Урок української мови "Спільнокореневі слова. Корінь – спільна частина споріднених слів".

Про матеріал
Розробка уроку української мови у 3 класі на тему:"Спільнокореневі слова. Корінь – спільна частина споріднених слів."
Перегляд файлу

Урок  української  мови у 3-му класі

Тема: Спільнокореневі слова.

            Корінь – спільна частина споріднених слів.

Мета: формувати уявлення учнів про спільнокореневі слова, про корінь – спільну частину споріднених слів; вчити добирати спільнокореневі слова – різні частини мови; розвивати чуття мови; виховувати повагу до професії будівельників.

Обладнання: відеопрезентація «Корінь слова», таблиця, малюнки, роздатковий матеріал.

                                                            Хід уроку:

І. Організація класу до уроку.

Вивчайте мову українську –

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську пісню колискову.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. «Мозковий штурм»:

- Що таке закінчення? Для чого воно служить?

- Що таке основа слова?

- Які частини слова допомагають утворювати нові слова?

2. Лінгвістична гра  «Естафета».

а) Завдання для гри:

І група: записати шість назв дерев лісу, виділити закінчення.

ІІ група: записати шість назв фруктових дерев, виділити закінчення.

ІІІ група: записати шість назв птахів, виділити закінчення.

б) Узагальнення на основі виконаних завдань:

- Що цікавого ви помітили у словах? ( деякі слова не мають закінчення).

- Кожна з груп наводить приклад іменника без закінчення.

3. Природничий диктант (в загадках).

- Запишіть слова-відгадки та виділіть в них закінчення та основу.

  • І не дівка, а червоне намисто носить (калина).
  • На «я» починається, на «я» кінчається, у саду росте, на ній плоди є (яблуня).
  • Я – дерево-красень, а звуть мене… (ясен).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Каліграфічна хвилинка

Найголовніший я у слові.  Коли ж мене немає, той трава не виростає. (корінь).

  1. Розповідь учителем мовної казки «Корінь».

     Багато тисяч років назад жив-був собі корінь «літ». знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь і каже:» Посадіть мене і я розростусь у велике і красиве дерево».

    Посадили люди корінь «літ» і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій… Багато паростків зявилося від кореня «літ». Всі вони на корінь подібні і своє щось у кожному є. Ось яке дерево виросло!

    Подивилися люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина «літ». з того часу почали вони спільну частину споріднених слів коренем називати. І правильно вирішили: від неї, як від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  2. Перегляд  відеопрезентації  «Корінь слова».
  3. Гра «Одягни корінь».
  • Корінь – лік, суфікс – ар (лікар).
  • Корінь – спів, суфікс – ачк, закінчення – а (співачка).
  • Корінь – мал, суфікс – яр (маляр).
  • Корінь – тесл, суфікс – яр (тесляр).
  • Що обєднує ці слова? (назви професій).
  1. Вправа-змагання « Хто швидше?» (робота в групах).

(Погрупувати спільнокореневі слова й виписати у різні колонки):

Співати, підводний, музика, водичка, спів, вола, музикант, наспівувати, співак, музикальний, співачка.

ІУ. Тренувальні вправи.

  1. Виконання вправи 169 (виписати спільнокореневі слова, визначити корінь).
  2. Фізкультхвилинка.
  3. Виконання вправи 171.
  4. Творча робота. Проблемна ситуація.

а) Розповідь учителем мовної казки «Родичі».

Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм повзла гусениця.

  • Ви хто такі?- запитала гусениця.
  • Я – гусак, це – гуска, а то – наші гусенята,- ввічливо відповів гусак. А ти хто?
  • А я ваша тітка, - похвалилася гусениця.

Гуси ображено загелготали.

  • Чому образились гуси? Що цікавого ви помітили? Допоможіть гусениці знайти своїх родичів.

Висновок: корені звучать однаково, а значення мають різні, тому це не спільнокореневі слова.

У. Корекція та поглиблення знань учнів.

      1. Робота в парах.

         Дібрати споріднені слова: квіточка, грибний, зернистий, зима.

  1. Алгоритм визначення кореня (робота з таблицею)

УІ. Підсумок уроку.

  1. Мозкова атака
  • Що таке корінь?
  • Що закладено у корені? (основне значення слова).
  • Чи завжди можна вважати слова спорідненими, якщо корені слів звучать однаково?
  1. Чим цікаві ці слова?

Будинок – будівництво – будівельник (споріднені).

Будинок – дім – оселя – хата (синоніми).

  1. Розгадати ребус, до слова-відгадки дібрати споріднені.

( рибалити, рибка, рибалка, рибний ).

УІІ. Домашнє завдання: виконати вправу 172.

docx
Додано
25 січня 2019
Переглядів
10170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку