Урок української мови у 3-му класі
Тема: Спільнокореневі слова.
Корінь – спільна частина споріднених слів.
Мета: формувати уявлення учнів про спільнокореневі слова, про корінь – спільну частину споріднених слів; вчити добирати спільнокореневі слова – різні частини мови; розвивати чуття мови; виховувати повагу до професії будівельників.
Обладнання: відеопрезентація «Корінь слова», таблиця, малюнки, роздатковий матеріал.
Хід уроку:
І. Організація класу до уроку.
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Що таке закінчення? Для чого воно служить?
- Що таке основа слова?
- Які частини слова допомагають утворювати нові слова?
2. Лінгвістична гра «Естафета».
а) Завдання для гри:
І група: записати шість назв дерев лісу, виділити закінчення.
ІІ група: записати шість назв фруктових дерев, виділити закінчення.
ІІІ група: записати шість назв птахів, виділити закінчення.
б) Узагальнення на основі виконаних завдань:
- Що цікавого ви помітили у словах? ( деякі слова не мають закінчення).
- Кожна з груп наводить приклад іменника без закінчення.
3. Природничий диктант (в загадках).
- Запишіть слова-відгадки та виділіть в них закінчення та основу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Найголовніший я у слові. Коли ж мене немає, той трава не виростає. (корінь).
Багато тисяч років назад жив-був собі корінь «літ». знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь і каже:» Посадіть мене і я розростусь у велике і красиве дерево».
Посадили люди корінь «літ» і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій… Багато паростків з’явилося від кореня «літ». Всі вони на корінь подібні і своє щось у кожному є. Ось яке дерево виросло!
Подивилися люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина «літ». з того часу почали вони спільну частину споріднених слів коренем називати. І правильно вирішили: від неї, як від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.
(Погрупувати спільнокореневі слова й виписати у різні колонки):
Співати, підводний, музика, водичка, спів, вола, музикант, наспівувати, співак, музикальний, співачка.
ІУ. Тренувальні вправи.
а) Розповідь учителем мовної казки «Родичі».
Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм повзла гусениця.
Гуси ображено загелготали.
Висновок: корені звучать однаково, а значення мають різні, тому це не спільнокореневі слова.
У. Корекція та поглиблення знань учнів.
1. Робота в парах.
Дібрати споріднені слова: квіточка, грибний, зернистий, зима.
УІ. Підсумок уроку.
Будинок – будівництво – будівельник (споріднені).
Будинок – дім – оселя – хата (синоніми).
( рибалити, рибка, рибалка, рибний ).
УІІ. Домашнє завдання: виконати вправу 172.