Тема. Ділення десяткових дробів.
Мета: встановити правило ділення десяткового дробу на натуральне число; формувати вміння застосовувати це правило в різних ситуаціях ділення десяткового дробу на натуральне число.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
Запитання до класу
II. Формування знань
Учитель пропонує учням розв'язати завдання.
(Невідомий множник дорівнює частці від ділення добутку на відомий множник: х = 1,2 : 4, зрозуміло, що х = 0,3, бо 4 · 0,3 = 1,2.)
(Невідомий дільник дорівнює частці від ділення діленого на частку:
х= 2,5:5, зрозуміло, що корінь х = 0,5, бо 0,5 · 5 = 2,5).
Учні разом з учителем доходять висновку:
1,2 : 4 = 0,3; 2,5 : 5 = 0,5.
Після чого переходять до розбору першого прикладу в підручнику (від ділення десяткового дробу на натуральне число «куточком» маємо:
4352 : 17 = 256, 43,52 : 17 = 2,56,
бо
Отже, можна сказати, що при діленні десяткового дробу на натуральне число (кутком) можна:
Після цього учні розбирають і записують у зошитах розв'язання кількох прикладів на ділення за складеною вище схемою.
Приклад 1. 8,68 : 7 = 4. |
|
Приклад 2. 169,6 : 8 = 21,2. |
|
Після засвоєння загального правила розглядаються особливі випадки (ціла частина діленого менша від дільника або дорівнює 0; цифри діленого закінчилися, а 0 в остачі не отримано; натуральне число ділиться на натуральне).
Приклад 3. |
|
Приклад 4. |
|
Приклад 5. |
|
Висновок. У будь-якому разі ділення десяткового дробу на натуральне число виконується майже так, як ділення натуральних чисел. Відміна лише в тому, що в частці треба на певному місці поставити кому і можна дописати нулі справа у дробовій частині.
III. Закріплення знань. Формування вмінь
Для кращого засвоєння алгоритму ділення десяткового дробу на натуральне число на уроці розв'язують лише вправи початкового і середнього рівня складності і кожний випадок ділення коментується. ^Зч На цьому ж уроці можна запропонувати учням розв'язати приклади на сумісні арифметичні дії з десятковими дробами та рівняння, розв'язання яких передбачає ділення десяткового дробу на натуральне число. Розв'язування вправ №№ 928; 929 (непарні); 931; 934 (1-3); 947.
IV. Підсумок уроку
Наприкінці уроку вчитель разом з учнями повторює алгоритм виконання дії ділення десяткового дробу на натуральне число і акцентує увагу учнів на тому факті, що ця дія, так само, як і додавання, віднімання і множення десяткових дробів, зводиться, фактично, до однойменних дій, але з натуральними числами.
V. Домашнє завдання
п. 32, №№ 930; 935 (1-3); 948.