Ділова гра «Моніторинг стану психологічного та соціального здоров'я вихованців КЗ «Міський центр позашкільної роботи за місцем мешкання»» з метою формування пізнавальної та професійної зацікавленості у сфері психодіагностики; навчання методам діагностики стану психологічного та соціального здоров'я серед педагогічних працівників
Ділова гра
«Моніторинг стану психологічного та соціального здоров’я вихованців
КЗ «Міський центр позашкільної роботи за місцем мешкання»»
Психолог КЗ «Міський центр позашкільної роботи
за місцем мешкання» м. Маріуполь
Курпаяніді Ганна Анастасівна
Мета:
- формування пізнавальної та професійної зацікавленості у сфері психодіагностики;
- навчання методам діагностики стану психологічного та соціального здоров’я.
Завдання:
- придбання практичних навичок у механізму діагностики психологічного здоров’я;
- придбання практичних навичок командної роботи в процесі моніторингу стану психологічного здоров’я вихованців;
- підвищення освітнього рівня в роботі з діагностичним матеріалом.
Очікуваний результат:
- педагогічні працівники володітимуть основними методиками моніторингу стану психологічного та соціального здоров’я вихованців;
- педагогічні працівники володітимуть механізмом проведення діагностики психологічного здоров’я вихованців.
Хід проведення ділової гри
Вступне слово:
Новий навчальний рік і до кожного навчального закладу приймають на роботу нових, молодих та активних людей, яких потрібно навчити до структури закладу, а також одним із напрямком роботи педагогічних працівників, як діагностика.
Усі учасники ділової гри привітаються, називають своє ім’я, посаду та одну рису характеру.
Презентація понятійного апарату моніторингу стану психологічного здоров’я.
Психологічне здоров'я - оптимальне функціонування всіх психічних структур, необхідних для поточної життєдіяльності.
Психологічне здоров'я - це не тільки душевне, але ще і особистісне здоров'я. Це стан, коли душевне здоров'я поєднується з особистісним, у людини все ясно і класно і при цьому він в змозі особистісного зростання і готовності до такого зростання. Психологічно здорова людина розумний, відкритий до співпраці, захищений від ударів життя і озброєний необхідним інструментарієм, щоб справлятися з життєвими викликами.
Психологічне здоров'я описує особистість в цілому, має відношення до емоційної, мотиваційної, пізнавальної і вольової сфер, а так само прояву людського духу.
Основні критерії психологічного здоров'я: адекватне сприйняття навколишнього середовища, усвідомлене скоєння вчинків, активність, працездатність, цілеспрямованість, здатність встановлювати близькі контакти, повноцінна сімейне життя, почуття прихильності і відповідальності по відношенню до близьких людей, здатність складати і здійснювати свій життєвий план, орієнтація на саморозвиток , цілісність особистості.
Психологічно здорова людина розумний, відкритий до співпраці, захищений від ударів життя і озброєний необхідним інструментарієм, щоб справлятися з життєвими викликами.
Оцінку стану психологічного здоров'я є доцільним за такими показниками:
• розвиток довільних психічних процесів;
• акцентуація характеру;
• самооцінка;
• наявність саморегуляції;
• відсутність шкідливих звичок.
З цією метою можливо використовувати набір методик, які дозволяють визначити властивості характерні для кожного вихованця, його почуттів та особливостей психіки. Це проективна методика «Дім», «Дерево», «Людина», тести Айзенка, особистісна шкала тривожності Ч.Спілберга та інші схожі методики.
Додаток №1 затверджений наказом КЗ «Міський центр позашкільної роботи за місцем мешкання» від 19.02.2016 №22 «Про упорядкування документації з соціально-реабілітаційного напряму».
Проведення проективной методики «Дерево».
Використовується для оцінки успішності адаптації дитини. Методика дозволяє досить швидко визначити особливості протікання адаптаційного процесу, виявити можливі проблеми дитини. Діти, занурюючись в рісуночну діяльність, із задоволенням виконують запропоновані завдання, легко отожнюють себе з тою чи іншою фігуркою.
Зміст методики:
Вихованцям пропонуються листи з готовим зображенням сюжету: дерево і розташовані на ньому і під ним чоловічки. Кожен вихованець отримує лист із зображенням дерева і розташованих на ньому чоловічків (але без нумерації фігурок).
Не рекомендується пропонувати учням відразу підписувати на аркуші своє прізвище, так як це може вплинути на їх вибір. (Коли береш у дитини лист з виконаним завданням, скажи йому: «підпиши»).
Інструкція для дитини:
«Розгляньте це дерево. Ви бачите на ньому і поруч із ним безліч чоловічків. У кожного з них різний настрій, і вони займають різне положення. Візьміть червоний фломастер і прикрасьте того чоловічка, який нагадує вам себе, схожий на вас, ваш настрій в школі і ваше становище. Можливо, чим вище на дереві знаходиться чоловічок, тим вище його досягнення, тим більше він успішний в колективі. Тепер візьміть зелений фломастер і прикрасьте того чоловічка, яким ви хотіли б бути і на чиєму місці ви хотіли б перебувати». Буває так, що деякі діти просять дозволу позначити позиції двох чоловічків. У цьому випадку не слід обмежувати їх вибір, але необхідно зафіксувати, який чоловічок був відзначений в першу чергу, який в другу, так як співвідношення цих виборів може бути досить інформативним.
Навчання механізму проведення тесту тривожності (Р.Теммл, М.Доркі) для дітей у віці 3,5-7 років.
Ознайомлення з тестом А.І. Захарова на оцінку рівня тривожності дитини.
Розбір інтерпретації проективного рисуночного тесту «Неіснуюча тварина».
Вправа «Ідеальний вихованець».
Інструкція: подумайте і обговоріть з колегами основні риси ідеального вихованця. Кожній групі за 5 хвилин намалювати портрет ідеального вихованця.
Можливо відповісти вам не це запитання допоможе тест, який ми пропонуємо вашій увазі.
а) Згарячу покараєте дитину.
б) З'ясуєте, як відбулася ця бійка, і після цього визначите міру покарання
в) Перш за все переговоріть з класним керівником.
а) Саме перше – ляпас.
б) Гнівна репліка "Іди звідси! Обійдусь без твоєї допомоги"
в) Заспокоїте дитину - адже вона це зробила не навмисне
а) Промовчите, щоб не втратити авторитет
б) Попросите вибачення
в) Визнаєте свою помилку, поясните, що і дорослі можуть помилятися
а) Перериваєте її: "Дай хоч хвилинку відпочину від тебе!"
б) Відповідаєте не думаючи, якби тільки відповісти.
в) Поясните, що дуже втомилися і просите перенести розмову на інший час, тут же призначивши час.
а) Напишіть чернетку, дитині залишитися тільки переписати
б) 3 суворим виглядом скажете "Працюй сам, тільки тоді чому - небудь
можна навчитися"
в) Допоможете вибрати тему, підібрати літературу, а писати запропонуєте
самостійно.
а) "Ні в якому разі. Це забирає у мене багато часу".
б) "Ну що ж, давай, якщо тобі так хочеться. Я допоможу тобі доглядати за акваріумом".
в) "Перше подумай : чи все передбачив на скільки велике твоє бажання. Якщо так, то я куплю, але пам'ятай, що доглядати за акваріумом доведеться тільки тобі".
Якщо ви всі шість разів вибрали відповідь під буквою "в", це означає, що ви непоганий вихователь і психолог. Якщо "вгадали" наполовину, - вам потрібно і де-чому переглянути свої звички, переконання. Якщо ще менше, - потрібне серйозно задуматися над своїми методичними прийомами.
Обговорення очікувань, підведення підсумків, заповнення Ліста відгуків і пропозицій.
Додаток №1
Психосоціальна картка вихованця (сім’ї)
Вихованець________________________________________________ вік _______________
Призвіще, ім’я, по-батькові батьків (опікунів)___________________________________
_____________________________________________________________________________
Склад сім’ї (повна, неповна, з матір’ю, з батьком) _______________________________
Батьки (опікуни): сирота, полусирота, позбавлені батьківського піклування _______
Місце проживания____________________________________________________________
Зайнятість дитини: ЗОШ №______________ кл. _______________________
гурток/секція _____________________________________
Показники досліджування
|
Дата 1 досліджування та результат
Жовтень |
Дата 2 досліджування та результат
Січень |
Дата 3 досліджування та результат
Березень |
Примітка (назва методики) Показник по проведенню дослідження |
Тривожність
|
|
|
|
|
Страхи
|
|
|
|
|
Агресивність
|
|
|
|
|
Плаксивість
|
|
|
|
|
Стан тіла. Зовнішній вид дитини
|
|
|
|
|
Батьківське відношення
|
|
|
|
|
Комунікація дитини та батьків; Батьків один з одним; Дитина з сторонніми; дитина з однолітками
|
|
|
|
|
Остання дата заповнення паспорту: _____________________
Педагог (П.І.Б.)_________________________________________ Підпис_____________