Вижга Валентина Григорівна,
вчитель зарубіжної літератури філії ЗСО І-ІІ ст. с. Писарівка Вінницької області
Семінар учителів зарубіжної літератури
Ділова гра на тему: «Використання активних форм роботи як засіб розвитку комунікативних здібностей школяра»
Усяким людям всякі дари:
Одному ясний, сильний ум,
Що не знаходить в світі пари;
Другому рій крилатих дум,
Що, мов орли, летять за хмари.
Для інших руки золоті:
Що очі бачать, руки вдіють.
Який же дар дістали ті,
Що так дітей учити вміють?
Мені здається, в скарбі тім
Любові найбільш дісталось їм.
Іван Франко
Вчитель. Завтра на урок... І знову думаєш, як зробити його яскравим і незабутнім? Які активні методи і прийоми для цього обрати? А головне - як зробити урок сучасним?
Кожен урок літератури має розпочинатися із завоювання вчителем уваги дітей. «Гірка хвилина уроку - порожні очі учнів. Завоювати їхню увагу - це завоювати їх самих», - сказав видатний педагог від Бога Є. Ільїн.
Що допомагає вчителю завоювати увагу учнів? На це питання є одна
проста відповідь: «Дітей потрібно здивувати». Використання творчих прийомів, які вчитель готує до кожного уроку, слід спрямувати саме на те, щоб викликати у дітей здивування, а потім зацікавленість книгою.
Гадаю, ви зі мною погодитесь, що обрати прийом, який допоможе дітям «увійти в книгу і залишитися в ній», надзвичайно непросто. Проте сучасні технології дають нам багато можливостей у виборі таких ефективних творчих прийомів.
Сьогодні ми поговоримо про деякі ефективні творчі прийоми роботи, формуючи в учнів компетентності, готуючи їх до здобуття знань протягом життя.
Послухайте притчу.
Жив-був один монах. І протягом більшої частини свого життя він намагався з'ясувати, чим відрізняється Пекло від Раю. На цю тему він розмірковував і вдень, і вночі. Однієї ночі, коли він заснув під час своїх болісних роздумів, йому наснилося, що він потрапив у Пекло.
Озирнувся він навколо і бачить: сидять люди перед котлом з їжею. Але якісь виснажені й голодні. Придивився він трохи краще — у кожного в руках ложка з довгою ручкою. Зачерпнути з котла вони можуть, а в рот ніяк не потраплять. Раптом підбігає до ченця місцевий службовець (судячи з усього, чорт) і кричить:
— Швидше, а то запізнишся на потяг, що йде до Раю.
Приїхав чоловік до Раю. І що ж він бачить?! Та ж картина, що і в Пеклі. Котли з їжею, люди з ложками з довгими ручками. Але всі веселі й ситі. Придивилася людина — а тут люди цими ж ложками годують один одного.
Вчитель: скажіть, про що дана притча? Що допомогло людям вижити? Назвіть одне слово.
(Вчителі називають, на дошці записуються різні відповіді).
Вчитель: отже, щоб у нас з вами не вийшло, як у старій притчі, я пропоную прийняти певні правила:
- Бути толерантними.
- Уміти слухати і чути один одного.
- Говорити по черзі.
- Бути відвертими.
- Висловлювати свою думку.
Вчитель: Можливо, в когось є якісь доповнення?
Правила роздаються на столи.
Вчитель: Для вирішення проблем нам необхідно об׳єднатися в групи. Для цього ми використаємо метод «Композиція». В даному випадку об׳єднаємося в групи за кольором долоньок. (Учасники гри об׳єднуються в групи).
Вчитель. Отож, розпочинаємо роботу в групах.
1-е завдання : запропонуйте ваш своєрідний початок уроку.
Група №1: Оноре де Бальзак «Гобсек». Тема уроку:
«Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника».
Група №2: Оноре де Бальзак «Гобсек». Тема уроку: «Людська комедія: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи твору».
Група №3: Оноре де Бальзак «Гобсек». Тема уроку: «Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек».
2-е завдання: Застосування методу проектів на уроках зарубіжної літератури.
Метод проектів - один з проблемно-пошукових методів, який доцільно застосувати в 7-11 кл. Завдяки цьому методу учень активно включається в спільну діяльність, відчуваючи себе рівноправним учасником діалогу, а вчитель допомагає і пояснює, оцінює. Наведемо приклади застосування методу проектів на уроках зарубіжної літератури.
Тема уроку: Редьярд Кіплінг «Балада про Схід і Захід».
1 група. «Я - режисер»
Інструкція. Ви знімаєте фільм за мотивами «Балади…». Вам, як режисеру, потрібно дібрати акторів для фільму. Напишіть, з якими зовнішніми даними (зріст, статура, обличчя) ви б узяли акторів на ці ролі. Під час проб які б костюми запропонували.
2 група.
«Я - поет»
Інструкція. Напишіть віршований (2-4 рядки) відгук на «Баладу…». Якщо у вас виникли труднощі, не зневіряйтесь, напишіть у прозовій формі, хто з героїв уособлює мужність, людську гідність. Чому?
3 група. «Я - художник».
Інструкція. Намалюйте ілюстрації до будь-яких цитат з «Балади…».
3 завдання: «Рекламне агентство».
Цікавий такий вид роботи, як написання реклами.
Уявіть себе працівником рекламного агентства.
1 група: написати рекламу до оповідання Джека Лондона «Жага до життя». Якою буде ця реклама? В її основу поставте інтригуюче питання.
3 група: написати рекламу до новели О. Генрі «Дари волхвів». Зверніться до своєї аудиторії: До уваги…, Усім!, Пані та панове!, Поціновувачам книжки пропонується…
4 завдання: «Малюнок на скелі»
Центральний, ключовий образ має єднати всі частини в гармонійне ціле і разом з цим бути наочним, щоб вплинути на фантазію, запам’ятатися. Пропонується обрати одну річ, яка б символізувала художній твір.
1 група:
"Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра; сонети Петрарки; «Пурпурові вітрила» О. Гріна; «Маленький принц» Екзюпері.
2 група:
«Мандри Гуллівера» Дж.Свіфта; «Ода до радості» Ф.Шиллера»;
Р.Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом»
3 група:
«Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса, «Жага до життя» Дж. Лондона,
Р.Д. Бредбері «Усмішка».
5 завдання: «Есе».
Враження, роздуми й асоціації є «трьома китами» есе, які визначають специфіку жанру есе та метафоричність мовних засобів, які використовуються для його написання. Цей вид роботи з метою розвитку комунікативних здібностей школярів використовують учителі – словесники. Пропоную проаналізувати два тексти і сказати, котрий із них есе. За якими ознаками визначили есе?
Твір-…
Осінь приходить у жовтні
Такої довгої ночі в її житті ще не було. Це було, мабуть, вперше за останні роки. Осінь у природі, осінь… у житті. І темрява ночі. Осінь приходить у жовтні. А самотність?
Саме вночі приходить до неї самотність. Відверта. Безжальна. Як болить і плаче серце!.. Саме в обіймах самотності вона починає думати про майбутнє.
… Майбутнє буде потім. А поки що ? Слухай ніч. Слухай шелест дощу за вікном… Осіння ніч довга, а перед тобою ще літ-літ одиноких. Лежи і слухай. Ніч, як і раніше, хльоскає по шибці гілочкою вишні, стиха шумить акація на вулиці, все дружніший і нестримний шум дощу. Ця ніч, як і всі попередні,з шумом і самотою.
Ніч і дощ, ніч і жура. Осінь приходить у жовтні. А щастя?
Твір-…..
Осінній лист чекав цієї миті…
Знову осінь крутить свій гончарний круг листопаду, наносить чарівні фарби на порцеляну листя і воно, причепурившись, відривається від гілки-матері і летить, летить. На волю, на волю… Осінній лист так чекав цієї миті. Чекав навесні, коли був молодим-зеленим і всього боявся в такому холодному світі… Чекав влітку, коли жарке сонце випікало його зелене тіло, а довгоочікувані дощі й вітри приходили в гості так рідко…
І ось нарешті, прийшла вона, мудра, спокійна. Розмальовує квітники осель хризантемами, чорнобривцями і айстрами, дарує небу останні білі хмари - пір'їни птахів, що летять у вирій… А за всім цим вічним кружлянням, вертінням, шелестом - політ-танок осіннього листя, що вирвалось на волю. У цьому танку печаль, осіння, незрозуміла печаль, яку я не проміняю ні на весняну, ні на літню радість.
6 завдання. «Перевтілення»
1 група.
Спробуйте перевтілитися в учнів, відповідаючи на питання, чому вони не люблять уроки зарубіжної літератури.
2 група.
Як учителі, з’ясуйте, чому вам важко проводити уроки.
3 група.
Уявіть, що ви - підручники, дайте відповіді на питання, якими вони мають бути, щоб їх хотілося вчити.
Вчитель. Дуже часто вчитель стикається з проблемами, у якій формі провести урок, які взагалі існують типи уроків. Кожен проведений педагогом урок є унікальним і відрізняється від інших метою, змістом, методами, структурою тощо. Подивіться відеофрагменти. Який урок найбільшефективний?
(Кадри з кінофільму «Мона Ліза»).
7 завдання. «Створення лепбуків»
Вчитель: Пам'ятаєте, як у дитинстві вели щоденник для друзів? Мабуть, такий зошит був у кожного – яскравий, з безліччю різнокольорових наліпок, написи різнобарвними шрифтами… За його оформленням можна було проводити години, і заповнювався він з особливою старанністю. Лепбук (з анг. lap – коліно, book – книга) – це саморобна інтерактивна папка чи зошит, в які збираються і яскраво оформлюються різноманітні пізнавальні матеріали з певної теми вивчення. Лепбук обов'язково має різні за розміром кишеньки, вставки, рухливі деталі, віконця, міні-книжечки тощо з цікавою інформацію щодо предмету вивчення.
Зараз ми спробуємо створити такі лепбуки із запропонованих мною матеріалів.
1 група Дж. Байрон «Мазепа»
2 група В. Короленко «Сліпий музикант»
3 група Поняття про реалізм та історія його формування.
Підведення підсумків гри. Визначення переможців.
Вчитель. Кожен урок приходить у життя учнів один раз . Прийде він саме для них зі своїм світлом, у призначений час, обдарує всіх духовним поштовхом, жагою знань і піде назавжди. Може залишитись у пам′яті учнів, а може й ні. Чи можна запам’ятати більш як 11 тисяч уроків, через які проходить кожен учень? Але уроки, осяяні вчительським світлом, до яких учитель готувався все своє життя, назавжди залишать слід у душах учнів.
В старовинній легенді говориться: «Один чоловік вирішив змінити світ. Але світ такий великий, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а він такий маленький. Тоді він вирішив змінити свою родину. Але родина в нього така велика, одних діток десяток. Тоді ця людина добралася до того єдиного, кого вона в силах змінити, будучи таким маленьким: самого себе. Тож не бійтеся змінювати себе.
Я дякую усім учасникам за активну та результативну роботу. Бажаю, щоб ваша праця приносила лише радість та позитивні результати. Робіть усе з любов′ю. Адже все, що робиться з любов’ю, приречене на успіх.
Тож успіхів вам в усьому.
До нових зустрічей.