МІСЬКИЙ КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТВОРЧОСТІ «НАДІЯ»
ДІЛОВА ГРА:
«КРОКИ ДО МАЙСТЕРНОСТІ»
керівник гуртка «Робототехніка»
Кірєєва Ганна Вікторівна
м. Першотравенськ
Постав над собою сто вчителів – вони будуть безсилими,
якщо ти не зможеш сам заставляти себе і сам вимагати від себе»
В.Сухомлинський
Мета: Розглянути професійні, особисті, творчі якості та компетентності педагога, створити модель педагога-майстра.
Завдання:
Мотивація учасників:
Обладнання: дошка, крейда, роздатковий матеріал, мультимедійна установка.
Форма проведення : ділова гра
стимул: внести зміни в напружений темп життя;
Очікувані результати:
Функції учасників:
Правила учасників гри:
Ведуча. Головні нормативно-правові документи Міністерства освіти України свідчать: «Педагогічні та науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру» (Закон України «Про освіту»); «Підготовка педагогічних і науково-педагогічних працівників та професійне самовдосконалення — важлива умова модернізації освіти» (із Національної доктрини розвитку освіти).
На сучасному етапі розвитку суспільства всі розуміють, що кожному громадянину необхідні універсальні знання, здатність розв’язувати свої життєві та професійні проблеми. Ідею універсальної освіти розглядають нині як головну умову розвитку особистості й суспільства загалом. В основі цієї ідеї лежить здатність людини до безперервної освіти. На дитячі та юнацькі роки випадає тривалий процес освіти, і багато молодих людей із полегшенням зітхають, коли приходять на виробництво після вищого навчального закладу, але навіть невелика перерва в освіті відкидає їх назад, бо диплом про вищу освіту — це тільки початок безперервної освіти.
Здатність до самоосвіти незрівнянно важливіша за своїми результатами та впливом на людину, ніж сама освіта в навчальному закладі. «Вчити самого себе», — девіз кожної особистості, але найактуальнішим він стає для педагогів, бо внаслідок їхньої наближеності до молодого покоління здійснюють безпосередній вплив на розвиток особистості дитини. Особистісно-орієнтована самоосвіта педагога забезпечує підвищення педагогічної майстерності, а в результаті — безперервний саморозвиток особистості самого педагога і його вплив на розвиток особистості вихованця.
В. Сухомлинський уважав, що джерелом і рушійною силою самоосвітньої діяльності педагога є потреба в знаннях: «Знати більше, ніж я знаю сьогодні». Вчений зазначав, що суттєвими причинами, які породжують цю потребу, є вимоги, що висувають до вчителя керівники школи, колеги по роботі, батьки й особливо учні. Неодноразово В. Сухомлинський наголошував: «Учень має бачити в учителеві розумну, знаючу, думаючу, закохану в знання людину. Чим глибші знання, чим ширший кругозір, ширша всебічна наукова освіченість учителя, тим більшою мірою він не тільки вчитель, а й вихователь». Видатний педагог був переконаний, що самоосвітню діяльність учителя слід починати із самопізнання. Учитель мусить вивчити себе як особистість, порівняти себе з іншими, поспостерігати за собою ніби збоку. Він стверджував, що девіз самопізнання добре виражений у словах Ф. Достоєвського: «Знайди себе в собі, підкори себе собі, оволодій собою!» Виховання почуттів, дисципліна думки й волі, вироблення й урівноваження характеру — усе це людина має робити сама, пізнаючи себе й оволодіваючи собою.
Людина – найдосконаліше творіння на Землі. Бог створив для неї світ, наділив її розумом, силою, талантами. У Біблії є одна притча.
«Покликав один багатій до себе 3 рабів і дав одному з них 5 талантів (давні гроші), другому – 2, третьому ж – лише 1. Через деякий час повернулися до свого господаря раби, і той, що мав 5 талантів, дістав ще 5, той, що 2, - ще 2, а третій загубив і той талант, що мав: нічого не здобув. Покарав його господар вічною темрявою, сказавши: «Тому, хто має, ще додається, а хто нічого не має, то втратить і те, що мав».
Отже, кожна людина наділена якимсь даром, талантом, має певні задатки, які потрібно розвивати, удосконалювати, бо без праці таланту немає, і хто не працює над собою, ніколи нічого не досягне. Недаремно кажуть:
Багато особистостей на світі,
Та кожна, безперечно, діамант,
Життя обточить всіх, воно покаже,
Хто варт чого, а хто не варт.
Наша школа – це розмаїття особистостей. Тут працюють люди, які Божим велінням наділені розумом, талантом, добротою, людяністю, креативністю. Але ніщо не возвеличує людину так, як праця. Наші вчителі уміють працювати і, як говориться у притчі, вони мають і їм ще додається. Сьогодні виправдовується стара істина: «Творчий учитель — творчий колектив». А з чого починається творчий колектив учителів — творців завтрашнього майбутнього України? Перш за все, зі cпівпраці: вільної, творчої, актуальної, цікавої, спільної, креативної!
Метою науково-методичної роботи є підтримка ділового тонусу вчителя, допомога в подоланні труднощів, відкриття шляху до пошуку, ініціативи й творчості. При цьому важливо зацікавити педагогів, залучаючи до проведення того чи іншого заходу. Тож у нашій школі практикують крім загальноприйнятих і нестандартні форми роботи, які захоплюють учителів, сприяють розвитку різного роду компетентностей, індивідуального стилю, креативності, творчих здібностей. Одним із видів нестандартної роботи є проведення методичний заходів у формі ділової гри. Саме така форма розвиває пізнавальну активність педагогів, стимулює самоосвіту, розвиток творчої ініціативи, забезпечує формування в колективі атмосфери плідного співробітництва.
У свій час Сократ сказав: « Неможливо жити краще, ніж проводячи життя в прагненні стати досконалішим. Хто хоче зрушити світ, нехай зрушить себе».
ХІД ГРИ
Для проведення гри пропоную об’єднатися в групи:
І група – «Школа вищої майстерності»;
ІІ група – «Школа вдосконалення»;
ІІІ група – «Школа становлення».
Уявіть собі гарний урок. Усміхнений вчитель, чудові діти, панує атмосфера творчої співпраці, на уроці все найвищого ґатунку – і техніка, і логіка побудови уроку, і сучасні методичні прийоми.
Провести такий урок зможе лише майстер своєї справи. Але більшість з нас не «чарівники», а лише вчаться ними стати, адже для людини, що за своїм духом - вчитель, стати майстром – життєва потреба !
1. Робота в парах «Прорекламуй партнера»
Охарактеризувати свого партнера за професійними якостями. Скласти рекомендацію для прийому на роботу.
2. «Наша мета»: сформулювати мету діяльності своєї групи, педагогічне кредо вчителя.
3. «Чарівний мікрофон»: тримаючи мікрофон, розповісти про свої враження від професії вчителя
4. Із даних слів скласти вислів про творчість: до, це, здатність, дар, нагородила, яким, природа, вищий, людину, творчості.
(Здатність до творчості – це найвищий дар, яким природа нагородила людину.)
5. Дискусія між групами: чи тотожні поняття «творчий вчитель» і «майстер»? До анаграми слова «майстер» підібрати:
- дієслова (мислити, спробувати, йти вперед, самовдосконалюватись, творити, експериментувати, творити);
- іменники (майстерність, альтернативність, ймовірність успіху, старанність, толерантність, ентузіазм, раціональність);
- прикметники (мудрий, активний, старанний, творчий, енергійний, розумний, креативний).
«Творчість – це виживання», - говорить К. Роджерс. Таким чином, творчо працюючий педагог сам створює особистий імідж. Імідж педагога – образ, характеристика його особистості.
6. Скласти список основних понять поняття «професійність»
Виходячи з ознак професійності, виділяють чотири рівні професіоналізму педагога: пасивний, відносно активний, активний і творчий педагогічний стиль.
Останній зустрічається нечасто. Під час оцінювання професіоналізму педагога, як правило, говорять про активно- творчий стиль. Його основні ознаки: різними засобами стимулюється пошукова діяльність учнів, використовуються дослідницькі методи: творчі завдання, пізнавальні ігри, досліди, дискусії, тощо, між учителем та учнями панують відносини поваги та співробітництва, матеріал уроку засвоєний усіма, закріплений з опорою на попередній матеріал та з перспективою на майбутнє.
7. Пояснити значення компетентностей: інтелектуальна, психологічна, мотиваційна, комунікативна, дидактична.
8. З переліку якостей вибрати ті, які характеризують вчителя-майстра
Якості:
Від учителя, його професійної компетентності, стилю педагогічного спілкування, значною мірою залежить формування оригінальності мислення й поведінки, самостійності думок, суджень, поваги до себе як особистості.
9. Знайти вихід із педагогічної ситуації (ситуацію розіграти)
Педагогічні ситуації для конкурсу
1. Ви заходите в клас на урок. На столі сидить симпатичне пухнасте кошеня. Ваші дії?!
2. Ви перевіряєте контрольну роботу учнів випускного класу. Розкриваєте зошит, а там замість задачі фраза: «Я вас люблю…». Ваша реакція?!
3. Ви приходите на урок, натхненно пояснюєте нову тему і раптом помічаєте, що на останніх партах хлопці грають у карти або іншу гру. Що буде далі?
4. Підійшовши до дверей класу, в якому у вас за розкладом урок, ви бачите, що двері закриті, а в класі – тиша. Ваші дії?!
5. Ви розкрили класний журнал і думаєте, кого з учнів викликати. У цей час Вам на стіл «приземляється» паперовий літачок. Що Ви зробите?
Рефлексія
Учителі дають відповіді на аркушах на такі запитання.
1. Як, на ваш погляд, було висвітлено питання,
2. Що дала вам ділова гра:
Від учителя, його професійної компетентності, стилю педагогічного спілкування, значною мірою залежить формування оригінальності мислення й поведінки, самостійності думок, суджень, поваги до себе як особистості.
Компетентний, творчий, креативний учитель — той, хто володіє необхідною сумою знань, умінь, навичок, які виражають сформованість педагогічної діяльності, педагогічного спілкування й особистості вчителя як носія визначальних цінностей, ідеалів і педагогічної свідомості.
Бажаю всім творчої, натхненної праці!