Диференціація звуків с - ш

Про матеріал
Урок логопедії для учнів 3 класу з особливими освітніми потребами, спрямований на диференціацію звуків с -ш
Перегляд файлу

 Тема: Диференціація звуків [с] – [ш]

 

 Мета уроку:

- навчити учнів розрізняти звуки [с] і [ш] в усному та писемному мовленні;

- тренувати правильну вимову та чітке артикуляційне розрізнення звуків [с] і [ш];

- формувати навички звуко-буквеного аналізу та синтезу слів із звуками [с] і [ш];

- розвивати фонематичний слух, артикуляційну моторику, зорову та слухову увагу, пам'ять, мислення;

- виховувати старанність, уважність, любов до рідної мови.

 

 Матеріали:

- картки зі словами (звуки [с] і [ш]);

- малюнки із зображеннями слів із звуками [с] та [ш];

- дзеркальця для перевірки артикуляції;

- аудіозаписи зі звуками [с] і [ш];

- м'яч для гри.

Хід уроку

I. Привітання. Психоемоційне налаштування.

**Логопед:** 

Добрий день, малята, 

До навчання час ставати. 

Ми звуки будемо вивчати, 

Розрізняти, вимовляти.

 

**Логопед:** Діти, сьогодні на нас чекає дуже цікаве заняття. Ми вирушимо у подорож у країну звуків [с] та [ш]. Але спершу привітаймося один з одним і побажаємо успіху в нашій подорожі!

II. Актуалізація знань. Вступна бесіда.

**Логопед:** Діти, давайте пригадаємо, як правильно вимовляти звук [с]. 

- Куди треба поставити язичок? (Очікувані відповіді: до верхніх зубів, язик трохи відтягнутий назад).

- А тепер пригадаємо звук [ш]. Де знаходиться язик при його вимові? (Очікувані відповіді: язик піднятий до піднебіння, губи округлені).

Давайте спробуємо вимовити їх разом: [с-с-с], [ш-ш-ш].  Піднесіть долоню до рота і  послухайте який звук холодний, а який – теплий? (Очікувані відповіді: [с] холодний, а [ш] теплий).

III. Робота над темою уроку.

  1. Вправи з артикуляції звуків [с] і [ш].

**Логопед:** Поставте перед собою дзеркальця і подивіться, як рухається ваш язик під час вимови звуків [с] та [ш]. 

- Коли ми вимовляємо звук [с], язик лежить спокійно, повітря виходить вузенькою цівкою між зубами.

- Коли вимовляємо [ш], язик піднімається до піднебіння, губи стають більш округленими.

2. Вправи на диференціацію звуків.

**Гра "Злови звук"** 

**Логопед:** Я називатиму слова, а ви будете піднімати руку, якщо в слові почуєте звук [с] і плескатимете в долоні, якщо почуєте звук [ш]. 

- Слова: сонце, шарф, каша, сосна, шапка, сумка, школа, сітка, шафа, машина.

 

**Запитання до учнів:** 

- Який звук ми чули частіше – [с] чи [ш]? 

- Чи було складно розпізнавати їх?

 

 3. Робота з чистомовками.

**Логопед:** Давайте потренуємось вимовляти чистомовки, щоб краще розрізняти ці звуки:

-  Язик вгору ша, ша, ша,

Наша Маша в ліс пішла.

Язик донизу – са, са, са,

Укусила в ніс оса. 

Язик угору – ши, ши, ши,

Машу в лісі не знайшли.

Язик донизу – си, си, си,

Вуса. Вуса у оси.

**Запитання до учнів:** 

- Які звуки ми повторювали? 

- Чи добре вам вдалося вимовити їх правильно?

 

IV. Фізкультхвилинка.

**Логопед:** А тепер давайте трохи відпочинемо!

- Сонце сяє, світить, гріє, 

[С-с-с] – воно проміння ллє. 

А вітерець раптом враз, 

[Ш-ш-ш] – надійшов у той же час. 

Ми руками вітер розженемо, 

До сонечка знов повернемо. 

Тепер ми готові продовжити заняття!

 

V. Закріплення матеріалу.

 

1. Робота з картками.

Учням роздають картки зі словами, де є звуки [с] або [ш]. Завдання – визначити, який звук чути у слові, та підкреслити відповідну букву ( с –синім кольором, ш – червоним):

- сонце, школа, сік, шафа, сир, машина.

 

2. Гра "Засели будиночки".

На дошці зображено два будиночки: у першому живе звук [с], у другому – звук [ш]. Учням пропонують розмістити слова на картках у відповідні будиночки:

- сусід, шапка, сирник, кошик, суп, шишка.

 

VI. Підсумок уроку.

**Логопед:** Діти, ви сьогодні чудово працювали! Що ми вивчали на уроці? (Відповіді учнів: Ми вчилися розрізняти звуки [с] та [ш], вимовляти їх і знаходити у словах). 

Чи сподобалося вам виконувати завдання? Що було найцікавіше?

 

VII. Завершення уроку.

**Логопед:** На прощання побажаю вам:

Хай  в житті у вас  все вдасться, 

Звуки [с] і [ш] легко вчаться! 

Дякую вам за увагу, до нових зустрічей!

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 жовтня
Переглядів
256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку