Тема. Ділення десяткових дробів.
Мета: повторити алгоритми розв'язування задач на знаходження дробу від числа і числа за його дробом (розібраного під час вивчення п. 22) та поширити ці алгоритми на випадки, коли дріб — десятковий; відпрацювати навички розв'язування задач на застосування зазначених алгоритмів.
Тип уроку: засвоєння знань, навичок та вмінь.
Хід уроку
I. Розминка
Усні вправи
1) 10,3 + 6,8; 2) 4,3 – 2,6; 3) 4,03 · 0,2; 4) 6,3 : 0,9; 5) 0,8 : 0,4; 6) 0,8 : 0,04;
7) 6 : 0,2; 8) 3 · 0,9; 9) 5,75 : 0,5.
1) 0,03 · 100 + 1,7; 2) 6,8 + 3 : 6; 3) 7,2 : 18 – 0,19 : 19.
1) 24,8 : 5 · 8; 2) 24,8 : 8 · 5; 3) 24,8 – ; 4) 24,8 + .
II. Перевірка домашнього завдання
Щоб перевірити якість виконання домашнього завдання, учитель бере на перевірку зошити учнів.
III. Повторення і узагальнення знань
Оскільки загальні правила знаходження дробу від числа і числа за значенням його дробу будуть вивчені лише у 6 класі, на цьому уроці алгоритм розв'язування названих типів задач є продовженням алгоритму, що був сформований під час вивчення теми «Звичайні дроби».
(Додається лише 1 пункт— запис десяткового дробу звичайним). Тому вчителю достатньо лише розв'язати разом з учнями 2 типові задачі, а потім переходити до самостійного розв'язування учнями задач.
Задача 1. У Василька було 12 грн., 0,3 яких він витратив на нову книжку. Скільки гривень заплатив Василько за книжку?
Розв'язання. 1) 0,3 = ;
1) 12 : 10 = 1,2 (грн.) — становить грошей;
2) 1,2 · 3 = 3,6 (грн.) — коштує книжка.
Або скорочено:
1) 0,3 = ;
2) 12 : 10 · 3 = 3,6 (грн.) — коштує книжка.
Відповідь. 3,6 грн.
Задача 2. Турист пройшов 2,7 км, що становить 0,3 туристського маршруту. Скільки кілометрів має пройти турист?
Розв'язання. 1) 0,3 = ;
1) 2,7 : 3 = 0,9 (км) — складає маршруту;
2) 0,9 · 10 = 9 (км) — весь маршрут.
Або скорочено:
1) 0,3 = ;
2) 2,7 : 3 · 10 = 9 (км) — весь маршрут.
Відповідь. 9 км.
II. Засвоєння навичок
Оскільки алгоритм, що відпрацьовується, не є новим, на цьому уроці учні можуть розв'язувати як вправи середнього, так і достатнього рівня: №№ 951; 955; 982; 984; 986.
Коментар до розв'язання
№ 951, 955 — розв'язуються за прикладом розібраних задач. Починаючи з цього уроку, можна привчати учнів до скороченої форми запису розв'язання.
№951. 1) 0,6 = ;
2) 180 : 10 · 6 = 18 · 6 = 108 (с.) - прочитав Петрик.
Відповідь. 108 сторінок.
№ 982. Щоб «побачити» план розв'язання, можна звернутися до рис. 135. Можна нагадати учням про 2 способи розв'язування подібних задач.
Рис. 135
Розв'язання
1 спосіб
1) 0,4 = ;
1234 : 10 · 4 = 123,4 · 4 = 493,6 (грн.) - за І місяць;
2) 1234 - 493,6 = 740,4 (грн.) - решта;
3) 0,35 = ;
4) 740,4 : 100 · 35 = 259,14 (грн.) - за II місяць.
2 спосіб
1) Уся сума 1;
1 – 0,4 = 0,6 = становить решта;
2) 1234 : 10 · 6 = 740,4 (грн.) - решта;
3) 0,35 = ;
4) 740,4 : 100 · 35 = 259,14 (грн.) — витратили за II місяць.
Відповідь. 259,14 грн.
№ 984. Треба показати учням на можливі 2 способи розв'язання
1 спосіб
1) 0,36 = ; 2,88 : 36 · 100 = 8 - сума;
2) 8 – 2,88 = 5,12 - II доданок.
2 спосіб
1) Уся сума становить 1, тоді якщо І доданок становить 0,36 суми, то другий становить 1 – 0,36 = 0,64 суми;
2) 0,36 = ; 0,64 = ; 2,88 : 36 = 0,08 – становить суми;
3) 0,08 · 64 = 5,12 — другий доданок.
Відповідь. 5,12 — другий доданок.
№ 986. Щоб розібратись в умові, можна записати її у вигляді схеми.
х — шукане число
0,85 від х – 0,68 від 50
Розв'язання
1) 0,68 = ; 50 : 100 · 68 = 34 становить 0,85 від числа;
2) 0,85 = ; 34 : 85 · 100 = 40 - шукане число.
Відповідь. 40.
V. Підсумок уроку
Запитання до класу
1) a = b : 610; 2) а = b : 10 · 6?
1) Число встановить 0,6 від числа а.
2) Число 0,6 становить b частин від числа а.
VI. Домашнє завдання
п. 31 №№ 950; 952; 954; 956; 983; 964(3).