Ділова гра на тему: «Використання активних форм роботи як засіб розвитку комунікативних здібностей школяра»

Про матеріал
Семінар учителів зарубіжної літератури Ділова гра на тему: «Використання активних форм роботи як засіб розвитку комунікативних здібностей школяра»
Перегляд файлу

Вижга Валентина Григорівна,

вчитель зарубіжної літератури філії ЗСО І-ІІ ст. с. Писарівка Вінницької області

 

 

Семінар учителів зарубіжної літератури

Ділова гра  на тему: «Використання активних форм роботи як засіб розвитку комунікативних здібностей школяра»

              Усяким людям всякі дари:
               Одному ясний, сильний ум,
               Що не знаходить в світі пари;
               Другому рій крилатих дум,
               Що, мов орли, летять за хмари.
               Для інших руки золоті:
               Що очі бачать, руки вдіють.
               Який же дар дістали ті,
               Що так дітей учити вміють?
               Мені здається, в скарбі тім
               Любові найбільш дісталось їм.

Іван Франко

Вчитель. Завтра на урок... І знову думаєш, як зробити його яскравим і незабутнім? Які активні методи і при­йоми для цього обрати? А головне - як зробити урок сучасним?

Кожен урок літератури має розпочинатися із завою­вання вчителем уваги дітей. «Гірка хвилина уроку - порожні очі учнів. Завоювати їхню увагу - це завоювати їх самих», - сказав видатний педагог від Бога Є. Ільїн.

Що допомагає вчителю завоювати увагу учнів? На це питання  є одна

 проста відповідь: «Дітей потрібно здивувати». Використання творчих прийомів, які вчитель готує до кожного уроку,  слід спрямувати  саме на те, щоб викликати у дітей здивування, а потім зацікавленість книгою.

Гадаю, ви зі мною погодитесь, що обрати прийом, який допоможе дітям «увійти в книгу і залишитися в ній», надзвичайно непросто. Проте сучасні технології дають нам багато можливостей у виборі таких ефективних твор­чих прийомів.

Сьогодні ми поговоримо про деякі ефективні творчі прийоми роботи, формуючи в учнів компетентності, готуючи їх до здобуття знань протягом життя.

Послухайте притчу.

Жив-був один монах. І протягом більшої час­тини свого життя він намагався з'ясувати, чим відрізняється Пекло від Раю. На цю тему він роз­мірковував і вдень, і вночі. Однієї ночі, коли він заснув під час своїх болісних роздумів, йому на­снилося, що він потрапив у Пекло.

Озирнувся він навколо і бачить: сидять люди перед котлом з їжею. Але якісь виснажені й голо­дні. Придивився він трохи краще — у кожного в руках ложка з довгою ручкою. Зачерпнути з котла вони можуть, а в рот ніяк не потраплять. Раптом підбігає до ченця місцевий службовець (судячи з усього, чорт) і кричить:

— Швидше, а то запізнишся на потяг, що йде до Раю.

Приїхав чоловік до Раю. І що ж він бачить?! Та ж картина, що і в Пеклі. Котли з їжею, люди з ложками з довгими ручками. Але всі веселі й ситі. Придивилася людина — а тут люди ци­ми ж ложками годують один одного.

Вчитель: скажіть, про що дана притча?  Що допомогло людям вижити?   Назвіть одне слово.

(Вчителі називають, на дошці записуються різні відповіді).

  • А тепер проаналізуємо. Скажіть, яке найважливіше? (Партнерство).

Вчитель: отже, щоб у нас з вами не вийшло, як у ста­рій  притчі, я пропоную прийняти певні правила:

- Бути толерантними.

- Уміти слухати  і чути один одного.

-  Говорити по черзі.

-  Бути відвертими.

-  Висловлювати свою думку.

Вчитель:  Можливо, в когось є якісь доповнення?

Правила  роздаються на столи. 

Вчитель: Для вирішення проблем нам необхідно об׳єднатися в групи. Для цього ми використаємо метод «Композиція». В даному випадку об׳єднаємося в групи за кольором долоньок. (Учасники гри об׳єднуються в групи).

 

 

 

Вчитель.  Отож, розпочинаємо роботу в групах.

 

1-е завдання :  запропонуйте  ваш  своє­рідний початок уроку.

 

Група №1:  Оноре де Бальзак «Гобсек». Тема уроку:

 «Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника».

 

Група №2: Оноре де Бальзак  «Гобсек». Тема уроку: «Людська комедія: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи твору».

 

Група №3: Оноре де Бальзак «Гобсек». Тема уроку: «Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек».

 

2-е завдання: Застосування методу проектів на уроках зарубіжної літератури.

Метод проектів - один з проблемно-пошукових методів, який доцільно застосувати в 7-11 кл. Завдяки цьому методу учень активно включається в спільну діяльність, відчуваючи себе рівноправним учасником діалогу, а вчитель допомагає і пояснює, оцінює.  Наведемо  приклади застосування методу проектів на уроках зарубіжної літератури.

Тема уроку: Редьярд Кіплінг «Балада про Схід і Захід».

1 група.  «Я - режисер»

Інструкція. Ви знімаєте фільм за мотивами «Балади…». Вам, як режисеру, потрібно дібрати акторів для фільму. Напишіть, з якими зовнішніми даними (зріст, статура, обличчя) ви б узяли акторів на ці ролі. Під час проб які б костюми запропонували.

2 група. 

«Я - поет»

Інструкція. Напишіть віршований (2-4 рядки) відгук на «Баладу…». Якщо у вас виникли труднощі, не зневіряйтесь, напишіть у прозовій формі, хто з героїв уособлює мужність, людську гідність. Чому?

 

3 група.   «Я - художник».

Інструкція. Намалюйте ілюстрації до будь-яких цитат  з  «Балади…».

3 завдання:  «Рекламне агентство».

Цікавий такий вид роботи, як написання реклами.

 Уявіть себе працівником рекламного агентства.

     1 група: написати рекламу  до оповідання Джека Лондона «Жага до життя». Якою буде ця реклама? В її основу поставте інтригуюче питання.

  1. група:  написати рекламу до  твору Джонатана Свіфта «Мандри Лемюеля Гуллівера». Обіцяйте читачеві задоволення його потреб.

     3 група: написати рекламу до новели О. Генрі «Дари волхвів». Зверніться до своєї аудиторії: До уваги…, Усім!, Пані та панове!, Поціновувачам книжки пропонується…

4 завдання: «Малюнок на скелі»

Центральний, ключовий образ має єднати всі частини в гармонійне ціле і разом з цим бути наочним, щоб вплинути на фантазію, запам’ятатися.  Пропонується обрати одну річ, яка б символізувала художній твір.

1  група:

 "Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра; сонети Петрарки; «Пурпурові вітрила» О. Гріна; «Маленький принц» Екзюпері.

2  група:

 «Мандри Гуллівера» Дж.Свіфта; «Ода до радості» Ф.Шиллера»;

Р.Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом»

3 група:

 «Різдвяна пісня в прозі» Ч.  Діккенса,  «Жага до життя» Дж. Лондона,

Р.Д. Бредбері «Усмішка».

5 завдання:  «Есе».

 Враження, роздуми й асоціації  є «трьома китами» есе, які визначають специфіку жанру есе та метафоричність мовних засобів, які використовуються для його написання.  Цей вид роботи  з метою розвитку комунікативних здібностей школярів використовують учителі – словесники.  Пропоную  проаналізувати два тексти і сказати, котрий із них есе. За якими ознаками визначили  есе?

Твір-…

Осінь приходить у жовтні

Такої довгої ночі в її житті ще не було. Це було, мабуть, вперше за останні роки. Осінь у природі, осінь… у житті. І темрява ночі. Осінь приходить у жовтні. А самотність?

Саме вночі приходить до неї самотність. Відверта. Безжальна. Як болить і плаче серце!.. Саме в обіймах самотності вона починає думати про майбутнє.

… Майбутнє буде потім. А поки що ? Слухай ніч. Слухай шелест дощу за вікном… Осіння ніч довга, а перед тобою ще літ-літ одиноких. Лежи і слухай. Ніч, як і раніше, хльоскає по шибці гілочкою вишні, стиха шумить акація на вулиці, все дружніший і нестримний шум дощу. Ця ніч, як і всі попередні,з шумом і самотою.

Ніч і дощ, ніч і жура. Осінь приходить у жовтні. А щастя?

 

Твір-…..

Осінній лист чекав цієї миті…

 

Знову осінь крутить свій гончарний круг листопаду, наносить чарівні фарби на порцеляну листя  і воно, причепурившись, відривається від гілки-матері і летить, летить. На волю, на волю… Осінній лист так чекав цієї миті. Чекав навесні, коли був молодим-зеленим і всього боявся в такому холодному світі… Чекав влітку, коли жарке сонце випікало його зелене тіло, а довгоочікувані дощі й вітри приходили в гості так рідко…

І ось нарешті, прийшла вона, мудра, спокійна. Розмальовує квітники осель хризантемами, чорнобривцями і айстрами,  дарує небу останні білі хмари -  пір'їни птахів, що летять у вирій… А за всім цим вічним кружлянням, вертінням, шелестом - політ-танок осіннього листя, що вирвалось на волю. У цьому танку печаль, осіння, незрозуміла печаль, яку я не проміняю ні на весняну, ні на літню радість.

 

6 завдання.  «Перевтілення»

1 група.

Спробуйте перевтілитися  в учнів, відповідаючи на питання, чому вони не люблять уроки зарубіжної літератури.

2 група.

Як учителі,  з’ясуйте, чому вам важко проводити уроки.

3 група.

 Уявіть, що ви -  підручники, дайте відповіді на питання, якими вони мають бути, щоб їх хотілося  вчити.

Вчитель. Дуже часто вчитель стикається з проблемами, у якій формі провести урок, які взагалі існують типи уроків. Кожен проведений педагогом урок є унікальним і відрізняється від інших метою, змістом, методами, структурою тощо. Подивіться відеофрагменти. Який урок найбільшефективний?

(Кадри з кінофільму «Мона Ліза»).

7 завдання.  «Створення лепбуків»

Вчитель: Пам'ятаєте, як у дитинстві вели щоденник для друзів? Мабуть, такий зошит був у кожного – яскравий, з безліччю різнокольорових наліпок, написи різнобарвними шрифтами… За його оформленням можна було проводити години, і заповнювався він з особливою старанністю. Лепбук (з анг. lap – коліно, book – книга) – це саморобна інтерактивна папка чи зошит, в які збираються і яскраво оформлюються різноманітні пізнавальні матеріали з певної теми вивчення. Лепбук обов'язково має різні за розміром кишеньки, вставки, рухливі деталі, віконця, міні-книжечки тощо з цікавою інформацію щодо предмету вивчення.

Зараз ми спробуємо створити такі лепбуки із запропонованих мною матеріалів.

 1 група  Дж. Байрон «Мазепа»

2 група  В. Короленко  «Сліпий музикант»

3 група  Поняття про реалізм та історія його формування.

Підведення підсумків гри. Визначення переможців.

 Вчитель.  Кожен урок приходить у життя учнів один раз . Прийде він саме для них зі своїм світлом, у призначений час, обдарує всіх духовним поштовхом, жагою знань і піде назавжди. Може залишитись у пам′яті учнів, а може й ні. Чи можна запам’ятати більш як 11 тисяч уроків, через які проходить  кожен учень? Але уроки, осяяні вчительським світлом, до яких учитель готувався все своє життя, назавжди залишать слід у душах учнів.

В старовинній легенді говориться: «Один чоловік вирішив змінити світ. Але світ такий великий, а він такий маленький.  Тоді він вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити свою родину. Але родина в нього така велика, одних діток десяток. Тоді ця людина добралася до того єдиного, кого вона в силах змінити, будучи таким маленьким: самого себе. Тож не бійтеся змінювати себе.

Я дякую  усім  учасникам за  активну та  результативну  роботу. Бажаю,  щоб ваша  праця  приносила  лише  радість  та  позитивні  результати. Робіть усе з любов′ю. Адже  все,  що  робиться  з  любов’ю, приречене  на  успіх.

Тож успіхів вам в усьому.

        До нових зустрічей.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 листопада 2021
Переглядів
291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку