Тема:Речення, різні за метою висловлювання(розповідні,питальні,спонукальні).
Мета:розширити знання учнів про види речень за метою висловлювання,формувати вміння правильно інтонувати розповідні,питальні і спонукальні речення,вчити правильно ставити розділові знаки в кінці речення;розвивати вміння працювати в групі,аналізувати,співставляти,культуру мовлення.;виховувати любов до мови,поважати і слухати один одного
Обладнання:методичний апарат підручника (М.Д.Захарійчук, «Українська мова» ,3 клас),сюжетні малюнки,таблиця до теми,словникові слова,роздатковий матеріал.
Тип уроку:комбінований
Клас:3
План уроку
1.Організація класу до уроку
1.1.Привітання з класом.
1.2.Створення сприятливого комфорту.
1.3.Преревірка готовності до уроку.
2.Актуалізація опорних знань учнів
2.1.Усне фронтальне опитування
2.2.Каліграфічна хвилинка
3.Вивчення нового матеріалу
3.1.Створення проблемної ситуації
3.2.Оголошення теми,мети і мотивація уроку.
4.Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.
4.1.Робота з таблицею.
4.2.Виконаннядиференційованих завдань.
4.3.Виконання вправи 52(с.29)
4.4.Фронтальна робота за вправою 53.
4.5. Самостійна робота за підручником (Вправа 54,ст.30). Диференційовані завдання.
*Фізкультхвилинка
5.Узагальнення і систематизація знань,умінь і навичок.
5.1.Дидактична вправа «Будівельники»
5.2.Групова робота.
6.Підсумок уроку
6.1.Підсумкова бесіда
6.2.Методика «Сенкан»(колективно)
6.3.Оголошення домашнього завдання.
6.4.Прощання з класом.
Хід уроку
1.Організаціа класу до уроку
1.1.Привітання з класом
- Добрий день діти.
1.2.Створення сприятливого психологічного комфорту
- Для того щоб урок пройшов успішно,давайте наповнимо наш клас посмішками,усміхніться один одному,із посмішками на обличчі розпочнемо урок.!
- Діти, ви хочете здобути нові знання?
Тож давайте налаштуємось на урок і промовимо такі слова:
Я – учень,учениця
Я цим пишаюся.
Я здобуваю знання.
Я хочу все знати і розуміти.
1.3.Перевірка готовності учнів до уроку
- Діти подивіться на ваші робочі місця,все зайве заховайте щоб вас не відволікало!
2.Актуалізація опорних знань учнів
2.1.Усне фронтальне опитування
- Давайте зараз пригадаймо ,що таке текст?(Текст –це кілька або більше речень,які розміщенні між собою ,і пов’язані за змістом.)
- Що таке тема тексту?(це те про що розповідається в тексті)
- Хто пригадує що таке головна думка тексту?( це те, до чого текст закликає, чому повчає.)
- Пригадайте які бувають тексти(міркування,опис,науковий,розповідь,діловий)
- Діти,що таке речення?(речення має закінчену думку)
- Правильно ,за допомогою речень ми висловлюємо свої думки,тому що слова в реченні пов’язані за змістом.
2.2.Каліграфічна хвилинка
- Перед подальшою роботою
Потренуємося трішки.
Пальці зараз розімнемо
Каліграфічно писать почнемо:
- Відкрийте свої зошити,і запишіть сьогоднішнє число і класна робота.
- Подивіться у нас на дошці каліграфічно написані літери із зєднаннями.(К,к,кн.,иг,св.,вч).Давайте пригадаємо які це зєднання .кн-середнє,иг-верхнє,св.-нижнє,вч-верхнє. Пропишіть каліграфічно ці буквосполучення,бо вони зустрінуться у прислів’ї .
-Зараз зачитаємо прислів’я :Книга вчить,як на світі жить.
-Як ви розумієте це прислів’я ?(що книга допомогає нам вчитися,пізнавати нове)
-Так,саме книга нам дає знання,і сьогодні на уроці так само за допомогою книги-підручника ми дізнаймося багато нового.
- Запишіть каліграфічно це прислів’я. Не забувайте з’єднувати правильно.
-Діти ,нам треба знайти у прислів’ї дієслова. Хто нам скаже на які питання відповідає дієслово?(що робив,що робити,що буду робити).Правильно,знайдіть дієслова(вчить,жить)
- Зробимо звукову модель слова «вчить».Один учень виходить до дошки,а всі решта роблять у своїх зошитах.(в ч и т')-5 букв,4 звука,один склад.У всіх так вийшло?.
-Молодці.
3.Вивчення нового матеріалу
3.1.Створення проблемної ситуації.
- Діти подивіться на дошку,тут записано 3 речення. Давайте зачитаємо їх.
1.Соловейко співає веселу пісню
2.Хто черговий у класі
3.Діти,не збирайте незнайомих грибів
- Що не вистачає цим реченням??(розділових знаків)
-Так,розділових знаків. Який розділовий знак можемо поставити у першому реченні?(крапку). Правильно,а чому?(бо в цьому реченні розповідається.)
І це речення називається розповідним.
-В 2 реченні який би знак ви поклали?(знак питання).А чому?(тому що нас запитують).
-Так ,речення в яких про щось запитуються називаються питальними.
- Послухайте 3 речення. Який знак можемо поставити?(знак оклику)Молодці,саме знак оклику поставимо,бо це речення закликає нас не збирати незнайомих грибів.
-Отже,речення яке спонукає,наказує,називається спонукальним.
3.2.Оголошення теми,мети і мотивація уроку
— Отже діти,сьогодні на уроці ми пригадаємо про такі речення як розповідні,спонукальні,питальні,ви вчили у 2 класі їх. Але сьогодні більш детально розглянемо іх. Будемо вчитися складати і писати такі речення та вимовляти з правильною інтонацією їх.
4.Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.
4.1.Робота з таблицею.
- Розгляньмо таблицю,і детальніше ознайомимося з різними видами речень за метою висловлювань.
Діти речення може бути трьох видів:розповідне,питальне,спонукальне.
Яке це розповідне речення?(Це таке речення в якому про щось розповідається,повідомляється)
- Правильно,як ми зазначили в кінці розповідних речень ставимо крапку.
-Молодець.
-Спробуйте навести приклад!(Івасик приплив до бережка.)
-Питальне речення це?(речення в якому про щось запитується)
-Я кінці ми ставимо знак питання.
- Наведіть приклад!(Можна з тобою зустрітися?)
-Спонукальне речення це яке речення,прочитай нам ?
-В кінці такого речення ми ставимо крапку,або знак оклику.
- Наведіть приклад!(Діти,вчіться,бо вам пригодиться в житті.)
4.2. Виконання диференційованих завдань.
Високий рівень. Складають самостійно речення різні за метою висловлювання і записують у зошит.
Достатній рівень. Складають самостійно речення за малюнками і записують у зошит.
Середній рівень. Разом з вчителем складають речення за малюнками і записують.
-1.Складіть розповідне речення.
2.Складіть питальне речення
3.Складіть спонукальне речення.
-Ви молодці,можемо переходити до роботи з підручником.
4.3.Виконання вправи 52(с.29)
—Відкрийте свої підручники на ст..29,вправа 52.
Вашим завдання буде прочитати і відгадати загадку.
-Прочитай Миколка.
-Діти а ви знаєте що означає слово мачини?
Діти,мачина-це менше ніж макове зернятко,також незнайоме слово Борня-те саме,що боротьба.
-Хтось уже знає відповідь загадки?(Це розділовий знак-крапка.)
- Вам треба списати загадку,спочатку напишіть посередені вправа 52.
— Скільки речень ви написали у загадці?(два речення)
— Про що вони повідомляють?(що крапка маленька,і що при читанні вона може зупинити людину ,мову).Добре,правильно.
-А зараз давайте зачитаємо правило на ст..29,після першої вправи.
-Діти,отже можемо сказати,що загадку яку ви переписали є розповідним речення
. В кінці таких речень ставимо крапку.
4.4.Фронтальна робота за вправою 53.
-Діти подивіться всі на 53 вправу.
-Миколка прочитай нам перше речення.
-Чи знаєте ви,що таке абонемент?
Запамятайте,абонемент-це бібліотечна картка читача бібліотеки,відділ у бібліотеці.
-Наступне речення.
-Які це речення?(питальні). – Як ви здогадалися? Якщо у нас є запитання,то повинні бути і відповіді.
-Давайте зачитаємо правило під нашою вправою.
-Прочитай. Всі зрозуміли які це питальні речення?
4.5.Самостійна робота за підручником (Вправа 54,ст.30). Диференційовані завдання.
Високий рівень. Списати другий абзац, у дужках зазначити види речень, у першому реченні підкреслити підмет і присудок.
Достатній рівень. Виписати з другого абзацу одне, окличне й одне неокличне речення. В одному з речень поділити слова на склади.
Середній рівень. Знайти і Списати питальні речення.
-Завершуйте,прочитай ,які речення ти написав. Добре.
Фізкультхвилинка *
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П'ять! Шість! Усі веселі.
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
5.Узагальнення і систематизація знань,умінь і навичок
5.1.Дидактична вправа «Будівельники»(Усно)
-А зараз давайте побудемо будівельниками. Вам потрібно перебудувати речення із розповідного у питального.
1.Максим читав цікаву книжку.(Максим читав цікаву книжку?)
2.З високих гір підкрадався вечір.(?)
А тепер давайте з розповідного у спонукальне.
1.Сергійко малював гори.(Сергійко,намалюй гори!)
2.Діти шанують батька й неньку.(Діти,шануйте,батька й неньку!)
5.2. Групова робота .
-Для того щоб ви закріпили ваші сьогоднішні успіхи,ми розділимося на дві групи.
1 група. Діти у вас на партах є два предмета (заєць, зошит) вам потрібно скласти якомога більше різноманітних запитань, у яких використовувались би ці слова, при цьому запитання мають бути, по можливості, незвичними і кумедними. В кінці коли будете захищати вашу роботу ви повинні дати визначення питального речення..
2 група. На парті є картка, де записаний вірш , але в нього треба вставити деякі слова яких немає і пропущені розділові знаки. Будьте уважні. Після захищення роботи ,дайте визначення спонукального речення.
-Чом це, мамо, пташенята до вікна летять щомить___(?)
Це вони до мене в хату, хочуть залетіть_____(? )
Відчини віконце, мамо___(!) Хай вони сюди летять____(! )
Я дивитимусь на них___(.)Руками я не буду їх займать(!)
-Давайте перевіримо.Як ви здогадалися які розділові знаки треба вставити?
6.Підсумок уроку
6.1.Підсумкова бесіда
— Які бувають речення за метою висловлювання?
— Яке речення називають розповідним? Питальним?
— Що виражає спонукальне речення?
— Які розділові знаки ставимо в кінці розповідного, питального, спонукального речень?
6.2. Методика «Сенкан» (колективно).
-А тепер давайте колективно складемо сенкан!
Речення
Розповідне, питальне, спонукальне.
Розповідає, запитує, наказує.
Із речень складається текст.
Пов'язані за змістом слова, що виражають закінчену думку.
6.3.Оголошення домашнього завдання. Диференціація.
- Діти подивіться на дошку,тут є 3 види завдань ,ви можете вибрати яке вам подобається і виконати вдома. Перепишіть собі у щоденник те яке вибрали.
1 завдання. Виписати з художньої літератури по два розповідних, питальних, спонукальних речення.
2 завдання. Скласти по одному реченню розповідного,питального,спонукального.
6.4.Прощання з класом.
-Дякую вам за урок,мені було приємно з вами попрацювати. Сподіваюся що ви щось запам’ятали з сьогоднішнього уроку. До побачення.