їх і знаходити у словах).
Чи сподобалося вам виконувати завдання? Що було найцікавіше?
VII. Завершення уроку.
**Логопед:** На прощання побажаю вам:
Хай в житті у вас все вдасться,
Звуки [с] і [ш] легко вчаться!
Дякую вам за увагу, до нових зустрічей!